Kelasta ja sairauspvärahasta.
Elikkä tilanne tämä,
mies työmarkkinatuella. Ei siis saa ees työttömyyspvärahaa, koska muutti takaisin Suomeen 2009 alkuvuonna (siis suomalainen, joka työskennellyt Ruotsissa 10v).
Nyt poikkas jalan ja sanoivat eka kelassa, että 2008 tulojen mukaan mennään. No joo, mies toimitti sinne verotiedot ja ansiot huimat 6000e kuukaudessa.
Tänään tuli päätös, ettei makseta, koska ulkomailla työskentelyä ei hyväksytä tulon perusteeksi. On ihan perseestä..
Sille sanottu muutaman kerran, että maksetaan ja siksi toimitti paperit sinne. Munkin tulot vaikuttaa hänen minimaaliseen työmarkkinatukeen ja nyt sekin siis vielä tippuu.. Ei elämän kevät..
Voiko tää ees olla mahdollista? Äsken se vielä soitti ja selvitteli asiaa, huomenna Kelasta joku soittaa.
Missään ei lue, että VAIN Suomen tulo ratkaisisi.
Kommentit (3)
Onko teillä tapaturmavakuutusta? Saatteko sitä kautta jotain korvausta?
Kelan puolella ongelmana ilmeisesti on, että hän ei ole ollut Kelan piirissä työskennellessään Ruotsissa (eli verot yms. maksettu Ruotsiin). Miehesi on ilmeisesti ollut Ruotsin sosiaaliturvan piirissä?
Toisaalta miksi Kelan pitäisi maksaa extra korvausta tapaturmasta, kun miehesi ei ole edes töissä?
Tässä toimitaan Kelan ohjeiden mukaan, koska pitkät sairaslomat ilmoitettava. Nyt siis saa päivässä 29e- verot eli ihan surkeeta. Mulla ei ole mitkään kovat tulot, mutta riittävät, että ei mistään tule mitään.
Juu, Ruotsin sosiaalipiirissä oli.
Mulla menee Kelan kanssa kohta hermo. Mies on paluumuuttajana huonommassa asemassa kuin kaiken maailman hampparit ym.
Kuiteskin korkeakoulutettu ja hyvä ammatti, mutta kilpailu kovaa ja työtä ei ole useista yrityksistä huolimatta saanut. Eikä työkkärillä kuulemma ole mitään tarjottavaa.
Jotkut haluaa erilaisia kokemuksia.
Oon minäkin vuosia työskennellyt ulkomailla ja saanut sitä myöten erilaista kokemusta. Tosin ala ei sama kuin miehellä.
ap