Minusta joulu olisi ankea, jos oltaisiin vain oman perheen kesken
oman perheen kesken saa olla 50 viikonloppua vuodessa, jouluun kuuluu muitakin sukulaisia.
Yksikin ylimääräinen henkilö tekee juhlasta jo erilaisen.
Ja mitä isompi porukka, sen parempi.
Te jotka vietätte vain oma perheen kesken joulun, teettekö sen pakonsanelemana, vai omasta halusta?
Kommentit (58)
sulle oman perheen seura riitä. Eipä taida parisuhde ihan olla kunnossa. Mulle riittää kun saan nukkua ja herätä rakkaan mieheni kainalosta ja lapset temmeltää olohuoneessa.
Minusta olisi hirveätä ängätä jonnekin vanhempien tai appivanhempien kotiin, jossa muutenkaan ei vietetä aikaa. En haluaisi nukkua jossakin vierasvuoteella tai -huoneessa, ei siinä olisi mitään juhlafiilistä. Just ja just voisin kuvitella että joku tulisi meille mutta mieluummin ei. Haluan olla rauhassa ihan omalla porukalla jouluna.
Anppi rupesi aina väittämään, että viime joulu oltiin minun vanhemmilani vaikka olisimme olleet heillä. Ja vaikka olisi näyttänyt valokuvista kuinka asia oli niin hän vaati meitä heille. En vain enää jaksanut sitä järkyttävää marinaa... Ja un ajattelenkin asiaa alkaa jurppia. Hyvä, ettei tarvitse enää säätää kahden suvun välissä.
Ikävää ettei sulle oman perheen seura riitä. Eipä taida parisuhde ihan olla kunnossa. Mulle riittää kun saan nukkua ja herätä rakkaan mieheni kainalosta ja lapset temmeltää olohuoneessa.
kuten myös se että ollaan mökillä juhannuksena. Olis kyllä outoa olla kotona juhannuksena.
Tiettyihin juttuihin kuuluu tietyt asiat.
ap.
Joo, mutta kun kaikila ei ole edes vanhemmat enää yhdessä...
Mikä on se pakko, joka sanelee ihmisen tekemään vasten tahtoaan?
Meillä toisinaan vietetään sukujoulua, toisinaan omalla porukalla ja enpä ole eläissäni ankeaa joulua viettänyt.
tai ei ole sukulaisten kanssa väleissäHarvemmin vietetään sellaista sukujoulua, jossa on kummankin vanhemmat sukulaiset mukana.
että mun vanhemmat, miehen äiti miehensä kanssa, miehen isä vaimonsa kanssa ja miehen sisko perheineen, sekä äitini veli
ap.siksi on hämäävää puhua sukujoulusta
eikä heitä.
sulle oman perheen seura riitä. Eipä taida parisuhde ihan olla kunnossa. Mulle riittää kun saan nukkua ja herätä rakkaan mieheni kainalosta ja lapset temmeltää olohuoneessa.
Minä saan joka viikonloppu herätä rakkaan mieheni kainalosta ja lapset saavat temmeltää kiireettömästi olkkarissa. Joulua haluan JUHLISTAA arkea poikkeavaksi menemällä kylään/kutsumalla sukulaisvieraita, pukeutumalla vähän paremmin ja syömällä juhlaruokia.
Meillä tykätään olla muutenkin ihan perheen kesken vaikka on mukavaa välillä kutsua vieraitakin. Mutta joulua edeltävät viikot ovat miehellä tosi raskaita joten on ihanaa olla joulu vain perheen kesken. Mieheni vanhemmat ovat yleensä kyllä jouluna tulleet tai joulupäivänä(150km:n päästä)
aina on joku poissa vähintään päivät, yleensä yrittäjämies töissä tai sitten lapsista joku kavereillaan tjsp.
Mä nauttisin suunnattomasti olla joulu ihan meidän oman perheen kesken, mutta kyllä kai se on mun vanhemmat kutsuttava kun ei heillä ole muitakaan. Karu joulu heidän olla kaksistaan.
Joulupäivänä kahvitellaan vanhempien luona ja Tapaninpäivänä myös vieraillaan.
joten joulu on tasan meidän perheen juhla! Joskus aikoinaan käytiin omieni ja miehen vanhempien luona, mutta siitä ei tullut mitään. Anoppi halusi että joka joulu olisi pitänyt olla heillä, ja ne joka toinen joulu jotka oltiin minnun vanhemmilla oli aina anopin taholta syyllistämistä ja märehtimistä miksi olimme minun vanhemmillani. Joten tästä syystä aloimme viettämään omia jouluja oman perheen kesken. Ja mikä sen ihanampaa, pitkät vapaat, nukutaan pitkään, venytään pitkälle päivään yöpuvuissa ja ihastellaan kuusta ja saatuja joululahjoja ja syödään hyvin monta päivää :) Sukuloitua tulee muutenkin melkein joka viikonloppu, joten on ihanaa kun joulumme on nykyään omistettu vain meille.
nimenomaan OMASTA HALUSTA!
Aivan ihanaa olla yökkärit päällä 3 pv ja syödä ja pelailla ja kattoo leffoja ja nukkua ja olla just sillai, kun itse halutaan!
Ja joo, onhan noita päivä, kun ollaan perheen kanssa, mutta meillä on 4 lasta ja viikot täynnä kaikenlaista ohjelmaa.
Eli kerrankin voidaan tosiaankin olla se 3 päivää ihan vaan rauhassa ja laiskotella kotona!
Jos paikalle tulis vaikka yksi ylimääräinen mummo, niin se muuttais heti päivät sellaiseks "pönötystilaisuudeks"
nimenomaan OMASTA HALUSTA! Aivan ihanaa olla yökkärit päällä 3 pv ja syödä ja pelailla ja kattoo leffoja ja nukkua ja olla just sillai, kun itse halutaan! Ja joo, onhan noita päivä, kun ollaan perheen kanssa, mutta meillä on 4 lasta ja viikot täynnä kaikenlaista ohjelmaa. Eli kerrankin voidaan tosiaankin olla se 3 päivää ihan vaan rauhassa ja laiskotella kotona! Jos paikalle tulis vaikka yksi ylimääräinen mummo, niin se muuttais heti päivät sellaiseks "pönötystilaisuudeks"
Me olemme kotona oman perheen kesken. Meille saa tulla vapaasti. Yleensä hyvissä ajoin tiedän joulun tilanteen ja osaan valmistautua tilaanteeseen sen mukaan.
Joulu ei ole ankea, vaikka olisimme kotona vain oman perheen kesken.
On ollut aikoja jolloin on vuorotellen oltu jommakumman vanhempien luona. Voi varjele sitä kinaa, kun aina toisen osapuolen mielestä ollaan väärässä paikkaa. Tämä on huomattavasti helpompaa näin.
mukaankin saa tulla, mutta eipä ole kukaan sukulaisista koskaan halunnut/ jaksanut lähteä. Ihanaa nautiskella takkatulenloimussa, ulkona paukkuu pakkanen ja kinkkua syödään pitkin yötä ja yöpaidassa viihdytään melkein koko päivä. Valkea joulu takuu varmasti :) Ja seura mitä parhainta. Kyllä se tunnelma menee heti kankeammaksi jos seurassa on joku "ulkopuolinen" joka ei tähän perhekokonaisuuteen kuulu.
odotan aikaa, että omat lapset on perheellisiä, pääsen viettämään kunnon jouluja, edes joskus :)
Joskus kun oltiin nuori pari, kutsuttiin miehen perhettä meille jouluksi, ja joku joulu oltiin heilläkin. Mutta takana päin tuli aina puhetta siitä miten huonoa ruokaa meillä oli, miten ison kinkun he olivat joutuneet (?) tuomaan meille, ja kuinka kaikki mitä me tehtiin oli väärin, oltiin me sitten missä vaan. Lisäksi yhtenä jouluna appi ja anoppi ryyppäsi ihan kunnolla kun oltiin siellä, siihen loppui meidän yhteiset joulut.
Ja tuoho nkinkkuhommaan selvennys, olimme varsin pienituloisia, meillä oli 1 lapsi, joka siis ei syönyt edes kinkkua tuolloin, minä kasvissyöjä... anopilla ja apella mukana lisäksi 2 miehen nuorempaa sisarusta, joten me hankimme kaikki muut ruuat, mutta toivoimme että toisivat kinkun mukanaan kun tietävät millaisen haluavat.
Myös nukkumapaikoista taisi tulla valitusta jälkikäteen...
Varsinkin aatto pitää saada ehdottomasti olla kotona, joskus ollaan käyty joulupäivinä jomman kumman vanhemmilla syömässä, joskus ollaan kutsuttu meille porukkaa. Mutta aattoon kuuluu oma koti, omat ihanat jouluruuat, haudalla käynnit ym.
siitä lähtien kun yhteen muutettiin. Nyt lapsia 4 ja aina ollaan kotona omalla perheellä. Joulupäivänä meille voi tulla muutama ihminen tai me voidaan käväistä sukulaisilla max parintunnin vierailuilla.
Syitä:
Minun vanhempieni joulu on ankea. Isä on juoppu, usein joulunakin ympäripäissään. Lisäski heillä joulu on se, että pöydässä on kaupan porkkana- ja lanttulaatikko ja tanskalainen kinkkurulla. Ja näitäkin on jo viikolla maisteltu. Ja oikeasti mitään muuta ei ole pöydässä. Jälkkäriksi voi olla kaupan piparipussi kahvin kanssa.
Joulu ei näy muuten. Niin ja unohdin sen, että he syövät tämän maittavan jouluruokansa n. klo 11 ja siinä se sitten olikin. Loppupäivä katsellaan tv:tä niinkuin muulloinkin.
Ja en todellakaan halua heitä meille. Isällä sitäpaitsi on niin kauhea hoppu, että kyläilyt kestävät heillä max 30 min. sitten alkaa ehdottelu, että pitäisiköhän meidän jo lähteä.
Miehen vanhemmat eronneet. Isä viettää uutta elämäänsä toisessa päässä Suomea ja äiti viettää yksinäistä joulua. Hän ei juhli joulua mitenkään. Kodissa ei ole yhtäkään jouluista tavaraa tai juttua. Joskus hän tosin matkustaa toisen poikansa luokse parinsadan kilometrin päähän käväisemään jouluna.
Me saadaan omalla porukalla tehdä joulusta sellainen kun halutaan ja olla vapaasti niinkuin haluamme. Ja meidän perheessä joulu on enemmän joulu kuin minun lapsuudessani ikinä.