Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla migreeni, laukaiseeko teillä esim. joku ruoka-aine migreenin?

Vierailija
01.11.2010 |

Olen kuullut tällaisesta ja itselläni epäilen, että jokin/jotkin ruoka-aineet aiheuttaisivat migreeniä, mutten kyllä tiedä tarkkaan mikä se voisi olla.

Alkoholia en siis käytä ollenkaan tai kirkas viina sopisi, mutta monesti krapula kehittyy migreeniks niin eipä ole tullut sitäkään käytettyä.

Onkohan jossain jotain listaa, joka antais osviittaa, että mikä ruoka-aine vois altistaa migreenikohtaukselle vai onko nämä yksilöllisiä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitrushedelmät, myös mehut. Suklaan ja juuston himo enteilee mulla migreeniä, samoin nälän tunne, vaikka olisi vasta syönyt.

Vierailija
22/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole varsinaisesti ruoka-aine, mutta kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös tietyt tuoksut(kukkaishajuvedet esim.), ja kuukautisten aikaan on yleensä migreeniä, viimeksi oli 5 päivää putkeen. Migreenilääkkeet eivät sovi, onneksi Buranasta on apua. Ennen kovaa migreenikohtausta mulla tulee armoton väsymyskohtaus, voisin nukahtaa seisaalleni.

Vierailija
24/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hajuvedet ok hajuvedet ei ole ruoka-aine,mutta meillä ei voi käyttää mitään hajustettuja hygieenia tuotteita, kun muuten mulla on migreeni.

Arvatkaa onko kiva kaupoissa ym. yleisillä paikoilla kun monet on hukuttautunut niihin hajusteisiinsa..

Vierailija
25/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu, mutta sitten aloin välttelemään punkkuja, joissa on tanniinia. Se auttoi siihen vaivaan.

Ei toki välttämättä toimi kaikille, mutta jos on punkun ystävä, niin kannattaa kokeilla.

Noin muuten ruoka-aineista olen ainoastaan kiiwin huomannut aiheuttavan migreeniä. Oudolta tuntuu, mutta...

Vierailija
26/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloittajalle kiitos, kun en itse älynnyt vielä kysyä vinkkejä. Eli oon siis tuo 3, joka funtsii lapsensa eilistä migreeniä.

Minä siis kuvittelin eilisen migreenin syyksi liian pitkän ruokailuvälin aamulla. Lapsi kun valitti kovasti nälkää ennen lounasta, ja annoinkin leivän heti. Mutta ehkä se nälkä ei ollut migreenin syy vaan se enteili alkavaa migreenikohtausta.

6-vuotiaalla olikin itsellä ihan toinen selitys kohtaukselle. Hän sanoi itse tänään, että söi lauantaina liikaa karkkia. Pidettiin lauantaina karkkipäivä, enkä muista ollaanko ennen pidetty tollasta, että meillä oli irtokarkkipussi, ja siitä jaettiin kaikille ihan reilu kasa. Nyt kun sanoitte tuon aspartaamin, niin taidanpa käydä kaupassa tiiraamassa ne karkkien tuoteselosteet ja katsoa onko niisä monissa aspartaamia. Ehkä se noin pienikin osaa kuitenkin vähän itsekin tuntea mistä se migreeni johtuu. Tai ainakin lapselta tuli ihan uskottava selitys.

Kiitos vinkeistä!

Vierailija
27/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattta tosiaan varoa noita kaikkia light- tuotteita! kylläpä elämä helpotti kun tämän yhteyden tajusin. teki pahimmillaan jopa 2-3 migreeniaa viikossa. tuskallista oli. ihan pienet määrät ei ehkä satunnaisesti haittaa. mulla myös kevätaurinko + lumi sekä unen puute.

Vierailija
28/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

basilika laukaisee...

Ruokahalu ja himot tosiaan enteilee migreeniä, myös haukottelu voi lisääntyä ennen migreenikohtausta(ihan siis noloon pisteeseen asti).

Vierailija
29/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pääsääntöisesti tulee migreeni stressistä ja jonkin verran hormonaalisilla muutoksilla on vaikutusta. Mulla on kahdessa raskaudessa ollut migreeni puoleen väliin asti.

Migreenin voi laukaista kuitenkin mulla verensokerin heittelyt. Siis jos on pitkä ruokailutauko ja sitten syö makeaa tai ei syö ollenkaan. JOs siis syön nälkään karkkia, pullaa tms., niin migreeni on mahdollinen.

Alkoholissa on myös niin, että kun on kova stressi ja juo sen lasin alokoholia, että rentoutuu, niin sitten tulee migreeni.

Juustoilla en ole koskaan huomannut mitään vaikutusta.

Huonot valot (välkkyvät loisteputket), kemialliset hajut (ilmanraikastimet, huuhteluaineet) voivat mulla laukaista migreenin myös.

Lapsen migreeni kannattaa tutkia. Migreeniä pystytään nykyään aika hyvin hoitamaan ja migreenisärkyä ei kannnata kärsiä ollenkaan, jos vaan lääkkeet auttaa. Yleensä se päinvastoin pitkittyy ja pahenee, jos sitä ei hoida.

Vierailija
30/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä on paha migreeni. Aiemmin kun hän oli työssä jossa oli sekalainen työaika kello 8-21 välillä hän saattoi saada jopa parikin kohtausta viikossa. Nyt kun hän on siirtynyt säännölliseen työaikaan eli joutuu joka aamu heräämään tietyyn aikaan ovat migreenit hävinneet lähes kokonaan. Niitä kielen päälle laitettavia pikalääkkeita ei ole työpaikan vahihtumisen jälkeen tarvittu laisinkaan. Eli hänellä ainakin säännöllinen rytmi auttaa pitämään migreenin kurissa.

Vierailija
31/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...migreenin laukaisee stressi ja syömättömyys. Migreeni kohtauksen aikana mulle ei tulis mieleenkään laittaa suuhun suklaata, punaviiniä tai pähkinöitä. Se on vaan jotenkin automaattinen reaktio. En oo todennut, että nämä sitä aiheuttaisi,mutta niitä vaan ylensä vältän.

Vierailija
32/42 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät kuitenkaan kaikki, erään asiakkaan partavesi, tämä on järkyttävää sillä asiakas käy kerran viikossa ja minun on pakko poistua huoneesta ja antaa työkaverin hoitaa asiat hänen kanssaan, sitten kunnon tuuletus, muuten on päivän työt tehty. En kyllä kehtaa asiakkaalle sanoakkaan, on muuten entinen.

Toinen on töissä käytettävä vessan pesuaine, joka tuoksuu tosi hyvälle jos käytöstä on jo hetki mutta jos on juuri käytetty en voi mennä vessaan, onneksi siistijä nykyisin huikkaa että siivosin juuri.

Hassua kyllä mikään muu tuoksu tai ruoka ei aiheuta tai en ole ainakaan huomannut. Voimakkaan stressin laukeaminen kyllä aiheuttaa myös, sitä olen oppinut välttämään, vaihdoin mm työpaikkaa.

Vierailija
33/42 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oo varma onko se migreeni, mutta aina kun katson liikaa puhelinta, telkkaria.. yms, tai huudan, niin se yleensä laukaisee jonkun kamalan pääkivun. Siihen auttaa ihan lepo tai jonkinlainen kylmä, esim vesi. T:10v tyttö

Vierailija
34/42 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan päänsäryn juustoista ja makkaroista sekä eineksistä.

Vierailija
35/42 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin migreenistä 10-15 vuotiaana. Kohtauksia ruuista aiheutti suklaa, mansikka ja banaani. Muuten puupöly (olin ala-asteella puutöissä) ja ATK tunneilla riitti että olin ollut näytön ääressä puoli tuntia. Murrosiän myötä kohtaukset väheni ja lopulta hävisivät kokonaan. Silloin lääkäri arveli migreenin johtuvan osittain hormooneista.

Vierailija
36/42 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma suklaa

Punaviini

Selleri

Liian pitkät ruokailuvälineet yhdistettynä kuukautiskierron tiettyyn vaiheeseen

Natriumglutamaatti

Auttaa:

Säännöllinen elämä ja mahdollisimman luonnollinen ja vähäsokerinen ruoka

Lisäksi syön d-vitamiinia, kalaöljykapseleita ja ubikinonia (tämä mainittu migreenin käypähoitosuosituksessa)

Näillä "eväillä" olen pärjännyt viime vuodet aika vähillä lääkkeillä.

Vierailija
37/42 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tällaisesta ja itselläni epäilen, että jokin/jotkin ruoka-aineet aiheuttaisivat migreeniä, mutten kyllä tiedä tarkkaan mikä se voisi olla.

Alkoholia en siis käytä ollenkaan tai kirkas viina sopisi, mutta monesti krapula kehittyy migreeniks niin eipä ole tullut sitäkään käytettyä.

Onkohan jossain jotain listaa, joka antais osviittaa, että mikä ruoka-aine vois altistaa migreenikohtaukselle vai onko nämä yksilöllisiä?

Eräällä tuntemallani ihmisellä oli oli 15v migreenejä, kun erosi miehestään niin loppui  samana päivänä :D 

Itsellä migreenejä oli yhteen aikaan paljon kun oli stressiä.... Nykyään tavallista pääkipua kun hartiat jumissa

Vierailija
38/42 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja juttuja:  alkoholi (lähinnä punkku, mutta muutenkin on juominen jäänyt kovin vähiin - ei vain viitsi ottaa riskiä), liian myöhään valvominen, liian pitkään nukkuminen, liian pitkät ruokailuvälit, stressin laukeaminen, sauna aika usein, välkkyvät valot, kevät... Mutta välillä jään ihmettelemään, onko joku juttu syy vai seuraus. Ahminko juustoa siksi, että migreeni on jo tulossa vai aiheuttaako juusto migreenini. Onko niskajumitus syynä migreeniin vai tuleeko se juuri silloin, kun kohtaus on jo tavallaan alkanut? Entä huonot yöunet, tulevatko ne juuri siksi, että kohtaus on jo aamuyöstä tuloillaan? Kärsin aurallisesta sekä aurattomasta. Aurallinen on vielä niin älytön, että jos otan lääkkeen (ihan tavallinen särkylääke), ei päänsärkyä tule yleensä ollenkaan. Muuten olo on kuitenkin kuin kohtauksen jälkeen, vähän toistaitoinen, väsynyt ja outo.

Aurat tulevat milloin mitenkin, sekä aamulla että illalla. Auraton alkaa takaraivosta aamuyöllä, ja särkee koko päivän tai joskus pahimmillaan kaksikin. Välillä vaihtaa etupuolelle, silmien taakse, nenän vierustoille.  Kuvottaa, jopa oksettaa,  nukuttaa ihan sairaasti, silmiä ei jaksa pitää auki. Vaakatasoon ei voi kuvitella menevänsä, puoli-istuen täytyy torkkua, niska millintarkassa kulmassa. Nenäkin tuntuu tukkoiselta. Tuntuu, ettei saa happea, ja pitäisi pitää ikkunaa auki, vaikka toisaalta palelee. Ei voi syödä, ei juuri juoda. 

Kohta neljäkymmentä vuotta näitä kumpiakin särkyjä vuoroin. Diagnoosia en ole käynyt hakemassa.  

Vierailija
39/42 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jotkut imelät voimakkaat tuoksut ovat pahimpia, mutta onneksi olen oppinut lukemaan ns. Alkamismerkit, niin ottamalla pari buranaa migreeni ei pääse laukeemaan kunnolla.

Vierailija
40/42 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin ruuan puute kuin ruoka, eli pitäisi syödä kunnolla ja säännöllisesti, ja juoda riittävästi vettä. 

Joku ruuan haju aiheuttaa migreeniä. En tiedä, mikä se on, mutta eräässä ruokalassa en voinut syödä muuta kuin puuroja ja ehkä jotain kalaruokaa, jossa sitä maustetta ei taatusti ollut, kun jo pelkkä haju tuntui pahalta: Syömättäkään ei voinut olla, ensin mainitusta syystä.

Pahinta on aamuyöstä alkava migreeni, kun siihen ei oikein voi mitään laukaisevaa syytä keksiä, jos edellinen päivä on ollut aivan tavallinen.

Vilkkuvat valon, esimerkiksi autolla ajaessa puunrunkojen välistä vilkkuva aurinko on paha, ja hajusteet. Olen joskus omalla työpaikallani pyytänyt siistijöitä käyttämään hajuttomia pesuaineita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan