Miksi työ on niin kallista? Esim. Auto Korjaus
Esimerkiksi itse haluaisin maalauttaa autoni helman mutta veikkaan että siitä otettaisiin n. 400 €uroa. Jos työ maksaisi 100 €uroa voisin viedäkin autoni Maalautettavaksi. Mutta kun hinnat ovat nousseet ryöstö hintojen tasolle niin ei halua edes mennä kysymään Hintaa vaan maalaa mieluummin itse (ja tekee pohja työt ja hankkii vielä maalitkin).
Kommentit (9)
No tee itse. Ai niin, on vähän vaikeeta ja vaatii kunnon välineet, tilat ja taitoa, että tulee hyvä? Ja sit sä mietit, MIKSI se maksaa?
Jos teet itse, saat itsetehdyn näköistä jälkeä ja autosi jälleenmyyntiarvo sukeltaa.
Jos maksat ammattilaiselle, vain ammattilainen (ehkä) erottaa, että jotain on maalattu.
Siinä on ihan vissi ero.
Sama pätee vaikka musiikin alan ammattilaisiin. Voit laulaa hautajaisissa itse tai tilata ammattilaisen laulamaan. Kumpi hoitaa homman paremmin?
Niin, se maksaa.
Aja autosi Viroon. Massautin autoni (suurempi malli) ruotsalaisilla aineilla (ensimmäinen tarkastus 4 vuotta) ja koko työ pohjasuojien irrotteluineen, pesuineen töineen ja kuivatuksineen maksoi 600 €. Lisäksi minulla on ennen, työn aikana ja jälkeen valokuvat sekä leima huoltokirjassa.
Suomessa hintaa nostaa kaiken sivukulut. Jos maalit ja tilat ovat ilmaisia ja maalaaja Suomessa ottaa koko rahan palkkana, käteen jää 400 €:sta n. 140 €. Jotta sinä saisit 400 € vaikka olemalla tekijän tilitoimisto, sinun tarvitsee laskuttaa tekijää n. 1.190 €. Sinä lasket, maalari maalaa ja noin lyhyellä matkalla 1.190 € = 140 €.
Remppamies ottaa tunnilta 80 e. Minulla jää tunnissa käteen 18e (brutto 39 e/h). Siihen hommaan, jonka joku remppamies tekisi viikossa, voin ottaa yli 4 viikkoa palkatonta. Ja valitettavasti itse vielä tekee parempaa jälkeä, kuin suurin osa ”ammattilaisista”.
Vierailija kirjoitti:
Firmat vie rahat omiin katteisiin.
eipä firmat juuri katetta saa. Suurin siivu menee verottajalle
Tekeekö ammattikoululaiset tuollaisia pikku maalauksia?
Toki riippuu siitän autostakin, jossain vanhassa pommissa on ihan sama vaikka vetäis pensselillä.
Veikkaat? Mun autosta paikattiin helmasta reikä ja maalattiin ne helmat uusiksi. Loppulasku 280e.