Neuvola ei saisi neuvoa pottailuun, jos lapsi ei ole vielä kypsä!
Neuvolasta rohkaistiin pottailuun jo kun lapsi oli vuoden. Tuttu suurperheen äiti sanoi jokin aika sitten, että lapsi on oikeasti kypsä pottailuun vasta kun vaippa on yön jäljiltä kuiva. Sitä ennen pottailu perustuu vain äidin ennakointiin, muttei edistä lapsen siisteyskasvatusta. Koska mun kokemuksen mukaan noi suurten perheiden äidit tietää yhtä ja toista, lopetin lapsen potalla istuttamisen monen kuukauden turhauttavan opettamisen jälkeen.
Nyt lapsella on kaksi viikkoa ollut vaippa kuivana aamuisin. Muutama päivä sitten hän haki itse potan ja alkoi tehdä pissansa sinne. Ilman sen suurempia kommervenkkejä. Ja lapsi nyt siis 2 v 1kk.
Mua vähän harmittaa ne lukuisat kerrat, kun olen siivonnut pissoja ympäri kotia ja ollut kiukkuinen - ihan turhaan. Lapsi vaan ei ole ollut kypsä. Kupa neuvolassa ei oltais puhuttu pottailusta kasvatuksellisena kysymyksenä, niin tämäkin esikoisen äiti ois jättänyt lapsiparkansa rauhaan ja antanut hänen kehittyä rauhassa!
Kommentit (54)
Meidän lapsi teki yksivuotiaasta suurimman osan kakkaa pottaan, jossain välissä jo ihan kaiken ja nyt vajaa kaksivuotiaana tulee kaikki päiväpissat jo sinne. Siis pojalla!
Seuraava askel on yökuivuus, mutta siinä saattaa kestää.
Mutta saahan siinä nyt lasta harjoituttaa, jos se sujuu ja toimii hyvin.
Mulla on kolme lasta, joista kukaan ei ole ollut yhtään yötä kuivana ennen 6v. Silti jokainen on oppinut päiväkuivaksi viimeistään hiukan yli 2 vuotiaana.
Siinä olen tavallaan samaa mieltä, ettei väkisin voi opettaa, mutta kyllähän onnistuminen ruokkii oppimista eli siinä mielessä kannattaa istuttaa potalla. Pitää vaikka taukoja, jos sinne ei mitään tule tai jos pottailu ahdistaa lasta.
Ilmiselvästi olemme aloittaneet aivan liian myöhään kuivaksi opettamisen lapsen kanssa :)
1v iässä käytin potalla, mutta sai niin kauheat itkuraivarit ja suoraan sanottuna pelkäsi koko vekotinta.
Noh, jätin koko opettamisen. Poika sitten itsestään oppi 2v iässä käymään. Vasta lähempänä 3v ikää oli kokonaan päiväkuiva. Nyt 3,5v ja pitää olla kuitenkin yövaippa.
Miksi stressata tätä asiaa? Mikä kiire? Kauheaa kilpailua kenen lapsi on nuorimpana käynyt potalla :) Kait nyt kaikki tietää että pottailukin on lapsen ehdoilla? Ei kaikki ole 5kk iässä jo valmiita pottailuun xD Ja päiväkuivaksi. Huh heijaa.
Ap:n tapaus varmasti sopii joihinkin lapsiin, joihinkin ei, jotkut ovat valmiita jo 1v iässä, joillakin menee 3v ikään asti.
Totta tosiaan, joku kerran aloitti ketjun miksi kaikki kilpailevat lapsillaan, noh, tämä ketju ainakin todistaa sen :)
että pottailu on turhaa jos lapsi ei vielä yhtään osaa hallita rakkoaan ja ei tiedä koska pissa on tulossa.
Tuo, että vaippa on yön väljiltä kuiva ei ainakaan meidän esikoisella pätenyt.
Hän jätti päivä vaipan pois heti täytettyään 3v ja sen jälkeen ei päivällä vahinkoja sattunut.
Hän kuitenkin pystyi vasta 9v iässä pidättämään yön yli. Vaippa oli aina märkä aamulla. Päivällä ei ollut mitään ongelmia pidättää täytettyään 3v.
Hän tosin jätti pottailun kokonaan väliin ja käytti pönttöä, kuten aikuisetkin.
Esikoisen kanssa harjoittelin ja ihmettelin kun ei millään oppi käymään potalla. Oli päiväkuiva vasta noin 2v6kk iässä. Yökuiva tosin oli jo aikaisin, kuten kuopuskin.
Kuopuksen kohdalla en sitten enää pottailusta ottanut stressiä ja niinpä poika alkoi noin 1v10kk iässä käymään potalla ja lähes ilman mitää harjoittelua. Meillä nyt lähinnä oli vain potta ollut koko ajan esillä, mutta siinä kaikki. Toki päiväkodissa kävivät potalla säännöllisesti. Ja voin sanoa, että kuopuksella on tullut paljon vähemmän vahinkojakin kuin esikoisella.
meillä lapsi alkoi n. vuoden iässä sanoa "kakka", kun alkoi tuntua siltä että nyt tulee. Silloin kun sanoi, nostettiin potalle. Pikkuhiljaa alkoi tulla pissojakin pottaan. Ei me sitä koskaan sen kummemmin ennakoitu, mutta toki ohjattiin jos toinen sanoi et nyt tulee.
Lapsi oli yö- ja päiväkuiva n. 2-vuotiaana.
tottakai pottaan on hyvä totutella, mutta joo...kypsyys tulee myöhemmin.
Sun suurperheen äidillä on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Lapsi on kypsä YÖ kuivuuteen kun vaippa on aamulla kuiva, mutta päiväkuivuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Meidän kolmevuotias käyttää vieläkin öisin vaippaa (joka on joka kerta aamulla tupaten täynnä) mutta on ollut täysin päiväkuiva kohta vuoden. Eihän tuosta ois tullut mitään jos olisin alkanut kuivia aamuvaippoja odottelemaan :D
Siitä olen samaa mieltä, että ei ole mitään hyötyä liian aikaisin aloittaa - mutta mun kokemukset päiväkodin kuivaksiopettelusta on pelkästään myönteisiä. Potalla meillä alettiin istuskella joskus reilun vuoden ikäisenä, mutta todellisia tuloksia saatiin vasta 2v synttäreiden jälkeen. Ja valitettavasti siihen kyllä liittyi myös se pissojensiivoiluvaihe ;)
meidän päiväkuiva lapsi, joka osaa itse käydä vessassa oma-aloitteisesti kun tarvitsee ei ole kypsä pottailuun, koska yöllä tarvitsee vaippaa ja yövaipassa pissaa? Höpöhöpö sanon minä.
Kyllä se yleensä meneen niin päin, että lapsi on ensin päiväkuiva ja sitten vasta yökuiva, koska yökuivuus johtuu hormoneista ei osaamisesta.
Ja näin myös neuvolan täti ohjeisti. Meillä tyttö nyt 2v ja sanoisin että nyt tyttö on oivaltamassa jutun jujua ja ollaan kunnolla aloitettu pottailu.
siis mitä? Olet siivoillut pissoja ympäri taloa??
Meillä pottaan tutustuttiin vajaa vuosikkaasta eteenpäin ja ei kyllä kertaakaan oo tarvinnut mitään pissoja mistään siivota.
Sä olet ehkä sitten vetänyt ääripäähän eli muuten ollut ilman vaippaa? Miksei voi istuttaa potalla unien/ruokailun/ulkoilun ennen ja/tai jälkeen? Ja muuten vaippa + housut tietenkin. Vai hengailetko säkin ilman housuja kotona?
Tottahan suurperheiden äidit tietää paljon (kuin myös mielestäni muutaman lapsen äidit), mutta eiköhän sillä neuvolantädilläkin jotain tietämysta asioista ole...
Taidat olla itse yhden lapsen äiti kun niin tarkkaan mietit, mitä muut neuvovat ja teet sitten kuten he sanovat.
ja tää meidän päiväkuiva on esikko, halusi itse potalle 8kk-> Kakkonen ei ollut kypsä pottailuun ja oikeastaan vasta päiväkodin alkaessa innostui, kun muutkin kävivät. Nyt ikää on kakkosella 1v5kk ja menee myös itse vessaan kun haluaa kakalle ja monesti pissallekin. Eikä todellakaan kumpaakaan ole pakottamalla pakotettu, päin vastoin, todella laiskoja on oltu.
meidän päiväkuiva lapsi, joka osaa itse käydä vessassa oma-aloitteisesti kun tarvitsee ei ole kypsä pottailuun, koska yöllä tarvitsee vaippaa ja yövaipassa pissaa? Höpöhöpö sanon minä.
Kyllä se yleensä meneen niin päin, että lapsi on ensin päiväkuiva ja sitten vasta yökuiva, koska yökuivuus johtuu hormoneista ei osaamisesta.
Mulla on vissiin kaksi tilastopoikkeusta lasta. Molemmat olleet ensin yökuivia. Siis jos puhutaan täyskuivista. Eli yöt mennyt ilman vaippaa, päivällä pottaan suurin osa tullut, mutta myös vaippa käytössä.
Eli ehkä tässäkään asiassa kannata olla niin ehdoton. Pottaan tutustuttaminen kannattaa kyllä suht ajoissa aloittaa, mutta ilman asennetta,että kuivaksi viikossa tai max kahdessa....
Meillä 5 v ei ole vieläkään yökuiva mutta päiväkuiva on ollut 1½-vuotiaasta jo 1v3kk osasi kertoa kun on pissahätä.
Se on kumma juttu että 70-luvulla suurin osa oppi kuivaksi alle 2-vuotiaana mutta nykyisin monet vasta aloittaa harjoittelun 2-vuotiaana.
Onko lajimme tosiaan degeneroitunut noin paljon 30 vuodessa? Tai oikeastaan vain rotumme, muualla maailmassa ollaan edelleen paljon nopeampia kuivaksi oppimisessa.
Päiväkuivuus liittyy pissahädän tunnistamiseen, yökuivuus hormoneihin. Eri asioita. Toki joku voi olla yökuiva ensin jos päiväkuivuus opitaan vasta suht vanhana.
Mulla on vissiin kaksi tilastopoikkeusta lasta. Molemmat olleet ensin yökuivia. Siis jos puhutaan täyskuivista. Eli yöt mennyt ilman vaippaa, päivällä pottaan suurin osa tullut, mutta myös vaippa käytössä.
Eli ehkä tässäkään asiassa kannata olla niin ehdoton. Pottaan tutustuttaminen kannattaa kyllä suht ajoissa aloittaa, mutta ilman asennetta,että kuivaksi viikossa tai max kahdessa....
Meillä on lapsia alettu potattaa 6kk lähtien eli ennen kuin oppivat edes istumaan. Tietysti ennen istumaan oppimista niin, että heitä kannateltiin potalla. Pissat tulivat helposti aina aamuisin, päiväunien ja ruokailujen jälkeen pottaan - ei siinä tarvinnut kauaa odotella. Samoin kakat. Tyttäreni ei kakannut koskaan vaippaan tuon 6kk jälkeen, vaan hänen naamastaan jo näki koska on hätä ja mentiin potalle.
Molemmat oppivat kuivaksi alle 2-vuotiaana eikä kummallakaan lapsella koskaan ollut kerran kertaa mitään pottakammoa.
Miksi niinkin normaalista asiasta kuin potalla käymisestä tehdään tänä päivänä niin suuri numero? Pelätään, että potalla käyminen aloitetaan liian aikaisin ja lapsi saa vaikka mitä traumoja. Minusta on ainakin luonnollisempaa, että lasta käytetään jo aivan pienestä pitäen potalla kuin että hän saa pissiä ja kakkia housuunsa vielä 2-vuotiaana. Ja huom, silti ei tarvitse ottaa paineita siitä, että onko se lapsi nyt ilman vaippaa 2-vuotiaana vai 2v 3kk. Vaippalaskuissa säästää kuitenkin aika merkittävästi kun pottailu aloitetaan varhain ja kuten sanottu lapsestakin se voi oikeasti olla kivaa puuhaa!
M Tyttäreni ei kakannut koskaan vaippaan tuon 6kk jälkeen, vaan hänen naamastaan jo näki koska on hätä ja mentiin potalle.
Tosin tätä jäin vähän miettimään. Onko teillä joku matkapotta ulkosalla mukana vai oletteko aina kotona?
että olivat yökuivia ensin. Potalle sen jälkeen oppivat viikossa ja kaikki vaipat sai jättää kerralla pois.
n. 1v8kk-2v4kk välillä tapahtui tämä kaikilla lapsilla
neljän äiti
Lapsi on kypsä pottailun HARJOTTELEMISEEN kun ei enää pidä liasta ja suttasista käsistä ja kun on saavuttanut fysiologisen kehityksen joka mahdollistaa kakan ja pissan tulon tuntemisen (lapsi tavllisesti n. 1v+).Vasta kun lapsi MOTIVOITUNUT olemaan puhdas on siisteys kasvatuksella vasta lapselle merkitystä.Merkitsee siis että on aika ALOITTAA harjottelu joka merkitsee lapsen omatoimisuuden lisäämistä homman hoidossa (annetaan ottaa vaippa pois, vieda roskikseen, hakea uusi, lasta ei enää pistetä makuuasentoon vaippaa vaihdettaessa jne.) sekä myös rohkaisevat sanat vanhemmilta ja hoitajilta että kohta onnistuu pidättää kunnes ehtii potalle mutta nyt harjotellaan. Näin siisteydestä tulee lapsen oma taito jonka kehityksessä aikuiset tukevat ja auttavat.Kun lapsi on sitten onnistunut niin monta kertaa että kaikista tuntuu homman olevan hanskassa SILLOIN vaippa vasta poistetaan eikä sitä enää pistetä takaisin.(Edestakaisin vatvominen, vain pitkittää oppimista).Vahinkoja saattaa alussa sattua mutta kun lapselle itselleen taidon osaaminen niin tärkeä niin näiden yli päästään melko nopeasti.Kun taaperon annetaan näin harjotella tärkeää asiaa, vähenevät kummasti myös raivarit.Kun vielä annetaan harjoitella syömistä ja pukemista niin taapero tuntee itsensä "isoksi".
Harjoittelun ALOITTAMINEN herkkys iän ollessa parhaimmillaan on kaikin tavoin suotavaa ja autta lasta parhaiten saavuttamaan uudet valmiudet.