Miksi nimet on sukupuolisidonnaisia
Kommentit (16)
Siksi, että sukupuolijako on yksi niistä keskeisistä tavoista, joilla ihminen lajina hahmottaa maailmaa. Kuuntelin just Julia Korkmanin kirjan muistista, rikostutkinnoista ja oikeudenkäynneistä, ja siinä kerrottiin, miten silminnäkijät muistavat aina henkilön sukupuolen oikein, vaikka muuten eri todistajien kuvaukset ja muistikuvat olisivat keskenään ristiriitaisia.
pitäisikö olla n e e k e r i sidonnaisia?
Koska me olemme kahta eri sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole.
Molemmille sukupuolille annettavat nimet ovat harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole.
Ei: Kaino, Vieno, Valo, Syksy.
Miksei pojalle voi muka antaa tytön nimeä.
Jonkinlaiset numeroyhdistelmät olisivat hyviä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Miksei pojalle voi muka antaa tytön nimeä.
Miksi pojalle pitäisi antaa tytön nimi?
Poikien ja tyttöjen nimien perinteinen ero Suomessa perustuu sukupuoleen, mutta tietyt nimet ovat käytössä molempina, kuten Toive tai Venni. Nimien antamista säännellään etu- ja sukunimilaissa, joka kieltää tyttönimen antamisen pojalle tai pojannimen tytölle. Poikien nimet ovat usein lyhyitä, perinteisiä suomalaisia tai muista kielistä peräisin olevia miehen nimiä, kun taas tytön nimet ovat usein pidempiä ja pehmeämpiä, mutta rajat ovat häilyviä.
Tytön, pojan vai kenen tahansa nimi?
Harvinaisten etunimien sukupuolen kokeminen.
Kandidaatin tutkielma v 2015/Jyväskylän yliopisto
Ei siihen mitään syytä voi enää ollakaan, sillä sukupuolensakin saa joa päättää rastittamalla ruudun. Aivan typerää pitää nimiä sukupuolisidonnaisina.
Odottakaa vain, kyllä vihervasemmisto piakkoin näkee tässäkin jotakin syrjintään viittaavaa ja muutetaan pikaisesti näitä kuvioita. Sitten mun nimeni täytyy muuttaa Viljamiksi (olen nainen) ja mun miehestäni tulle sitten joku Rauha Helmiina.
Mulle tuntemattomia lapsia kutsunkin jo liisapettereiksi tai villekatariinoiksi, ettei kukaan vaan loukkaannu.
Numero oli hyvä.