Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"fiksut ihmiset eivät laita lapsistaan kuvia internetiin" miksi?

Vierailija
24.10.2010 |

en oiken ymmärrä. miksi se että mulla on FBssä albumillinen kuvia lapsistani tekee musta vähemmän fiksun. kertokaa mulle?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli niille, joilla on tekninen koulutus ja ovat tekemissä internetin kanssa (eli ymmärtänevät jotain asiasta), eivät lapsiensa kuvia nettiin laita. Ei ainutkaan. Myöskään meillä ei ole lapsen kuvia netissä.

Toisaalta taas (alemmin) koulutetut ja ne, jotka eivät ammatikseen kehitä verkkosovelluksia tai ole tekemisissä asioiden kanssa, laittavat kuvia lapsistaan. Mitä matalampi sivistystaso, sitä enemmän kuvia ja jopa kylvetys- ja alastonuintikuvia.

Meillä on lapsella omalla serverillä salasanasuojattu blogi sekä kuvapalvelu sukulaisille. Tietoturva on kohdillaan. Tällainen on suhteellisen helppo ja halpakin toteuttaa ja kontrolli on täysin itsellä.

Esim. FB:ssa juurikin kuvien oikeudet siirtyvät FB:lle siinä vaiheessa, kun ne sinne lataa. Niitä voi FB käyttää sitten haluamallaan tavalla ja vaikka myydä eteenpäin.

Minä olen tällainen amiksen käynyt, matalan sivistystason kaiketi omaava pulliainen, enkä laita lasteni kuvia julkiseen levitykseen.. =)

Vierailija
42/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli niille, joilla on tekninen koulutus ja ovat tekemissä internetin kanssa (eli ymmärtänevät jotain asiasta), eivät lapsiensa kuvia nettiin laita. Ei ainutkaan. Myöskään meillä ei ole lapsen kuvia netissä.

Toisaalta taas (alemmin) koulutetut ja ne, jotka eivät ammatikseen kehitä verkkosovelluksia tai ole tekemisissä asioiden kanssa, laittavat kuvia lapsistaan. Mitä matalampi sivistystaso, sitä enemmän kuvia ja jopa kylvetys- ja alastonuintikuvia.

Meillä on lapsella omalla serverillä salasanasuojattu blogi sekä kuvapalvelu sukulaisille. Tietoturva on kohdillaan. Tällainen on suhteellisen helppo ja halpakin toteuttaa ja kontrolli on täysin itsellä.

Esim. FB:ssa juurikin kuvien oikeudet siirtyvät FB:lle siinä vaiheessa, kun ne sinne lataa. Niitä voi FB käyttää sitten haluamallaan tavalla ja vaikka myydä eteenpäin.

Minä olen tällainen amiksen käynyt, matalan sivistystason kaiketi omaava pulliainen, enkä laita lasteni kuvia julkiseen levitykseen.. =)

Jeps, susta olisi siis vaikka mihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa heidän siis tehdä niin. Ei se minuun koske.

Vierailija
44/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terveen itseluottamuksen omaava aikuinen pystyy kyllä nauramaan lapsuuden kuvilleen ja myös nykyisille, joissa on joku hassu tilannekomiikka." Aikuinen kyllä, mutta entä murrosikäinen? Ne murkut osaavat sieltä netistä kaivaa kavereista parhaat otokset. Lapsesi varmasti pitää siinä vaiheessa sinun valinnastasi?

Meillä on sori vaan kaksi murkkua eikä ole ollut mitään ikäviä tilanteita. Facebookiin lataan vain kauniita ja asiallisia kuvia lapsistani.

muillekaan koskaan tule harmeja. Mä en ainakaan olisi halunnut että elämäni levitellään nettiin ennen kuin siitä itse pääsen päättämään. Itse en ole facebookissa tai missään muuallakaan jakamassa elämääni.

Vierailija
45/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terveen itseluottamuksen omaava aikuinen pystyy kyllä nauramaan lapsuuden kuvilleen ja myös nykyisille, joissa on joku hassu tilannekomiikka."

Aikuinen kyllä, mutta entä murrosikäinen? Ne murkut osaavat sieltä netistä kaivaa kavereista parhaat otokset. Lapsesi varmasti pitää siinä vaiheessa sinun valinnastasi?

Jos ne kuvat on siellä otsikolla "meidän pimu". Itse en ole tagannut lapseni kuvia lainkaan.

Vierailija
46/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terveen itseluottamuksen omaava aikuinen pystyy kyllä nauramaan lapsuuden kuvilleen ja myös nykyisille, joissa on joku hassu tilannekomiikka." Aikuinen kyllä, mutta entä murrosikäinen? Ne murkut osaavat sieltä netistä kaivaa kavereista parhaat otokset. Lapsesi varmasti pitää siinä vaiheessa sinun valinnastasi?

Jos ne kuvat on siellä otsikolla "meidän pimu". Itse en ole tagannut lapseni kuvia lainkaan.

Vierailija
47/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jos kuvassa on selkeästi vain yksi ihminen, on hyvien tapojen mukaista pyytää julkaisuun lupa.

Hyvät tavat ja elävä elämä on kaksi ihan eri asiaa.

En tasan kysy julkaisulupia kuin niihin kuviin joihin pyydän kohdetta poseeraamaan tai asettumaan valaistuksen kannalta parempaan paikkaan.

Vierailija
48/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kaikista naurettavimmatkin, missä poseeraatte kalsarit päässänne tai puolialastomina tekemässä kuperkeikkaa? Lapsenne tulisi saada itse päättää mitä kuvia hänestä laitetaan internettiin, joten jättäkää se hänen päätettäväkseen sitte kun hän on 18, sitä ennen suojelkaa hänen yksityisyyttään. Laittakaa itsestänne koko maailman nähtäväksi(ja näin ollen mahdollisesti hupisivuille photoshopattavaksi ja sitä kautta esim lehtien kansiin ympäri maailmaa) ihan millaisia kuvia haluatte, mutta lapsenne ei ole teidän omaisuuttanne mistä voitte levittää kuvia omien halujenne mukaan, vaan lapsenne on ihan oikea ihminen, kenellä on oikeus yksityisyyteen. On aivan totta, että fiksut ihmiset eivät laita kuvia internettiin, sillä fiksut ihmiset ovat tietoisia siitä mikä ja millainen internet oikeasti on kaikessa laajudessaan.

Itsellä asetukset niin että vain kaverit näkee.

Ja mitään sellaisia kuvia ei ole mitä en voisi vaikka koko maailmalle näyttää.

Kovia salaliittoteorioita kyllä kaikilla, muahhaha..

Vierailija
49/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se pilttisi mokaa jotakin 18-vuotiaana, koko perheenne elämä revitellään iltapäivälehdissä ja netissä kuvien kera.

Vierailija
50/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siltä osin, että fiksut ihmiset ei laita mitään örvellyskuvia tai räävittömiä kuvia, mutta asiallisissa ei ole mitään pahaa.

Itsellä on DI-koulutus tietotekniseltä alalta ja vielä verkkopuolelta. Ja olen laittanut lapsistani normaaleja kuvia Fbookiin. Monet Fbook-kaverini ovat samalla alalla ja niin heiltäkin löytyy lasten kuvia juuri Fbookista. Kyse on siis sellaisista kuvista, joita voi rinnastaa vaikka luokkakuviin. Ei mitään nakukuvia lapsista tai typeryyksiä. Eikä itsestä mitään sellaista, jota ei voisi vaikka uskovaiselle mummulle näyttää.

Mun tuttavapiirin voi jakaa koulutustason/suunnan mukaan kuvien esittämisen kanssa Eli niille, joilla on tekninen koulutus ja ovat tekemissä internetin kanssa (eli ymmärtänevät jotain asiasta), eivät lapsiensa kuvia nettiin laita. Ei ainutkaan. Myöskään meillä ei ole lapsen kuvia netissä. Toisaalta taas (alemmin) koulutetut ja ne, jotka eivät ammatikseen kehitä verkkosovelluksia tai ole tekemisissä asioiden kanssa, laittavat kuvia lapsistaan. Mitä matalampi sivistystaso, sitä enemmän kuvia ja jopa kylvetys- ja alastonuintikuvia. Meillä on lapsella omalla serverillä salasanasuojattu blogi sekä kuvapalvelu sukulaisille. Tietoturva on kohdillaan. Tällainen on suhteellisen helppo ja halpakin toteuttaa ja kontrolli on täysin itsellä. Esim. FB:ssa juurikin kuvien oikeudet siirtyvät FB:lle siinä vaiheessa, kun ne sinne lataa. Niitä voi FB käyttää sitten haluamallaan tavalla ja vaikka myydä eteenpäin.

Vierailija
51/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettiin lapsenne kuvia? Omassa tuttava- ja kaveripiirissä se menee niin, että äidit innoissaan laittaa nettiin kuvia vaikka kuinka, mut miehet ei ikinä, ja aika pitkälle turvallisuussyistä. Pienellä gallupilla selvisi, että eivät ehkä ole kovin innoissaan muutenkaan kaikesta siitä avoimuudesta, mitä puoliso netissä harrastaa, ja olisivat itse varovaisempia, mutta eivät halua loukata puolisoa.

Meillä on sopimus, että nettiin ei pistetä mitään sellaista materiaalia, jota ei vois julkaista myös ihan julkisesti vaikka paikallislehdessä tai muualla netissä omalla nimellä. Facebookin käyttäjät kun on se tuote, mitä fb asiakkailleen myy, ja heidän tietonsa ovat fb:n omaisuutta.

Vierailija
52/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se pilttisi mokaa jotakin 18-vuotiaana, koko perheenne elämä revitellään iltapäivälehdissä ja netissä kuvien kera.

Saavatpa nähdä että piltti on harrastanut urheilua ja tullut palkituksi usein.

Ym. tervehenkistä :)

Vierailija
53/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään monia, mutta muutaman. Ja todellakin, tuo on myös oma mottoni: Laitan nettiin vain sellaista, jonka mun puolesta voi julkaista vaikka sanomalehdessä. Tämä koskee myös statuspäivityksiä. Tosin ketäpä kiinnostaisi, että käytiin Itä-Suomessa automatkalla ja nähtiin viisi hirveä.:) En ole mikään statusfriikki ja harvakseltaan päivittelen niitä, kun harvoin on mitään sanottavaa.

t:54

Vierailija
54/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä keskustelu, mutta mutta...

Vierailija
55/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juurikin sellaisia, jotka voisi vaikka julkaista sanomalehdessä. Pyöräilykuvia, synttärikakun puhalluskuvia, joulujuhlakuvia (sellaisia, missä ei näy muiden lapsia) jne.

Omat kuvani olivat myös fiksuja kuvia. Ei mitään ryyppyreissukuvia tms.

Mies ei laittanut FB:iin kuvia, mutta ei ollut mikään FB-aktiivikäyttäjäkään.

Nyttemmin olemme poistaneet tunnarit.

Nyttemin kuvia on vain salasanasuojatussa albumissa. Blogissani on lapsestani yksi kuva, josta häntä ei voi tunnistaa (ajohaalarit ja kypärä päässä).

Vierailija
56/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se epätodennäöinen asia tapahtuisi, että joku perverssi pedo runkkailisi jossain päin maailmaa mun lasteni kuville. siis NE ON KUVIA! ne ei ole minun lapsiani! se mitä joku ihminen ajattelee tai tekee lasteni kuvia katsellessaan,sillä ei ole mitään väliä. kuva on väline. ei muuta. pikseleitä näytöllä.

aivan varmasti laitan lapseni ja itseni ja kissani kuvia nettiin. jotenkin ihmetyttää kuinka vaikeaksi ihmiset tekevät elämän itselleen.

ja joo, työkseni olen media-alalla, joka päivä puuhailen sosiaalisen median parissa.

Vierailija
57/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se epätodennäöinen asia tapahtuisi, että joku perverssi pedo runkkailisi jossain päin maailmaa mun lasteni kuville. siis NE ON KUVIA! ne ei ole minun lapsiani! se mitä joku ihminen ajattelee tai tekee lasteni kuvia katsellessaan,sillä ei ole mitään väliä. kuva on väline. ei muuta. pikseleitä näytöllä.

Nimenomaan. Lapset eivät runkkauksesta kulu tai vahingoitu.

ja joo, työkseni olen media-alalla, joka päivä puuhailen sosiaalisen median parissa.

se aiemmin esitetty väite siitä että jako netin aktiivikäyttäjien (töikseen nettimaailman tai tietokoneiden kanssa vääntävien) ja muun väestön välillä olisi jotenkin selvä, on tuubaa.

Näin voi jossain ystäväpiirissä ollakin, mutta mikään selvä jako se ei missään nimessä ole.

Vierailija
58/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asiallisia kuvia voi laittaa. Vaikka riskihän siinä tietysti on.

Teknisesti mikä tahansa digitaalinen aineisto tietokoneella, jossa on verkkoyhteys (netti), voi päätyä verkon välityksellä mihin tahansa. Mikä tahansa lähetetty sähköposti tai tekstiviesti voi päätyä julkiseksi vaikkapa tietomurron tai viruksen vuoksi.

Vierailija
59/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se epätodennäöinen asia tapahtuisi, että joku perverssi pedo runkkailisi jossain päin maailmaa mun lasteni kuville. siis NE ON KUVIA! ne ei ole minun lapsiani! se mitä joku ihminen ajattelee tai tekee lasteni kuvia katsellessaan,sillä ei ole mitään väliä. kuva on väline. ei muuta. pikseleitä näytöllä. aivan varmasti laitan lapseni ja itseni ja kissani kuvia nettiin. jotenkin ihmetyttää kuinka vaikeaksi ihmiset tekevät elämän itselleen. ja joo, työkseni olen media-alalla, joka päivä puuhailen sosiaalisen median parissa.

Vierailija
60/79 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se epätodennäöinen asia tapahtuisi, että joku perverssi pedo runkkailisi jossain päin maailmaa mun lasteni kuville. siis NE ON KUVIA! ne ei ole minun lapsiani! se mitä joku ihminen ajattelee tai tekee lasteni kuvia katsellessaan,sillä ei ole mitään väliä. kuva on väline. ei muuta. pikseleitä näytöllä. aivan varmasti laitan lapseni ja itseni ja kissani kuvia nettiin. jotenkin ihmetyttää kuinka vaikeaksi ihmiset tekevät elämän itselleen. ja joo, työkseni olen media-alalla, joka päivä puuhailen sosiaalisen median parissa.

Hyvin sanottu. Hysteerikot saa hysterisoida rauhassa!