vinkkejä yötissin lopetukseen??..
meillä kohta 7kk ikäinen vaavi ymmärsi asian päin vastoin,kun neuvolassa kehoitettiin luopumaan yötissistä.. Nyt pieni heräilee tunnin-kahden välein, eikä saa unta ilman pientä hörppyä. Aiemmin vauva söi kerran yössä; aina aamuyöllä n.klo 5-6.30 välissä. Vaikka heräili kyllä muista syistä muutamia kertoja yön aikana..
Olen parina yönä yrittänyt antaa tissin sijasta vettä pullosta (juu,tiedän että pullostakin pitäisi vierottaa - mutta nokkamukia parempi se yöllä on), juo kyllä,mutta pyytää siihen sitten tissiä vielä päälle, jotta saa unenpäästä kiinni. Aiemmin ei ole rinnalle nukahtanut, tai käyttänyt tissiä "tainnuttaakseen itseään uneen".
Vuorokauden aikana vauva syö rintaa 4-5 kertaa, joista kaksi yöllä. Noiden kahden yösyönnin lisäksi hörppii pieniä annoksia hyvin usein. Kiinteitä saa myös neljästi päivän aikana (aamupuuro, lounaaksi liha-ateria, päivälliseksi liha-ateria ja illalla puuro).
Nyt en enää tiedä mitä teen, kun tuntuu, että pikkuinen syö tällä hetkellä ihan koko vuorokauden läpi:(
Kommentit (21)
Oletko väsynyt, vai miksi haluat lopettaa yösyöttämisen? Neuvolan käskystäkö?
Tuon ikäinen vauva oppii koko ajan uutta, ja yösyöminen voi olla vain tapa rauhoittua takaisin nukkumaan. Tutti voi auttaa, tai sitten ei.
Minä itse olen ottanut vauvan viereen nukkumaan, jolloin yöimetykset tapahtuvat mahdollisimman helposti.
Esikoinen söi rintamaitoa öisin n. 1 vuoden ikään asti. Sitten yöt alkoivat rauhoittua.
meillä kohta 7kk ikäinen vaavi ymmärsi asian päin vastoin,kun neuvolassa kehoitettiin luopumaan yötissistä.. Nyt pieni heräilee tunnin-kahden välein, eikä saa unta ilman pientä hörppyä. Aiemmin vauva söi kerran yössä; aina aamuyöllä n.klo 5-6.30 välissä. Vaikka heräili kyllä muista syistä muutamia kertoja yön aikana.. Olen parina yönä yrittänyt antaa tissin sijasta vettä pullosta (juu,tiedän että pullostakin pitäisi vierottaa - mutta nokkamukia parempi se yöllä on), juo kyllä,mutta pyytää siihen sitten tissiä vielä päälle, jotta saa unenpäästä kiinni. Aiemmin ei ole rinnalle nukahtanut, tai käyttänyt tissiä "tainnuttaakseen itseään uneen". Vuorokauden aikana vauva syö rintaa 4-5 kertaa, joista kaksi yöllä. Noiden kahden yösyönnin lisäksi hörppii pieniä annoksia hyvin usein. Kiinteitä saa myös neljästi päivän aikana (aamupuuro, lounaaksi liha-ateria, päivälliseksi liha-ateria ja illalla puuro). Nyt en enää tiedä mitä teen, kun tuntuu, että pikkuinen syö tällä hetkellä ihan koko vuorokauden läpi:(
oottako pitäny unikoulua? eli illalla nukahtaa itekseen sänkyyn, sama juttu yöllä. kun herää yöllä, niin annat sen 5-10 min huutaa ja sit vasta rauhottelet. :)
meillä toimi tosi hyvin!
Imetä päivällä useammin. Luulisin, että joku 6-7 imetystä vuorokaudessa olisi hyvä. Rintamaidossa on hurjasti energiaa soseisiin verrattuna!
Minulla ei olisi sydäntä pitää huudatusuniakoulua.
Vuorokauden aikana vauva syö rintaa 4-5 kertaa, joista kaksi yöllä. Noiden kahden yösyönnin lisäksi hörppii pieniä annoksia hyvin usein. (
Meillä tilanne kehittyi suunnilleen samalla tavalla. Yritin ensimmäisen kerran lopettaa yötissit ehkä noilla main, mutta en pystynyt huudattamaan lasta vaan annoin periksi. Kun aika oli kypsä (en muista tarkkaan milloin, kuukausi tai muutama ensimmäisestä yrityksestä), olin itse niin kertakaikkisen kypsä siihen yötouhuun, että totesin lapselle (ääneen, vaikka lähinnä itseäni varten) että jos minä en nuku niin et nuku sinäkään. Otin kyllä syliin kun alkoi huutaa, mutta en antanut tissiä. Ensimmäisenä yönä huusi raivopäisenä enemmät puolet yöstä (välillä nukahti), toisena yönä enää välillä ja kolmannen yön taika toimi: ei huutoa ja homma selvä.
Toisen lapsen kanssa toimin samoin, tosin tuo turha yritys ehkä jäi pois (en muista) ;)
Mä sovelsin tassuttelua omaan käyttöön. Lapsen sairastellessa tosin oli yölläkin syötettävä, kun tukkoisen nenän vuoksi söi muuten niin vähän, ja sitten taas uudestaa öiden rauhoitusoperaatio... =)
Lapsi (nyt 8,5 kk) vieroittakoon itse itsensä yötissistä kun on valmis. Jotenkin kun olen tämän päätöksen tehnyt, ei yöt tunnu enää ahdistavilta, vaan yöimetykset luonnollisilta ja rauhoittavilta molemmille. Tuo voi olla joku tiheän imun vaihekin, meillä rauhoittui uudestaan parin kolmen yösyötön tahtiin siinä 7,5kk hujakoilla.
Olen aivan varma, että tulevaisuudessa yösyöttöjä suositellaan vauvantahtisesti niin kauan kuin imetystäkin. Ennenvanhaanhan tissiä ei "saanut" antaa kuin 4 h välein. Nyt ehdoton totuus on että vauvantahtisesti muuten mutta päivälleen 6kk:sta eteenpäin vauva irti yöimetyksestä! Ei ihan käy minun logiikkaani.
Jokainen tehköön kuten perheellle parhaiten sopii, mutta itse koin "vapautuksen", kun tajusin että suositukset on suosituksia ja voimme itse toimia kuten meille parhaiten sopii.
..jos imetän päivällä useammin, vauva pulauttelee hirmuiset määrät.
..itse jaksan kyllä, on tässä jo tottunut tuohon että öisin ei nukuta..ymmärtääkseni vain tuon ikäinen ei fysiologisesti tarvitse enää yösyömistä..
(ja toisaalta ihmetyttää,miksi vauva alkoi syödä yöllä näin usein..
..unikoulua yritettiin, mutta toisena päivänä luovutettiin.. ei oikein sydän riitä siihen hommaan.
..ja vieressä vauva on nyt nukkunutkin nämä viime yöt, kun tuntui tuo pinnari-oma sänky väli rassaavan (kun joutui sitä ravaamaan kymmeniä kertoja yössä..
Meillä tilanne kehittyi suunnilleen samalla tavalla. Yritin ensimmäisen kerran lopettaa yötissit ehkä noilla main, mutta en pystynyt huudattamaan lasta vaan annoin periksi. Kun aika oli kypsä (en muista tarkkaan milloin, kuukausi tai muutama ensimmäisestä yrityksestä), olin itse niin kertakaikkisen kypsä siihen yötouhuun, että totesin lapselle (ääneen, vaikka lähinnä itseäni varten) että jos minä en nuku niin et nuku sinäkään. Otin kyllä syliin kun alkoi huutaa, mutta en antanut tissiä. Ensimmäisenä yönä huusi raivopäisenä enemmät puolet yöstä (välillä nukahti), toisena yönä enää välillä ja kolmannen yön taika toimi: ei huutoa ja homma selvä.
Toisen lapsen kanssa toimin samoin, tosin tuo turha yritys ehkä jäi pois (en muista) ;)
...tassuttelu ei meillä toimi. vauva kiepsahtaa ympäri, tappelee vastaan ja heiluu eestaas konttausasennossa. naureskelee vaan, kun yrittää tassuilla..
-ap-
meillä meni siis näin:
vauva alkoi just tuohon ikään heräillä yöllä usein, jopa tunnin välein, vaikka aiemmin saattoi mennä kahella syötöllä yö. unikoulu mietitytti, koska vauvamme ei syö tuttia eikä rauhoitu tassuttelemalla, yltyy vaan. aloitimme silti unikoulun; tissin jälkeen sänkyyn ja huoneesta pois.. jäi myös sänkyyn heilumaan ym. :) sit kun itku meni aivan mahdottomaksi, niin pidin vain sylissä niin kauan kunnes rauhoittui. ja takas sänkyyn -> nukahti siihen. meni 30 min, toka yö 10 min, kolmantena enää vain pyörimistä ja heilumista. meillä päiväuni nukuttamiset piti unikouluttaa myös, siinäkin ekoilla päikillä huutoa mut loput ilman tai vähäisillä :)
yöllä ei ole tarvinnut nostaa, olen antanut itkeä (itkee yleensä 2-5min). heräämiset harveni joka yö, kesti noin 5 päivää kunnes ei herännyt ollenkaan itkemään. vauvan sängyn olen siirtänyt jalkapäähän niin, ettei nää herätessään minua.. muuten huutaa viekkuun pääsyä.
pahaltahan se itku tuntui, mutta kyllä kannatti. ihana ottaa iloinen vauva aamulla viekkuun tissille :)
..meillä on yleensä tutti suussa nukutustilanteessa, mutta nukahtamisen jälkeen sylkee sen pois. Öisin olen yrittänyt antaa tuttia,kun herää, mutta tuloksena on vain levotonta pyöriskelyä, kunnes taas itketään ja suostutaan nukkumaan vain tissille..
ja pinnariin kun laittaa niin tosiaan vaan leikkii siellä ja heiluu eestaas kontillaan. tai yrittää nousta itse sieltä pois (onneksi on vielä niin lyhyt,ettei ihan ylety sängyn reunaan).
joku joskus ehdotti mobilea/soittorasiaa tuohon nukuttamiseen..noh, ostettiin sellainen ja pikkuinen vain virkistyy siitä entisestään:/
Luitko viestini? Ehkä ei FYSIOLOGISESTI tarvitse mutta imetys on muutakin kuin ravintoa - ehkäpä vauva tarvitsee sitä emotionaalisesti.
T. kasi
Ja kaikki lapset nukkuivat vieressäni niin kauan kuin imetin, helpotti touhua kummasti.
Minä en ole jaksanut miettiä mihin (isompi) vauva tarvitsee yösyömisiä, olen vaan ollut käsillä, kaikki ne ovat aikanaan sen lopettaneet.
Ja kaikilla lapsilla on kaikki (pysyvät) hampaatkin tallelle eikä yhtään reikää.
..suositukset on tosiaan suosituksia, enkä ole tähän saakka niitä niin pilkulleen noudattanut. Lähinnä eniten tässä huolettaa tuo, että kun vauva syö vuorokauden ympäri, niin miten hampaat voivat.. kun jatkuva happohyökkäys on päällä.
annan vauvalle joka ruokailun päätteeksi viimeiseksi vettä. Päivällä imetys aina soseaterioiden päälle, jolloin päiväimetykset menevät sillä yhdellä happohyökkäyksellä. Ja tosiaan vimpaksi aina vettä, joka hieman huuhtoo suuta ja hampaita. Lisäksi harjaus aamuin illoin. Meillä ei vauvalla ole vielä kuin etuhampaat, jotka eivät ole hammashoitajan mukaan lainkaan niin herkät reikiintymään kuin myöhemmin puhkeavat poskihampaat purupintoineen. Siksi en koe, että yöimetys pitäisi tyystin saada pois hampaiden takia.
Voisit koittaa pidentää ainakin alkuyön imetysvälejä tankkaamalla vauvan niin täyteen kuin mahdollista. Aluksi esim. lisämaidon avulla. Olemme huomanneet, että joskus jos olen itse ollut jossain poissa ja isä on laittanut lapsen nukkumaan pumppaamani maidon avulla, on lapsi nukkunut kuin tukki ainakin 5 h putkeen. Vauva saa pullosta enemmän maitoa kuin suoraan tissistä, johon illalla yleensä nopeasti simahtaa ennen kuin maha on täpötäynnä.
Mutta tiedän, että monille öiden rauhoitus on todella tärkeää ja jos se syystä tai toisesta teille on, niin sitten vaan kokeilemaan vieroitusta. Tämä nyt oli tällainen toinen näkökulma, kun itse tuskailin asialla tosi paljon ja koin jonkinmoisen vapautuksen asiasta vastikään ;)
T. kasi
..suositukset on tosiaan suosituksia, enkä ole tähän saakka niitä niin pilkulleen noudattanut. Lähinnä eniten tässä huolettaa tuo, että kun vauva syö vuorokauden ympäri, niin miten hampaat voivat.. kun jatkuva happohyökkäys on päällä.
annan vauvalle joka ruokailun päätteeksi viimeiseksi vettä. Päivällä imetys aina soseaterioiden päälle, jolloin päiväimetykset menevät sillä yhdellä happohyökkäyksellä. Ja tosiaan vimpaksi aina vettä, joka hieman huuhtoo suuta ja hampaita. Lisäksi harjaus aamuin illoin. Meillä ei vauvalla ole vielä kuin etuhampaat, jotka eivät ole hammashoitajan mukaan lainkaan niin herkät reikiintymään kuin myöhemmin puhkeavat poskihampaat purupintoineen. Siksi en koe, että yöimetys pitäisi tyystin saada pois hampaiden takia.
Voisit koittaa pidentää ainakin alkuyön imetysvälejä tankkaamalla vauvan niin täyteen kuin mahdollista. Aluksi esim. lisämaidon avulla. Olemme huomanneet, että joskus jos olen itse ollut jossain poissa ja isä on laittanut lapsen nukkumaan pumppaamani maidon avulla, on lapsi nukkunut kuin tukki ainakin 5 h putkeen. Vauva saa pullosta enemmän maitoa kuin suoraan tissistä, johon illalla yleensä nopeasti simahtaa ennen kuin maha on täpötäynnä.
Mutta tiedän, että monille öiden rauhoitus on todella tärkeää ja jos se syystä tai toisesta teille on, niin sitten vaan kokeilemaan vieroitusta. Tämä nyt oli tällainen toinen näkökulma, kun itse tuskailin asialla tosi paljon ja koin jonkinmoisen vapautuksen asiasta vastikään ;)
T. kasi
yritin tuota imetystä soseruuan päätteeksi, mutta sain vain kipeän nännin.vauva puree ja lujaa,jos päivällä yrittää tissittää ilman nälkää.. eli nyt siis imetän päivällä soseaterioiden välillä.
noh, nyt tuli ihan hyviä vinkkejä kuitenkin, yritetään jotenkin soveltaa meikäläisten elämään:) kiitti kaikille asiallisille:)
ei oikeasti ole vauvalle hyväksi että heräilee tunnin, parin välein tissille, pahimmillaan puolenkin tunnin. Ja ainakin aikuinen tarvitsee enemmän ja parempia yöunia. Meillä 9,5 kk vauva, jonka unikoulu ei ota sujuakseen, aina kun päästään alkuun-> sairastuu:(
ei oikeasti ole vauvalle hyväksi että heräilee tunnin, parin välein tissille, pahimmillaan puolenkin tunnin. Ja ainakin aikuinen tarvitsee enemmän ja parempia yöunia. Meillä 9,5 kk vauva, jonka unikoulu ei ota sujuakseen, aina kun päästään alkuun-> sairastuu:(
on hyväksi käydä läpi rankka unikoulu monta kertaa.
jepjep.
yyylööös...