Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola ei saisi neuvoa pottailuun, jos lapsi ei ole vielä kypsä!

Vierailija
29.10.2010 |

Neuvolasta rohkaistiin pottailuun jo kun lapsi oli vuoden. Tuttu suurperheen äiti sanoi jokin aika sitten, että lapsi on oikeasti kypsä pottailuun vasta kun vaippa on yön jäljiltä kuiva. Sitä ennen pottailu perustuu vain äidin ennakointiin, muttei edistä lapsen siisteyskasvatusta. Koska mun kokemuksen mukaan noi suurten perheiden äidit tietää yhtä ja toista, lopetin lapsen potalla istuttamisen monen kuukauden turhauttavan opettamisen jälkeen.

Nyt lapsella on kaksi viikkoa ollut vaippa kuivana aamuisin. Muutama päivä sitten hän haki itse potan ja alkoi tehdä pissansa sinne. Ilman sen suurempia kommervenkkejä. Ja lapsi nyt siis 2 v 1kk.

Mua vähän harmittaa ne lukuisat kerrat, kun olen siivonnut pissoja ympäri kotia ja ollut kiukkuinen - ihan turhaan. Lapsi vaan ei ole ollut kypsä. Kupa neuvolassa ei oltais puhuttu pottailusta kasvatuksellisena kysymyksenä, niin tämäkin esikoisen äiti ois jättänyt lapsiparkansa rauhaan ja antanut hänen kehittyä rauhassa!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän ravintoloissa usein on potta ja meillä esimerkiksi on paljon lapsiperhetuttuja joilla on potta ja isovanhemmilla myös (useampi lapsenlapsi). Jos kyläilee vain kahvitellen pari tuntia, ei lasta välttämättä kakata (jos kakkaa esim. aina lounaan jälkeen), jos kyläilee useamman päivän voi oman potan ottaa mukaan.

Meillä 2,5 v. ja pakko roudata kaikkialla pottaa mukana, missä epäillään että ei ole, koska lapsi on täysin kuiva ja pelkää vessanpönttöä :/ Ei olla haluttu nyt ottaa paineita tuosta pönttöön opettelusta, koska on niin pieni vielä ja ylpeä pottailutaidostaan. Joskus on raukka pidättänyt tunninkin sen jälkeen kun on itse sanonut että pissattaa, kun ei halunnut kuitenkaan käydä potalla.

Vierailija
42/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

M Tyttäreni ei kakannut koskaan vaippaan tuon 6kk jälkeen, vaan hänen naamastaan jo näki koska on hätä ja mentiin potalle.

Tosin tätä jäin vähän miettimään. Onko teillä joku matkapotta ulkosalla mukana vai oletteko aina kotona?

joten kun ei koskaan syöty ulkona leikkipuistossa, niin eipä tarvinnut siellä alkaa kakalle :).

mutta ette siis ikinä syö ulkona (siis ravintolassa) kylässä tms? No, kai noinkin voi elää.

Ainakin meidän kyläpaikoista löytyi potat, koska kaikilla ystävillä oli pottaikäisiä lapsia ja isovanhempien mielestä oli ilman muuta selvää että potta löytyy heiltäkin :). Ja ei me käyty pahemmin ravintoloissa syömässä, kun lapset olivat aivan pieniä. En minä ainakaan nauttinyt ulkona syömisestä pienten lasten kanssa. Nyt se on jo pidemmän aikaa ollut kivaa puuhaa kun lapset ovat isompia, molemmat koulussa jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ja vasta tasan kolmevuotiaana. Ei se varmaan opettamisesta ollut kiinni, seitsenkuukauden ikäisestä siellä istuttiin herättyä, ruokailun jälkeen jne. Neuvola oli tehdä äidistä hermoraakin ("kyllä pitäisi osata jo"), mutta joo, kaikki (ja kakki) ajallaan.

Vierailija
44/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyy sellaisia muovipussillisia matkapottia, jotka kaivetaan esiin vaikka keskellä katua, jos tarvitsee. En ole Suomessa nähnyt. Olisiko ne teistä hyviä?

Vierailija
45/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä tämä olisi pitänyt paikkansa, mutta tiedän monia joilla ei todellakaan.

Itse olen laiska ollut potattamaan lapsia ja kaikki neljä olleet ensin yökuivia ja sitten vasta olen herännyt siihen että ehkä päivälläkin voisi jo onnistua vessassa käynti. Meillä yökuivia ollaan oltu 1½-2 vuotiaina eli kohtuu aikaisin.

Vierailija
46/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tosiaan on samantien jättänyt vaipat pois, kun ovat aloittaneet pottailun. Kyllähän nyt ihan maalaisjärjenkin pitäisi kertoa, että ensin harjoitellaan potalla istumista ja vasta, kun vaippa alkaa olla pääsääntöisesti kuiva, jätetään se pois. Ei potta ja vaippa ole toisiaan poissulkevia. Ja ap:n suurperheen äidin teorian mukaan meidän 3 kk vauva on sitten varmaan kypsä pottailuun, koska vaippa on aina kuiva aamuisin :)

Vierailija
47/54 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun suurperheen äidillä on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Lapsi on kypsä YÖ kuivuuteen kun vaippa on aamulla kuiva, mutta päiväkuivuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Meidän kolmevuotias käyttää vieläkin öisin vaippaa (joka on joka kerta aamulla tupaten täynnä) mutta on ollut täysin päiväkuiva kohta vuoden. Eihän tuosta ois tullut mitään jos olisin alkanut kuivia aamuvaippoja odottelemaan :D Siitä olen samaa mieltä, että ei ole mitään hyötyä liian aikaisin aloittaa - mutta mun kokemukset päiväkodin kuivaksiopettelusta on pelkästään myönteisiä. Potalla meillä alettiin istuskella joskus reilun vuoden ikäisenä, mutta todellisia tuloksia saatiin vasta 2v synttäreiden jälkeen. Ja valitettavasti siihen kyllä liittyi myös se pissojensiivoiluvaihe ;)

Neljän lapsen äitinä voin sanoa, että lapsi on päiväkuiva noin 2 vuoden iässä. Potalla voi istuttaa vaikka alle vuoden ikäisenä, mutta omaa oivaltamista ja oppmista on turha odottaa tai vaatia ennen kuin lapsi itse on hormonaalisesti kypsä eli tuossa 2 ikävuoden hujakoilla.

Mulla poika oppi potalle päivällä 2 v 2 kk ikäisenä, varsinaiseenopetteluun meni noin viikko.

Yökastelu loppui 6 vuotiaana, kiitos Fermi-lakanan /hälytinlakanan.

Tyttö taas kieltäytyi istumasta koko potalle, suostui siihen vasta noin 2,5 vuotiaana, ja oppi kuivaksi 2 päivässä !!!

Olen iloinen, etten alkanut väkisellä taivuttaa tai pakottaa potalle, koska oppi sitten noin nopeasti.

Yökuiva oli myös saman tien.

Mutta kakka-asiat suostui tekemään vasta lähempänä 3 ikävuotta, teki housuun ne jossain piilossa, ja kieltäytyi pottahommasta kakka-asian suhteen ihan kokonaan...

Vierailija
48/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta nyt kahden tytön pottailusta. Molemmilla pottailu aloitettu heti kun on oppinut istumaan noin 6kk iässä. Tästä lähtien kakkaaminen on tapahtunut pääsääntöisesti pottaan. Tai pönttöön, jos ollaan paikassa jossa pottaa ei ole. :)

Esikoinen oli päiväkuiva noin 1,5-vuotiaasta saakka ja osasi itse mennä pissalle/kakalle potalle. Joskus joutui muistuttamaan. Oppi kokonaan kuivaksi noin 2v 2kk ikäisenä.

Toinen lapsemme on vasta hieman alle vuoden ikäinen, mutta samaa kaavaa tuntuu menevän kuin isosiskonsakin. Osaa jo nyt sanoa "kakka" ja silloin mennään kakalle potalle.

En siis usko, että pottailu varsinaisesti nopeuttaisi kuivaksi opettelua, koska valmius on fyysistä ja tulee sitten kun tulee. Mutta kyllä minusta on ainakin kiva kun voi jo noin 9kk iässä heittää hyvästit lähes kokonaan kakkavaipoille!

Ja toinen hyvä puoli tuossa pottailussa on ollut se, että lapsi on tottunut siihen jo ennen uhmaikää. Pottailu on niin itsestäänselvyys, että sitä vastaan ei ole tarvinnut tapella missään vaiheessa vaikka kaikesta muusta melkein onkin väännetty ;)

Vierailija
49/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä käytettiin tarpeen vaatiessa puolivuotiaalla ihan vessanpönttöä.. samalla lailla siinäkin istui tuettuna kun potalla eikä tarvinu sen takia reissuun pakata pottaa mukaan..

puhun siis ihan kyläilyreissusta n.400km päähän jossa oltiin pari yötä jne.

siitä eteenpäin käytettiin ehkä enemmän pönttöä kuin pottaa, mutta sitten lähempänä 1v:tä oli taas potta enemmän kuvioissa kun toinen osas siinä itekseenkin istua niin ei tarvinut tukea kokoajan.

päivä ja yökuiva tasan 2v, vaikka jo 1,5v oli muutamia tunteja ilman vaippoja kotosalla. Mutta en jaksanut ottaa siitä stressiä ja kesän tullessa vaipan pystyikin jättämään kokonaan pois.

pointti oli siis jossain siellä että pieni ei vielä osaa pelätä vessanpönttöä, joten sitä on turha lykätä 2-3v:n käyttöön pelkästään, joka saattaa pönttöä jo sitten jännittää ihan eri tavalla kuin alle vuoden ikäinen.

Vierailija
50/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi kakata pottaan 10 kk 1vk vanhana. Ei tarvinnut sen kummemmin opettaa. Laitoin päiväruoan jälkeen pottatuoliin istumaan ja voila! Sinne pötkähti. Hän oli säntillinen kakkaaja - joka päivä samaan aikaan, joten oli kyllä vähän liiankin helppoa.

Eikä pokaakaan tarvinnut sen kummemmin kouluttaa, eikä kyllä tullut mieleenkään odottaa, että olisivat olleen yökuivia ensin.

Vierailija
51/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pokia en ole potalle istuttanut :D piti sanoa poikaa!

Vierailija
52/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä voi käydä puskapissalla (ainakin sään salliessa)? Ja kyllä meidän lapset ainakin ovat osanneet kakata ja pissata myös pönttöön kun on tarvis.

Meillä lapset oppineet huomattavasti aikaisemmin päiväkuivaksi kuin yökuivaksi. En ymmärrä miksi olisi väkisin pitänyt paskottaa vaippaan päivisin siihen asti kun oppii olemaan yöllä ilman vaippaa...

Meillä ainakin on pottailtu ja käytetty samaan aikaan vaippoja!!! Ei se ole mikään on/off tilanne.

Vierailija
53/54 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta rohkaistiin pottailuun jo kun lapsi oli vuoden. Tuttu suurperheen äiti sanoi jokin aika sitten, että lapsi on oikeasti kypsä pottailuun vasta kun vaippa on yön jäljiltä kuiva. Sitä ennen pottailu perustuu vain äidin ennakointiin, muttei edistä lapsen siisteyskasvatusta. Koska mun kokemuksen mukaan noi suurten perheiden äidit tietää yhtä ja toista, lopetin lapsen potalla istuttamisen monen kuukauden turhauttavan opettamisen jälkeen.

Nyt lapsella on kaksi viikkoa ollut vaippa kuivana aamuisin. Muutama päivä sitten hän haki itse potan ja alkoi tehdä pissansa sinne. Ilman sen suurempia kommervenkkejä. Ja lapsi nyt siis 2 v 1kk.

Mua vähän harmittaa ne lukuisat kerrat, kun olen siivonnut pissoja ympäri kotia ja ollut kiukkuinen - ihan turhaan. Lapsi vaan ei ole ollut kypsä. Kupa neuvolassa ei oltais puhuttu pottailusta kasvatuksellisena kysymyksenä, niin tämäkin esikoisen äiti ois jättänyt lapsiparkansa rauhaan ja antanut hänen kehittyä rauhassa!

Lapsi ei ole hedelmä joka ajankanssa vain kypsyy.Ihmislapsen kohdalla tarvitaan aikuisten tukea eri kehityaskelten ottamisessa.Potta harjoittelun herkkyysvaihe on tavallisesti lapsen saavuttaessa taaperovaiheen eli pystyy itse liikkumaan, jättämään äidin halutessaan ja palaamaan takaisin taas tankkaamaan.Lapsen jättäminen yksin likaisine vaippoineen aikana jolloin jo kokee tilteen hankalana ei edistä lapsen kasvua. Ei halua olla likanen ja suttuinen kuin vauva.Taaperolla ei kuitenkaan tässä tilanteessa ole kykyä hahmottaa ilman aikuista mitä tämä potta-harjoittelu oikein on ja miten taito voi vanhempien ja hoitajien tuen avulla kehittyä tavalla jossa lapsi kokee oman mahdollisuutensa saada asia hallintaan. Kaikki pakottaminen ja liiallinen ohjaaminen tavallisesti hidastuttaa koko prosessia.Tavallisestilapset kyllä oppivat taidon ennemmin tai myöhemmin joko vanhempien avulla tai ilman sitä.Mutta taidon omaksumisesta voi tehdä taaperon kehityksessä merkitsevän ja tärkeän, itsetuntoa kohottavan, prosessin.Tällä melkoinen merkitys.

Vierailija
54/54 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

potalle pistää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan