Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta joulu olisi ankea, jos oltaisiin vain oman perheen kesken

Vierailija
04.11.2010 |

oman perheen kesken saa olla 50 viikonloppua vuodessa, jouluun kuuluu muitakin sukulaisia.

Yksikin ylimääräinen henkilö tekee juhlasta jo erilaisen.

Ja mitä isompi porukka, sen parempi.

Te jotka vietätte vain oma perheen kesken joulun, teettekö sen pakonsanelemana, vai omasta halusta?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on todella mukavaa. Ehkä me vaan ei olla ankeita ihmisiä ;)

Laitetaan hyvää ruokaa, katetaan juhlavasti ja nautitaan tunnelmasta. Aika harvoin tavallisena arkena on kiireetöntä yhdessäoloa monta päivää peräkkäin, kun vanhemmat käy töissä ja teineillä on omat menonsa. Saattaisi olla mukavaa suvunkin kanssa, mutta olen kuullut, että isoihin sukujouluihin mahtuu myös kaikenlaisia ristiriitoja ja kissanhännänvetoa.

Vierailija
2/58 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä joulu nimenomaan on sellainen, jota on ihana viettää vain ja ainoastaan oman perheen kesken! Ahdistun isommasta ihmismäärästä, vaikka sukulaisistakin. Ihana olla vaan ihan rauhassa, mennä oman aikataulun mukaan, tehdä sitä mitä itse halutaan silloin kun haluaa. Eli siis todellakin ihan omasta tahdostamme vietämme joulua oman perheen kesken, en ikimaailmassa suostuisi mihinkään sukujouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vielä teinejä, mutta uskoisin meidän lasten myös siinä vaiheessa viettävän jouluja iloisella mielellä. Sen verran hyvä esimerkki on annettu tähän mennessä...

Meillä miehestä on kuoriutunut todellinen jouluihminen sen jälkeen kun alettiin viettää omia kotijouluja. Se valitsee suurimman ja komeimman kuusen minkä löytää, pukee kauluspaidan ja krakan aattona aamusaunan jälkeen, ei meinaakaan mennä koneelle koko päivänä, jännittää lasten kanssa iltaa ja lahjojen jakamista, stressaa kinkusta ja maistaa kaikkea joulupöydästä :) Ja omassa lapsuudenkodissaan ei joulua juuri vietetty, muovikuusi, kaupan ruoat, ei leivonnaisia jne. Joten ihanasti on imenyt mun jouluhössötystä tässä vuosien varrella.

ei kyllä miestäkään, toisaalta ei meillä siellä ketään todella läheistä olekaan.

Mies ei mihinkään huviajelulle lähtis ikinä, bensaa menee ja blääh...

Joulurauhanjulistus? No ehkä itse voisin sen katsoa jos saisin kaukosäätimen :D

Yritä, yritän ja yritän että Jouluna olis hiukan erilaista, että mies kerrankin pitäisi jotain muuta kuin ne iänikuiset verkkarit ja teepaidan.

Laitan kynttilöitä ja servetit pöytään, haen juhlamieltä. Mutta ei.

Röyh ja kiitos ja takaisin koneelle tai telkkarin ääreen.

Joten meille todellakin haluan ihmisiä kylään jotka arvostavat tunnelmaa, joulurauhaa ja tykkään passata kun kaikille tulee hyvä mieli.

Ja meillä on suuri perhe, iso vanha maalaistalo, joten kaikki puitteet olis vanhanajan tunnelmalliselle joululle, mutta en siitä halua yksin nauttia:(

Vierailija
4/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa, että mennään sukuloimaan. Aiemmin olin tästä vähän loukkaantunut, mutta nyt samaa mieltä

Vierailija
5/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa, että mennään sukuloimaan. Aiemmin olin tästä vähän loukkaantunut, mutta nyt samaa mieltä

Vierailija
6/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun joulut oli aina aika hanurista kunnes muutama vuosi sitten "löysin" suvun ja sain viettää pari joulua heidän kanssaan.

Mutta nyt ovat sitten riidoissa ja aikovat viettää joulun kukin visusti erillään.

No, olihan se kivaa sen aikaa kun sitä kesti. Nyt saan taas "nauttia" jouluni ilman sukua.

Vierailija
7/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elämä on aika kiireistä, eikä todellakaan olla omalla perheellä 50 viikonlopua vuodessa. On lasten harrastusmenoja, vanhempien harrastusmenoja, kyläilyjä, sukulaisissa käymistä, juhlia jne. Jouluna on ihana rauhoittua omaan kotiin omalla perheellä nauttimaan RAUHASTA. Me emme kaipaa jouluun hälinää ja isoa ihmisjoukkoa, vaan sitä hämyisää ja hiljaista joulutunnelmaa, kynttilänvaloa ja hyvää ruokaa.

Vierailija
8/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemisissä vuoden aikana säännöllisesti, ettei tarvitse paikata omaatuntoa jouluna.

Joten vietämme kotijoulun. Kummankin vanhemmilla on myös onneksi niin hyvä parisuhde,. että viihtyvät keskenään. Minun vanhempani ovat yleensä matkoilla joulun ja miehen vanhemmat menevät nauttimaan joulusta mökilleen.

Vierailija
9/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattona meille tulevat lapsettomat veljeni ja ehkä äitini. Mahdollisesti miehen vanhemmat käyvät aattoiltana tai sitten tulevat oikein syömään ja olemaan.

Joulupäivänä isäni tulee käymään uuden avokkinsa kanssa, muuten ollaan koko päivä kotona.

Tapaninpäivänä käydään miehen vanhemmilla ja mummullani, sitten taas tullaan olemaan kotona kaikessa rauhassa.

Eli jouluun kuuluu sekä sukulaisia että oman perheen kesken olemista, otamme siis molemmista parhaat palat.

Vierailija
10/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä onneksi meillä on kaikilla sama näkemys/mieltymys viettää jouluaattoilta ja joulu oman perheen kesken. Jouluaattoaamuna käydään hautuumaalla, ja mummolassa puurolla, mutta joulurauhanjulistus katsotaan jo kotona. Tapanina voi olla että lähdetään käymään jossain tapanin ajelua tai meille saattaa piipahtaa tuttuja glögille. Meidän perheessä on kolme teiniä ja kolme pienempää sekä isä&äiti

Vierailija
11/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ollut tärkeää luoda omat perinteemme. JA tykkäämme rauhallisesta joulusta, mitä ei isolla porukalla saavuteta, vaan hälyä ja melua piisaa.

Ollaan kokeiltu jouluja sukulaisten kera, mutta tosiaan omalla porukalla mukavinta.

Tapaamme sukulaisia muuten paljon, ja vietämme heidän kanssa yhdessä aikaa esim. samalla mökillä.

Vierailija
12/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä miestäkään, toisaalta ei meillä siellä ketään todella läheistä olekaan.

Mies ei mihinkään huviajelulle lähtis ikinä, bensaa menee ja blääh...

Joulurauhanjulistus? No ehkä itse voisin sen katsoa jos saisin kaukosäätimen :D

Yritä, yritän ja yritän että Jouluna olis hiukan erilaista, että mies kerrankin pitäisi jotain muuta kuin ne iänikuiset verkkarit ja teepaidan.

Laitan kynttilöitä ja servetit pöytään, haen juhlamieltä. Mutta ei.

Röyh ja kiitos ja takaisin koneelle tai telkkarin ääreen.

Joten meille todellakin haluan ihmisiä kylään jotka arvostavat tunnelmaa, joulurauhaa ja tykkään passata kun kaikille tulee hyvä mieli.

Ja meillä on suuri perhe, iso vanha maalaistalo, joten kaikki puitteet olis vanhanajan tunnelmalliselle joululle, mutta en siitä halua yksin nauttia:(

Vierailija
13/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ekaa kertaa. Tähän saakka on oltu anoppilassa joka joulu (omat vanhempani ovat kuolleet), ja sitä säätöä siellä...Kaikki on todellakin niin aikataulutettua että hu, ei puhettakaan että pystyis heittäytymään verkkarit päällä lukemaan vaikka sitä joululahjakirjaa! Paikalla aina myös miehen veljet perheinenn ja lapsineen, ja ovat ihania, mutta se meteli ja hälinä. Pahinta on että appiukko ei mitenkään jaksaisi kuunne´lla lasten huutoa ja juoksemista jne, joten koko ajan saa olla hyssyttelemässä lpsia hiljaisemmiksi. Anopin kanssa (ja vaimojen) tuntuu et koko ajan katetaan pöytää tai puretaan sitä tai tiskataan tai jotain, koko ajan!

Nyt siis päätettiin olla ekan kerran kotona, joka tuntuu niin ihanalta ajtukselta että huh! Me ei normaalioloissa todellakaan olla 50 vkonloppua kotona, yleensä joka viikonloppu ollaan jossain, joten siksikin ihanaa vaihtelua,olla oman perheen kesken kotona! Mutta ehkä ens vuonna sit taas sukujoulu, sen näkee sitten :)

Vierailija
14/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti haluaisin viettää joulun omassa kodissani ja vain oman perheen kesken!

Useimmat joulut on pakonsanelemina vietetty anopilla, joka esittää marttyyria vuodesta toiseen, jos emme mene jouluna sinne. Ja miksi ihmeessä meidän pitää mennä sinne pienee asuntoon viettämään joulua, ei edes tunnu joululta ja siihen päälle vielä ajomatkat ym. Niin paljon helpompaa meille, jos saamme olla kotona ja viettää joulun niin kuin me itse haluamme, stressittömästi ja rauhassa -eikä ole vain minun mielipiteeni!

Vierailija
15/58 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en tiedä lasketaanko tätä, kun meille tulee tänä jouluna kaksi ystävää?

Joka tapauksessa sukujoulut ovat kamalia. Ystävät voi sentään valita, sukunsa ei.

Kukaan muu sukulaisistamme ei ole niin antijouluinen kuin me. Emme kuuntele joululauluja (saati laula niitä), emme kuuntele hartauksia tai joulurauhan julistusta, emme käy kirkoissa, haudoilla tms. Ei hösätä kuusenkoristelun ja kämpän koristelun kanssa.

Ei, ei ei...

Näin on ehdottomasti parempi. Ensi jouluksi haaveilemme reissua ulkomaille :)

Vierailija
16/58 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäivä uhrataan vieraille ja sitten loppupäivä ja ilta, se on meidän perheen omaa aikaa ja nautimme siitä täysin siemauksin.

Vierailija
17/58 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien exät uusine puolisoineen, molempien vanhemmat uusine puolisoineen ja vielä pari mummoa uusine puolisoineen. Lapsia on sinun ja minun ja meidän ja jonkun toisen.

Niistä jouluista ei nauti kukaan, mutta kun ollaan niin sukurakkaita!

Vierailija
18/58 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on aina ihan järkky ajatus jos pitäisi jouluna, kun tulisi rauhoittua, lähteä jonnekin sukulaisiin. Ei ikinä..

Se on meille ennenkaikkea vuoden juhlallisin aika perheen kesken..laatuaikaa parhaimmillaan :). Toki esim isäni tulee joskus jouluksi meille, mutta itse en todella haluaisi/jaksaisi lähteä jonnekin kotoa.

Vierailija
19/58 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole koskaan edes sellaista ehdottanut, ei minun eikä miehen perheessä. Tiedän, että kaikki sisaruksemmekin viettävät joulunsa oman perheen parissa. Ehkä sukujoulu ei vain ole se meidän juttu.

Yhden kerran olimme aattona anopilla lasten ollessa pieniä. Ehdoton määräys oli, että saa tuoda vain 3 lahjaa jokaiselle lapselle (meillä 3 lasta), koska miehen veljen perhe ei anna lapsille sen enempää lahjoja. Niinpä me lähdimme kotiin aika pian pukin käytyä - lasten yllätys oli melkoinen, kun pukki oli jättänyt suurimman osan lahjoista sinne. Eli kun sukujouluaatossa jo lahjoissa joutuu pelaamaan muiden säännöillä niin mielellään jää kotiin.

Vierailija
20/58 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aattona täytyy olla porukkaa.

Itse olen lapsuuden joulut viettänyt mummujen ja vaarien ja serkkujen keskellä, tohinaa ja punaisia poskia riitti kun joukolla jännitettiin pukkia :)

Tuntuis jotenkin epäjoululta oman perheen kesken jouluaattona jos vieraita ei olisi.

Ukko varmaan istuisi vuorotellen koneella ja telkkarin ääressä. teinit omasssa huoneessaan lukkojen takana ja minä taaperon kanssa katsomassa piirrettyjä :(

Itse koristelen ja haen hyvää fiilistä jouluksi, laittelen ruokia ja herkkuja, mutta ei noita muita kiinnosta vaikka houkuttelen ja yritän keksiä vaikka mitä. Kinkku on ainut jouluruoka mikä niille kelpaa, en itselleni viitti laatikoita ja rosolleita laitella.

Sitten jos on muitakin niin näyttäytyvät ja ovat oikein seurallisia.

Jos me ei joku joulu saataiskaan seuraa, niin lähtisin varmaan tuon pikkuisen kanssa kahdestaan ihan mihin vaan!