Kävi eilen ruotsinlaivalla lapsia sääliksi
Miten vanhemmat voi viedä alle 10-vuotiaita lapsia klo 22 jälkeen lauantaiyöllä ruotsinlaivan yökerhoon? Viinahöyryissään öriseviä äijälaumoja yökerho täynnä!
Siellä ihan pienetkin lapset istuivat yökerhon pöydässä tai kävivät lavalla tanssimassa, vanhemmat joi viinaa ja otti lapsista kuvia.
Kun esitys alkoi, meteli oli korvia huumaava. Kellään lapsista ei ollut kuulosuojaimia.
Vieressäni pieni tyttö istui lattialla ja itki sydäntäsärkevästi, että äiti, musiikki sattuu korvaan ja valot silmiin, äiti, mennään pois. Ja äiti istui jonkun ämmälauman kanssa drinkkiä siemaillen eikä reagoinut lapsen hätään mitenkään!
Minne merellä soittaa, jos haluaa tehdä lastensuojeluilmoituksen?
Kommentit (80)
Jos ne juhlijat pitäisivät mölyt mahassaan eivätkä huutaisi ja möykkäisi laivalla ja vielä itkettäisi siellä lapsiaan.
Kenen muun kuin juntin mielestä voi olla hauskaa tuollainen juhliminen? Kuka normaali ihminen haluaa juhlia örveltäjien seassa?
Eilenkin tyypit istui hyteissään ovi auki ryyppäämässä, soittamassa musiikkia ja kiljumassa toisilleen. Välillä kävivät pitämässä pituushyppykisaa käytävällä ja jos heitä pyysi olemaan hiljempaa, alkoivat kiljua "mä olin nuorena sm-pituushyppymestari, haluutko nähdä, kun SM-mestari antaa sulle turpaan?"
Eikö tuollainen ole mielestäni junttia? Vai onko se mielestäsi hauskaa?
Maksoin matkastani pitkälti yli 300 euroa. Nukuin ehkä 3 tuntia koko yönä junttien mekastuksen vuoksi. Sain soittaa vartijan paikalle kolme kertaa yön aikana, eikä meteli silti tauonnut.
Tämäkö on mielestäsi hauskaa? Tällaistahan se on ruotsinlaivalla aina.
Otetaan esimerkkitapaukseksi perheen teini-ikäinen: hänellä on oikeus oleskella yökerhossa katsomassa keskiyön show'ta. Jos alle 18-v. oleskelu siellä kiellettäisiin, missä hänen sinun mielestäsi pitäisi oleskella - jos vanhemmat ovat antaneet luvan valvoa myöhään laivaristeilyllä ja katsella show yhdessä vanhempien kanssa? Yksin hytissä? Jos kerran nukkumaanmenosta ei ole kysymys? Yökerhoissa on lupa oleskella, mutta siellä ei myydä viinaa alle 18-vuotiaille.
Laitetaan se yökerho sitten sen show:n jälkeen kielletyksi paikaksi alle 18v.
Vai onko sinun mielestäsi siis laivan yökerho yöllä täysin sopiva paikka lapsille?
Tässähän nimenomaan haettiin jonkinmoista esimerkkiratkaisua siihen miten laivayhtiö voisi puuttua lasten oleskeluun yöllä känniääliöiden seassa.
Ja sitten noihin sinun kysymyksiisi.
Tarviiko sen teini-ikäisen mennä yksin hyttiin nukkumaan?
Ja jos laivayhtiö laittaa yökerhoon ikärajan 18v. niin sitten siellä ei ole lupa oleskella ja ei siinä auta vaikka vanhemmat ovat antaneet luvan valvoa myöhään. Valvoo sitten jossain muualla laivalla.
Jos sinulle on ihan sama, pitävätkö muut sinua junttina vai eivät, kun tykkäät olla ruotsinlaivalla..
...niin silloinhan et varmaankaan istuisi kirjoittelemassa tähän ketjuun?
Eli ei taidakaan olla ihan sama sinulle, pidetäänkö sinua junttina vai ei. ;) Älä vaan kerro kenellekään pitäneesi HAUSKAA laivalla. Laivalla juhlimista kuuluu paheksua. Jos sanot, että olit laivalla ja oli kivaa, ystäväsi hymyilevät sinulle säälivästi selkäsi takana.
Päivällä kun yökerhossa ei kukaan aikuinen uskaltanut tanssia.
Esiintyjä laulaja ei pitänyt lapsille laulamisesta ja tanssimisesta nauttineet lapset komennettiin pois parketilta.
Lapsuudessa se oli laivan paras paikka, tanssia päivällä yökerhon parketilla kun omat aikuiset seurasivat.
Tämän jälkeen me ollaan käyty vaan Siljalla. Keskiyön showta ei lapset jaksa odottaa vaan aina nukahtavat aiemmin.
olisikohan tuossakin perheessa ollut useampia lapsia ja muut innoissaan kun yhtä väsytti?
Kulttuuri on että siellä pitää joku lasi ostaa, mulla se on ainakin sama koko illan.
Joka sellaisesta nauttii, on menetetty tapaus.
Miksi mennä päiväksi Tukholmaan laivalla, jos voi mennä lentokoneella? Jos siis mukana ei ole sitä autoa tms. isompaa vietävää?
Ennemmin olisin sitten yötä Tukholmassa ja kävisin siellä tanssimassa. On paljon siistimpiä mestoja kuin joku ruotsinlaiva.
NIIN VARMAAN KÄVISIT JOS SULLA OLISI VARAA : DDD
Mutta hyvä, jos olette vähään tyytyväisiä. Joidenkin maalaisten mielestä ruotsinlaivathan on tosi hienoja. Nehän pukeutuukin sinne juhla-asuihin, kun kerrankin ollaan oikein ruotsinlaivalla.
Mut, kukin tyylillään.
onhan monen av-mamman mielestä paikalliset kapakatkin hienoja ja nehän pukeutuukin juhla-asuun kun kerrankin menee dokaamaan.
Ja jos laivayhtiö laittaa yökerhoon ikärajan 18v. niin sitten siellä ei ole lupa oleskella ja ei siinä auta vaikka vanhemmat ovat antaneet luvan valvoa myöhään. Valvoo sitten jossain muualla laivalla.
Jos ei hytissä niin -
MISSÄ???
Eikö tässä ihmiset juuri valita sitä että "känniääliöitä" on joka paikassa? Sä et näköjään tarvitse edes känniä.
on moneen kertaan nähty. Välillä on oltu laivalla niin ettei olla edes menty sinne Tukholmaan vaan oltu se päivä laivalla. Välillä käyty siellä kääntymässä.
Minä tykkään juuri siitä meriympäristöstä ja meritunnelmasta. Olen ollut kaverin kanssa bilettämässä, lasten kanssa, yksin raskaana, yksin vauvan kanssa, teinien kanssa, koko perheenä. Tykkään siitä helppoudesta lasten kanssa, ruuasta (enimmäkseen ja lähes yksinomaan kalaruokia buffetissa syön), meiningistä mikä vaihtelee millä kokoonpanolla olen liikkeellä. Lasten kanssa leikkipaikalla ja seikkailua pitkin laivaa, yksin tai teinivahtina istun hytissä, luen kirjaa ja syön namia. Etenkin kun lapset oli pieniä ja ne oli jättänyt isälleen matkan ajaksi niin tästä ohjelmasta nautti kovasti. Ihan nukkumaankin sinne lähdin univelkoja pois. Laivalle kun pääsee ihan halvallakin kun tietää miten, syöminen ym. tietty maksaa.
En edes ole maalainen vaan stadilainen, toki minuakin huvittaa ne hienosti pukeutuneet, koko perhekin juhlavaatteissa:)
Kiinnostaisi reissata muitakin reittejä, Saksaan, Pietariin, Karibianristeilyjä ja mitä kaikkia maailmalta löytyykään, mutta kun se on niin turkasen kallista viikkarin 0-20e risteilyihin tottuneena. Jotenkin tykkään siitä tunnelmasta kun ollaan merellä rajattuun tilaan suljettuna, mutta kuitenkin kaikki tarpeellinen saatavilla.
Bailupaikkana ei nyt ihan ykkönen, mutta tietty junttidiscomeininki on ihan hauskaa ja rentoa välillä, kaikkea on kyllä tullut nähtyä trendiklubeista rokkikeikoille ja reiveistä afrikkabileiden kautta räppi- ja reggaepartyihin.
Miksi mennä päiväksi Tukholmaan laivalla, jos voi mennä lentokoneella? Jos siis mukana ei ole sitä autoa tms. isompaa vietävää?
Ennemmin olisin sitten yötä Tukholmassa ja kävisin siellä tanssimassa. On paljon siistimpiä mestoja kuin joku ruotsinlaiva.
Mutta hyvä, jos olette vähään tyytyväisiä. Joidenkin maalaisten mielestä ruotsinlaivathan on tosi hienoja. Nehän pukeutuukin sinne juhla-asuihin, kun kerrankin ollaan oikein ruotsinlaivalla.
Mut, kukin tyylillään.
Jos ei hytissä niin - MISSÄ??? Eikö tässä ihmiset juuri valita sitä että "känniääliöitä" on joka paikassa? Sä et näköjään tarvitse edes känniä.
Laivojen tietysti kannattaa kehittää palveluitaan samalla sen mukaisesti, että tekemistä riittää lapsille/nuorille muutakin kuin yökerhossa maleksiminen yöaikaan. Ja että tämä tekeminen tapahtuu kohderyhmä huomioon ottaen sopivissa olosuhteissa.
Yleensä palveluita suunniteltaessa, jos jotain lähdetään johonkin suuntaan kehittämään, on otettava samalla kokonaisuus huomioon. Mitä mahdollisesti kehitettävä toiminta aiheuttaa muualla.
En usko, että laivojen yökerhot ovat tälläkään hetkellä yöaikaan suunnattu lapsille/nuorille. Niiden asiakaskohderyhmä ovat aikuiset.
Laivojen risteilyohjelmat on suunniteltu siten, että lastenohjelmat ja puuhat painottuvat iltaan ja aikuisten tekeminen, mitä se sitten onkaan, yöhön. Suurin osa lapsista kyllä on nukkumassa yöllä.
Sä et näköjään tarvitse edes känniä.
No niin, juuri näin harrastamme rakentavaa keskustelua av:lla! Taidat tuntea itsesi oikeaksi sanailun mestariksi!
Ja ruotsinlaivalta ei kovin positiivisia vaikutteita voi saada. Ihmisethän on siellä kännissä kuin siat. Ihan järkyttävää meininkiä. Ei lapsille sopivaa katsottavaa.
johtuu ruotsinlaivoilta saaduista vaikutteista. Mistähän av-mammat imevät tämän typeryytensä.
Olin autolla liikkeellä... Eikä mielestäni juuri mikään ole säälittävämpää kuin lähteä hikiselle ruotsinlaivalle ryyppäämään. Yökerhossa olin, koska matkakumppani halusi nähdä siellä esiintyvän suomalaisen artistin. Itse en veisi lapsia ruotsinlaivalle muuta kuin silloin, kun mennään autolla Ruotsiin tai Keski-Eurooppaan. Ja silloinkin mennään ajoissa nukkumaan... Mikäli voi nukkua, kun känniset aikuiset mellastavat hytin ulkopuolella. Tästälähin matkustetaan vain sviiteissä, ne kun on oma, suljettu osastonsa.
OLIN AUTOLLA LIIKKEELLÄ... ruotsinlaivalla. LOL
tuli vastaan "yöllä" klo 23 jälkeen n. 2v pikkulapsi yksin. Yhtään hytin ovea ei ollut lähistöllä auki, joten mietittiin mitä pikkuiselle tehdään. Vein sitten hänet laivan infoon, jossa minulta kysyttiin mitä minä haluan tässä tilanteessa tehtävän... Tuli ihan semmoinen olo, että olen tyhmä kun raahaan lapsen sinne heille näytille. Sanoin, että yrittäkää itse selvittää kenen lapsi hän on; lapsonen kun ei puhu sanaakaan... Selvitin mistä hänet löysin ja olin lähdössä, kun ihan täysin kännissä oleva nuori nainen hoipui siihen ja kysyi mitä h*******ä hänen lapsensa siinä tekee. Kerroin löytäneeni hänet hyttikäytävältä ja nainen alkoi nimitellä lapsenryöstäjäksi, huoraksi ym. ja sanoi, että lapsen piti nukkua hytissä eikä lähteä vaeltelemaan. Siinä vaiheessa henkilökunta alkoi vasta ihan tosissaan tajuta, että lapsi oli oikeasti yksin käytävillä harhailemassa; äiti oli jättänyt lapsen yksin hyttiin ja oli nyt ihan kaatokännissä. Hälyttivät yhden "lastenleikittäjän" paikalle; eivät antaneet lasta äidille mukaan vaan veivät äidinkin jonnekin "selviämään". Eli eipä näyttänyt ensin olevan henkilökunnalla kiinnostusta selvittää/hoitaa asiaa; vasta äidin ilmestyminen paikalle sai heidät toimimaan. Itse olin ihan vesiselvä; meille laivamatka on "pakollinen" paha joka kesäisellä automatkalla ympäri Eurooppaa.
tuli vastaan "yöllä" klo 23 jälkeen n. 2v pikkulapsi yksin. Yhtään hytin ovea ei ollut lähistöllä auki, joten mietittiin mitä pikkuiselle tehdään. Vein sitten hänet laivan infoon, jossa minulta kysyttiin mitä minä haluan tässä tilanteessa tehtävän... Tuli ihan semmoinen olo, että olen tyhmä kun raahaan lapsen sinne heille näytille. Sanoin, että yrittäkää itse selvittää kenen lapsi hän on; lapsonen kun ei puhu sanaakaan... Selvitin mistä hänet löysin ja olin lähdössä, kun ihan täysin kännissä oleva nuori nainen hoipui siihen ja kysyi mitä h*******ä hänen lapsensa siinä tekee. Kerroin löytäneeni hänet hyttikäytävältä ja nainen alkoi nimitellä lapsenryöstäjäksi, huoraksi ym. ja sanoi, että lapsen piti nukkua hytissä eikä lähteä vaeltelemaan. Siinä vaiheessa henkilökunta alkoi vasta ihan tosissaan tajuta, että lapsi oli oikeasti yksin käytävillä harhailemassa; äiti oli jättänyt lapsen yksin hyttiin ja oli nyt ihan kaatokännissä. Hälyttivät yhden "lastenleikittäjän" paikalle; eivät antaneet lasta äidille mukaan vaan veivät äidinkin jonnekin "selviämään". Eli eipä näyttänyt ensin olevan henkilökunnalla kiinnostusta selvittää/hoitaa asiaa; vasta äidin ilmestyminen paikalle sai heidät toimimaan. Itse olin ihan vesiselvä; meille laivamatka on "pakollinen" paha joka kesäisellä automatkalla ympäri Eurooppaa.
Järkyttävää! Kyllä on pedofiilien paratiisi...
että suomalaiset juo sitä viinaa lasten kanssa, ilmankos se viinan kulutus vaan lisääntyy täällä..oppiihan lapsi kaiken esimerkein.
Juon itsekkin, en ole mikään martyyri, mutta en silloin kun lapseni on seurassani, viedään kyllä aina hoitoon hänet siinä tapauksessa. Ettekö ihmiset oikeasti lue asiasta, miten paljon lapsi pelkää ja kokee turvattomuutta, jo kun vanhempi on juonut muutaman lasin alkoholia...käytös muuttuu lapsen silmissä, selitti kuka hyvänsä mitä vain puolustellakseen viinan käyttöään.
Ihan kamalaa katsottavaa oli viime syksynä kun mentiin 3v. pojan kanssa siljalle muumiristeilylle. Siis lastenleikkipaikassa oli A-oikeudet. Siellä sitten miehen kanssa suu auki tuijotettiin, kun vanhemmat juo kaljojaan, ei vahdi lapsiaan ( esim. alle 3v. pallomeressä hillui yli 7v. lapsia), onneksi yksi rohkea vanhempi mies komensi kuuluvalla äänellä 3 kollia pois sieltä..siinä vaiheessa nämä kaljahuuruiset vanhemmat sitten huomioivat lapsensa, pitävät kovaa ääntä ja rähisevät, ja jotkut olivat oikein mummon ( varmaankin se lapsenvahti )kanssa, kaikki aivan umpitunnellissa. Sillon ei voi muuta kuin pyöritellä päätä.
Meillä oli kuitenkin mukava ruotsin risteily, ja kyllä me tykätään siellä käydä ihan risteilemässä,vaikka miehen kanssa ei juoda silloin kun lapsi on mukana. Ei me koskaan olla mitään alkoholin suurkuluttajia oltu, että ei me kai sitten osata ihan tuskassa kaivata sitä viinaa joka paikassa, mutta kyllä jokaisella lapsella pitäis olla yksi selvinpäin oleva vanhempi, mummo tai pappa tai vaikka kummitäti tuomassa turvaa ja antamassa sen huomion lapselle, viedä lapsi ajoissa nukkumaan, olla se viisas vanhempi..jo ihan turvallisuus syistä.
Jos me otetaan se lapsi mukaan, kyllä me silloin asennoidutaan siihen, että se on lapselle ei MEILLE. Poika oli ihan innoissaan muumeista, pallomerestä, ranskalaisista ja nakeista, Ruotsin puluista ;)..siitä, että vietettiin perheen kanssa yhteistä aikaa. Ja kyllä, mentiin nukkumaan 20.30 kumpanakin iltana, Voi kauheaa, kyllä me vanhemmat joudutaan paljon luopumaan. Ja ajatella, että silti vietettiin mukavan romanttinen risteily myös miehen kanssa saman peiton alla ;)
Jos me halutaan juoda ja rellestää miehen kanssa, lähdetään ihan kahdestaan tai yksin tai kaveriporukalla..ILMAN LAPSIA!!!!
Törkeää jos lapsi itkee eikä reagoida mitenkään.
Meillä ei ole enää pieniä lapsia ja ruotsinristeilyistäkin on jo aikaa. Miten minulla on muistikuva, että siellä yökerhossa oli ainakin aiemmin joku kellonaika, milloin oikein kuulutettiin, että silloin pitää poistua, jos on alle 18v. Onko tilanne muuttunut?
No meidän lapset sai aina valvoa pidempään, kuin kotona. Tykkäsivät juuri jostain showsta siellä yökerhossa ja hilejuomista. Ja siitä, että sai ostaa sipsejä yökerhossa. Ihan normaaleja, hyvin menestyviä lukiolaisia heistä on kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
aina voi ja pitää ottaa yhteyttä laivan henkilökuntaan. Miksi ajatella noin monimutkaisesti? Miksi et tehnyt mitään?
Laivan vahdit esimerkiksi huolehtivat että eksynyt lapsi pääsee turvallisesti hyttiinsä. Kuuluu työtehtäviin. Niitä kadonneita aikuisia kun on joka risteilyllä. Livetään vähäksi aikaa kiertelemään kun teini haluaa katsoa parfymeriaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Mut, kukin tyylillään.
Ensin naurat ihmisille, sitten sanot hurskaasti: kukin tyylillään. Olet ilkeä, ahdaskatseinen ja ylimielinen ihminen, joka ei tosiasiassa ymmärrä erilaisia elämäntyylejä.
En itsekään käy ruotsinlaivoilla, mutta ymmärrän, että jotkut tykkää niistä. Ei se tee niistä sen huonompia ihmisiä tai minusta sen parempaa.
Mä en pidä itseäni yhtään junttina, vaikka olenkin ollut ruotsinlaivalla kaverien kanssa ja viihtynyt. Ei se ole suinkaan ainoa asia mun elämässä.
Mun mielestä sen sijaan on junttia tuomita vääriksi sellaiset asiat, jotka eivät nyt juuri itseä satu innostamaan. Esim. mä käyn mielelläni teatterissa ja tykkään semmoisista elokuvista, jotka eivät ole ihan sitä mainstreamin kärkeä, muttei mua mitenkään haittaa, jos jonkun toisen lempparielokuva on vaikka Sinkkuelämää.