Sydäntä särkee laittaa pienet lapset vuorohoitoon :(
Olisiko täällä ketään, jolta saisi kuulla positiivisia kokemuksia vuorohoidon sujumisesta? Olen yh, ja kohta loppuu vanhempainvapaa ja paluu työelämään on edessä. Meillä ei ole tukiverkkoa oikeastaan lainkaan. Minulla pon vakinainen toimi, joka on epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Työ on itselleni todella mielekästä ja nautin siitä...mutta lasten kannalta inhottava juttu, kun ei ole selkeää päivärutiinia. Jos pääsen päivätyöhön, jota siis haen kokoajan, on ongelmana se, ettei työ ole niin mielekästä ja taatusti kuormitun siitä eri tavalla kuin vakityössäni...ja lasten kannalta taas se on paha asia. Olen kuitenkin heidän ainoa huoltajansa, jonka jaksaminen on kaiken a ja o. Joten arvoisat av-mammat...mitäpä teen :)? Asiaa auttaisi, jos kuulisin kuinka muilla yksinhuoltajilla, joilla lapset vuorohoidossa, olisi mennyt? Olen kyllä kuullut vain hyvää tuosta kyseisestä vuorohoitopaikasta, johon lapset siis menisivät. Kuulemma todella mukavia ja ammattitaitoisia hoitajia. Myös illmeisesti ryhmäkoot ovat pienempiä kuin tavallisessa pk:ssa? Joka olisi loistojuttu, kun kyseessä kuitenkin pienet lapset. Nyt en kaipaa sanomista siitä kuinka joku julkeaa laittaa lapsen 9kk:na hoitoon...vaan ei ole muuta mahdollisuutta, jos haluan että lapsilla säilyy koti jossa viihtyvät. Joten ei niitä kannanottoja, kiitos. Asia on kipeä muutenkin.
Kommentit (22)
Eipä ole mun lapseni vuoropäiväkodissa iltaryhmässä leivottu pipareita. Ehkä korkeintaan askartelevat. Aika tiukaksi on vedetty toi hoitajien määrä: kun olen tullut hakemaan lasta klo 21 on lasta välillä makuutettu nukkuvien keskellä. Yhtenä päivänä oli kaikki muut ryhmäläiset jääneet yöksi ja kun hoitaja oli niitä laittanut nukkumaan, oli lapseni sillä välin oleskellut yksinään ja pissannut kahdesti housuihinsa.
Sijaiset ei yleensä esittele itseään, niin minä ja lapsi ei kumpikaan tiedetä niiden nimiä. Sitä se 3-vuotias sanookin, ettei se mitenkään voi muistaa kaikkien lasten ja aikuisten nimiä. Iltaisinhan ne yhdistelee lapsia eri ryhmistä samaan porukkaan, eihän siellä nyt voi olla vaan oman ryhmän aikuiset ja tutut lapset.
Tuossa päiväkodissa on 100 lasta ja 20 varahoidettavaa. Veisin iltapäiväkotiin, jos sellainen olisi lähellä, mutta täällähän tuo iltahoidon ryhmä mentiin lopettamaan. Tervetuloa vaan Helsinkiin!
Voiko äiti irtisanoutua töistä, jos ainut hoitovaihtoehto pienille lapsille on vuoropäivähoito? Vuorohoito on lapselle raskas hoitomuoto. Vanhemmilla ja lapsilla on hyvin vähän yhteistä aikaa kotona.
Saako ammattiliitosta ansiosidonnaista päivärahaa 500 päivää, jos on itse irtisanoutunut työstään? 500 päivää tarkoittaisi käytännössä noin 2 vuotta. Jos äiti on kotona, lapset saisivat olla kotihoidossa 2 vuotta pitempään.
Tuleeko irtisanoutumisen jälkeen aina 3 kuukauden karenssi?