Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla joku invalidivähennys verotuksessa - mikä ihme toi voi olla?

Vierailija
28.10.2010 |

Kohdassa: "Ansiotuloista tehtävät vähennykset/verotettava ansiotulo", siinä on että "Invalidivähennys 100 % 440,00 €".

Toisessa kohdassa: "Ansiotulojen tulovero" lukee, että "Valtionverotuksen invalidivähennys 115,00 €".

Muuta ihmeempää ei viime vuonna tapahtunut, kuin että minulta murtui nilkka. Olin tuolloin työmarkkinapoliittisessa koulutuksessa. Sain parin kuukauden sairasloman. Nilkka leikattiin, oli kipsi 8 vkoa, 7 ruuvia ja titaanilevy. Vakuutusyhtiö maksoi mulle korvausta tapahtuneesta.

Itse en ole hakenut verotuksessa tuosta mitään vähennyksiä.

Ei jaksaisi soittaa asiasta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakenut vähennystä. Ei mulla ole mitään lääkärinlausuntoa prosentteineen. Enkä ole eläkkeellä.

Nilkan jatkotutkimukset ja hoidot vielä kesken.

Pakko kai soittaa ja kysyä. Mulla ei vaan nyt ole puheaikaa. Saan ladattua sitä vasta ensi viikolla.

Vierailija
2/6 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihiminen saainvalidivähennystä vaikka ei olekkaan invalidi selittääkää mulle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihiminen saa invalidivähennystä vaikka ei olekkaan invalidi selittääkää mulle

Vierailija
4/6 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittelyvirhe, virkailijalla osunut väärään täppään ruksi.

Vierailija
5/6 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaa tuo heti, joudut maksamaan sen takaisin, kun huomaavat virheen.

Vierailija
6/6 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Invalidivähennykseen verotuksessa on oikeus henkilöllä, jolla on sairaudesta, viasta tai vammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haitta-asteen on vähintään 30 %.

Täyden vähennyksen saa henkilö, jonka haitta-aste on 100 %. Jos haitta-aste on pienempi, invalidivähennys on haitta-asteen mukainen prosenttimäärä täydestä vähennyksestä.

Täysi invalidivähennys on valtion verotuksessa 115 euroa ja kunnallisverotuksessa 440 euroa. Valtionverotuksessa vähennys tehdään ansiotulojen tuloverosta.

Kunnallisverotuksessa vähennys tehdään muusta puhtaasta ansiotulosta kuin eläketulosta ja se voi siten olla enintään muun ansiotulon suuruinen.

Invalidivähennystä haetaan lääkärinlausunnolla, josta tulee ilmetä sairauden, vian tai vamman aiheuttama haitta. Invalidiprosentti on lausunnossa mainittava selvästi.

Jos henkilö saa täyttä työkyvyttömyyseläkettä, hän saa jo sen perusteella täyden invalidivähennyksen verotuksessa ilman eri todistusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi