Te, joilla migreeni, laukaiseeko teillä esim. joku ruoka-aine migreenin?
Olen kuullut tällaisesta ja itselläni epäilen, että jokin/jotkin ruoka-aineet aiheuttaisivat migreeniä, mutten kyllä tiedä tarkkaan mikä se voisi olla.
Alkoholia en siis käytä ollenkaan tai kirkas viina sopisi, mutta monesti krapula kehittyy migreeniks niin eipä ole tullut sitäkään käytettyä.
Onkohan jossain jotain listaa, joka antais osviittaa, että mikä ruoka-aine vois altistaa migreenikohtaukselle vai onko nämä yksilöllisiä?
Kommentit (42)
Mulla pahin/varmin laukaisija on stressin laukeaminen. Mikä onkin tosi "kiva". Eli kun viimein pääsen kotihelvetistä vähän tuulettumaan, vaikka shoppailemaan, niin iskee migreeni.
aurallinen migreeni. Välkkyvät valot, kirkas aurinko...ilmeisesti koulun vaihto stressasi. Myöhemmin lisäksi laukaisimena toimi voimakkaat hajut, esim. tupakka. Nyt olen ollut viisi vuotta ilman kohtauksia!!! Ensimmäisen raskauden jälkeen hävisi tyystin. Voin olla jopa tupakoitsijan seurassa, mikä oli ennen täysin mahdotonta.
Mutta luulisin, ja aiheuttajia ovat ainakin tanniini, aspartaami ja kofeiininpuute. Siis etta tulee niin hirvea jysari etta tuntuu kuin aivot kolisisi vaan kopassa laidasta laitaan, oksettaa, silmiin sattuu, eika oo mennakseen ohi. Usein vasta kahvikupillinen ja muutaman tunnin kunnon unet auttaa.
suklaa, syömättömyys, stressin laukeaminen, saunominen, kirkas auringonvalo, kuukautiset, jännittäminen, liian pitkään nukkuminen, epäsäännölliset elämäntavat, tupakansavu...
ja koska en halua migreeniä, elän kuin pyhimys ja silti se iskee aika ajoin.
siis tarkoitan pitkiä ruokailuvälejä, valvomista sekä alkoholia (ihan pieni viinnilasillinenki aiheuttaa) minulla myös nuo hormonaaliset muutokset (raskaudet ja kuukautiset) ja stressi tietysti. Oma migreenini on auraton ja olen kärsinyt siitä ihan lapsesta asti. Kurja tauti pienelle toivotan jaksamista.
Mulla laukaisevia tekijöitä ainakin huonot yöunet, ei tarpeeksi yöunta/heräily.
Epäsäännöllinen syöminen. Kaikkein parasta on, jos päivän aikana saa 2 lämmintä ateriaa ja siihen vielä välipalat ym. päälle. Ja tosiaan kunnon laadukasta kotiruokaa. Myös iltasyöminen tärkeää. Esim. iltapalaa syön joskus klo 21 maissa. Aamulla saattaa olla migreeni, jos unohtunut/syönyt illalla huonosti.
Jos elämä liian kiireistä/päivän ohjelma kiireinen, jossain vaiheessa tulee migreeni.
Varsinaisia laukaisevia ruokia en ole huomannut, mutta punaviiniä en juo. Samaten saunan päälle juon vain yhden pienen tölkin siideriä/lonkeroa. Useammasta on aamulla päänsärky.
Usein en kyllä keksi, mikä se kohtauksen varsinaisesti laukaisee. Ensin tulee auraoireita ja sitten iskee holtiton toispuoleinen päänsärky ja niskanjumitus.
Natriumglutamaatti laukaiseen kohtauksen ainakin joskus ja tanniininen punaviini. En pysty juomaan oikeastaan mitään alkoholia yhtä tai kahta annosta ilman migreenikohtausta. Ihme kyllä, voin sitten juoda pullollisen punkkua tai bilettää puoli vuorokautta ja polttaa vielä tupakkaakin ilman migreenikohtausta... Eli saunakaljoja ja iltasiidereitä en tosiaan sitten juo koskaan enkä voi oikein ruuankaan kanssa juoda lasillista viiniä - eikä toisaalta näin vastuuntuntoisena lähemmäs nelikymppisenä perheenäitinä tule niin kovin usein juhlittuakaan :)
Minulla migreenikohtausta ennakoi hillitön väsymys ja makeanhimo. Jos pääsen nukkumaan, voi kohtaus mennä ohi jopa ilman lääkkeitä, mutta jos en pääse lepäämään, ei edes lääkkeet auta.
Pahimmillaan migreeniä on ollut yli pari viikkoa putkeen joka päivä. Estolääkityksestä on onneksi apua.
migreenin laukaisee punkku, liian pitkä ruokailuväli, stressi, väsymys, niskan väärä asento, valojen välkkyminen, voimakkaat hajut kuten joku parfyymi yms.
Juon paljon light-limuja ilman migreenivaikutusta. Kuukautisten aikaan tulee lähes aina lievähkö migreeni ja muutaman vuoden välein sitten raju aurallinen migreeni, joka tuntuisi liittyvän stressin laukeamiseen. Jännä juttu, että en ole koskaan joutunut luopumaan mistään olennaisesta ta yhtään työtä ei ole jäänyt tekemättä migreenin takia. Se osaa aina valita aikansa.
Silloin sen laukaisi tietyt voimakkaat hajut kuten naisten hajuvesi, (uuden) auton haju, tupakanhaju, jotkin siivous- ja puhdistusaineet. Ruoista raaka banaani ja jotkut tuoremehut kuten puolukkamehu tai viinimarjamehu. Punaviini takuuvarmasti jos juo pullollisen, yhdestä lasista ei vielä tule. Tanniinipitoisuus tosiaan vaikuttaa. Konjakki on myös vahva laukaisija.
Jos olen pitkään syömättä migreeni tulee varmasti eikä sitten enää voikaan syödä ja korjata tilannetta. Kun migreeni pääsee "päälle" sitä ei enää voi estää, lääkkeet pitää osata ottaa juuri ennen kuin päänsärky alkaa.
(mutta ei aina) sitrushedelmät.
myös vahvat hajut, kuten hiuslakka ja hajukynttilät. lisäksi sauna aiheuttaa yleensä migreenin.
joka tulee vain äärimmäisissä stressitilanteissa n. pari kertaa vuodessa. Mikään muu ei näyttäs laukasevan sitä. Äidilläni on sama vaiva, mutta hänellä sen laukaisee punaviini, suklaa tai voimakkaat juustot.
Kun eilen oli lapsella toinen migreenikohtaus tänä syksynä ja taas pesin oksennuksia tapetista ja mietin, että mikähän sen nyt laukaisi.
Onhan mulla ajatuksia, että ehkä laukaisijoina voi olla stressi tai epäsäännöllinen elämä, eli jos vaikka ruokailuväli venyy liian pitkäksi. Mutta sellainen lista kelpais mullekin, jos siitä heräisi lisää ajatuksia. Lapsi kun ei itse vielä osaa kertoa, mikä hänen mielestään voisi olla syynä.
uunissa paistaa lohta ja siitä tulee sitä hajua ja käryä niin avot, aurallinen migreeni iskee:/
unen puute. Eli rytmi kun pahasti häiriintyy, niin migreeni iskee. Samoin, jos en syö tasaisin väliajoin. Jos joudun olemaan nälkäisenä kauan, takuuvarma migreenin paikka. Suolapähkinät laukaisevat kärsimyksen myös, samoin se, jos joudun olemaan tiloissa, missä laitetaan ruokaa, jossa valkosipulia. Valkosipulilla maustettuja ruokia voin huoletta syödä, vain tuo voimakas tuoksu ruokaa laitettaessa laukaisee migreenin.
Rajoittaa siis elämää, mutta onneksi olen vuosien saatossa päässyt perille näistä laukaisevista tekijöistä.
Joskus mulla on aivan hirveä suklaan ja juuston himo siis siinä mittakaavassa, että on aivan pakko ahmia jompaakumpaa. Ja sitten iskee migreeni. Yleensä kumpikaan ei laukaise migreeniä normaalisti syötynä. Olenkin pähkäillyt, että miksi tuo himo tulee... Enteileekö se migreeniä, vai mikä on...
ja ruoka-aineista punaviini ja juustot laukaisee varsinkin yhdistelmänä 100% varmasti migreenin. Yleensä näitä siis vältänkin.
univelka, kirkkaat valot, tietyt tuoksut. Ruoka-aineista tuore basilika, alkoholi, suklaa, pähkinät ja kiivi.