Miten muualla Suomessa sanotaan kun mennään "keskustaan"?
Shoppailemaan tai baareihin tms. Täällä Turussa ihmiset menevät aina "kaupunkiin" ei edes "kaupungille", mihin mun oli vaikea tottua tänne muutettuani.
Kommentit (98)
Mutta asunkin ihan ydinkeskustassa :)
Etelä-Pohjanmaa on alue.
jos haluaa mennä keskustaan.
minä sanon että mennään kaupungille jos lähen shoppaileen. jos lähen baariin niin sano et mennään baariin tai sitten ihan tietyn baarin nimi
mutta laitamilla asuvat menivät keskutaan.
Nyt kun asun naapurikunnassa, sanon meneväni kaupunkiin kun menen Turkuun.
mennään kylälle :D
Tampereella menen keskustaan tai kaupungille. Tosin en ole paljasjalkainen tamperelainen, joten kotipaikkakuntani vaikuttaa siihen, miten puhun.
niin menen kaupungille. Jos asun naapurikunnassa, niin menen kaupunkiin ostoksille (ja kaikki tietää, että tarkoitan suurta naapurikaupunkia).
Jos menen asioille, ostoksille. Silloin kuin asuin keskustassa. Nyt asun naapurikunnassa ja menen kaupunkiin, eli isomman kunnan keskustaan. Omassa kunnassa ei keskustaa oikeasti olekaan, sitten sanon kaupunginosan.
jos olen lähdössä keskustaan, niin sanon, että lähden Kouvolaan.
Kuntaliitoksen jälkeen kestänee kauan, ennen kuin me laitakaupunkilaiset opitaan sanomaan vanhaa Kouvolaa keskustaksi. Kyllä täältä lähdetään Kouvolaan vielä pitkään, uskoisin.
totuin sanomaan, että mennään kirkolle. Ei me kirkkoon menty, vaan kirkonkylälle. Veljeni lapset sanoivat samalla paikkakunnalla, että mennään kylälle.
kirkolle. Treelle mentäessä mentiin sitten "kaupunkiin".
jo yli 30 vuotta sitten pienestä savolaisesta maalaiskunnasta keskisuureen kaupunkiin. Itse puhun meneväni kaupungille. Mieheni, joka on kotoisin pikkupaikkakunnalta puhuu menevänsä kylille.
ja tarkoitan tietysti Helsingin keskustaa. Eihän Espoossa sellaista edes ole. Joskus myös "stadiin" mutta se kuulostaa lievästi typerältä.
Espoolaisena mentiin bussilla joko kaupunkiin tai keskustaan kun oltiin menossa Helsinkiin. Jos mentiin Espoon keskustaan niin mentiin nimenomaan Espoonkeskustaan.
kukaan muu hesalainen sano menevänsä steissille? :D
kukaan muu hesalainen sano menevänsä steissille? :D
Nykyään kun asun maalla lähetään kirkolle.
Mut sit ku lähetään oikeesti ostoksille ni lähetäänjoko riksuun tai hyvinkäälle.
Oon jostain oppinut, että "kirkolle" tarkottaa sitä oman kaupungin keskustaa ja "isolle kirkolle" Helsinkiä. Oonko ihan väärässä?
Et ole väärässä, täällä pohjosessa puhutaan juurikin noin. Oman pitäjän keskustaajamaa saatetaan puhutella myös maalikyläksi, asemakyläksi tai papinkyläksi.
Olen suurimman osan elämästäni asunut espoossa. Ja tuolta ajalta on jäänyt päälle, että lähden hesaan kun menen helsingin keskustaan.
Tätä käytän edelleen vaikka olemme asuneet Helsingissä jo kymmenen vuotta. Mitenkäs se vanha koira oppisi : D
sanoimme aina keskustaan, kun lähdimme Helsinkiin. Espoonkeskustassa vierailin ekan kerran vasta täysi-ikäisenä... :) Ja siis se on aina Espoonkeskusta. Nuorena mentiin Heikintorille, kun mentiin Tapiolan keskustaan.
Nykyään asun kauempana ja menen aina Helsinkiin, jos sinne olen menossa, vaikka kunnollista keskustaa ei tässä kylässä olekaan vaan aina mennään paikan nimen mukaan.
minä olen liian nuori vielä, mutta minä,perheeni ja kaikki ystäväni + tuttujen tutut puhuvat menevänsä steissille :) Tai kai se riippuu missäpäin stadii asuu
Se joka sanoo menevänsä steissille
PS. Jos menemme asemalle, sanomme menevämme rautikselle
Espoohan on Helsingin lähiö, joten meille keskusta = Helsingin keskusta. Eli kun mennään Helsinkiin, mennään "keskustaan" tai "stadiin". Espoon keskuksessa en käy juuri koskaan, mutta jos sinne on asiaa, menen "Espoon keskukseen". Tapiolassa käyn usein asioilla, silloin menen "Tapiolaan".
mutta kun asuin Oulussa niin menin keskustaan tai kaupungille (= shoppailemaan). Nyt kun asun naapurikunnassa, niin sen keskustaan mennessä sanon meneväni kylälle, mutta jos menen sinne naapurikaupunkiin Ouluun, menen kaupungille tai kaupunkiin (tämä ei tarkoita shoppailemista). Skitsoa joo...
Ja tästä itse asiassa mieleen kun aikanaan asuin toisessa naapuruskunnassa (lapsena, nuorena), niin sieltä bussilla Ouluun mennessä aina tuli todettua bussikuskille "keskustaan", ja yleensä se pysäkki jolta bussiin nousin oli paikallisen kunnan keskustassa :-)