Millä teidän ekaluokkalaiset kulkevat kouluun?
Etenkin sellaiset kenellä on vähän pidempi matka, muttei kuitenkaan kuljetukseen oikeuttavan pituinen?
Meillä on koulumatkaa vähän alle 2 km, turvallinen reitti hiljaisia teitä pitkin ja vain yksi vähän vilkkaamman tien ylitys. Me viemme lapsen aamulla kouluun ja usein haenkin hänet, mutta olen sitä mieltä että lapsi voi hyvin kävellä kotiin yksikseen ainakin parina päivänä viikossa. Lapsi itse on kovin haluton tähän, samaten tuntuu että kaikki luokkakaverit kuskataan autolla edestakaisin vaikka asuisivat lähempänäkin.
Olenko mä nyt jotenkin kauhea äiti jos laitan lapsen kävelemään tuollaista matkaa? Minusta kävely on vain kaikin puolin hyväksi enkä tahdo olla mikään taksinkuljettaja lapselle jolla on terveet jalat. Toisaalta mulla on kuitenkin huono omatunto kun joku luokkakaverin äitikin kauhisteli että "käveleekö se todella tuollaisen matkan".
Kommentit (13)
Valitsin asuinpaikkani sen mukaan että kouluun ei ole tienylityksiä ja matka on 300m.
Valitsin asuinpaikkani sen mukaan että kouluun ei ole tienylityksiä ja matka on 300m.
onneksi meilläkään ei tule tuota bussirumbaa olemaan kuin toivottavasti tuo vuosi, tokaluokalle näillä näkymin lapsi pääsee 200 m päähän uuteen kouluun.
Ite kävelin ekaluokkalaisena 1,5 km yksin ja taisin jo ekaluokkalaisena pyöräilläkin kouluun. Ja sillon ei ollut edes pyöräilykypäriä käytössä!
ihan oikein, kun laitat välillä käveleen vaikka voisitkin hakea. oppiipahan kulkemaan.itse laitan tokaluokkalaisen käveleen harrastuksiin(haen kyllä nyt pimeän aikana).koulumatka on lyhyt. ja lapsi tykkää mennä kävellen, pyörällä sitten ensi vuonna vasta.
on meillä koulunkin suositus.
Syyt: Halutaan vähentää autotrafiikkia koulun pihan tuntumassa (varsinkin näin syyspimeällä ristiin rastiin peruuttelevat autot ja reilu metriset ekaluokkalaiset siellä seassa on aika hurja yhdistelmä. Lapset pitäisi jättää parkkialueelle, josta on n. 200 m matka kouluun, mutta arvatkaa vain tekevätkö vanhemmat näin, NOU!) mutta ennenkaikkea lisätä lasten arkiliikuntaa. Lapsen pitäisi liikkua VÄHINTÄÄN 2 h joka ikinen päivä ja arkiliikunnalla on tässä kertymässä merkittävä rooli!
Meillä on koulumatka n. 500 m ja lapset ovat kävelleet aina.
Muutama tien ylitys matkalla.
Pojalla on kaksi klo 8 aamua, kaksi klo 10 aamua ja yksi klo 9 aamu. Pois pääsee vastaavasti välillä 12-14.
Meillä on ekaluokkalaisella ilta- ja aamupäivähoito varattuna ja siitä maksetaan. Aluksi teimme niin, että poika vietiin autolla kouluun aina klo 8 (joko suoraan kouluun tai ap-kerhoon). Ja haettiin vastaavasti pois klo 16 aikaan (ip-kerhosta).
Suurin osa pojan luokkakavereista kulkee kuitenkin kävellen kouluun ja kotiin, joten meidänkin poikamme on alkanut kävellä yhä enemmän.
Minulla on etätyösopimus, joten olen kotona töissä yleensä kolmena päivänä viikossa. Näinä päivinä poika kävelee lähes poikkeuksetta kotiin suoraan koulusta. Aamulla kävelee kouluun klo 10 aamuna, klo 8 aamuna viedään autolla (2 pikkusiskoa viedään kuitenkin klo 8 päiväkotiin).
Meillä tämä ekaluokkalainen on esikoinen, joten olemme ehkä olleet vähän ylivarovaisia monessakin asiassa. En vieläkään halua, että poika lähtee yksin aamulla tai tulee koulusta tyhjään kotiin. Mieluummin on niinä päivinä ap/ip-kerhossa.
Mutta siis 2KM KÄVELEMINEN ei todellakaan tässä ole ongelma eikä mikään. Pojalla siihen menee yleensä 25-30 minuuttia.
Oman ekaluokkalaisen koulumatka on 1,6 km eikä meiltä sinne pääsisi bussillakaan. Oikein sateisina aamuina vien autolla, mutta muuten passitan kävelemään kouluun ja sieltä kotiin, sillä jalat on tehty kävelemistä varten.
tai yleisimmin mies vie matkalla töihin. Alkusyksystä monesti mentiin yhdessä pyörällä. Haen yleensä kävellen; saan samalla kuopuksen päiväunille ja keskimmäinenkin saa purkaa energiaa. Joskus, jos ollaan menossa johonkin niin saatan myös hakea autolla. Yksin ei ole vielä halunnut kävellä kotiin. Matkaa kouluun on reilu 1km; ei yhtään tien ylitystä vaikka kaupungissa asutaankin.
Että tuo kävelyhaluttomuus johtuisi mahdollisesti siitä?
Onhan se pitkä aika kävellä yksinään, tulee ehkä jossain välissä vähän paniikkikin, että ehtiikö varmasti, voi olla pimeää, sateista - ja yksinäistä.
Voitko sinä tai joku muu saattaa häntä, ainakin jonkun matkaa tai voitteko sopia matkatreffejä toisen koululaisen kanssa?
Pieniähän he vielä ovat, ja vaikka jo osaavatkin vaikka mitä, on kurja olla yksin.
Oman ykköseni saatoin ja hain joka päivä, eikä hän nyt kakkosellakaan kovin usein yksin kulje, yleensä sovitaan toisten lasten kanssa treffejä (äidit tässä meillä vieläkin aktiivisia).
siitähän tässä on kyse. Matka on hänen mielestään liian pitkä ja tylsä. Kiirettä ei ole ja valoisaan aikaan kävelee. Siksi kyselin mielipiteitä, koska minusta tuo ei ole häneltä mitenkään liikaa vaadittu.
Meilläkin poika oli alunperin tosi vastahankainen, mutta sain hänet kokeilemaan kävelyä yhden naapurin kanssa muutaman kerran. SIitä poika innostui ja nyt kävelee useimmiten yksin (muilla lähistön lapsilla eri lukkari).
On tavallaan ylpeä siitä, että osaa sittenkin ja pääsee nopeasti kotiin.
Matkaa 1,5 km, fillarilla ei saisi kulkea, mutta poika jättää sen metsikön laitaan tontin reunalle.
varmaan tulee kulkemaan joko paikallisbussilla tai vanhempien kuljettamana. Syynä on vaarallinen tienylitys (80 nopeusrajoitus, ei keskikorokkeita tms. mm. sorarekkaliikennettä) ja muutenkin melkein 3 km koulumatka (pyörätietä lyhintä reittiä pitkin mitattu). Näyttävät muutkin lapset käyttävän bussia.
Itse olen kulkenut 1-2 luokalla yli 3 km kouluun ja selvisin hengissä. Aika ilmeisesti kultaa muistot...