Onko äidillä oikeutta kieltää lapsen kavereita tulemasta viikonloppuna?!
meillä tuli miehen kanssa asiasta kovaa riitaa, kun ilmoitin haluavani pitää rauhallisen kotiviikonlopun ja levätä. En edes muista, koska meidän perheessä olisi viimeksi vietetty rauhallista viikonloppua ilman mitään exraohjelmia...
Lapset nostivat kauhea metelin, koska haluavat kutsua meille sunnuntai iltana kavereitaan juhlimaan Halloweenia (eivät kuitenkaan olleet kysyneet etukäteen mielipidettäni asiasta) ja mieskin oli sitä mieltä, että lasten on saatava kutsua kavereitaan silloin kun haluavat.
Jotkut varmasti ihmettelevät, miksi en antaisi lasten juhlia ja häipyisi itse ravintolaan, mutta kun en halua olla aina se, jonka on häivyttävä tuulettumaan kodin ulkopuolelle!
Lasten parhaiden kavereiden kotona ei ole yhtä paljon tilaa kuin meillä, joten talomme on muutenkin suosittu kokoontumispaikka.
Antakaa mulle nyt edes jotain vertaistukea...
t. äiti vastaan isä ja kaksi teini-ikäistä lasta
ps. Olen myös usein viikonloppuisin töissä, joten vapaat vkonloput muutenkin harvinaista herkkua.
Kommentit (30)
Sopikaa yhteiset säännöt mitä saavat tehdä ja moneltako vieraat lähtee. Ja kuka siivoaa?
että teinit ohittavat äidin, kun kyseessä ovat kavrit. Omilta lapsilta voi vaatia vaikka mitä, mutta jos pyytävt teille kavereita, niin systeemi muuttuu kokonaan eli äidistä tulee tiskirätti, jonka pitää siirtää omat toiveensa tulevaisuuteen.
Eli ei ole oikeutta, kun lapset teinejä. Jos olisivat alakoulussa, niin saisi kieltää.
vaan katsoisin ihan rauhassa televisiota olohuoneessa. Teinit juhlikoot omissa huoneissaan.
Eli jos ei ole ajoissa sovittu, en poistu paikalta. Se on myös minun kotini. En aja lapsia pois, kun oma kaverini tulevat käymään.
Yksi pikkuhetki iltapäivällä. Meillä ramppasi aikanaan sakkia päivittäin.
Mikseivät muuten voi juhlia muualle, miksi juuri teillä?
sinun vai miehesi?
Ilmeisesti teillä sinun, jos ette osaa kompromissejä tehdä! Huoh.
kiellätkö heidän tulemisen silloinkin? Miksi koet kavereiden tulemisen niin hankalana jos on vain päivästä kyse. Sovi että vain silloin voisivat teillä olla ja juhlia halloweeniä.
Niin miehen ja kuin lasten kavereidenkin vierailu. Varsinkaan jos ei kielto ole aina päällä. Se on myös sinun kotisi ja jos teillä kerta vietetään harvoin rauhallista kotiviikonloppua vaan aina on säpinää ja vieraita, niin on se nyt aika muiden kuunnella sinunkin toiveitasi. Siihen ei kukaan kuole jos nyt halloweeninä ei saakaan tuoda kavereita kylään. Menkoot ipanat vuorostaan mulle kyläilemään.
Mielestäni voisitte sopia joka kuukausi yhden viikonlopun, jolloin vieraita ei kutsuta kylään. Tämä ollisi reilua kaikille, jo jos ei rauhallinen viikonloppu käy, niin saa lähteä kavereille.
Mutta mielestäni sinulla on oikeus päättää yhdessä miehesi kanssa milloin lapset saavat kutua kavereita ja milloin eivät. Toki nyt halloween on ehkä sellainen, jolloin erityisesti haluavat vieraita. JOs lapsesi ovat jo riittävän isoja, niin tee heille toki selväksi, että laittavat itse tarjoilut ja siivoavat sekä ennen ja jälkeen. Nämä kun usein jäävät äiille, vaikka asia ei pelkästään äidille kuuluisi.
Meillä on kolmella lapsella vieraita välillä yhtä aikaa ja mä saan olla ihan rauhassa.
siinä missä aikuiset! Eivät todellakaan saa päättää vaikka koti heidänkin!