Halpoja ruokia? Apuja!
Asia on nyt niin, että meidän perheellä on rahaa ruokaan vain 50e kahdeksi viikoksi. Perheeseen sisältyy pieni vauva, joka syö nannia, sekä me kaksi aikuista. Nyt vinkkejä kehiin, että mitä me aikuiset syötäisiin nyt ja mahdollisimman halvalla.
Tietysti apua saadaan ja varmasti meille rahaa tukiverkosto lainaisi, mutta kun tässä on nyt monta vuotta ollu lainaamatta keneltäkään, ei nytkään raaskisi. :)
Katsotaan että miten pitkään pärjätään, vinkkejä kehiin!
Kommentit (11)
Silloin kun meillä on tiukkaa, me käydään kunnolla muna-ja voiostoksilla. Sitten varojen mukaan lopuilla kasviksia. Toki meillä on lihat omasta takaa, että varmaan jotain edullista jauhelihaakin tuohon määrään saa mahtumaa aika hyvin. Maidot sun muut turhat jättää pois. Kyllä sitä pärjää ku suunnittelee hyvin :)
ostat makaroneja, maitoa, kananmunia, jauhelihaa. Näistä makaronilaatikkoa 8 annoksen satsin saat noin vitosella (pakasta välillä ettei tuu korvista). Sit pussi perunoita, pari pussia keittojuureksia ja vaikka nakkeja ja lihaliemikuutioita. Kuudella eurolla saa ainakin kuusi annosta.
Kallimpaa ruokaa: Kaks pkt paistettuja broiskun suikaleita, keitettyä riisiä niin paljon kuin isoon vuokaan mahtuu, 2 ruokakermaa (tee laatikoksi niin kanaa ei tartte niin paljoa) ja rahaa menee ehkä noin 8 euroa ja tästä saa 8 annosta.
hyviä, halpoja ja riittoisia ruokia..
- risotto
-keitot ( nakki/jauheliha/seiti/kasvissose
- laatikkoruoat (esim kinnukiusaus,makaronilaatikko/tonnikalalaatikko
ja kun teet itse alusta alkaen, pärjäätte summalla varmasti :)
on mm.
-kaalilaatikko (jos esim riisiä ja siirappia löytyisi jo valmiiksi kaapista)
-nakkikastike (halvimmista nakeista)
-Riisi/mannapuuro
-keitot
-makaronilaatikko
-kinkkukiusaus
mitän uutta ei ehkä kannata ruveta kokeilemaan nyt, eikä kannata tehdä mitän sellaista mihin pitäisi ostaa montaa uutta ainesta. Käytä kaappien kätköt ja pakastin hyödyksi ja jatka ruokia taprpeen ukaan. Esim. kinkkukiusauksen päälle voi laittaa juustoa ja tomaattia,jos jääkaapin prältä löytyy, tai makaronilaatikkoon kaeittojuurespussin jne
Meillä mennään aina pienellä budjetilla ruuan suhteen ja hyväksi havaittuaja riittoisia halpoja ruokia ovat meillä ainakin olleet;
-itsetehty hernekeitto (herneitä, sipulia, halpaa jauhelihaa jos siihen on rahaa)
-kaalilaatikko tai kaalikeitto
-porkkana, peruna, kaali ja punajuuret on ainakin meillä kaupoissa ollet halpoja viime aikoina eli niistä laitettuja ruokia ollaan syöty paljon.
-lihoista on ostettu sitä mikä parhaassa tarjouksessa ja jatkettu kasviksilla tai tehty keitoksi että saa riittämään pidempään
-leivon leivät itse suurimmaksi osaksi, niihinkin monesti lisään esim. raastettua porkkanaa yms. jatkamaan taikinaa
-puuroa syömme aamuisin, halpaa ja ylijääneen puuron voi leipoa leipään tai tehdä vaikka erikoisherkuksi pannukakkua lisäämällä lopun puuron sinne
-kananmunia meiltä löytyy aina laatikoita ja leipomuksia varten
jopa 2,90e paketti. Siitä syö itse karjalanpaistia AINAKIN kahtena päivänä, ja lopusta voit tehdä makoisan lihakeiton.
Kiusaukset on halpoja, samoin itsetehty hernekeitto. Pussillinen kuivattuja herneitä ei maksa juuri mitään, lisäksi ei tartte kuin sipulia ja jauhelihaa. Itse keitän aina ison satsin, pakastan osan.
Keitot (liha, kala, kana, kasvis) ylipäänsä on edullisia, ja ainakin omasta mielestäni tosi herkullisiakin.
Puurot on myös ihan aliarvostettuja, tee vispipuuroa (puolukoita/herukoita ja mannasuurimoita) tai mannapuuroa marjakeiton kanssa. Kaveriksi vaikka omatekemiä sämpylöitä.
Mitähän muuta kaalilaatikko esim. soijarouheen kera, makaroonilaatikko soijarouheella. Olen kasvissyöjä ja monet kasvisruuat on kyllä aika halpoja vaikka toki kalliitakin löytyy.
Pastakastiketta soijarouheesta
Riisipuuroa
Itsetehtyjä sämpylöitä
Kaalilaatikkoa
Keittoja
janssoninkiusaus
Hyödynnä kaikki, mitä löydät kuivatavarakaapistasi, mulla on esim. aina pestoa, laittaisin pestopastaa. Jos on jauhoja, leivo.
Munakasta
Peruna-purjo-sosekeittoa
uunissa haudutettuja juureksia (lanttua, punajuurta, perunaa, porkkanaa, öljyä ja mausteita, hunajaa)
kasvissosekeitto
silakkalaatikko tai paistetut silakat
kaalikeitto/kaalilaatikko
makaronivelli/makaronilaatikko
perunamuussi + jauhelihakastike
hernekeitto (herneitä + jauhelihaa tai ilman lihaa)
Hernekeittoa, jossa on sipulia, porkkanaraastetta, kasvisliemikuutio.
kasvissosekeittoa
spagettia, tonnikalaa, kermaa, mausteita.
Valmiit ja puolivalmiit ruoat on aina kalliimpia. Perusruokaa; makaronilaatikoa, keittoja, lihapullia. Juurekset on halpoja myös.