Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillain voi olla niin huono yleistieto?

Vierailija
24.10.2010 |

Esim. olin aika ihmeissäni siitä, että Ior Bock -ketjussa moni ei ollut ikinä kuullutkaan miehestä?! Ja itse olen vasta 22v, joten en itse muista näitä Lemminkäis-juttuja henkilökohtaisesti, mutta toki miehen silti tiedän.

Muissakin asioissa huomaa miten tietämättömiä jotkut ihmiset on, ja joskus esim. Trivial Pursuitia pelatessa mua pidetään jonain ihme nerona, kun esim. tiedän, kuka on Indira Gandhi :D Mun mielestä jokaisen pitäis tietää kuka hän oli...

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka minulla on hyvä yleistieto. Se ei vain sisällä kirjanpidon termistöä.

Vierailija
22/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka minulla on hyvä yleistieto. Se ei vain sisällä kirjanpidon termistöä.

Mun mielestä oli tosi noloa, ettei kilpailijat tienneet talvisodan ja EU:hun liittymisen ajankohtia. Muutama sanoi 2000-luvulla?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aika yllättynyt että hänet pitäisi jotenkin yleisemmin tuntea, ei hän ole missään mielessä ollut mikään merkkihenkilö, joka olisi tehnyt jotain koko kansakunnan kannalta merkittävää tai huomattavaa. Lähinnä häntä pidettiin vinksahtaneena pellenä siihen aikaan kun hän oli julkisuudessa 80-luvulla.

Vierailija
24/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän hänen tuntemisensa pitäisi olla enemmän yleissivistystä kuin jonkun pöperöpään hipin...

Vierailija
25/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa Jorma Reinin?

ja kikkelikortti! Ei voi unohtaa. Toki tiedän myös, kuka Ior Bock oli.

Vierailija
26/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan useinkin, etten todellakaan tunne suomalaisia "julkkiksia", eivätkä he kiinnostakaan.

Yleistietoa minulla kyllä on muuten.

Sitäpaitsi intressit vaihtelevat, jos ei yellow press kiinnosta, jää Suomessa aikamoiseen "uutis"-pimentoon;-)

Vierailija
27/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 36v ja mulle ollu aina tärkeää tietää menneestä ajasta eli historiasta tiedän melkoisesti ja olen huomannut että sillä saralla monilla on suuria ammottavia aukkoja yleissivistyksessään. Pitää tuntea historiaa voidakseen ymmärtää nykyaikaa. En silti jaksa uskoa että apn heppu olis mitenkään tärkeä maailmanhistoriassa vaikka kai historiaa mies jo onkin....

Vierailija
28/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi oli joku marginaalitapaus. Ei sellaisia lasketa yleistietoon vaikka sä sattumlta sen tiesitkin.

Vierailija
29/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla onkin hyvä nökömuisti.

Vierailija
30/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä yleissivistykseen ylipäätään kuuluu, että osaa mm:

- oikeinkirjoitussäännöt pääpiirteissään

- mikä on verbi, adjektiivi ja substantiivi

- Suomen presidenttien sukunimet, ei välttämättä järjestyksessä ja että Harri Holkeri EI ollut presidentti

- Lola Odusoga EI ole poliitikko ja se ei ole enää Odusoga

- mikä päivä on 6.12.

- montako korttia on korttipakassa ja montako viikkoa on vuodessa

- mitä eroa on vaginalla ja kohdunsuulla

- avioliiton ja avoliiton erot pääpiirteissään

Tuossa muutamia asioita, joita pidän tosi helppoina, joita exäni ei tiennyt ja se oli yksi syy, etten kokenut meidän olevan samalla aaltopituudella yleistiedon suhteen. Tiesi kyllä paljon matematiikasta ja fantasiakirjallisuudesta (blääh).

Vierailija
31/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole hajuakaan kuka ap:n mainitsema mies on. Tai keitä nuo muutkaan ovat... :/ Yleistietotestistä tuli huimat kolme pistettä.

Mulla ei vaan pysy tieto päässä. En tiedä miksi. Enkä ole kai niin kiinnostunutkaan asioista, että koko ajan olisin opiskelemassa lisää asioita.

Minkä sille voi, kun on älyttömän huono muisti ja keskittymiskykykään ei ole mitä parhain? :/

Vierailija
32/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluis mitenkään yleissivistykseen :D

Vierailija
33/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustellaan paljon miehen kanssa polttavista asioista, historiasta, tapahtumista, miten mikäkin toimii jne mutta

minulla on niiin huono muisti ja lievä lukihäiriö, että kaikki nimet ja vuosiluvut sekoavat tai katoavat. En osallistu mielelläni tietovisoihin tästä syystä:/

Vierailija
34/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei Ior Bock nyt mikään täydellinen yleistiedon mittari ole, mutta otin sen nyt esimerkiksi siitä, mitä ihmisten periaatteessa pitäisi tietää.

Olen kyllä huomannut, että minulle jää päähän pienet ja isommatkin asiat todella helposti jos luen vaikka lehtiartikkelin...

ap

Vierailija
35/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulla ei ole aavistustakaan mainitusta tyypistä.

Sen sijaan miehen kanssa naureskellaan eräälle tutulle, jonka kanssa pelattiin Trivialia.

Hän oli kysyjänä ja kysymys kuului: "mikä on maailman suurin jäätikkö?"

Vastasin heti "Etelänapamanner". Yllätyin, kun vastaus oli hänen mukaansa väärin. Aloimme porukalla luetella: Pohjoisnapa, Grönlanti, Vatnajökull....mikään ei kelvannut. Lopulta hän totesi, että te ette tiedä tätä ikinä. Se on nimittäin Antarktis.

Tätä minä sanoisin yleissivistyksen puutteeksi.

Vierailija
36/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ranskan vallankumous oli vuonna 1789, koska sillä on ollut suuri merkitys länsimaiseen yhteiskuntakehitykseen,

-Suomi itsenäistyi 6.12. 1917, on tosi noloa jos ei muista vuosilukua oikein (kuten takavuosina erään tunnetun mainostoimiston yhdessä kampanjassa oli vuosi väärin)

-päivämäärät 30.11.1939 ja 13.3.1940 pitää jokaisen suomalaisen tietää ja muistaa

Neuvostoliiton hajoamisvuosi, Berliinin muurin avautumisvuosi jne.

-planeetat Auringosta laskettuna

-maailman maiden (ei nyt ihan joka pläntin) pääkaupungit

-yleisimmät sivistyssanat

- päivällis- ja muiden juhlatilaisuuksien etiketti

Vierailija
37/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei mene Välimerelle lomailemaan, kun pelkää piraijoja

Vierailija
38/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kiinnosta ja yleistiedon takia en ala asioita opettelemaan. Olen kyllä lukiot ja muut käynyt mutta kun ei kiinnostanut niin en muista enää mitään. En edes muistanut mistä aleksis kivi on kuuluisa. Mut mielestäni kukaan ei ole toista arvokkaampi eikä mun tarvi muistaa joiden tiettyjen tyyppien nimiä ja elämänkertoja sen enempää kuin naapurin Liisankaan. Mun mielestä on jotenkin heikkoa et ihmiset kokee et tarttis tietää yleissivistyksestä jotain, ne on vähän samaa kastia kuin kirkkoon kuuluvat mun silmissä. Eli heikkoja jotka tarvii tukea ja turvaa elämäänsä typeristä asioista.

Vierailija
39/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todella hyvä yleissivistys ja yleistieto mutta en tiennyt kuka on Ior Bock.

Se on yksittäistapaus jonka perusteella on turha vetää johtopäätöksiä, ei sitä nyt ihan kaikkea voi tietää.

Vierailija
40/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsee tietää etiketti? Itselläni on joku oikeasti "hieno" tilaisuus ehkä kerran 10 vuodessa, joten voin varsin hyvin tarkistaa aina jostain miten tulee käyttäytyä yms. ennen tilaisuutta. En tarvitse etikettitietoja muuten mihinkään

- Ranskan vallankumous oli vuonna 1789, koska sillä on ollut suuri merkitys länsimaiseen yhteiskuntakehitykseen,

-Suomi itsenäistyi 6.12. 1917, on tosi noloa jos ei muista vuosilukua oikein (kuten takavuosina erään tunnetun mainostoimiston yhdessä kampanjassa oli vuosi väärin)

-päivämäärät 30.11.1939 ja 13.3.1940 pitää jokaisen suomalaisen tietää ja muistaa

Neuvostoliiton hajoamisvuosi, Berliinin muurin avautumisvuosi jne.

-planeetat Auringosta laskettuna

-maailman maiden (ei nyt ihan joka pläntin) pääkaupungit

-yleisimmät sivistyssanat

- päivällis- ja muiden juhlatilaisuuksien etiketti