Miten muualla Suomessa sanotaan kun mennään "keskustaan"?
Shoppailemaan tai baareihin tms. Täällä Turussa ihmiset menevät aina "kaupunkiin" ei edes "kaupungille", mihin mun oli vaikea tottua tänne muutettuani.
Kommentit (98)
me mennään aina kaupungille tai kävikselle(kävelykadulle). Jotkut kai sanoo keskustaan, mutta harvemmin kuulen. Tännekin yritti se 'kape' sana tulla eli 'mennään kapeen', mutta mulla tuo sana saa jostain syystä niskakarvat pystyyn :D
Turengissa ainakin ennen sanottiin, että mennään kylälle.
Nykyään Helsingissä sanon meneväni keskustaan tai Kamppiin, jos olen enempi sillä suunnalla.
kun mentiin keskustaan. Siellä oli ennen Skutnabb (tai jotain vastaavaa) ja Napin-Kulma. Joten "kulmille" mentiin, kun keskustaan (siis Imatrankoskelle) mentiin. Siinä kaupungissahan on ainakin kolme keskustaa...
Ja nimenomaan pienellä ässällä.
Tai miten siis erottaa jos sanoo isolla ässällä?Huh huh miten sopiikin helsinkiläisen vastaukseksi:D
eihän stadilainen voi mennä stadiin isolla eikä pienellä ässällä...
Siis kun mentiin kylälle niin sinne mentiin pe- ja la-iltoina merkityksessä "nuoriso kokoontuu keskustaan"
Tampereelle muutettuani kesti aikaa tottua ilmaisuun "Mennä kaupunkiin" eikä "kaupungille" kuten aiemmin sanoin, mutta nyt meen itsekin aina kaupunkiin.
Kävikö kukaan muun nuoruudessaan kylällä?
Steissi on juna-asema. Nähdään steissillä. Nähdään juna-asemalla.
Näin sanoo isovanhemani, vanhempani, ystäväni ja minä. Jopa 3,5v. kummipoikani
"kirkonkylälle" tai "kylille".
Nim. 5 000 asukkaan pikkupitäjästä suureen ja mahtavaan Stadiin muuttanut
Kävikö kukaan muun nuoruudessaan kylällä?
Huittisissa, samoin kuin tuo hyvinkääläinen tuolla yllä. Kylällä en kyllä käynyt, se oli aina monikossa.
Itse sanon kartsalle tai isolle kirkolle. Oulussa asutaan.
Vanha keskustelu, mutta tännepä silti googlettelulla eksyin.
Meikäläinen on niin perähikiältä, että meilläpäin puhuttiin ennen vanhaan, että "mennään kirkolle" kun keskusta oli Kirkonkylä. Nykysin puhutaan enempi, että mennään kylälle (ei oo ku yks kylä), ja jos isompaan keskustaan (kuntaliitoksen myötä) haluaa niin sitte puhutaan, että mennään kaupunkiin.
Jyväskylän seudulla nuoret sanovat menevänsä kylille. Aikuiset taas menevät kaupungille.
Kylälle tai kylille ja ennen mentiin maalikyliin.
Kaupunkil tai sit vaik Wikkel, Stokkal, Hansaa, toril (sillo, ku simmone viäl oli) Turus.
Kaverin kanssa jos sovitaan näkevämme Helsingin keskustassa mennään aina ”ytimeen”.
li olen jo stadissa enkä missään Malminkartanossa.
Useinmiten menen keskustaan tai ytimeen, steissi on vähän nuorempien puhetta (olen siis 40v).