Miksi Länsi-Tampere ei ole suosittu?
Minulla asuu paljon sukua ja tuttuja Tampereella, vain YKSI asuu Länsi-Tampereella. Siihen ilmeisesti on joku syy, alkoi nyt kiinnostamaan. Onko Länsi-Tampereella joku maine?
Kommentit (22)
Lielahti esim...tosin täälläkin omat epäsuositut lähiönsä kuten Tesoma (itä-Tampereella sit Hervanta jne) mutta niinhän se menee joka kaupungissa. Älä tee hölmöjä päätelmiä hyvä ap :)
Pispala, Hyhky on ainakin hintataso kohdillaan ja kyllä asua kelpaa siinä missä muuallakin.
Ehkä miinuksena liikenteen pullonkaula Rantaväylä, jos pitäis Itä-puolelle kaupunkia päästä töihin ruuhka-aikaan.
sukusi ja tuttujesi asumisen perusteella?
Ei sillä, en mäkään muuttaisi sinne, mutta ehkä vain siksi, että olen aina asunut itä- ja eteläpuolella, on niin tuttua.
länsitampere ei houkuttele. Minun kuvitelmien mukaan nekala pilaa koko itäpuolen maineen että tesomat ei täällä kyllä tunnu missään. täällä on juoppoja, itäpuolella narkkareita.
Länsi-Tamperetta on kyllä huono maine, mutta suurin syy lienee se, että Länsi-Tampere on paljon pienempi pinta-alaltaan ja väkiluvultaan kuin muu Tampere.
.Länsipuoli on vanhaa pohjois-pirkkalaa 1937 liitetty tampereen kaupunkiin. Täällä on vanhoja sukuja, osa heistä haudattu Nokian vanhalle hautuumaalle. Siis selvästi sisä-siittoisin osa kaupunkia. oma sukuni oli paikalla 1920 luvulla. Tehtaat antoi töitä, ja rakkaus kukoisti tehtaan varjossa, meitä on tänään 5 sukupolvea. Meillä on isot järvet ja pienet järvet, paremmat asumapaikat.
Liikenne takkuaa, jos pitää ajaa keskustaan tai pidemmälle itään.
No ei ole mitään mainetta ja mielestäni paljon parempi kuin Itä-Tampere. Olen kummassakin asunut. Täällä huono maine on Tesomalla ja Itä-Tampereella taas Hervanta ja Kaukajärvi.
Itse asun Lielahden lähellä ja luontoa on ja järvi vieressä. Venepaikkakin meillä on ja matkaa sinne n. 200 metriä.
Ihan paras paikka on missä olen Tampereella asunut.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mitään mainetta ja mielestäni paljon parempi kuin Itä-Tampere. Olen kummassakin asunut. Täällä huono maine on Tesomalla ja Itä-Tampereella taas Hervanta ja Kaukajärvi.
Itse asun Lielahden lähellä ja luontoa on ja järvi vieressä. Venepaikkakin meillä on ja matkaa sinne n. 200 metriä.
Ihan paras paikka on missä olen Tampereella asunut.
Peukutin, koska samat kokemuksen perusteella mielipiteeseen. Paitsi, että Lielahti ei ole ainoa, missä rauhallista ja lähellä luontoa, keskustassa kuitenkin, maksaa. Tampereen keskustan ja keskustan ympäristön kämpät maksaa aivan sikana, kun laskee päälle mm. autopaikat, joita ei ole. Markkinoilla sontaa, kun mainostetaan järvinäköalat, niin kun katsoo oman ikkunan sivusta, voi nähdä sen edessä olevan kerrostalon välistä pienen siivun vettä, voi kiesus tätä touhua.
Ehkä sun sukulaiset on vaan tottuneet Itä-Tampereeseen? En mäkään taas länsipuolelta itään muuttaisi. Ikurissa asun ja Tesoma on ihan lähellä, mutta mukava ja rauhallinen paikka tää on asua. Asuttiin ennen Tesomalla, eikä mulla siitäkään oikein ole pahaa sanottavaa, ehkä nyt on alkanut kaupoissa näkyä narkkeja, mutta niin on muuallakin Tampereella.
Mun mielestä Ikurilla, Haukiluomalla, Lamminpäällä, Lielahdella, Kalkulla jne on jopa ihan hyvä maine. Tänne vaan! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan paras paikka on missä olen Tampereella asunut.Peukutin, koska samat kokemuksen perusteella mielipiteeseen. Paitsi, että Lielahti ei ole ainoa, missä rauhallista ja lähellä luontoa, keskustassa kuitenkin, maksaa. Tampereen keskustan ja keskustan ympäristön kämpät maksaa aivan sikana, kun laskee päälle mm. autopaikat, joita ei ole. Markkinoilla sontaa, kun mainostetaan järvinäköalat, niin kun katsoo oman ikkunan sivusta, voi nähdä sen edessä olevan kerrostalon välistä pienen siivun vettä, voi kiesus tätä touhua.
Siis asun Lentävänniemessä ja en kyllä näe yhtään kerrostaloa . On rivitaloalue ja järvelle 100 metriä. Luontoa on riittämiin. Sanoin kyllä että Lielahden lähellä, kun en nyt halunnut ihan asuinaluetta mainita mutta menköön nyt sitten tämän kerran.
Vaikka tänne nyt rakennetaan niin ei oikeastaan vaikuta kovinkaan meille muuten että viereiseen venesatamaan tulee kerrostaloja ja meillä siinä venepaikka.
Eikä ole yhtään epäsuosittua aluetta. Kyllä kumpaakin löytyy asukkaita mutta mun makuun on Länsi-Tampere enemmän ja kyllä mulle Lielahtikin on liian kerrostalomaista asumista, kun olen luontoa rakastava.
Tosin voisin kyllä muuttaa Teiskoonkin päi.
Länsi-Tampere ei ole mitenkään huonomaineinen paikka. Teet johtopäätöksiä aivan olemattomin perustein eli vain sinun asuinpaikkojen sukusi perusteella. Kysymyksesi koskien tamperelaisten mielikuvia Länsi-Tampereesta on kyllä oikein hyvä.
Itse asuin 35 vuotta Itä-Tampereella, kunnes perheemme joutui muuttamaan töiden takia pois koko Pirkanmaalta. En kertaakaan kuullut kenenkään puhuvan pahaa Länsi-Tampereesta yleensä. Länsi-Tampereella on monenlaisia kaupunginosia. Tesomalla ja Lentävänniemen ydinosissa asuu keskimäärin pienituloisia ihmisiä. Mutta muutoin minulla on mielikuva, että läntisissä kaupunginosissa keskimääräinen tulotaso voisi olla hiukkasen korkeampi kuin idässä, vaikka asuntojen neliöhinnat ovatkin hieman alemmat kuin idässä. Lännessä kuitenkin sijaitsee Ryydynpohjan kultahammasrannikko, Ranta-Kaarila, Epilä, Hyhky ja Villilä, joissa asuu paljon suurituloisia ihmisiä. Ylipäätään länsi-Tampereella on paljon Näsi- ja Pyhäjärvien rantaviivaa, mikä houkuttelee varakkaita tontinostajia. Idässä taas on paljon keskituloisia alueita, eikä Olkahista lukuun ottamatta yhtään leimallisesti ylemmän keskiluokan kansoittamaa aluetta mutta kaksi yhteensä noin 35 000 asukkaan keskimäärin pienituloista aluetta eli Hervanta ja Kaukajärvi. Jos Pispala ja Tahmela lasketaan osaksi Länsi-Tamperetta, niin länsi voittaa sosioekonomisen vertailun aivan kirkkaasti. Lasken ne kuitenkin tässä keskusta-alueeseen.
Minulla on tuntuma, että Länsi-Tampereella asuntojen neliöhinnat ovat hieman alemmat kuin idässä, ehkä noin 5%. Kuvittelisin, että se johtuu siitä, että itä-Tampereella on paljon enemmän työpaikkoja. Itä-Tampereella on mm. Teknillinen yliopisto ja moni siihen kytköksissä oleva firma. Tämä tarkoittaa, että tuhansien hyvätuloisten ihmisten työmatkat suuntautuvat Hervantaan. Näistä ihmisistä monet lapsiperheelliset asuvat mieluiten jollakin Hervannasta kohtuullisen matkan päässä olevalla pientaloalueella, kuten Annalassa, Linnainmaalla tai Vuoreksessa, itse Hervannassa kun ei ole kovin paljon pientaloja. Erittäin paljon työpaikkoja on myös keskustassa, jonne on länsi-Tampereelta pidempi ja ruuhkaisempi matka kuin idästä. Vaikka itäistä ohitustietä pitkin pääseekin esimerkiksi Kalkusta Hervantaan noin 25 minuutissa, moni hervantalaisessa teknologiafirmassa työskentelevä valitsee mieluummin 5-10 minuutin työmatkan jostakin itäisestä kaupunginosasta tai pyöräilee, ja säästää kummassakin tapauksessa vuosittain vähintään satasen kuussa työmatkakuluja ja tietysti aikaansa ja hermojaan.
miksi kukaan haluaisi muuttaa koko paskaan kaupunkiin. tervetuloa jyväskylään, meillä niitä narkkareita ja alkoholisteja ei pääse pakoon mihinkään päin kaupunkia :)
Siis onhan tää outoa. Sillä yleensä aina se itäpuoli on ei-toivottua, ja länsipuoli varakasta, esim. Lontoo, Helsinki.
Länsi-Tampere oikein rauhallista seutua, asumme omakotitalossa Raholassa ja tyytyväisiä olemme.
Tulkaapas tänne nyt! On lähiökuva muuttunut, palvelut/terveysasiointi parantuneet hurjasti ja paljon uutta rakennettu. Kohta pääsee junallakin keskustaan. Sijoitusasuntoja hankitaan taas enemmän. Pispalassa vain taloja toistensa kyljissä eikä luontoa yhtään - kaksi järvimaisemaa ja kova tuuli. En vaihtaisi koskaan - kyllä tessu järvineen ja metsineen on parempi!
Lintulampi-Pohtola-Niemi rauhallista asua, järvet ja lenkkipolut ihan vieressä, palvelut lähellä. Ainoa miinus, että liikenne ruuhkaisempaa länteen kuin itään.
länsi-Treella. En nyt juuri osaa paikallistaa..