Minusta joulu olisi ankea, jos oltaisiin vain oman perheen kesken
oman perheen kesken saa olla 50 viikonloppua vuodessa, jouluun kuuluu muitakin sukulaisia.
Yksikin ylimääräinen henkilö tekee juhlasta jo erilaisen.
Ja mitä isompi porukka, sen parempi.
Te jotka vietätte vain oma perheen kesken joulun, teettekö sen pakonsanelemana, vai omasta halusta?
Kommentit (58)
se vain ei onnistu meillä vaikka olen toiveeni sanonut kovaan ääneen joka vuosi hyvissä ajoin ensimmäisen kerran. Miehen työn vuoksi ei voida lähteä kotoa pois. Appivanhemmat(nykyään vain appi) änkevät vaikka vara avaimella sisälle. Miehen veljet soittavat yhdelle lapsista, että tule aukaisemaan ovi. Mä en haluaisi nähdä niitä enkä passata enää yhtään joulua. Meitä ei koskaan kutsuta heille. Appi poikansa kanssa kehuskelee toisen pojan luona saamiaan ruokia samalla kun syövät meillä. Edes se ei saanut heitä poistumaan meiltä, että menin sänkyyn 4 tunniksi. Tänä vuonna en tee mitään joulujuttuja ja lähden kotoa omien sukulaisteni luo samassa ovenavauksessa.
isoäitini,isäni, äitini, kahden veljeni perhe ja meidän perhe, isän sisko miehineen ja heidän 2 lastaan. Kisataan siitä, kenen lapset saa eniten ja kalleimpia lahjoja. Eli aatto on sitä, että olohuone täyttyy toinen toistaan isommista ja hienommista paketeista. Kilpavarustelua. Ja onnellisia lapsia.
yksi joulu "vain perheen kesken" (miinus isosisko, joka oli silloin lapsineen anoppilassa). Kaikki oltiin sitä mieltä että EI-ENÄÄ-IKINÄ. Onneksi sisko miehineen olivat myös sitä mieltä, etteivät enää koskaan mene miehen vanhemmille, niin ankeaa oli ollut (anoppi oli valittanut koko ajan kuinka Jeesus on unohtunut joulunvietosta...).
En vain osaa kuvitella joulua ilman tohinaa ja kaaosta :) Ensi jouluna meitä on yhteensä 17-20 henkilöä juhlimassa. Syöminen ja saunominen pihasaunassa ovat melkoisia operaatioita, mutta ei haittaa kun rakkaimmat ovat kaikki paikalla.
vasten tahtoaan?
Meillä toisinaan vietetään sukujoulua, toisinaan omalla porukalla ja enpä ole eläissäni ankeaa joulua viettänyt.
viettää. Mutta näinhän eroperheissä tapahtuu usein.
Perheessä on 7 henkeä + esikoisen avomies.
Lapsuuden kodissakin oltiin perheen kesken. Eno pistäytyi joskus vaimonsa kanssa pikaisesti tuomassa joulukukan. Myös mieheni lapsuudenjoulut olivat vain oman perheen kesken. Itseasiassa meillä ei ole kokemusta sukujouluista.
Mikä on se pakko, joka sanelee ihmisen tekemään vasten tahtoaan?
Meillä toisinaan vietetään sukujoulua, toisinaan omalla porukalla ja enpä ole eläissäni ankeaa joulua viettänyt.
tai ei ole sukulaisten kanssa väleissä
tai ei ole sukulaisten kanssa väleissä
Harvemmin vietetään sellaista sukujoulua, jossa on kummankin vanhemmat sukulaiset mukana.
Jos vietämme joulun mieheni sukulaisten kanssa niin minun suku loukkaantuu. Jos taas minun sukuni kanssa niin miehen suku loukkaantuu. Eli olemme keskenämme. Eipä tarvi kuunnella monta viikkoa sitä itsesääli nyyhkimistä, kun mennään toisen suvun luo. Näin on ollut paras!
Jos vietämme joulun mieheni sukulaisten kanssa niin minun suku loukkaantuu. Jos taas minun sukuni kanssa niin miehen suku loukkaantuu. Eli olemme keskenämme. Eipä tarvi kuunnella monta viikkoa sitä itsesääli nyyhkimistä, kun mennään toisen suvun luo. Näin on ollut paras!
tai ei ole sukulaisten kanssa väleissäHarvemmin vietetään sellaista sukujoulua, jossa on kummankin vanhemmat sukulaiset mukana.
että mun vanhemmat, miehen äiti miehensä kanssa, miehen isä vaimonsa kanssa ja miehen sisko perheineen, sekä äitini veli
ap.
ja vapaasta tahdosta, ehdottomasti. Meillä on ollut ihania rentouttavia jouluja. Meitä on äiti, isä ja lapsi. Pyhinä saatetaan lähteä sukulaisiin 400 km:n päähän, jos on lomapäiviä edessä. Ja siellä on sitten senkin edestä hulinaa.
Miehen sisko (5 henkilöä) majoittaa pariksi päiväksi veljensä (3 henkilöä) ulkomailta käymään tulevan perheen ja kutsuu lisäksi vanhempansa (2 hlöä) jouluaatoksi ja joulupäiväksi luokseen. Meiltä on matkaa sinne yli 350 km eikä majatalossa ole sijaa 5 ekstrahengelle. Tätä on ollut nyt 15 vuoden ajan.
Appivanhemmat ovat viettäneet meillä joulua tasan kerran ja silloin suihkuhana ampui irti seinästä vanhassa pihasaunassamme ja pilasi apen joulusaunan. Sillä saattaa olla jotain vaikutusta asiaan.
Tosin nyt appivanhemmat ovat menossa toisen poikansa luo ulkomaille joulun viettoon ja heidän tyttärensä on siitä nyrpällään.
Meistä on kiva viettää joulua omalla porukalla.
Et ole tavannut lähisukuamme. Jos olisit, ymmärtäisit miksi.
en kans osaa kuvitella että oltaisiin vain oman perheen kesken jouluna! Kerran jouduttiin viettämään joulupäivä kolmisin miehen ja vauvan kanssa ja se oli ihan kauheeta. Meidän piti mennä silloin miehen vanhempien luokse syömään, mutta h eolivat kaikki jossain 40 asteen kuumeessa eli sinne ei pienen vauvan kanssa voinut mennä.
anoppilassa aina paljon väkeä, kova hulina ja tiukat aikataulut syömisten, saunomisten ja lahjojen suhteen. Ihanaa tietysti se, että lapsilla on seuraa serkuistaan ja yöllä aikuiset pelaavat lautapelejä, syövät juustoja ja muita herkkuja melkein aamuun asti.
vanhempani ovat muuttaneet pienempään asuntoon, jossa tulee ahdasta jo meidän nelihenkisen perheen kyläillessä. Ihanaa on se, että täällä jouluruuat maistuvat minusta juuri sille, miltä ne ovat "aina" maistuneet ja se, että lapset saavat isovanhempien täyden huomion.
kotijouluna laitetaan juuri niitä (joulu)ruokia, joista eniten tykätään, ulkoillaan, saunotaan, syödään, pelataan pelejä, ollaan yhdessä. Ihanaa on kaikki.
normaalina viikonloppuna käydään kaupassa, siivotaan, käydään harrastuksissa, elokuvissa, museoissa, sukulaisten ja kavereiden luona...
joulu perheen kesken. Vielä parempi on viettää joulu etelessä. Kun viettää joulua vain oman perheen kesken on kaikkein kiiretön ja stressitön. Mä muuten en suostu edes lähtemään jouluaattona pois kotoani, vaikka pyydetään, enkä suuremmin halua meille vieraita.
tai ei ole sukulaisten kanssa väleissäHarvemmin vietetään sellaista sukujoulua, jossa on kummankin vanhemmat sukulaiset mukana.
että mun vanhemmat, miehen äiti miehensä kanssa, miehen isä vaimonsa kanssa ja miehen sisko perheineen, sekä äitini veli
ap.
siksi on hämäävää puhua sukujoulusta
ja siis lasten kanssa, omalla perheellä. Meille ne olivat lähes ainoat 2-3 päivää koko perheellä yhdessä vuoden aikana, kun mies oli yleensä viikonloput ja illatkin reissutöissä. Tänä vuonna sitten varmaan minä ja lapset, ex ehkä piipahtaa olemaan hieman lasten kanssa.
Kun olin lapsi meillä oli aina mummo ja minua pari vuotta vanhempi serkku jouluna, lisäksi äiti ja me kolme lasta. Meillä ei ole ketään jota edes kutsua jouluksi, kaikki haluavat viettää joulua oman perheen kesken.