Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sydäntä särkee laittaa pienet lapset vuorohoitoon :(

Vierailija
08.11.2010 |

Olisiko täällä ketään, jolta saisi kuulla positiivisia kokemuksia vuorohoidon sujumisesta? Olen yh, ja kohta loppuu vanhempainvapaa ja paluu työelämään on edessä. Meillä ei ole tukiverkkoa oikeastaan lainkaan. Minulla pon vakinainen toimi, joka on epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Työ on itselleni todella mielekästä ja nautin siitä...mutta lasten kannalta inhottava juttu, kun ei ole selkeää päivärutiinia. Jos pääsen päivätyöhön, jota siis haen kokoajan, on ongelmana se, ettei työ ole niin mielekästä ja taatusti kuormitun siitä eri tavalla kuin vakityössäni...ja lasten kannalta taas se on paha asia. Olen kuitenkin heidän ainoa huoltajansa, jonka jaksaminen on kaiken a ja o. Joten arvoisat av-mammat...mitäpä teen :)? Asiaa auttaisi, jos kuulisin kuinka muilla yksinhuoltajilla, joilla lapset vuorohoidossa, olisi mennyt? Olen kyllä kuullut vain hyvää tuosta kyseisestä vuorohoitopaikasta, johon lapset siis menisivät. Kuulemma todella mukavia ja ammattitaitoisia hoitajia. Myös illmeisesti ryhmäkoot ovat pienempiä kuin tavallisessa pk:ssa? Joka olisi loistojuttu, kun kyseessä kuitenkin pienet lapset. Nyt en kaipaa sanomista siitä kuinka joku julkeaa laittaa lapsen 9kk:na hoitoon...vaan ei ole muuta mahdollisuutta, jos haluan että lapsilla säilyy koti jossa viihtyvät. Joten ei niitä kannanottoja, kiitos. Asia on kipeä muutenkin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi vuorohoidossa mutta vasta 3v-->

Oli aivan ihana hoitopaikka ja ihan normaali tuosta lapsesta on tullut. :)

Iltaisin oli aina vähemmän lapsia ja lapset sai kodintuntuista hoitoa. Leipoivat ja katsoivat pikkukakkosta rauhassa.

Vierailija
2/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottuvat kyllä päiväkotiin ja hoitajiinsa. Alku on varmasti hankalaa, mutta kyllä se siitä lähtee. Lapsia on ilmeisesti siis useampi? Omasta sisaruksestakin saa turvaa uudessa paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhennettyä työaikaa eli esim. tekisit lyhenettyä työviikkoa, Kelalta maksetaan siihen kai jotain tukeakin.

Vierailija
4/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh! Enpä keksi mitään millä tuon saisi jotenkin järkeväksi lapsia ajatellen.

Jos olisin sinä niin vaihtoehdot olisivat suoraan sanottuna uusi työ tai työttömyys.

Vierailija
5/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteessa irtisanoin itseni. Jäin kotiin työttömäksi, jolloin saa tyttömyyskorvausta/ansisidonnaista, asumistukea ja mahdollisesti vielä sossusta rahaa. Jokunen kuukausi meni näin ja nykyään opiskelen ansiosidonnaisella. Kaikki tuet joita saan, niin käteen jää tasan 2000kk. Toki vuokra on 1000 ja muita laskuja ihan riittävästi, mutta pärjätään. Suosittelen lämpimästi.

Lapset on vaan kerran pieniä.

Vierailija
6/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen, että menet vain sinne vakityöhösi ja lapset vuoropäiväkotiin. Hae edelleen päivätyötä, jos arki tuntuu liian raskaalta. Vuoropäiväkodeissa on monen ystäväni mukaan tosiaan pienet ryhmäkoot ja miksi tutussa päiväkodissa silloin tällöin nukuttu yö olisi lapselle muka niin paljon pahmempi kuin päivävuoron hoitopäivät?

Voimia arkeen ap:lle. Arvostan suuresti yh äitejä, jotka eivät aiemman vastaajan suosituksen mukaan vain heittäydy työttömäksi yhteiskunnan elätiksi vaan ottavat ne ohjat käsinsä ja itse elättävät omat lapsensa.

Vierailija
7/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida ymmärtää mitä tarkoitaa epäsäännöllinen 3-vuorotyö?

Ap: lla saattaa olla siis vaikka iltavuoron jälkeen aamuvuoro. Hoitopäivän pituudeksi tulee siis yli vrk, ellei ap vaihtoehtoisesti hae lapsia illalla kesken unien kotiin.

Yövuoron aikaan lasten hoitopäivä on yövuoro + ap: n nukkumiseen käytetty aika, eli ehkä 1,5 vrk.

Oletko ap laskenut kuinka paljon lapset olisivat hoidossa? Ota kalenteri käteen ja merkitse ihan konkreettisen hoitoajat ylös ja laske ne yhteen. Tulet järkyttymään.

suosittelen, että menet vain sinne vakityöhösi ja lapset vuoropäiväkotiin. Hae edelleen päivätyötä, jos arki tuntuu liian raskaalta. Vuoropäiväkodeissa on monen ystäväni mukaan tosiaan pienet ryhmäkoot ja miksi tutussa päiväkodissa silloin tällöin nukuttu yö olisi lapselle muka niin paljon pahmempi kuin päivävuoron hoitopäivät?

Voimia arkeen ap:lle. Arvostan suuresti yh äitejä, jotka eivät aiemman vastaajan suosituksen mukaan vain heittäydy työttömäksi yhteiskunnan elätiksi vaan ottavat ne ohjat käsinsä ja itse elättävät omat lapsensa.

Vierailija
8/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kovasti tällaista tsemppiä nyt vaille :). Sitä kyllä nykyisestäkin hoitopaikasta sanottiin, että ihan pienille lapsille se voisi ollakin parempi paikka, koska lapsia on usein hoidossa vähän yhtaikaa ja on kodinomaisempaa se hoito kaikinpuolin muutenkin. Voi kun tästä syyllisyyden tunteesta pääsisi eroon...

-Ap

Vierailija
9/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kovasti tällaista tsemppiä nyt vaille :). Sitä kyllä nykyisestäkin hoitopaikasta sanottiin, että ihan pienille lapsille se voisi ollakin parempi paikka, koska lapsia on usein hoidossa vähän yhtaikaa ja on kodinomaisempaa se hoito kaikinpuolin muutenkin. Voi kun tästä syyllisyyden tunteesta pääsisi eroon... -Ap

Mutta joo, minusta tuo työttömäksi jääminen ei ole ratkaisu :(. Lapset ovat vain kerran pieniä, se on totta, mutta tämä olisi edessä jonkain päivänä kuitenkin. Ja päivätöihin toki haen koko ajan, mutta mietin myös työn mielekkyyttä, joka merkitsee minulle paljon. Kun on oikeasti mietittävä voimavaroja, ja vakityössäni jaksaisin huomaatavan paljon paremmin. Tästä syystä en haluaisi alaakaan vaihtaa, koska pidän ihan hirveästi omasta työstäni. Tuota osa-aikaista työtä voisin myös miettiä, kiitos vinkistä :)! Täytyy selvitellä tuota tarkemmin. Mulla on todella hyvä kokemus esikoisen kohdalta, kuinka 9kk:na sopeutui hyvin hoitoon, eikä koskaan ole ongelmia ollut. Ehkä tämän toisenkin kohdalla menisi yhtä hyvin...toivottavasti :/

Huoh, on tämä jotenkin niin vaikeaa.

-Ap

Vierailija
10/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka veisi ihan päiväksi hoitoon. Mutta minäkin olen sen kannalla, että pidät työsi ja etsit sitä päivätyötä, jos siltä tuntuu. Olisiko sinulla mahdollisuutta keskustella vuoroistasi ja tilanteestasi, jotta noita ilta-aamuvuoroja ei olisi hirveästi peräkkäin ainakaan?

Ja vuorohoitoon lapsi tottuu kyllä nopeasti. Iltaisin on usein ihan rauhallista ja kunhan tottuvat hoitajiin, niin ei meillä ainkaan ollut ongelmia siinä. Yksi häirikköpoika oli alussa usein samana iltana, mutta kun itse tajusin tilanteen, vaihdoin "vuorojärjestystä" ja se oli ihan hyvä ja riittävä ratkaisu.

Syyllisyyttä tunsin kovin paljon, vieläkin, vaikka esikoinen jo eskarissa...Mutta minun syyllisyyden tunteeseen auttoi se, että vapaapäivinäni olin oikeasti lasten kanssa, enkä vienyt heitä hoitoon levätäkseni ja totta kai, kun rahatilanne parani, niin kävimme uimasssa jne. sitten yhdessä. Samassa talossa asui lukiolasityttö, joka välillä vahti pienintä, että pääsin isompien kanssa ihan vaikka vaan kauppaan.

Lisäksi sain sovittua esimieheni kanssa "järkevistä" vuoroista. Pariin vuoteen minulla ei juuri ollut sosiaalista elämää. Kaksi kertaa äitini oli meillä yötä ja minä kävin ystäväni kanssa terassilla. Nyt alkaa jo helpottamaan, eikä olo tunnu niin yksinäiseltä. Tsemppiä sinulle, rakasta lapsiasi liikaakin, niin he selviävät varmasti hoitopäivistä ilman sinua :)

Vierailija
11/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni oli töissä vuoroperhepäiväkodissa ja hänen kauttaan olen kuullut että ei oikein sovi suurimmalle osalle lapsista. Hän ei ole mennyt tarkempiin yksityiskohtiin, mutta erityislasten suuren määrän takia heillä on mm. oma erityislastentarhanopettaja päiväkodissa. Lapset eivät tiedä menevätkö he päivä- vai yöunille ja koska heidät haetaan kotiin. Siellä on myös lapsia, jotka ovat päiväkodissa useamman vrk putkeen ja sen takia todella levottomia. Lisäksi lapsia haetaan ja tuodaan pitkin päivää, joka lisää levottomuutta.

Siksi teimme mieheni kanssa muutoksia työvuoroihin ja työnkuvaan, jotta ei tarvitse viedä lapsia vuoropäiväkotiin. Minä suosittelen, että yrität päästä muutamaksi vuodeksi päivätyöhön ja sitten lasten ollessa vanhempia voit harkita kiinnostavampaan vuorotyöhön siirtymistä. Toisaalta miten 3-vuorotyö sopii vaikka koululaisten kanssa, eihän kovin nuoria lapsia voi jättää yöksi tai myöhäisillaksi yksin kotiin. Eli ehkä joudut ennemmin tai myöhemmin siirtymään päivätyöhön kuitenkin?

No, lasten kasvaessa sinulla on varmasti vielä monta vuotta aikaa työelämässä sille mielekkäälle työlle. Lapset ovat pieniä kuitenkin suhteellisen lyhyen aikaa. Monet ihmiset katuvat myöhemmin sitä, että ovat asettaneet työelämän tärkeälle sijalle pikkulapsivaiheen aikana.

Vierailija
12/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole juuri noita ilta-aamuvuoroyhdistelmiä :). Mua kanssa houkuttaa kuitenkin se, että sitten pitkillä vapailla saan olla ihan kokonaan lasten kanssa. En edes nyt kaipaa muuta elämää kuin olla lasteni kanssa, joten se on ihan ok, ettei ole mitään muuta kuin lapset ja työ :). Ja uskoisin että saisin ainakin hetkeksi luvan tehdä säännöllisempää 3 vuorotyötä eli ensin aamuvuorot, sitten iltavuorot ja niiden jälkeen yöt, kunnes lapset tottuvat tilanteeseen. Meillä on onneksi huippu duuniporukka ja mahtava pomo, joten varmaankin saan siunauksen asialle. työ on kuitenkin iso osa elämää ja jotenkin tuntuu ettei mulla riitä voimavaroja opetella joku uusi työ, kun vanhaan palaaminen olisi tuttua ja turvallista.

-Ap

Vierailija
13/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska työskentelen sairaanhoitajana on monilla työkavereilla lapsia ollut vuoropäiväkodissa ja ihan hyvää olen heiltä kuullut. Lapsia on kuulemma usein vähemmän paikalla joten voi olla rauhallisempaakin. Yöksi ei tarvitse jättää jos voit järjestää vuorot niin että iltavuoro loppuu esim vähän aikaisemmin. Omassa työssäni näin on järjestetty, näin äiti saa lapset yöksi kotiin. Tuleehan siinä pidempiä yhtäjaksoisia vapaitakin sitten jotka lapset voivat olla kotona. Uskon että kaikki menee ihan hyvin. Työttömäksi jääminen on kyllä älyttömin ehdotus mitä voi olla. Tsemppiä ap!

Vierailija
14/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska työskentelen sairaanhoitajana on monilla työkavereilla lapsia ollut vuoropäiväkodissa ja ihan hyvää olen heiltä kuullut. Lapsia on kuulemma usein vähemmän paikalla joten voi olla rauhallisempaakin. Yöksi ei tarvitse jättää jos voit järjestää vuorot niin että iltavuoro loppuu esim vähän aikaisemmin. Omassa työssäni näin on järjestetty, näin äiti saa lapset yöksi kotiin. Tuleehan siinä pidempiä yhtäjaksoisia vapaitakin sitten jotka lapset voivat olla kotona. Uskon että kaikki menee ihan hyvin. Työttömäksi jääminen on kyllä älyttömin ehdotus mitä voi olla. Tsemppiä ap!

Sh minäkin ja kiva kuulla että kollegoilta on kuullut positiivsta palautetta :). Itsekin uskon että lapset saavat todella laatuaikaa pitkillä vapailla. Osaatko kertoa miten työtoverisi yövuorot on hoidettu? Eli haetaanko lapset heti yövuoron jälkeen (niin kuin oletan) vai vasta kun on nukkunut? Pakkohan yön jälkeen jossakin välissä on nukkua että jaksaa yövuoroon mennä, mutta lasten kanssahan se on mahdotonta.

-Ap

Vierailija
15/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä työkaverit ovat yövuorojen jälkeen menneet kotiin nukkumaan aamuksi ja hakeneet lapset joko ennen tai jälkeen heidän päiväuniensa, riippuen siitä onko useampi yö putkeen, siis onko menossa vielä seuraavaan yöhön. Jos on useampi yö niin itse nukkuisin aamun, hakisin lapset kotiin lounaan jälkeen jolloin nukkuvat päikkärit kotona ja nukkuisin itse vielä heidän kanssaan. Tai jos ei näin saa nukuttua niin lapset kotiin vasta päiväunien jälkeen ja sitten illalla viet heidä takaisin päiväkotiin nukkumaan kun itse menet töihin. Iltavuorot on fiksattu niin että ehtivät hakemaan lapset kotiin (vuorokodista ei saa hakea enää 21 jälkeen), usein tekevät esim pari iltaa peräkkäin koska jos ilta-aamu jää lapsille lyhyt aika nukkua kotona. Tai jos myöhäinen iltavuoro jonka jälkeen aamu, ovat lapset hoidossa yli yön. Kyllä tämä on varsin yleistä tänä päivänä enkä ole kuullut sen enempää huonoa kuin normipäiväkodeistakaan. Meillä ei ole pakko kaikkien tehdä yövuoroja, on pystytty joustamaan tällaisten asioiden takia. Puhu avoimesti esimiehellesi, varmasti saat sovittua teille sopivat systeemit.

t: se sh

Vierailija
16/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni vuorotyö ja minulla PALJON työmatkoja (ulkomaille). Lapsi aloitti hoidossa puolitoistavuotiaana ja kaikki meni todella hyvin.

Alusta asti viihtyi ja suru oli suuri kun veli syntyi ja hän joutui pois sieltä.

Ryhmät ovat pienempiä ja kun lapset ovat hoidossa eri aikoina, voi olla todella vähän kerrallaan. Meidän vpk (kunnan) oli todella ihana, siellä on takka ja sauna ja perusrutiinit. Pikkukakkonen katsottiin aina ja oli sellainen leppoisa tunnelma.

Minä itkeä vollotin kun jouduimme jättämään sille paikalle hyvästit :)

Toki on lapsia, jotka eivät sopeudu mihinkään muuhun kuin kotihoitoon. Mutta silloin voi vanhemmatkin jo katsoa peiliin jos kyseessä terve lapsi.

Jos lapsesi eivät ole yliherkkiä eivätkä todella arkoja niin hyvin se menee. Ja uskon että paremmin kuin ns. tavallisessa päiväkodissa.

Pää pystyyn, hyvin kaikki menee ja elämä alkaa luistaa :) Alku pelottaa aina kaikkia äitejä.

Vierailija
17/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku tuli kun luin näitä vastauksia..olen niin herkillä tämän asian kanssa. Aivan mahtavaa kuulla että vuorohoidossa on hyvätkin puolensa..kuullostaa nimittäin todella hyviltä tuo pikku2:n katselu, takat ym :). Ja ainakin esikoinen on sosiaalinen ja reipas tyttö ja päivähoidsota sanottu alusta saakka ettei sopeutumisessa ollut ongelmia, siis tavalliseen ryhmikseen. Ja se ryhmäkoko on nytkin 10 lasta! Se mitä olen kuullut niin harvoin vuorohoidossa on noin isoa ryhmää kerralla paikalla. Olen todella iloinen että tästä tuli näin ihana ketju, koska tiedän monen paheksuvan pienten lasten hoitoon laittamista ja suorastaan pelkäsin aloittaa tästä ketjua. Kivitystä en olisi jaksanutkaan. Mutta mun on selviettävä asioita ennen kuin teen päätöksiä ja täällä on sitä asiantuntijuutta ja vastauksia kiperiinkin asioihin. Enkä joutunut pettymään =)!

-Ap

Vierailija
18/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla oli lapsi vuorokodissa. Yh,ta hekin.

Hyvä paikka ja hyvä ratkaisu. Siellä elettiin enemmän kodinomaisesti varsinkin iltaisin. Ei ollut leikkipiirejä, eikä toimintatuokioita. Kävivät kylvyssä ja viettivät picnik-retkiä jonkin huoneen lattialla yms. Kodinomaista illanviettoa pikkukakkosineen yms.

Toinen ainakin haki lapsen aina heti yövuorosta päästyään viimeisen yön jälkeen, että lapsi saisi mahdollisimman pitkän vapaan. Aamusta iltaan välillä tuli pitkä vapaa myös, koska vei vasta iltavuoroon mennessä.

Lapselle tuli esim. piilovapaa silloin kun haettiin aamuvuorosta ja seuraavana päivänä mentiin yöksi. Lapsi sai olla illan ja seuraavan päivän kotona ja meni nukkumaan päiväkotiin.

Tykkäsivät näistä päiväkodeista, koska siellä henkilökunta rennompaa, koska siellä painotettiin kodinomaisuuteen enemmän kuin kasvuun ja kehitykseen.

Vierailija
19/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö (päivähoidossa) kovasti pyyteli, että pääsisi yöhoitoryhmään, kun siellä on kaikkea kivempaa. Kuulemma katsovat pikku2:n, leipovat pipareita jne.

Vierailija
20/22 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset vuoropäiväkodissa ja loistavasti on mennyt. Lapset tykkää ihan mielettömästi, ehkäpä ovat samanlaisia vaihtelunhaluisia ihmisiä kuten minäkin. Tienaisit päivätöistä paljon huonommin, kun menettäisit lisät. Itse ainakin olen tyytyväinen palkkaan, jolla voin ostaa lapsille kunnon ruuat, vaatteet ja joskus jopa matkustaa lasten kanssa ja tehdä kaikkea kivaa, ei tarvitse joka penniä laskea.

Täällä päin vuoropäiväkodissa on mahtavat tädit, joihin lapset kiintyy ja iltaisin kun on hiljaisempaa on hoito erittäin yksilöllistä ja lasten kanssa tehdään kaikkea kivaa. Öisin on turvallista nukkua kun on ne tutut tädit siinä samassa huoneessa.

Lopeta asian murehtiminen ja jatka työtäsi, saat sen hyvän palkan, ja kun lapset kasvaa niin asiat helpottuu. Vuosi vuodelta on helpompaa. Älä luovuta, et ole huono äiti!! Monet ihmiset tekevät vuorotyötä, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Minun nuorempi lapsi menee mieluummin iltahoitoon, kun ei tarvitse aamulla ennen kuutta väkisin nousta, kun ei millään tavalla ole aamupikkuihminen.