Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillain voi olla niin huono yleistieto?

Vierailija
24.10.2010 |

Esim. olin aika ihmeissäni siitä, että Ior Bock -ketjussa moni ei ollut ikinä kuullutkaan miehestä?! Ja itse olen vasta 22v, joten en itse muista näitä Lemminkäis-juttuja henkilökohtaisesti, mutta toki miehen silti tiedän.

Muissakin asioissa huomaa miten tietämättömiä jotkut ihmiset on, ja joskus esim. Trivial Pursuitia pelatessa mua pidetään jonain ihme nerona, kun esim. tiedän, kuka on Indira Gandhi :D Mun mielestä jokaisen pitäis tietää kuka hän oli...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan heikkoja, kun me tiedetään jotain! Katsele vain BBtä.

mua ei kiinnosta ja yleistiedon takia en ala asioita opettelemaan. Olen kyllä lukiot ja muut käynyt mutta kun ei kiinnostanut niin en muista enää mitään. En edes muistanut mistä aleksis kivi on kuuluisa. Mut mielestäni kukaan ei ole toista arvokkaampi eikä mun tarvi muistaa joiden tiettyjen tyyppien nimiä ja elämänkertoja sen enempää kuin naapurin Liisankaan. Mun mielestä on jotenkin heikkoa et ihmiset kokee et tarttis tietää yleissivistyksestä jotain, ne on vähän samaa kastia kuin kirkkoon kuuluvat mun silmissä. Eli heikkoja jotka tarvii tukea ja turvaa elämäänsä typeristä asioista.

Vierailija
42/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi juuri Ior Bockia, mutta ylipäätään ihmisillä on nii kehno ylleistieto, ettei se selity kuin lukemattomuudella ja uutisia seuraamattomuudella. Jos katsoisi edes aamulla Ylen uutiset joka päivä, voisi keskustella jostakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan heikkoja, kun me tiedetään jotain! Katsele vain BBtä.

mua ei kiinnosta ja yleistiedon takia en ala asioita opettelemaan. Olen kyllä lukiot ja muut käynyt mutta kun ei kiinnostanut niin en muista enää mitään. En edes muistanut mistä aleksis kivi on kuuluisa. Mut mielestäni kukaan ei ole toista arvokkaampi eikä mun tarvi muistaa joiden tiettyjen tyyppien nimiä ja elämänkertoja sen enempää kuin naapurin Liisankaan. Mun mielestä on jotenkin heikkoa et ihmiset kokee et tarttis tietää yleissivistyksestä jotain, ne on vähän samaa kastia kuin kirkkoon kuuluvat mun silmissä. Eli heikkoja jotka tarvii tukea ja turvaa elämäänsä typeristä asioista.

koskaan katsonut bb;tä (tänä vuonna ei ole osunut silmiin edes sekunniksi). En myöskään lue seiskaa eikä mua kiinnosta julkkisjuorut. Maailman tyhjänpäiväisimpiä asioita mun mielestä yleissivistyksen hankkimisen kanssa. Mulle on tärkeää mun perhe ja heidän kanssaan ajan vietto. Työ on mulle tärkeä. Mitä aikaa jää edeltävistä asioista niin se vietetään ystävien kanssa. En siis katso tv;tä enkä lue typeriä lehtiä. Lasta nukuttaessa olen tällä palstalla iltaisin puoli tuntia. Päivittäin luen päivän sanomalehden. Mut jokaisella on omat arvonsa, mun mielestä on tyhjänpäiväistä käyttää aikansa yleistiedon opetteluun tai tv ohjelmiin.

Vierailija
44/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinalaiseen ravintolaan, kun ei kuulemma syö raakaa kalaa! Reps ja kops: tämä on mielestäni totaalista yleistiedon puutetta nykypäivänä. En viitsinyt edes asiasta valistaa, eläköön luuloissaan...

Vierailija
45/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ranskan vallankumous oli vuonna 1789, koska sillä on ollut suuri merkitys länsimaiseen yhteiskuntakehitykseen, -Suomi itsenäistyi 6.12. 1917, on tosi noloa jos ei muista vuosilukua oikein (kuten takavuosina erään tunnetun mainostoimiston yhdessä kampanjassa oli vuosi väärin) -päivämäärät 30.11.1939 ja 13.3.1940 pitää jokaisen suomalaisen tietää ja muistaa Neuvostoliiton hajoamisvuosi, Berliinin muurin avautumisvuosi jne. -planeetat Auringosta laskettuna -maailman maiden (ei nyt ihan joka pläntin) pääkaupungit -yleisimmät sivistyssanat - päivällis- ja muiden juhlatilaisuuksien etiketti

Neuvostoliiton hajoamisvuosi? Ei mitään hajua ja ihan hyvin olen pärjännyt ilman kyseistä tietoa. Politiikka yleensäkään ei kiinnosta pätkääkään. Yritän joskus väkisin lukea lehdistä mitä ne vouhkaa, mutta se on todella kuin tervaa joisi ja vaikka lukisin, se tieto ei jää päähäni. Juuri siitä syystä, että ei kiinnosta.

Ihmisillä on eri kiinnostuksen kohteet, joten miksi pitäisi opetella ulkoa jotain historiallisia päivämääriä vain siksi, että voi loistaa peleissä tuollaisella nippelitiedolla.

Vierailija
46/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa kiinalaisessa tarjotaan?

Vierailija
47/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa kiinalaisessa tarjotaan?

kun tietää jotain mitä toinen ei tiedä. Ihan naurettavaa.

Vierailija
48/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ranskan vallankumous oli vuonna 1789, koska sillä on ollut suuri merkitys länsimaiseen yhteiskuntakehitykseen,

-Suomi itsenäistyi 6.12. 1917, on tosi noloa jos ei muista vuosilukua oikein (kuten takavuosina erään tunnetun mainostoimiston yhdessä kampanjassa oli vuosi väärin)

-päivämäärät 30.11.1939 ja 13.3.1940 pitää jokaisen suomalaisen tietää ja muistaa

Neuvostoliiton hajoamisvuosi, Berliinin muurin avautumisvuosi jne.

-planeetat Auringosta laskettuna

-maailman maiden (ei nyt ihan joka pläntin) pääkaupungit

-yleisimmät sivistyssanat

- päivällis- ja muiden juhlatilaisuuksien etiketti

Mulle ei jää matematiikka tai vuosiluvut päähän. Tiedän kyllä minä vuonna Neuvostoliitto hajosi ja Suomi itsenäistyi, mutta siihenpä tuo jääkin.

Planeettojen järjestystä en kyllä koe millaan tavalla tärkeänä. Riittää että ymmärrän "kolmas kivi auringosta" heiton.

Maantiedossa olin myöskin toivottoman huono, joten pääkaupunkeja on turha lähteä kyselemään minulta.

Ranskan vallankumous ei voisi vähempää kiinnostaa.

Pääministerin nimeä en voisi kertoa, koska minulla ei ole asiasta hajuakaan. Päättäjistä tulee vain mieleen Halonen, Räsäsen Päivi, Timo Soini ja sitten se menninkäisen näköinen tyyppi, en nyt saa päähäni nimeä en niin millään. Aa joo ja Veltto tietysti.

Halosta jos ei lasketa mukaan niin nuo ovat olleet lööpeissä niin paljon että siksi tiedän ne.

Mutta sitten taas minä tiedän että jänis, kani tai rusakko eivät ole jyrsijöitä, sekä sen mikä ne erottaa toisistaan.

Minulla on paljon tuollaista vastaavaa nippelitietoa.

Pursuitissa pärjään hyvin ja esimerkiksi tiekun kysymyksistä saan helposti täydet pisteet. Älypään kysymyksissäkin pärjään ihan hyvin.

Vierailija
49/50 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulla ei ole aavistustakaan mainitusta tyypistä.

Sen sijaan miehen kanssa naureskellaan eräälle tutulle, jonka kanssa pelattiin Trivialia.

Hän oli kysyjänä ja kysymys kuului: "mikä on maailman suurin jäätikkö?"

Vastasin heti "Etelänapamanner". Yllätyin, kun vastaus oli hänen mukaansa väärin. Aloimme porukalla luetella: Pohjoisnapa, Grönlanti, Vatnajökull....mikään ei kelvannut. Lopulta hän totesi, että te ette tiedä tätä ikinä. Se on nimittäin Antarktis.

Tätä minä sanoisin yleissivistyksen puutteeksi.

No. Kaverini ei erota kurkea, joutsenta ja haikaraa toisistaan. X)

Vierailija
50/50 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esimerkiksi juuri Ior Bockia, mutta ylipäätään ihmisillä on nii kehno ylleistieto, ettei se selity kuin lukemattomuudella ja uutisia seuraamattomuudella. Jos katsoisi edes aamulla Ylen uutiset joka päivä, voisi keskustella jostakin.

Jospa on niin kiire ettei ehdi sitäkään?