Opettakaa ne lapsenne käyttäytymään ravintolassa!
Tässä yhtenä iltana yritin mieheni kanssa keskustella sinisimpukoiden ja viinilasillisen ääressä tulevaisuudesta, kun muutaman pöydän päässä istui alle vuoden ikäinen lapsi syöttötuolissa ja hakkasi molemmissa käsissä oleilla metallilusikoilla ravintolan pöytää. Vieressä istuva äidille ei vissiin tullut mieleenkään ottaa niitä lusikoita siltä kakaralta pois, vaikka koko sali raikasi ja naapuripöytien (ja vähän kauempanakin olevien pöytien) ruokailijat selvästi häiriintyivät metelistä ja kääntyivät katsomaan vihaisesti. Jessus!
Kommentit (131)
että se alle yksivuotiaana osaa käyttäytyä ravintolassa hienosti? Ja tuliko mieleen, että äiti antoi lapselleen ne lusikat siksi, että muuten olisi ollut aivan tajuton huuto päällä, kun vauva tylsistyy? Ja seuraavaan asiaan vastaan jo valmiiksi: Kyllä, pienten lasten vanhemmatkin saa käydä ulkona syömässä myös niin, että lapsi on mukana. Ei tarvitse linnotautua kotiin siksi, että on vauva. Ja miten muuten ne lapset opetetaan käyttäytymään ravintoloissa, ellei viemällä ravintoloihin jo pienestä pitäen. Ugh.
lapset eivät pitäisi mitään ääntä ravintolassa. Luulisi sinun itse katsovan vähän paremmin että mihin ravintolaan menet, jos lasten äänet noin kovin sinua häiritsevät. Voisit itse opetella juuri sitä miten itse voisit olla hieman suvaitsevampi pieniä lapsia kohtaan. Ja vielä: Mistä sait idean tulla lapsia haukkumaan vauva sivuston keskustelu palstalle??
just näin. Mutta tämähän on nykyään harvinaista suomessa että otetaan huomioon muut ihmiset. Kaikille on vain minä minä minä. Ja koulut ovat sitten helvetillisiä paikkoja, kun siellä on näitä nikopettereitä, jotka ovat aina saaneeet ilmaista itsekään missä huvittaa. ja suomessa suojateillä ei väistetä jne. kukaan ei ota huomioon muita.
kaikki pitävät kiinni vaan omasta edusta ja oikeuksista, ja ketään ei kiinnsota toisten toiveet tai oikeudet.
ja ällöttävän junttia kehustkella kalliilla ravintolalla ja kuvitella olevansa parempi, jos on varaa syödä 100 euron annospakoissa.
mutta ainakin meillä on jo ihan pienestä pitäen aina puututtu siihen, jos lapset häiritsevät muita. Toki itkulle tai ilon kiljahduksille ei mitään voi, mutta jos lapsi metelöi kuten ap kuvaili, niin en keksi mitään syytä miksi sille ei voisi tehdä stoppia. Eikä kukaan edelleenkään ole kieltämässä lapsilta pääsyä ns. hienompiin ravintoloihin. Siitä ei käsittääkseni ollut tässä ketjussa lainkaan kyse.
Todellakin ehkä kannattaa vaihtaa asennetta tai sitten kalliimpaan ravintolaan, jos ei kestä ajatusta siitä että ravintolassa voi olla muutakin meteliä kuin haarukan ja veitsen kilahtelua posliinin. Kukaan tuskin on puolustellut lasten huonoa käytöstä ravintolassa (tai muuallakaan). Kyse on vain siitä, että on aika junttimaista olettaa että lapsiperheillä olisi automaattinen sanattomasti sovittu kielto muihin kuin pikaruokapaikkoihin ja pizzeriatasoisiin ruokaloihin. Ottakaa hyvät ihmiset Suomessakin vähän leppoisampi asenne, niin ei tule niin helposti päänsärkyä tämän tasoisista ongelmista. ;)
:D Hupaisaa. Ihmettelen että jotain voi närästää, jos toisilla on varaa syödä vähän hienommissakin paikoissa, ravintolaruokaileminen on arkipäiväinen juttu tai joku 100 euron illallinen ei vielä tunnu kukkarossa. Henk.koht. en tunne mitään ylemmyyttä ko. asiasta, mutta ap:lle se toimii esimerkkinä että itse voin hyvin ottaa lapset mukaan syömään parempiinkin paikkoihin enkä aio vastaisuudessakaan rajata lasteni ravintolakokemuksia pizzerioihin tai alle 30€ paikkoihin, joka ehkä jollekin toiselle on kallis ravintola. En myöskään oleta, että lapseni saavat häiritä muita asiakkaita, mutta myös lapsi on asiakas ja saa illastaa tai lounastaa ilman että joko tiukkapipo sitä vetää herneet nenuun. On kyse siis siitä, että minun iltaani ei naapurinvekara onnistu pilaamaan, vaikka aiheuttaisikin melua ravintolasalissa. Ei vaikka olisin lähtenyt viettämään aikuisten iltaa. Jos juhlistaisin jotain erityistä päivää, minimoisin mahdollisimman tarkasti kaikki mahdollisuudet siihen että iltani menisi pienestä pilalle. Ap:n kaltaisten henkilöiden siis taas kannattaa valita omat ruokapaikkansa hyvin tarkkaan, jos haluaa välttää riskiä että ravintolaan saapuu myös lapsia (tai vanhempia), jotka eivät osaa käyttäytyä. Kalliimmissa paikoissa näin käy harvemmin ja paljon epätodennäköisemmin. Kaikki kun eivät osaa tai halua huomioida kanssaihmisiään, ja jos haluaa nauttia sinisimpukkansa hiljaisen puheensorinan vallitessa, kannattaa siinä tapauksessa tehdä se joko kotona tai muualla kuin "kulmakuppilassa". Maailma kun on valitettavasti epätäydellinen, yllätyksiä sattuu ja meitä on moneen junaan. Paras neuvo kuitenkin lienee puuttua asiaan paikan päällä eikä valittaa närkästystään nettipalstoilla. Kannattaa hei vähän relata ja tarkistaa asennetta ravintolasyömiseen siellä Suomessa. Ei voi olla noin vakavaa. ;)
Rakastan ruoanlaittoa ja osaan laittaa niin hyvää ruokaa itse etten edes vaivautuisi menemään johonkin ravintolaan syömään. käyn syömässä koko perheen tai puolison kanssa keskenään jos tuntuu siltä. Lapset osaa käyttäytyä koska heidät on kasvatettu hyvin. Piste.
Ja me ei tarvita "omaa" aikaa että voitais keskustella ruoan ääressä. Lapset menee huoneeseensa leikkimään pyynnöstä jos halutaan olla keskenään tai leikkivät ulkona jos tekee mieli vaikka päivälläkin olla "läheisesti" muuten vaan.
Jotenhkin tuntuu niinkuin täällä olisi näitä ihmisiä liikenteessä joille "kahdenkeskinen" aika tarkoittaa ainoastaan jotain hotelli viikonloppua ja seksiä harrastetaan vain yöllä pimeässä.
Olisipa kamalaa olla noin estoinen tai noin välinpitämätön. En periaatteessakaan maksaisi ruopsta noin paljon. Arvostan ruokaa liikaa että söisin mahan puolitäyteen jollin 100 €:lla jonka jälkeen olisi kohta nälkä. Ei ne ruoat ole sen kummempia ravintolassa kuin itse tehtynä. Ellei sitten oo joku ap joka luultavasti ei osaa laittaa itse maukasta ja hyvää ruokaa vaan hakee ruoasta jotain elämyksiä. Se on jo oikeasti köyhää elämää vaikka rahaa olisikin. ;)
Ajatelkaa joku kerta kun olette siellä hienossa ravintolassa kuinka jossain päin maailmaa riutunut laiha lapsi näkee nälkää. Nami nami. Itseä oikein inhottaa tuo ravintolakulttuuri. En haluaisi astua jalallani samaan paikkaan tollaisten snobien kanssa vaikken mikään juntti olekaan.
Ja Rossossa saa muuten tosi hyvää pizzaa vaikka sekin on itse tehtynä parempaa. Mutta välillä on mukava kun lapset saa tilata itse mitä haluaa ja ruokaa odotellessa leikkiä leikkipaikassa. :)
Jos käy ravintolassa syömässä niin sehän automaattisesti tarkoittaa sitä, ettei osaa itse ruokaa laittaa. Ootte te ihania, mammat!
Jos käy ravintolassa syömässä niin sehän automaattisesti tarkoittaa sitä, ettei osaa itse ruokaa laittaa. Ootte te ihania, mammat!
Eli kannattaa maksaa nokareesta paskaa 100 € ku todella hyvää ruokaa saa halvemmallakin? Taidat itse olla vain massakuluttaja ja materialisti?
Ihanaa tämä nykyajan minäminäminä ajattelu.
Tajuatko edes millaisen ekologisen jalanjäljen jätät maailmaan? Luultavasti et edes kierrätä tai osta mitään kirpputoreilta? Ja jos näet jonkun Rahankeräyslipas kädessä juokset karkuun? Ja "mamma"-sana viittaa siihen ettei sinulla joko ole lapsia tai arvostat aikuisia ihmisinä enemmän kuin lapsia... Tällaisen kuvat annat itsestäsi. Oletko ylpeä? Äitisi varmasti on ja isäsi riemuitsee. Vuosien kasvatustyö valunut hukkaan. :(
Älykkäät ihmiset osaa viitata koko keskusteluun. Kapeanäköiset poimii yhden lauseen ja takertuu siihen. Onnea loppuelämääsi. Sitä tarvitset noilla älynlahjoilla. :)
on suurin ympäristöteko, mitä ihminen koskaan voi tehdä! Että älä sinä tule minulle selittämään mitään jalanjäljistä, kun itse olet selvästikin lisää jalkoja tänne pallolle synnyttänyt :)
Eli kannattaa maksaa nokareesta paskaa 100 € ku todella hyvää ruokaa saa halvemmallakin? Taidat itse olla vain massakuluttaja ja materialisti?
Ihanaa tämä nykyajan minäminäminä ajattelu.
Tajuatko edes millaisen ekologisen jalanjäljen jätät maailmaan? Luultavasti et edes kierrätä tai osta mitään kirpputoreilta? Ja jos näet jonkun Rahankeräyslipas kädessä juokset karkuun? Ja "mamma"-sana viittaa siihen ettei sinulla joko ole lapsia tai arvostat aikuisia ihmisinä enemmän kuin lapsia... Tällaisen kuvat annat itsestäsi. Oletko ylpeä? Äitisi varmasti on ja isäsi riemuitsee. Vuosien kasvatustyö valunut hukkaan. :(
"Ei ne ruoat ole sen kummempia ravintolassa kuin itse tehtynä. Ellei sitten oo joku ap joka luultavasti ei osaa laittaa itse maukasta ja hyvää ruokaa vaan hakee ruoasta jotain elämyksiä."
Älykkäät ihmiset osaa viitata koko keskusteluun. Kapeanäköiset poimii yhden lauseen ja takertuu siihen. Onnea loppuelämääsi. Sitä tarvitset noilla älynlahjoilla. :)
Itsekin ollaan otettu lapset mukaan ravintolaan, mutta ei ihan vauvoja kuitenkaan. Isot lapset jotka juoksee ja huutaa on ärsyttäviä, tietty jos on vauvan kanssa ravintolassa niin eihän sille oikein mitään mahda jos se rupeaa huutamaan ja huudon syy ei oo selvillä ja sitä ei saa lakkaamaan, mutta kannattaako niitä vauvoja ottaa sitten mukaan?
Me oltiin viime viikolla perheen kanssa syömässä ja meille osoitettiin pöytä jonka toisella puolella oli juurikin huutava alta vuoden ikäinen lapsi. Me pyydettiin että saadaa vaihtaa pöytä ja kyllä se onnistui, toki se huuto kuulu kauemmaskin mutta ei onneksi ihan vieressä ollut.
nauttisi siitä, että saisi syödä välillä rauhassa ja ihan aikuisten kesken. Mutta maailma on epätäydellinen enkä kukaan järkevä ihminen omanapaisesti oleta, että koska haluaa juuri tänään viettää lapsetonta aikaa puolison tai ystävien kesken, jonkun muun on automaattisesti jätettävä lapsensa kotiin ettei vain pilaisi kenenkään vieraan iltaa. 1-v. on pieni ja 3v.kin on vielä pieni ymmärtämään kaikkea. Silti minun iltani ei ole pilalla vaikka jonkun toisen lapsi saisi raivokohtauksen ravintolassa. Tunnen lähinnä empatiaa vanhempia kohtaan. Välinpitämättömiä ihmisiä tai juntteja korkeintaan säälin. Ainoastaan Suomessa olen saanut osakseni pöyristyneitä katseita muilta asiakkailta kun ravintolaan astuu sisään lapsen kanssa. Sitten kun huomataan, että lapsi osaakin käyttäytyä, kääntyy kelkka nopeasti. Mutta ensimmäinen oletus on aina, että voi ei... Olisikohan asennemuutoksen aika? ;)