Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulukorttien kierrättäminen, noloa vai ekologista?

Vierailija
03.11.2010 |

Meillä on eräs tuttavapariskunta jolta saa joka joulu kortin. Rouva askartelee aina edellisvuosien, vuosiluvuttomat kortit niin, että leikkaa osoitepuolelle kartonginpalasen, joka peittää kortin ja kirjoittaa sitten uudet terveiset :)

Noloa vai fiksua?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri siksi. Ei tarvitse ostaa uutta, kun vanhakin on valmiina. Ehkä se kuullostaa oudolta tässä kertakäyttökulttuurissa..?

Vierailija
2/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin se on kannatettava asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,

juuri siksi. Ei tarvitse ostaa uutta, kun vanhakin on valmiina. Ehkä se kuullostaa oudolta tässä kertakäyttökulttuurissa..?

Vierailija
4/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä eroa on ostaa uusi kortti tai uusi kartonki siihen vanhaan korttiin

Kartonki valmistetaan tehtaassa, leikataan malliinsa ja laitetaan myyntiin.

Korttia varten valmistetaan ensin aivan samoin kartonki kuten edelläkin, mutta sen lisäksi se menee painoon ja ties mihin käsittelyihin. Lisäksi kartonkitehdas tuskin on painotehtaan yhteydessä, eli painovärien ym. haittojen lisäksi tulee vielä ylimääräistä kuljetusta tehtaalta toiselle.

Vierailija
5/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi, siinähän on ihan valtava ero?!

mitä eroa on ostaa uusi kortti tai uusi kartonki siihen vanhaan korttiin

Kartonki valmistetaan tehtaassa, leikataan malliinsa ja laitetaan myyntiin.

Korttia varten valmistetaan ensin aivan samoin kartonki kuten edelläkin, mutta sen lisäksi se menee painoon ja ties mihin käsittelyihin. Lisäksi kartonkitehdas tuskin on painotehtaan yhteydessä, eli painovärien ym. haittojen lisäksi tulee vielä ylimääräistä kuljetusta tehtaalta toiselle.

Vierailija
6/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastasinkin kritiikkiin siitä, miten ei voi olla mitään eroa ostaako pelkän kartongin vai koko kortin.

Ekologisuus ja kansantalous eivät valitettavasti kulje käsi kädessä.

Vierailija
7/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä!!! En ilkeis lähettää kellekään sellaisia!!!

Eri asia jos korteista vaikka leikkaa kuvia ja tekee niistä ihan uusia kortteja tai muita joulukoristeita!

Vierailija
8/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se liimattu kartonki irtoaisi vastaanottajalla ja takaa paljastuisi koko totuus ;) mulla ainakin hymyilyttäisi, ei vihastuttaisi..

Vierailija
9/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keirrättäminen on fiksua, mutta rajansa kaikessa.

Itse saatan käyttää vanhoja kortteja, että leikkaan niistä vaikka tontun, liimaan paffille ja teen pakettikortin. Oman perheen lahjoihin.

Vierailija
10/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Unicefin kortit kun ostaa, tukee hyvää asiaa.

Se, joka leikkelee joskus vanhoista korteista ja askarteleepaskartelee pakettikortteja.

Vierailija
11/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja liimaan ne erinäisistä pakkauksista tulleille yksivärisille kartongeille.

Vierailija
12/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liimailen minäkin.

En postittaisi kellekään vanhaa korttia uudestaan. Mutta olenkin vähän epäeko.

Vierailija
13/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan tajua. Siinähän kuitenkin käytetään uusi iso pala kartonkia, joten yhtä hyvin voi lähettää uuden kortinkin (joka on kartonkia). Minusta se siis on vain helsketin noloa ja saidan oloista.

Kartonkipakkauksista sitä saa.

Vierailija
14/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minä kun askartelen kaikki joulukortit aina itse, niin ei tarvitse kaikkia koristeita ostaa uutena, kun vanhoista korteista saa leikkaamalla moneen korttiin koristeita.

Vierailija
15/31 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vain yhden kortin. En kaikkia. Minusta ihan ok.

Vierailija
16/31 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tosin lähinnä leikkaan vanhoista korteista osia, joista tykkään ja liitän niitä uusiin tekemiini, en koskaan käytä koko korttia. Kierrätys kunniaan.

Vierailija
17/31 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkaa myös välillä sitä vanhaa korttia eri muotoiseksi, tai siis pyöristää kulmia, leikkaa sellaisella kuvioleikkurilla tai -saksilla. Sen takia mulla menikin monta vuotta ennen kuin tajusin asian :D

ap

Vierailija
18/31 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajusin tuon vasta tänä vuonna kun löysin kaapinkätköistä kasan vanhoja joulukortteja. Leikkelin niistä parhaat osat irti ja annan ne lapsille askartelumateriaaliksi kun väsäävät kavereilleen kortteja!

Voisin hyvin myös itse leikata ja muotoilla jotain vanhaa hienoa korttia ja liimata sen kartongille ja ehkä koristella reunoja ja korttia jotenkin, harmi etten ole aiemmin tajunnut tätä vaan olen heittänyt kortit joulun jälkeen pois.

Vierailija
19/31 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa tehnyt joskus jouluisia palapelejä vanhoista korteista samalla tekniikalla, että liimaan värikkään kartongin kortin osoitepuolelle ja sitten leikkaan erimuotoisia paloja. Olen varmaan välillä vähän hidas, kun en ole aikaisemmin keksinyt tuota kierrättämistä :D

ap

Vierailija
20/31 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan tajua. Siinähän kuitenkin käytetään uusi iso pala kartonkia, joten yhtä hyvin voi lähettää uuden kortinkin (joka on kartonkia).

Minusta se siis on vain helsketin noloa ja saidan oloista.