Ja NYT loppui pottatreenit, vaipat takaisin!!
Mulla on 2,5-vuotias poika. On kulkenut vaipoissa, vaikka olen kyllä jo vuosi sitten ensimmäisen kerran tuonut potan kotiin ja kertonut (useasti) mitä siihen on tarkoitus tehdä, ja myös harjoitellut pojan kanssa.
Pojallani on sellainen "ominaisuus", että kakka tulee ilman ennakkovaroitusta. En siis huomaa pojasta, milloin hänellä on kakkahätä, eikä ilmeisesti poikakaan, koska on saattanut esim. kakata kävellessään ja pikkuautoa tutkiessaan, ilman että edes noteeraa kakkaamistaan.
Ulostusrytmikään ei ole säännöllinen tai ennalta-arvattavissa.
No, "sukulaisten painostuksesta" ajattelin, että jätän vaan vaipan pois ja annan pojan kulkea kotona ilman vaippaa, että eiköhän se muutamassa päivässä tai parissa viikossa opi potalle kun vahinkoja sattuu...
mutta ei näköjään! Nyt meni kyllä hermo.. poika on kulkenut pelkässä paidassa meillä jo pari viikkoa, ja silti eilenkin esim. poika kakkasi lattialle kerran, pissasi kolme kertaa, potalle teki yhden pissan mutta vain koska kiikutin hänet sinne (ihan sattumanvaraisesti).
Tänään poika on taas pissaillut minne sattuu ja ensin kakkasi olohuoneen ryijymatolle (ainoa matto mikä jätettiin lattiaan!) ja äsken kaiken huippuna tuli kakkapyllyisenä vaatimaan pesua, muttei osaa kertoa, missä se itse kakkaläjä on!! Olen käynyt huushollia läpi enkä löydä sitä kakkaa mistään!!
Puin lapselle vaipat ja sellaiset housut, joita hän ei saa itse otettua pois (eli vaippa pysyy jalassa) nyt saa pottatreenit siirtyä taas ainakin parilla kuukaudella, ei näytä meidän poika olevan vaan kertakaikkiaan vielä valmis luopumaan vaipoista!
Kommentit (24)
poikani olivat vaipattomia kahden vuoden iässä. Eivät itse hakeutuneet aluksi potalle, mutta laitoin aamulla ja ruokien jälkeen siihen istumaan ja parissa viikossa tuli tulosta. Potta oli vessassa ja lapset oppivat, että siellä käydään asioimassa.Kehuja annoin sopivasti, mutta vahingon tullessa ei moitteita, vaikka itseä joskus harmittikin.
Ilman housuja ei tuossa harjoitusvaiheessa pojat olleet, sillä lattioilta jälkien siivoaminen ei miellyttänyt.
Tavalliset housutkin on parempi vaihtoehto. Silloin lapsi oppii, että tulee kurja olo, kun housut on märät tai likaiset. Mieluummin istahtaa sitten ajallaan potalle kuin on tarpeet pöksyssä.
Meillä neljä lasta ja ovat oppineet kuiviksi 2v.4kk-2v.9kk vanhoina. Esikoista yritin opettaa potalle, toisten kanssa olen malttanut odottaa. Pottaa olen siis esitellyt ja välillä kokeillut, joskos kiinnostaa, mutten ole tehnyt siitä ohjelmanumeroa (laiska äiti). Jokainen on saanut kiinnostua asiasta ajallaan ja kuiviksi ovat oppineet kahdessa päivässä - viikossa siitä, kun ovat eka kerran asian hoksineet.
Olen vain näyttänyt että tässä on potta ja antanut olla ilman housuja. Sitten kun aika on ollut oikea ovat hoksanneet asian ihan yhtäkkiä ja vaipat on jääneet muutamassa päivässä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi tuosta pitäisi tehdä jokin pitkäaikainen prosessi missä lasta laitetaan potalle monta kertaa päivässä. Stressiähän sellaisesta tulee kun oppivat muutenkin.
Meillä neljä lasta ja ovat oppineet kuiviksi 2v.4kk-2v.9kk vanhoina. Esikoista yritin opettaa potalle, toisten kanssa olen malttanut odottaa. Pottaa olen siis esitellyt ja välillä kokeillut, joskos kiinnostaa, mutten ole tehnyt siitä ohjelmanumeroa (laiska äiti). Jokainen on saanut kiinnostua asiasta ajallaan ja kuiviksi ovat oppineet kahdessa päivässä - viikossa siitä, kun ovat eka kerran asian hoksineet.
En ole ikinä harrastanut tuota systemaattista pissattamista, pytylle olen laittanut silloin tällöin lapsen "ihmettelemään". Viime viikolla unohdin laittaa pojalle vaipan ja hän oli varmaan tunnin peppu paljaana. Yhtäkkiä poika sanoi että on pissahätä (ei ole tehnyt pyttyyn kuin pari kertaa-vahingossa). Siitä lähtien hän on pissat tullut pyttyyn, 10 päivässä on tainut tulla 2 vahinkoa.
Eli älä ap turhaan stressaa, lapsi oppii homman sitten kun on itse valmis. Ja se voi käydä hyvinkin nopeasti!