16-vuotiaista...
Millainen on 16-vuotias nuoresi, mitä tekee, missä viettää aikaansa, kuinka paljon on kotona/kavereiden kanssa? Bilettääkö?
Entä millainen olit itse 16-vuotiaana?
Yritän tässä suhtauttaa oman 16-vuotiaan elämää, kun en tiedä, pitäisikö olla huolissaan vai ei....
Kommentit (39)
on seurustellut samanikäisen tytön kanssa kohta vuoden. Pelaa golfia, soittaa rumpuja, geokätköilee, pitää seurakunnan liikuntakerhoja ja toimii ripareilla isosena, käy kavereiden kanssa kuntosalilla jne.
Alkoholia kokeillut 15-vuotiaana, asiasta keskusteltiin ja todettiin ettei voi tulla tavaksi, joten ei ole sen jälkeen juonut, ei polta. Kotiin tulee sovittuna aikana.
Huoneen siivouksesta väännetään välillä kättä, mutta ei mitään sen isompaa.
Eli ihan tavallinen 16v poika minusta :)
on seurustellut samanikäisen tytön kanssa kohta vuoden. Pelaa golfia, soittaa rumpuja, geokätköilee, pitää seurakunnan liikuntakerhoja ja toimii ripareilla isosena, käy kavereiden kanssa kuntosalilla jne.
Alkoholia kokeillut 15-vuotiaana, asiasta keskusteltiin ja todettiin ettei voi tulla tavaksi, joten ei ole sen jälkeen juonut, ei polta. Kotiin tulee sovittuna aikana.
Huoneen siivouksesta väännetään välillä kättä, mutta ei mitään sen isompaa.
Eli ihan tavallinen 16v poika minusta :)
on ollut teininä urheiluhullu ja siksi kokeillut alkoholiakin vasta 17-vuotiaana jne. Minä taas olen ollut melkoinen bilehile ja ekat kännit otin 14-vuotiaana ja aika kosteita pippaloita oli lukioiässä välillä.
kilpaurheilija, joka lopetti kilpailemisen noin vuosi sitten, mutta edelleen harrastaa lajiaan ja opettaa nuorempiaan.
On paljon kavereita, mutta suurimmaksi osaksi viihtyy kotosalla vapaa-aikana, joskus menee jonnekin kavereitten kanssa esim. elokuviin tai ostoksille.
Ei biletä, ei käytä päihteitä. Kodin ulkopuolella käyttäytyy hyvin, kotona ei sitten niin hyvin. Elää järkyttävän sotkuisessa huoneessa.
Mä olin vähän erilainen...
minulla oli. Muutin poikaystäväni kanssa yhteen kun olin 17 ja lukiossa. Olin osa-aika töissä siinä ohessa ja hyvin oli varaa vielä juhlia viikonloputkin. Niin ja vuosi oli 2004.
Sitäpaitsi ei nuorilla ole ainakaan pk-seudulla varaa asua omillaan ja opiskella täysipäiväisesti.
päättävät että asutaan korvessa mistä matkaa kavereille 40km, niin silloin pitää olla valmis myös kuljettamaan lapsia kavereille!
Ihminen tarvitsee sosiaalisia kontakteja, ja erityisesti nuorelle ne ovat hyvin tärkeitä. Tuossa iässä yleensä aletaan jo vähän tapailla vastakkaista sukupuolta jne. mikä ei onnistu jo vanhemmat pitävät "vankina" 40km päässä mistä ei julkisia kulje.
Kyllä, rankkaa on kuskailla nuorta töiden käymisen ohessa, mutta tämä on valinta kysymys. Tuttuva perhe asui viikot kaupungilla ja vain viikonloput omakotitalossaan maalla, koska kolmen teinin kuljettamaninen harrastuksiin ja kavereille meni ihan mahdottomaksi, ja tämä oli KOKO PERHEEN kannata HYVÄ asia. Teinit pääsivät itse kulkemaan harrastuksiinsa ja kavereille, ja vanhemmilla oli vapaa-aikaa töiden jälkeen eikä aika mennyt autossa soittotreeneistä hallille ajamiseen jne.
pussikaljaa vedettiin ja irtosuhteita harrastettiin
omat 16-vuotiaat ovat sosiaalisia ja käyvät ulkona, poika käyttää alkoholia ja huumeitakin on koittanut, tyttö ei niinkään. molemmat valitettavasti polttavat. käsittääkseni ovat molemmat kuitenkin ihan normaaleja suomalaisia nuoria.
päättävät että asutaan korvessa mistä matkaa kavereille 40km, niin silloin pitää olla valmis myös kuljettamaan lapsia kavereille! Ihminen tarvitsee sosiaalisia kontakteja, ja erityisesti nuorelle ne ovat hyvin tärkeitä. Tuossa iässä yleensä aletaan jo vähän tapailla vastakkaista sukupuolta jne. mikä ei onnistu jo vanhemmat pitävät "vankina" 40km päässä mistä ei julkisia kulje. Kyllä, rankkaa on kuskailla nuorta töiden käymisen ohessa, mutta tämä on valinta kysymys. Tuttuva perhe asui viikot kaupungilla ja vain viikonloput omakotitalossaan maalla, koska kolmen teinin kuljettamaninen harrastuksiin ja kavereille meni ihan mahdottomaksi, ja tämä oli KOKO PERHEEN kannata HYVÄ asia. Teinit pääsivät itse kulkemaan harrastuksiinsa ja kavereille, ja vanhemmilla oli vapaa-aikaa töiden jälkeen eikä aika mennyt autossa soittotreeneistä hallille ajamiseen jne.
miksi sitä pitää kuljetella? Ja koulubussi menee vajaan 500 m päästä viikolla, ei mitään ongelmaa kouluunpääsyssä.
Ja miten luulet, että 250 lehmää pärjää viikot hoidotta, jos meillä perhe muuttaa kaupunkiin? saadaanko ottaa eläimet sinne pihalle?
"kaikesta" ilman bussimahdollisuuksia, koska kun lapsi alkaa olemaan 13-15v hän alkaa kiinnostumaan olemaan kavereiden kanssa koko ajan, haluaa venyttää napanuoraa ja itsenäistyä pikkuhiljaa. Tämä on ihan normaali vaihe ja heidän kuuluukin saada elää se vaihe. On helppoa ja ihanaa asua maalla kun lapset pieniä mutta yksi päivä ei enää ole hyväksi lapselle. Toki on niitäkin jotka viihtyvät tällä elämällä mutta olisin siitä kyllä hieman huolestunut.
Mekin asutaan 12km keskustasta eikä ole linjaautotrafiikkiä kun 3-4kertaa pvssä (blää). Teinejä on 5 ja yksi pienempi. Kyllä on kuskattu, viety, ajettu jne, meidän sosiaalinen elämä on kärsinyt ja pahasti. Yritettiin myydä talomme viime vuonna mutta ei onnistunut.
Nyt sitten 19v ja 16v tytöt asuvat keskustassa omissa kämpissä ja viihtyvät mainiosti. Siellä heillä on koulu, työpaikat ja kaikki kaverit.
päättävät että asutaan korvessa mistä matkaa kavereille 40km, niin silloin pitää olla valmis myös kuljettamaan lapsia kavereille! Ihminen tarvitsee sosiaalisia kontakteja, ja erityisesti nuorelle ne ovat hyvin tärkeitä. Tuossa iässä yleensä aletaan jo vähän tapailla vastakkaista sukupuolta jne. mikä ei onnistu jo vanhemmat pitävät "vankina" 40km päässä mistä ei julkisia kulje. Kyllä, rankkaa on kuskailla nuorta töiden käymisen ohessa, mutta tämä on valinta kysymys. Tuttuva perhe asui viikot kaupungilla ja vain viikonloput omakotitalossaan maalla, koska kolmen teinin kuljettamaninen harrastuksiin ja kavereille meni ihan mahdottomaksi, ja tämä oli KOKO PERHEEN kannata HYVÄ asia. Teinit pääsivät itse kulkemaan harrastuksiinsa ja kavereille, ja vanhemmilla oli vapaa-aikaa töiden jälkeen eikä aika mennyt autossa soittotreeneistä hallille ajamiseen jne.
jos hevonperseeseen on muuttanut niin kyllä nuoria pitäisi kuskata kavereille, konsertteihin jne. Eräs äiti kertoi ajavansa töihin 80 km päivässä.. okei, omaan työhän kyllä menee autolla, mutta ei ikinä kuulemma jaksa teinejä viedä kavereille.. aika outoa
Olisin huolestunut jos minun 16 v teini nyhjöttäisi aina kotona ja harrastaisi vain koulua. olisin todella huolissani
illat on kotona, tekee läksyjä, katselee televisiota, skypettää kavereiden kanssa tms. Viikonloputkin on kotona, koska ei pääse minnekään, julkinen liikenne sen verran kaukana ja vanhemmat usein töissä. Elää tylsää, suojattua, pientä elämää ja pitää blogia, jolla yli 500 lukijaa päivässä. Eikä ole kakku- tai vaateblogi. Menestyy hyvin koulussa, yleensä koetuloksena 9 tai 10. Itse olin samanlainen ilman tietokonetta tosin.
jos nuori on kiinnostunut vain koulusta niin se on huolestuttavaa. Nuori on ikäänkuin jäänyt lapsuuteen eikä halua muuttua vaan olla ikuisesti lapsi ja kotona. Näin sanoi Sinkkonen Perhe lehdessä. ja olen samaa mieltä !
Lapsella ei ole varaa ajella taksilla 40 km päähän eli mitä suosittelet? Tosin eipä tuo ole vain koulusta kiinnostunut, vaikka ei viikonloppuisin remuakaan kaupungilla. Eikä se 16v siitä rikki mene, vaikka on paljon perheensä kanssa.
jos vaikka VANHEMMAT KUSKAISIVAT joskus.... jos taksiin ei ole varaa. vai eivätkö vanhemmat ole ns. ajokunnossa iltaisin ??
ja kuka teini oikeasti haluaa, että isä tulee hakemaan kotiin yöllä??? Oikeastiko luulet teinin tyynenä odottelevan kotona, että vanhemmat tulevat töistä ja kuskaavat kaupungille? Ja oikeastiko oletat, että työpäivän jälkeen haluaa ensin ajaa 80 km, että saa sen teinin kavereilleen ja yöllä sama reissu uudestaan ja aamulla taas töihin 6.00?
kun muutakaan ei ole tarjolla ja kavereille haluaa mennä
muutti 2kk sitten omaan asuntoon. Hänellä on tytär, joka on 1,5kk. Ei juhli, ja koulu on tältä erää keskeytetty. jatkaa kyllä, kun tytär isompi.
itse 16-vuotiaana kävin lukiota, iltatöissä marketissa pari-kolme iltaa + viikonloppuisin, olin kihloissa jo (!!), vapaa-aika meni tietty kihlatun kanssa pääasiassa hänen kotonaan tai hänen kavereiden kanssa (tässä kohtaa tuli jälkikäteen sanoen paha moka, omat kaverit jäi taka-alalle, onneksi sain heitä takaisin kun järki palautui päähän), käytiin baareissa (!!) kihlatun kanssa, ajeltiin autolla pitkin poikin, harrastettiin seksiä autossa ja luonnossa (nii-i, ei siihen sänkyä ja yötä tarvita).. Vanhemmista yritin pyristellä kovasti irti, mutta se alkaa pikkuhiljaa onnistua vasta nyt kun olen 37v...
Ja sitten vielä... tuo silloinen kihlattu on nykyään mun aviomies ja lasteni isä.
Hassu juttu, mutta kaikki nuoret eivät kaipaa rajojen rikkomista, vertaisseuraa tai biletystä. Itse asuin aikoinaan maalla ja toki näin koulussa kavereita (jotka eivät olleet bestiksiäni), mutta en ollut läheskään joka vkl kavereideni kanssa. Muutaman vuoden kuluttua muutin opiskelemään isommalle paikkakunnalle ja olin enemmän kavereiden kanssa, mutta osasin/halusin olla myös yksin (kuten välillä nykyäänkin). Nykyään yhteydenpito on huomattavasti helpompaa kuin tuolloin. Kaikki vain eivät ole niin sosiaalisia olentoja. Yleistyksiä ei kannata tehdä. Jos pitäisi valita ääripäiden välillä (kotona viihtyvä kouluorientoitunut "nörtti" vs. bilettäjä), valitsisin ilman muuta parmmeksi vaihtoehdoksi tuon ensinmainitun.
jos hevonperseeseen on muuttanut niin kyllä nuoria pitäisi kuskata kavereille, konsertteihin jne. Eräs äiti kertoi ajavansa töihin 80 km päivässä.. okei, omaan työhän kyllä menee autolla, mutta ei ikinä kuulemma jaksa teinejä viedä kavereille.. aika outoa
Olisin huolestunut jos minun 16 v teini nyhjöttäisi aina kotona ja harrastaisi vain koulua. olisin todella huolissani
eli neljän tytön porukka ryhtyi haastamaan riitaa ihan rauhassa rupatelleen tyttökaksikon kanssa. Siellä huudettiin huorat ja vitut ja saatanat ja väitettiin, että "nyt löit" vaikka toinen käänsi selkänsä. Seuraavaksi pitikin sitten ryhtyä potkimaan viatonta kanssamatkustajaa, mutta epähuomiossa potku osui vanhempaan naiseen, joka istui samalla penkkirivillä. Konduktööri tuli paikalle ja mukavat, kavareitten kanssa iltaa viettävät neitoset poistettiin junasta seuraavalla asemalla.
Ihanaa, että lapsilla on kavereita ja tekemistä iltaisin. Jos ei muuta niin käydä uhoamassa ja vetämässä lättyyn.
Tytöt eivät tunteneet toisiaan ennestään, ne hiljaiset ja epäsosiaaliset jatkoivat matkaansa vielä yli 200 km.
että sinkkonen ei sanonut, että teini, joka huolehtii koulutyöstään tai jonka elämässä koulutyössä on iso merkitys
vaan teini, joka yrittää hallita ympäristöään kontrolloimalla syömistä, koulutyötä, vanhempia jne. Siinä puhutaan oikeista ongelmista, syömishäiriöistä, pilkuviilamisesta koulutyössä niin, että se 10- kokeesta on katastrofi... siinä puhutaan asioista, jotka tapahtuu teinin pään sisällä ja ulkoisista merkeistä (lapsi on laiha, teini saa kokeista vain 9 tai 10) ei voi päätellä onko tällainen teini kyseessä vai ei. Sinkkonen ei puhunut siitä, että sillä lapsella on asiat tosi huonosti, joka keksittyy kouluun ja opiskeluun. Lukekaa jutut kunnolla = ymmärtäkää ennen kuin alatte lainata.
omassa kylässä oli yksi kauppa ja lähimpään isompaan keskustaan 40km. Diskoihin mentiin tutun kaverin kyydillä ja samalla oli turvallinen kyyti aina tiedossa kotiinpäinkin. Toki vanhemmatkin muutaman kerran kuskasivat.
16 v. käy ammattioppilaitosta. Viettää vapaa-aikaa kavereiden kanssa, tuunaa menopelejä, skypettää kotona, käy välillä töissä, perheen kanssa luonnolliset välit. Ei käytä alkoholia eikä tupakoi. Vanhemmat auktoriteetteina. Emme pelkää asettaa rajoja kotiintuloaikoihin. Päihteistä keskusteltu ja annettu oma näkökantamme, junttia vedellä pussikaljoja. Jonkin verran matkustellaan ja nuori nähnyt erilaisia kulttuureja, myös alkoholin osalta.
käy lukiota
on aina kotona
oireilee pahaa oloaan syömishäiriöllä
itse olin masentunut 16v enkä välittänyt mistään mitään
On lukion ekalla. Harrastaa soittamista musiikkiopistossa ja osallistuu aktiivisesti erään kristillisen järjestön toimintaan (isoiskoulutuksessa ja nuortenilloissa). Tulee arkisin kotiin aina klo 21 mennessä, ellei sitten soittotunnin tai -esiintymisen vuoksi ehdi vasta myöhemmin. Viikonloppuna käy ko. kristillisen järjestön nuortenillassa ja tulee sieltä kotiin klo 23 mennessä.
Tytöllä on paljon kavereita, mutta harrastusten viemän ajan vuoksi hän on heidän kanssaan (koulun ja harrastusten ulkopuolella) enimmäkseen viikonloppuisin. Silloin on yleensä 1-2 kaverin kanssa jomman kumman kotona (usein myös meillä), tai sitten käyvät leffassa tai ostoksilla.
Koulu menee hyvin, esim. lukion ensimmäisellä koeviikolla huonoin koenumero oli 9,5. Tyttö ei käytä alkoholia.