Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka saan 9-vuotiaan painon putoamaan

Vierailija
01.11.2010 |

Lapseni tuntuu lihovan silmissä, vaikka kuinka mimimoin herkkujen määrää, aina se jotain löytää. Esim. pakastimesta mansikat (sokeroidut tietysti), kaakaot jne. Pituutta reilut 130 ja painoa ainakin 35 kg. Käy tanssitunneilla useasti viikossa ja liikkuu pyörällä kouluun. Auttakaa ihmiset, miten mä saan tämän painonnousun kuriin. Olen sanonut hyvällä ja pahalla, mutta...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että on yksinäinen, mutta en voi mitään. Olen töissä. Kaapistamme saa hakemalla hakea herkkuja. Tänään oli mm. löytänyt nomparelleja kaapista. Hän kaivaa kaiken, että löytää edes jotain herkkua. Meillä ei ole muuten mitään herkkuja tarjolla. Miten mä tän asian osaisin paremmin selittää...eli vaik kuin pidän huolen, että kaapeissa ei ole mitään herkkuja, hän keksii herkut...syö sitten vaik muropaketin.

Vierailija
2/23 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vatsaa, mielstäni suht tasapainoinen. Ei mikään rimppakinttu, mutta ihan oikeankokoiset housut käy. Myöskin sai terveydenhoitajalta ohjeet liikkua enemmän ja syödä vähemmän herkkuja. Mun mielestäei kauheasti pitäis puuttuu , jos ei ole suurta ylipainoa. Sama lapsi sai 4 v sitten käskyn lihoa. Lapsi on välillä hoikempi, välillä syö enemmän, sitten taas kasvaa. 2 vuotta sitten oli pitkään sairaan, silloin paino tippui liki 4 kg, ja näytti aika nälkiintyneeltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että on yksinäinen, mutta en voi mitään. Olen töissä. Kaapistamme saa hakemalla hakea herkkuja. Tänään oli mm. löytänyt nomparelleja kaapista. Hän kaivaa kaiken, että löytää edes jotain herkkua. Meillä ei ole muuten mitään herkkuja tarjolla. Miten mä tän asian osaisin paremmin selittää...eli vaik kuin pidän huolen, että kaapeissa ei ole mitään herkkuja, hän keksii herkut...syö sitten vaik muropaketin.

On varmaan ihan ok, jos lapsi syö kurkkua ja tomaattia mielin määrin, mutta nomparelleja ja kaakaota? Meillä ainakin tulisi rangaistus, jos tuosta jää kiinni. Vaikka viikkorahan/-karkkien menetys tms. Sovitte lapsen kanssa, että mitä ruokia hän saa ottaa itse, ja mistä pitää pyytää lupa. Eikä edes tarvitse vedota lihottavuuteen, jos lapsi kokee sen pahana, vaan vaikka epäterveellisyyteen tai hintaan..

Vierailija
4/23 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin isompi on todella perso makealle mutta ei silti mene koskaan rohmuamaan kaappeja, vaikka tietää, että nameja ja keksejä on aina kaapissa. Meillä myös tulisi vakava keskustelu ja myös rangaistus, jos lapset "varastaisi" kaapista. Tosin, mikäli lapsella olisi pakonomainen tarve syödä kaikki mitä kaapista löytyy, epäilisin jo jonkinlaista syömishäiriötä (tai hairiintynytta suhdetta syömiseen).

Vierailija
5/23 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lapsella ole mitään paikkaa tai ketään "hoitajaa", joka voisi pitää seuraa sen muutaman tunnin minkä joutuu yksin olemaan?

Aika turvatonta olla monta tuntia yksin.

Jos ei se lapsi ole mikään "punkero", niin anna asian olla. Mitä enemmän asiaan puutut, sitä enemmän se vaan herättää sitä tunnetta, mikä aikaansaa lohtusyömisen.

Vierailija
6/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä voit aloittaa.

Miksi lapsi käy omin luvin pakastimella?

Toisaalta eipä mansikat paljoa lihota.

Liiku lapsesi kanssa ja tarjoa terveellistä ruokaa sopivia määriä.

Vierailija
7/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi olla vahtimassa. Ruoka maistuu ja on aina maistunut. Syö ihan mitä vaan. Meillä ei ole keksejä, ei sipsejä, ei limsaa tms. Jos ostan esim. banaanipussin, saattaa syödä iltapäivän aikana vaikka 3 banaania ohi mennen. Tää oikeesti alkaa äitinä huolettamaan. Hän ei ole vielä kovinkaan lihava, mutta tällä menolla alkaa olla jo aika oikeesti tarttua tilanteeseen.

Vierailija
8/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi pitää mitään herkkuja kotona. Pituutta 148 cm ja painoa 44 kg. Meillä kaikki liikunta on tuskaa eikä innostu oikein mistään lajista. Fillaroi kyllä koulumatkat.

Vierailija
9/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi pitää mitään herkkuja kotona. Pituutta 148 cm ja painoa 44 kg. Meillä kaikki liikunta on tuskaa eikä innostu oikein mistään lajista. Fillaroi kyllä koulumatkat.

Meillä 141cm ja 40kg, eikä ole varmasti yhtään lihava. Liikkuu "koko ajan" ja on tosi vahva ja jäntevä.

Vierailija
10/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 aikaan kotiin ja se on joko ruisleipä tai hedelmä. Muut langanlaihat kaverit kuskaa eväiksi keksejä ym. Mä olen tänään viimeks sanonut, et me olemme niitä, joiden pitää oikeesti vähän tarkkailla syömistä enemmän kuin toisten, koska ollaan kaikki erilaisia, mut sit tää tyttö kääntää sen siksi, että haukun häntä lihavaks...puuh. ap

Vierailija
11/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, onko tässä joku typo? Ei kuulosta ylipainolta nuo luvut.

Vierailija
12/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni tuntuu lihovan silmissä, vaikka kuinka mimimoin herkkujen määrää, aina se jotain löytää. Esim. pakastimesta mansikat (sokeroidut tietysti), kaakaot jne. Pituutta reilut 130 ja painoa ainakin 35 kg. Käy tanssitunneilla useasti viikossa ja liikkuu pyörällä kouluun. Auttakaa ihmiset, miten mä saan tämän painonnousun kuriin. Olen sanonut hyvällä ja pahalla, mutta...

....sillä et saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sen, että lapsi syö salaa aina kun voi! Ja varmasti alkaa ostella namusia itse koulumatkalla jne.

Osta terveellisiä ruoka-ja välipala-aineksia, jätä herkut kauppaan. Herkkuja ei tarvitse olla edes varalla, ne ovat vain houkutin.

Vierailija
13/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistelen, että esikoistyttömme ja itsekin samassa iässä olin aika pulleassa kunnossa, kunnes sitten 12-vuotiaana hoikistuin yhtäkkiä ihan silmissä. Olen ajatellut oman lapseni kohdalla, että se kuuluu tuohon ikävaiheeseen, ennen kuin murrosikä alkaa. En ole huolissani.

Vierailija
14/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostamaan kaupasta herkkuja. Mutta sen vielä sanon, että en mä voi vieressä katsoa ja olla sanomatta mitään. Pakkohan lapsen on tajuta, et liikasyönti lihottaa. Sit hän loukkaantuu ja sanoo, et no mä en sit syö mitään...hankala tilanne. Isää ei ole. ap

Vierailija
15/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joutuu ostamaan reilusti isompia housuja ja sitten lyhentää 15 cm lahkeista.Kouluterveydenhoitajalta tuli viestiä ja ohjeet ruokailuun.

t. pojan 148/44 äiti

Meillä 141cm ja 40kg, eikä ole varmasti yhtään lihava. Liikkuu "koko ajan" ja on tosi vahva ja jäntevä.

Vierailija
16/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä voisimme yhdessä keksiä jotain, mikä auttaisi. Otan mielellään vinkkejä vastaan. Olen harkinnut mm., että teemme ruokapäiväkirjan. Laitamme siihen mitä tulisi syödä,ja pidämme päiväkirjaa. Jotain semmosta, liikunnan lisääminen tietysti harrastusvapaille päiville...plaah. Saa ideoida..

Vierailija
17/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellalla on ehkä enemmän kuin pömppömaha kuin varsinaista ylipainoa. 137 cm ja 35 kg. Yksi tuttu sairaanhoitaja kommentoi esipuberteettia, että "ensin ne kerää painoa ja kasvaa sitten pituutta". Kovin erikokoisiakin ovat lapset tuossa iässä.

Ollaan myös puhuttu siitä, että syödään vain sen verran, että nälkä lähtee, ei ahmita niin paljon kuin mahtuu vaikka hyvää olisikin.

En tiedä auttavatko nämä puheet meilläkään. Se ainakin tepsii päiväksi kerrallaan, että tekee pahaa ruokaa :-(

Vierailija
18/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat kotiin vain järkeviä ruokia (ei niitä banaaneja, jos kerran maistuvat liian hyvin) ja liikutte yhdessä. Lapselle mieluisan liikuntamuodon löytämiseen kannattaa panostaa. Meillä laiskanpuoleinen ja hengästymistä inhoava tyttö harrastaa ratsastusta ja latinalaistansseja. Mihinkään joukkuelajiin häntä ei esim. saisi ollenkaan.

Vierailija
19/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on vaan niin vähän, mitä lapsi ei syö...ap

Vierailija
20/23 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sen pakastamisen kestää ilmankin. Opeta lapselle, että napostella voi porkkanaa, kurkku ja mansikoita (sokeroimattomia) vaikka kiloja jos tekee mieli syödä jotain. Tee vaikka valmiita tikkuja jääkaappiin.

Palkitse lapsi pienestäkin onnistumisesta, miettikää yhdessä mikä olisi hyvä palkinto.