Vantaalla ei enää laktoositonta maitoa pk:ssa
vaan pitää alkaa tuomaan omat maidot. Meinaatteko te laktoosi-intoleranssista kärsivien lasten äidit viedä omat maidot ja onko tämä teistä oikein? Itseäni vähän sapettaa koska kuitenkin maksan hoitomaksut.
Kommentit (50)
Mutta miksi muut lapset eivät sitten joudu tuomaan maitojaan itse? Mun mielestä tuo on syrjintää ettei saa maitoa jos on laktoosi-intoleranssi/vanhemmat joutuvat sen ostamaan.
ap
Minusta paras ruokajuoma on vesi, joten olisin vain iloinen että maidon tuputtaminen päiväkodissa loppuisi. Tosin itse olen laktoosi-intolerantikko, eikä hyla-maitoa ollut purkissa kun olin lapsi, joten en koskaan oppinut juomaan maitoa lasista. Ihan hyvin olen hengissä selvinnyt. :)
Kieltämättä kuulostaa hassulta. Pitääkö muidenkin erityisruokavalioiden tuoda omat juomat?
Mitä tarjoavat, jos ei maitoa tuo? Meillä (Hki) on tarjolla myös piimää, jota lapsena päivittäin juo.
Tuo oman purkin tuominen kuulostaa sikälikin hölmöltä, että meneekö lapsella esim. litra maitojuomaa viikossa? Meidän lapsi juo aterialla ehkä 1-1,5 dl, joten maitoa menisi hukkaan melko paljon, koska avattuna se säilyy noin 4 päivää. Onkohan päiväkodilla tiloja säilyttää kaikkien omia juomia?
Täällä saa koululaisetkin ilmaisen välipalankin.
KUN lapsille kuitenkin ON se vaihtoehtokin eli vedellä pärjää.
Jos tavismaito kuuluu hoitomaksuun, mutta erikoismaito ei, niin kyllähän maksettu maito kannattaa kotiin tuoda!
ja piimää on kans tarjolla mutta siinäkin on sitä laktoosia jota ei kestä. Eikä sitä maitoa tosiaan mene kun pari desiä päivässä että se säilyvyyskin mietityttää. Saa sitten juoda vettä, en rupea maitojuomaa sinne raahaamaan.Ärsyttää vaan että sairauden perusteella laitetaan eriarvoiseen asemaan.
ap.
Siitä kai luovuttiin nimenomaan siksi, että päiväkodin tehtävänä on turvata lapsen monipuolinen ja terveellinen ruokavalio päivisin ruoka-ainerajoitteista huolimatta. Ja kasvava lapsi tarvitsee kalsiumia.
Mitä sitten, jos vedelläkin pärjää?!
Samanlainen oikeus sillä laktoosi-intoleranssista
kärsivällä lapsellakin on maitoon!
ja laktoositonta maitoa menee viikossa 2 litraa. Ei siinä suurta säästöä synny, jos tuosta luovuttaisiin.
Miksi heille kuitenkin tarjotaan maito? Tulisi paljon halvemmaksi jos heiltäkin otettaisiin maito pois.
Kuulostaa tosi epäreilulta. Niitä laktoosi-intolerantikoita on päiväkoti-ikäisistä hyvin vähän, joten kovin kummoista säästöäkään ei saada aikaan.
Miksi eivät palaa takaisin HYLA-maitoon? Sitä on takuulla ollut tarjolla laktoosi-intolerantikoille ennen kuin on otettu käyttöön laktoositon maitojuoma.
(Itse en kyllä ikinä oppinut juomaan HYLA-maitoa, ällöttävän makeaa)
Kieltämättä kuulostaa hassulta. Pitääkö muidenkin erityisruokavalioiden tuoda omat juomat?
Kyllä me ainakin olemme lapsen käyttämän riisimaidon joutuneet viemään itse päiväkotiin mukana. Litrahinta siinä 3e kieppeillä. Joka maanantai uusi purkki mukana ja välillä on käynyt niin, että vain maanantain on ollut paikalla ja loppu viikko sairaana kotona. Kerran tällöin jopa mietin, että pitäisikö se vasta avattu maito hakea kotiin sieltä käyttöön. :D
että erikoismaitoja (kaura, riisi jne.) käyttävät vievät maitonsa itse. Ei ole tullut mieleenikään, että päiväkoti hommaisi... Saako esim maitoallerginen lapsi todellakin jossain esim. kauramaidon päiväkodista? Entä jos on kyse pienestä, joka käyttää vielä erikoiskorviketta? Hommaako päiväkoti senkin?
mutta laitetaanko se vesi sitten myös puuron ja muron sekaan?
Minusta paras ruokajuoma on vesi, joten olisin vain iloinen että maidon tuputtaminen päiväkodissa loppuisi. Tosin itse olen laktoosi-intolerantikko, eikä hyla-maitoa ollut purkissa kun olin lapsi, joten en koskaan oppinut juomaan maitoa lasista. Ihan hyvin olen hengissä selvinnyt. :)
vai korvaatko kaiken tarvitsemasi kalkin esim.tableteilla??
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/ei_tama_ole_niin_vakava_sairaus
http://areena.yle.fi/ohjelma/c1a7590574bcc56d4d8bdd8504eaec96
Mitä sitten, jos vedelläkin pärjää?! Samanlainen oikeus sillä laktoosi-intoleranssista kärsivällä lapsellakin on maitoon!
Lapsilla on oikeus saada tasapainoista ruokaa suht samoin kustannuksin. Ja vedellä pärjää mainiosti, eihän pk-ruuan edes ole tarkoitus kattaa kuin osa lapsen päivittäisestä ravinnonsaannista.
Meillä ainakin päiväkodit tarjoaa aikalailla kaikki juomat lapsille. Kaikkea on saatu tavarantoimittajalta tilattua, eli kauramaito, soijamaito, hyla, laktoositon maitojuoma, piimä, hylapiimä ja laktoositon piimä, jopa laktoositonta luomumaitoa olen jossain nähnyt olevan tarjolla.
Lääkärintodistuksissakin lukee nykyään, että jos dieetti koskee vain juomaa niin todistusta ei edes tarvita! Minä nostaisin tuollaisesta kyllä metelin ja vaatisin muiltakin lapsilta sitten kalsiuminlähteen pois!
eihän ketään voi syrjiä allergian takia! onko muka laillista edes?
meillä ainakin vuosi sitten helsingissä lapsi sai kauramaidon päiväkodin piikkiin. ja muutenki maidottoman ruoan.
ruualla vettä?