Onko muita joulun vihaajia?
Inhoan sitä kuukauksien touhotusta yhden tai kahden aterian takia. Järkyttävää "osta, osta,osta" viestintää joka puolelta. Sitä typerää kaksinaamaista "joulussa on tärkeintä hyvä mieli ja lasten ilo ( kunhan patterien taustat on pesty, koristeet on tämän vuoden muodin mukaisia, kaikki sukulaiset on muistettu ja ruokapöydässä on uutta ja vanhaa perinneruokaa) Typerää valittamista lahjoista jälkikäteen ( liikaa, liian vähän, vääränlaisia, tyhmiä, liian halpoja, liian kalliita) jne'
Kommentit (19)
jotenkin latistun ja tammikuun lopulla alan taas nousta.
Ymmärrän sen, että esim. joulutavarat kaupoissa voivat aiheuttaa hetkellistä ärsytystä, mutta muuten tuo joulun vihaaminen on minusta todella outoa...
Kuka pakottaa sinut viettämään joulua tuolla tavalla, jos et kerran tahdo??? Miksi et sen sijaan nauttisi joulusta, ihan omalla tavallasi? Ei kai joulu itsessään voi olla vihan kohde, vaan minusta viha (ja vika) on omassa päässä. Jos et tahdo tehdä noita perinteitä niin älä hyvä ihminen tee! Keksi omia tai tee vaikka joka vuosi jotain erikoista!
Jouluna on monilla vapaata, joten jos ei tahdo tonttuilla kotona voi vaikka vetää kolmen päivän kännin baarissa, lähteä lomamatkalle joko kylmään tai helteeseen, mennä Lappiin (tai mihin tahansa!) hiljentymään yksinään, rötväillä kotona yökkäreissä koko joulun lukien, telkkaria katsellen ja syöden omia herkkuruokiaan, voi kyläillä tai kutsua vieraita, voi mennä vapaaehtoistyöhön auttamaan, voi ilmoittautua töihin tekemään tuplavuoroa läpi pyhien hyvällä palkalla, voi remontoida kotia, voi kävellä, hiihtää ja luistella sydämensä kyllyydestä (yleensä ei jouluna ole laduilla tungosta), voi tehdä ihan mitä tahtoo!
Ei, et sinä joulua vihaa, se on vain pyhäpäivä muiden joukossa. Vihaat omia ennakkoluulojasi, asenteitasi ja odotuksiasi jotka eivät toteudu. Pääse yli niistä ja vietä hyvä joulu, omalla tavallasi!
mutta kun sitä ei pääse pakoon. Kaupat täyttyvät joulukoristeista jo syyskuussa, mainokset ovat siinä kieppeillä myös täynnä ties mitä jouluun liittyvää. Kaikki jauhavat joulusta jo neljää kuukautta ennen joulukuuta ja ensimmäiset joululaulut kajahtavat soimaan.
Saati sitten joulukuussa kun haluat tehdä normaalit ruokaostokset...voi luojani sitä kaahotusta ja ryysistä. Ja ei, kaikkia ostoksia ei voi keskittää siihen lähimpään pikkukauppaan.
mutta kokoa ajan helpottaa; kolmen viikon päästä on jo melkein ohi!!!
Marraskuussa jouluvitutus on kaikken rankinta kun se hössötys alkaa.
siksi joululla ei ole enää mitään tunnearvoa. Kaupallisuus on pilannut hyvän aatteen, kuten se pilaa kaiken muunkin. Mammona on tämän maailman kunkku ja ken sitä halajaa ei koskaan kylliksensä sitä saa. Onneksi on vielä rohkeita tyyppejä, jotka piupaut antavat jollekin kaupalliselle joululle ja viettävät sen perussanomaa kunnioittaen; armo, rauha ja rakkaus. Mitään muuta ei tarvita hyvänmielen jouluun.
Ite en joulua vietä ihan siitä syystä että en usko joulun todelliseen alkuperään eli jeesuksen syntymään siihen aikaan, joten en sitä halua viettääkää. Olisi ristiriitaista viettää sitä silti. Uskon kyllä jeesukseen. Mielestäni joulusta on tullut todella kaupallinen perinne. Koko ajan ostetaan ja hössötetään, aikuisista ihmisistäkin kuoriutuu pikkulapsia jotka ihastelevat tonttuja ja joulupalloja kaupan hyllyllä. Miksi? Koska se on tapa. Miten ne edes todellisuudessa liittyy jotenkin jeesuksen syntymään sama milloin jeesus olisi syntynyt. Itse kyllä syön torttuja ja leivon pipareita ja syön porkkanalaatikkoa, mutta vain sen takia että tykkään niistä niin paljon. Mikä tekee kaikesta niin ihmeellistä aina kun kalenteri käännetään joulukuuhun. Itselläni on se periaate että lahjoja on kiva antaa kun haluaa. Jos nään kesäkuussa kivan kesämekon joka on ihan siskoni näköinen tai helmikuussa aivan isälle sopivan hajuveden niin ostan ja laitan pakettiin. Se on mielestäni todellista antamista. Jotkut sanovat että joulu on yhdessä olemisen yms aikaa. Ei ilolle, yhdessä olemiselle, lahjojen antamiselle tai kinkun syömiselle minusta tarvi omaa pyhää olla. Mä olen onnellinen koska voin tehdä tätä kaikkea milloin haluan. Vietän oman "jouluni" 3 viikon lomalla oman kullan vieressä, reissaan ystävän luo ja käyn äidin kanssa alennusmyynneissä.. niin ja tietenkin syön suklaata ja katson raketit :)
ahdistaa tuo propaganda, mutta onneksi pystyn aika hyvin välttelemään sitä. Mä en ota paineita joulusta, meillä joulussa on oikeasti tärkeintä se, että ollaan yhdessä ja syödään hyvin. Lahjojakin on kiva saada ja antaa, eikä niistä muistaakseni ole koskaan valitettu. Vaikka meidän perheessä annetaankin aika paljon lahjoja, niin ne ovat usein semmoisia, mitä oikeasti tarvitsee, ei mitään sälää tai rihkamaa.
Ajattelin muutama vuosi sitten ihan samoin. Olin kurkkuani myöten täynnä koko joulua. Lapsuudenkodissani kun se höösääminen alkoi jo marraskuussa...
Mutta kun sain oivallettua, että voin tehdä joulusta ihan itse sellaisen kuin meille sopii, niin johan alkoi taas maistumaan!
Ei ole pakko ostaa, ostaa ostaa. Ei ole pakko saada muodin mukaisia joulukoristeita. Joulupöytään voi laittaa sitä mitä tahtoo. Ei ole pakko jynssätä patterintaustoja.
Ylipäätään koko joulua ei ole pakko viettää.
Puhumattakaan siitä, että jouluhösötys alkaa jo alkusyksystä.
Niin turhaa...
Vain lasten takia edes viitsin viettää koko joulua. Muutoin olisin varmaan karannut johonkin niin syrjäiseen maailmankolkkaan, jossa ei saa "joulu" tunneta =D
Ymmärrän sen, että esim. joulutavarat kaupoissa voivat aiheuttaa hetkellistä ärsytystä, mutta muuten tuo joulun vihaaminen on minusta todella outoa...
Kuka pakottaa sinut viettämään joulua tuolla tavalla, jos et kerran tahdo??? Miksi et sen sijaan nauttisi joulusta, ihan omalla tavallasi? Ei kai joulu itsessään voi olla vihan kohde, vaan minusta viha (ja vika) on omassa päässä. Jos et tahdo tehdä noita perinteitä niin älä hyvä ihminen tee! Keksi omia tai tee vaikka joka vuosi jotain erikoista!
Jouluna on monilla vapaata, joten jos ei tahdo tonttuilla kotona voi vaikka vetää kolmen päivän kännin baarissa, lähteä lomamatkalle joko kylmään tai helteeseen, mennä Lappiin (tai mihin tahansa!) hiljentymään yksinään, rötväillä kotona yökkäreissä koko joulun lukien, telkkaria katsellen ja syöden omia herkkuruokiaan, voi kyläillä tai kutsua vieraita, voi mennä vapaaehtoistyöhön auttamaan, voi ilmoittautua töihin tekemään tuplavuoroa läpi pyhien hyvällä palkalla, voi remontoida kotia, voi kävellä, hiihtää ja luistella sydämensä kyllyydestä (yleensä ei jouluna ole laduilla tungosta), voi tehdä ihan mitä tahtoo!
Ei, et sinä joulua vihaa, se on vain pyhäpäivä muiden joukossa. Vihaat omia ennakkoluulojasi, asenteitasi ja odotuksiasi jotka eivät toteudu. Pääse yli niistä ja vietä hyvä joulu, omalla tavallasi!
Teemme vain sen mitä meidän perhe tarvitsee ja haluaa. Ruoaksi laitetaan sitä mitä syödään.
Ihnaa ostella lahjoja, koristella kotia, laitella ruokia.
Muistaa lähimmäisiään kortilla, kukilla tai lahjalla.
Siivotaan normaali viikkosiivous jouluksi. Ei sen kummemin.
Ensimmäinen ajatus joulusta on meillä heinäkuussa. Silloin laitetaan ensimmäiset ruokatarpeet pakastimeen.
aloita ajoissa, suunnittelen hyvin. Olen rento ja hauskaa seuraa jouluna, kun en ole polttanut itseäni loppuun. Hössään ehkä joulun takia, mutta nautin siitä. Meille joulu ja jouluateria on pidemmälle, kuin vain yksi tai kaksi ateriaa.
mutta vähän väsynyt olen siihen, eli meille nyt luvassa "kevennetty" versio MorreD:n malliin.
Vähemmän lahjoja, vähemmän siivousta, vähemmän jouluruokia, enemmän lepoa ja aikaa lasten kanssa.
ja meillä ei hössötetä,toki jomietin m itä minne ja milloin. meillä ei ole tapana valittaa lahjoista, oli niitä sitten 1 tai 10.
Ruoka mietitään ajoissa, koska se helpottaa joulusta nauttimista. Eli laatikot tehdään aikasin pakkaseen. ja kinkkua meillä ei edes ole. Jokainen lapsi saa valita 1 oman herkkunsa pöytään. jottei ruokailustakaan tule hämminkiä. sukua muistetaan vain kortein, kun meillä ei oleenää mummeja ja ukkeja olemassakaan.
Ja todellakaan ei uusita koristeita viimeisimmän muodin mukaan. vaan mielummin mitä vanhempia ja itse tehtyjä sen mukavampaa. joluna onkiva askarrella koristeita lasten kanssajasaada se "vanhanaikainen" joulu..
Joulu on asenne kysymys, jos siitä tekee stressin niin sitä alkaa vihaamaan. mutta kun ottaa rennoin askelin niin sitä rakastaa, kynttilät, tuoksut, oih joulukuusikin tuoksuu niin hyvälle, ja piparit ja hyasintit ja ja ja ja.. oih.
Lahjojakin ostan pitkin vuotta, kun jotain kivaa tulee vastaan ostan sen ja paketoin :) Ei tule edes lahja paniikkia :)
Meillä lapsuudenkodissa ei ole hösötetty joulusta. Minun jouluangstini johtuvat ihan muista syistä.
Eikä tosiaankaan ole itse pakko hössätä - en sitä teekään. Lapsille toki järjestän joulun, mutta oman näköiseni ja tuntuiseni. Ilman kuukausien riekkumista tai ylimääräistä stressiä.
Mutta kun sitä joulua tulee joka tuutista ja kaikki ympärillä siitä meuhkaavat.
Naapuri ripusti kirjavat jouluvalot pihapuuhunsa jo lokakuun lopussa (jotka siis killittävät iltaisin suoraan meidän olohuoneeseemme...).
Kaupat ovat väärällään joulukrääsää, ihmisiä on tungokseen asti liikkeellä aamuvarhaisesta yömyöhään - ja mitä lähemmäs joulua päästään, sitä kireämmällä on jouluvanne pään ympärillä. Kunpa ihmiset tajuaisivat, miten naurettavia he ovat: muka joulumieltä... ja kyynärpäät sojossa, naama irvessä juostaan vielä yhden ja toisen pakko-saada-asian perässä.
Vähän vaikea on siis välttyä ahdistumasta - vaikka olenkin vuosien mittaan kehittynyt siinä hyvin taitavaksi. Erämaassa ei kuitenkaan ole minun ammattitaidollani työllistymismahdollisuutta joten toistaiseksi olen pakotettu toisinaan kaupoissakin käymään ja ihmisten seassa liikkumaan.
En vihaa joulua. Muistan, kuinka 1970-luvun lopulla naurettiin naapuritalon hassahtanutta naisihmistä, joka aloitti kaikki joulujärjestelyt ym. ihan järjettömän aikaisin. Kuusimetsällekin lähti varmaan jo marraskuun puolivälissä. Sitten suureen ääneen siunaili äitini hitautta jouluhommien suhteen. "Kuis sää et oo vielä joulutorttujakaan tehnyt, vaikka on jo marraskuukin lopuillaan?!" Itse kun häsläs kaikki niin aikaisin, että ehti siinä viettää joulun viiteen kertaan, ennen kuin joulu oli. No, nykyäänhän se on ihan normaalia, että jouluvalmistelut ja hösääminen alkaa jo kuukautta kahta ennen joulua. Jos meinaa käydä ostamassa joulukuusen vasta viikkoa ennen joulua, niin voi jättää samantien ostamatta, sillä ne on jo menneet. Ainakin kunnolliset kuuset.
Tuoko onnea pirttiin pienoiseen väsymätön uurastus?
Hyvä on siivota joka viikko, myös lattiakaivon pesu, niin joulu menee siltä osin siinä sivussa
Ruokaa syödään joka päivä jokatapauksessa, joten...
Aina on kuitenkin helpottunut olo kun joulu on ohi, vaikka ei olisikaan pessyt lattioita ja kaappeja rystyset verillä, että oikein sitten kunnolla!!
Olen kaupassa (vaate) töissä, joten joulua ei todellakaan pääse pakoon. Joululaulut, säätäminen ja se stressi..siis miten stressaantuneita ihmiset ovat.
Oman joulun vietän todellakin oman perheen kesken ja rennosti. Syödään sitä mitä huvittaa.
En varmaan viettäis joulua ollenkaan jos mulla ei olis lapsia. Ihanne olis lähteä jonnekin kauas pois (ei onnistu, koska joulun aikaan kukaan ei saa pitää lomaa).
Tapaninpäivänä alkaa se lahjojen kanssa säätäminen. Kiukutellaan kun sillä onkin vain vaihto-oikeus...odotan innolla. Not. Onneks joulu on vaan kerran vuodessa
Lapsena oli jouluissa fiilistä mutta nyt aikuisena en jaksa innostua.
Oivalsin pari vuotta sitten (kun asiasta oli juttua mediassa), että joulutavat on peräisin pakanalliselta ajalta ja hyvin taikauskoisia. Joulun syödään paljon, ihan liikaa, jotta seuraavana vuonna saataisiin hyvä sato maanviljelystä ja lihaakin näkyisi pöydässä. Joulukoristeissakin käytetään usein olkia jotka on selviä viljan symboleita. Annetaan joululahoja jotta itsellä menisi seuraavana vuonna taloudellisesti hyvin. Poltetaan jouluvaloja, jotta päivät alkaisivat taas pidentyä.Sekaan on sitten tullut myöhemmin vielä kristinuskon tavat. Ja eri paikkkunnilla ja ihmisyksilöilla on vielä omat joulutavat. Miten siitä sekamelskasta ihmispolo selviää.
Yhtenä jouluna tyttäreni oli työpaikallani Tet-harjoittelijana laittoi yhteen mainokseen kauniin joulurunon, jossa mainittiin vaaleanpunaiset ruusut. Yksi änkky-ämmä, kollega näytti minulle runoa jossa mainittiin mm. oljet ja lausui ääni väristen: tällainen on oikea jouluruno. Olisi pitänyt sanoa että haista v. senkin noita, mutta olen niin kiltti.