Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veriryhmän periytyminen

Vierailija
06.11.2010 |

Lapseni kyseli verisyhmistä ja pakko myöntää etten enää kyllä itsekään muista kuinka nuo menivät.

Jos minulla on veriryhmänä A ja lapsella AB, niin onko miehen veriryhmän silloin oltava B?

Entäs millaiset veriryhmät voi olla lapsella, jonka vanhemmilla ryhmät 0+AB?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla miehellä on molemmilla AB+ ja lapsella AB-, Outoa.

Vierailija
22/36 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni isällä on AB ja mulla on O ja meidän lapsi on AB.. Tätä on ihmetelty että miten voi koska käsitykseni mukaan lapseb pitäisi olla joko A tai B.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla selitettävää 😂

Vierailija
24/36 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa äo 80 porukka yleensä ymmärtää ton järjestelmän vartissa. Syy siihen miksi lasten veriryhmät halutaan salata isiltä.. oisko viidesosalla lapsilla ku on veriryhmä joka paljastaa heti että vaimo kutsunu posteljoonin kahville.

Vierailija
25/36 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni isällä on AB ja mulla on O ja meidän lapsi on AB.. Tätä on ihmetelty että miten voi koska käsitykseni mukaan lapseb pitäisi olla joko A tai B.

Silloin sairaala sekoittanu lapset keskenään, koska 0 ei voi olla AB lapsen äiti.

Vierailija
26/36 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni isällä on AB ja mulla on O ja meidän lapsi on AB.

Tämä ei ole mahdollista muuten kuin siinä tapauksessa, että sattunut mutaatio. Jos äidin veriryhmä on O, lapsen veriryhmä ei voi olla AB, oli isän veriryhmä sitten mikä tahansa (muuten kuin siten, että sukusolussa on tapahtunut mutaatio). Pitäisin kuitenkin mutaatiota todennäköisempänä sitä, että muistat joko lapsen tai oman veriryhmäsi väärin.

Vierailija
27/36 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä AB

Äiti O

--> Lapsi voi olla ainoastaan joko A tai B

--> Tuo lapsi ei ole biologisesti sinun. Ota välittömästi yhteyttä synnytyssairaalaan.

Vierailija
28/36 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni isällä on AB ja mulla on O ja meidän lapsi on AB.

Tämä ei ole mahdollista muuten kuin siinä tapauksessa, että sattunut mutaatio. Jos äidin veriryhmä on O, lapsen veriryhmä ei voi olla AB, oli isän veriryhmä sitten mikä tahansa (muuten kuin siten, että sukusolussa on tapahtunut mutaatio). Pitäisin kuitenkin mutaatiota todennäköisempänä sitä, että muistat joko lapsen tai oman veriryhmäsi väärin.

Joka tapauksessa tämä on kyllä sellainen asia, että pitää geenitestein varmistaa. Suomessakin on joskus sattunut noita vauvan vaihtumisia.

Vierailija
29/36 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Jyväskylässä vaihtuneet vauvat muutama vuosi sitten.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001119484.html

Vierailija
30/36 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli äidin veriryhmä on AB+, oletetun isän A+, voiko lapsi olla B- ???

Vierailija
31/36 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

erkko kirjoitti:

Mikäli äidin veriryhmä on AB+, oletetun isän A+, voiko lapsi olla B- ???

Kyllä.

Vierailija
32/36 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan tiedä omien lasteni veriryhmiä, heille ei ole koskaan tehty verensiirtoja.

Mutta A tai O ne ovat.

Puolisostani tiedän olevan A, koska käynyt verenluovutuksessa. Raskauksien yhteydessä oma veriryhmäni on tutkittu A:ksi. Tiedän myös molempien vanhempieni olleen A:ta.

Vierailija
33/36 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan tiedä omien lasteni veriryhmiä, heille ei ole koskaan tehty verensiirtoja.

Mutta A tai O ne ovat.

Puolisostani tiedän olevan A, koska käynyt verenluovutuksessa. Raskauksien yhteydessä oma veriryhmäni on tutkittu A:ksi. Tiedän myös molempien vanhempieni olleen A:ta.

Ei munkaan lapsille ole tehty verensiirtoja mutta kaikkien veriryhmä on selvitetty synnytyssairaalassa. Olen itse A-, mies on 0+ ja lapset kaikki A+.

Vierailija
34/36 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta A tai O ne ovat.

Ei munkaan lapsille ole tehty verensiirtoja mutta kaikkien veriryhmä on selvitetty synnytyssairaalassa. Olen itse A-, mies on 0+ ja lapset kaikki A+.

Joo, se johtuu tuosta sinun miinuksesta. Jos olisit plussa, ei olisi lasten veriryhmiä tarvinnut selvittää.

Vierailija
35/36 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy kattava kaaviokuva veriryhmien periytymisestä:

https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/veren-matka/veriryhmat

Vierailija
36/36 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veriryhmä on O+ (mun vanhemmat molemmat on O+)

Mun miehen papereis lukee AB+ (sen äiti on o- ja isä?)

Ja meidän vanhin poika on O- , ja O ei pitäisi periytyä jos toinen vanhemmista on AB. Mutta näin nyt vaan on 🤔 Oon kyllä epäilly et miehen tiedoissa virhe.