Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja NYT loppui pottatreenit, vaipat takaisin!!

Vierailija
22.10.2010 |

Mulla on 2,5-vuotias poika. On kulkenut vaipoissa, vaikka olen kyllä jo vuosi sitten ensimmäisen kerran tuonut potan kotiin ja kertonut (useasti) mitä siihen on tarkoitus tehdä, ja myös harjoitellut pojan kanssa.

Pojallani on sellainen "ominaisuus", että kakka tulee ilman ennakkovaroitusta. En siis huomaa pojasta, milloin hänellä on kakkahätä, eikä ilmeisesti poikakaan, koska on saattanut esim. kakata kävellessään ja pikkuautoa tutkiessaan, ilman että edes noteeraa kakkaamistaan.

Ulostusrytmikään ei ole säännöllinen tai ennalta-arvattavissa.

No, "sukulaisten painostuksesta" ajattelin, että jätän vaan vaipan pois ja annan pojan kulkea kotona ilman vaippaa, että eiköhän se muutamassa päivässä tai parissa viikossa opi potalle kun vahinkoja sattuu...

mutta ei näköjään! Nyt meni kyllä hermo.. poika on kulkenut pelkässä paidassa meillä jo pari viikkoa, ja silti eilenkin esim. poika kakkasi lattialle kerran, pissasi kolme kertaa, potalle teki yhden pissan mutta vain koska kiikutin hänet sinne (ihan sattumanvaraisesti).

Tänään poika on taas pissaillut minne sattuu ja ensin kakkasi olohuoneen ryijymatolle (ainoa matto mikä jätettiin lattiaan!) ja äsken kaiken huippuna tuli kakkapyllyisenä vaatimaan pesua, muttei osaa kertoa, missä se itse kakkaläjä on!! Olen käynyt huushollia läpi enkä löydä sitä kakkaa mistään!!

Puin lapselle vaipat ja sellaiset housut, joita hän ei saa itse otettua pois (eli vaippa pysyy jalassa) nyt saa pottatreenit siirtyä taas ainakin parilla kuukaudella, ei näytä meidän poika olevan vaan kertakaikkiaan vielä valmis luopumaan vaipoista!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"äsken kaiken huippuna tuli kakkapyllyisenä vaatimaan pesua, muttei osaa kertoa, missä se itse kakkaläjä on!! Olen käynyt huushollia läpi enkä löydä sitä kakkaa mistään!!"

Voin kuvitella tilanteen! Tule kertomaan, jos se kakka joskus löytyy :DDD

Mun 2v poika osaa pissata pottaan, mutta yleensä ei suostu enkä ole viitsinyt pakottaa. Kakkaa ei ole pottaan tehnyt vielä kertaakaan. Älä stressaa asiasta, voithan hyvin odotella vaikka kolmivuotiaaksikin jos parin kuukauden välein testailemalla näyttää siltä, ettei ole vielä valmis pottailemaan.

Vierailija
2/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pissa tai kakka on tullut kysellyt mennäänkö potalle -edes varttia ennen ja missä olet ollut kun näin on lapsi ehtinyt tekemään.

Jos lapsi kakkaa kävellessään niin sinä varmaan olet vieressä asian todennut?

Meillä ei yksikään lapsi kakkaa kävellessä, kesken kävelyä saattaa tulla hätä mutta kyllä siksi aikaa vähän jää odottamaan ja jatkaa taas matkaa.

Onko teillä päivälle rytmi? Ja käytte potalla varmaan herättyänne, ennen aamupalaa, aamupalan jälkeen, ennen ulkoilua, ulkoilun jälkeen, ennen ruokaa, ruuan jälkeen, ennen unta, unen jälkeen, ennen välipalaa, välipalan jälkeen.. Plus näitten lisäksi utelet lapselta: Mentäiskö potalle?

Raju veikkaus lapsen vanhemmasta jonka lapsi 4 kertaa viidestä ulostaa lattialle on ettei hän käytä lasta riittävästi potalla.

Montako kertaa olet käyttänyt? Niitä kertoja ei lasketa kun lapsi on jo ulostanut lattialle..

Ei se lapsi ITSESTÄÄN tätä asiaa opi!!!

Pikkuhousujen käyttäminen saattaa auttaa lasta huomaamaan pissan, kun huomaa että nyt kastui niin kohta erottaa mitä toimintoja tapahtuu ennen pissaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä pidin pojalla kalsareita kotona. Matot otin pois ja sohvat ja sängyt vuorasi froteemuovilla. Kesällä oli helppoa olla ilman vaippaa pihallakin. Kyllähän se pari kuukautta otti, että oppi täysin kuivaksi. Nyt ei käytä enää vaippaa ollenkaan, ei edes yöllä. Ikä nyt 2 vuotta 7 kuukautta. Oli siis täysin kuiva noin 2 vuotta 4-kuisena. Tsemppiä teille! Mä myönnän, että koen aikamoisia paineita lapsen kuivaks oppimisella - musta vain on niin ällöä, että iso lapsi paskoo pöksyyn, mutta tiedän kyllä, että saattaa olla varsin tuhoisaa lapsen psyykelle tehdä asiasta liian suuri numero, joten relasti vain.

Vierailija
4/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppii ja se tulee itsestään. Vasta vissiin 3v jälkeen ruvetaan ihmettelmään, onko siihen joku muu syy.

Meillä esikko oli helppo potatettava, alkoi 8kk iässä olemaan tosi harmissaan kakasta vaipassa, joten nopeasti oppi potalle kakan tullessa. Nyt himpun vajaa kolme ja päiväkuiva.

Pienemmällä (1,5v) ei ole ollut minkäänlaista hajua tai tajua pottailusta, kunnes nyt viikolla yks kaks vaan käveli vessan ovelle, avasi sen, sanoi kakka ja meni odottamaan potan viereen, että joku tulee auttamaan. Siis ihan yks kaks oma hoksaaminen.

Kummankaan eteen ei ole tehty töitä erityisesti joten väittäisin että sullakin on vielä toivoa :) Käytä vaan vessassa säännöllisesti vaikka vaippa olisikin, se on yksi päivä, kun tajuaa sen. Älä stressaa turhan paljon itseäsi tai poikaa, siitä jää vaan huono fiilis molemmille.

Vierailija
5/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemminkin harjoiteltiin ymsyms. Mutta ei poika vielä ollut valmis. Joten odotin jonkin aikaa ja aloitettiin uudestaan.

Vähän kun poika kasvoi, alkoi ymmärtämäänkin pytyn tarkoituksen. Potalle ei ikinä suostunut joten ostimme pönttöön supistajan ja sinne meni tyytyväisenä.

Vierailija
6/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä oppi tekemään sekä pissat että kakat pottaan jos ei ole minkäänlaisia housuja, mutta heti jos laittaa housut niin tulee kaikki sitten niihin. Märillä housuilla saattaa olla monta tuntia ilman, että se näyttää häiritsevän juuri lainkaan.

On kyllä hermo kireällä! Ollaan kokeiltu tarroja, karkkeja ja keksejäkin palkintona, mutta ei niin ei. Huoh! Kai se oppii sitten kun on valmis. Vaippoja en haluaisi alkaa kotioloissa enää käyttämään kun periaatteessa osaa käydä potalla jos vain haluaisi.

Vierailija
7/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenako kertana olet kun pissa tai kakka on tullut kysellyt mennäänkö potalle -edes varttia ennen ja missä olet ollut kun näin on lapsi ehtinyt tekemään.

se siitä istuttamisesta parane! Tyttö oppi meillä tosi myöhään kuivaksi eikä usein pytyttäminen auttanut mitään! Olikohan se niin että 3h aikana hän oli istunut lähemmäs tunnin pytyllä ja SILTI housut kastuivat 3 kertaa!! Hänen kohdallaan kokeiltiin kaikkea mahdollista ja mikään ei auttanut. Kunnes eräänä päivänä alkoi käydä pissalla eikä vahinkoja enää tullut.

Vierailija
8/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rutiinia, ensin herätessä kuten itsekin menet pissalle, päivällä jne. Sitten kun onnistuu niin joku kiva palkinto ja kehumisia. Meillä oppi ehkä 2-3 viikossa. Varalle vaippa kun kaupungille tai ulosmeno. Jokainen omalla tahdillaan ja oli meilläkin takapakkia.

Vierailija
9/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli jo päiväkuiva, mutta kaksossiskojen syntymän jälkeen siirtyi pelkästään vaippoihin. Kyse oli siis siitä, ettei HALUNNUT pissata tai kakkata kuin vaippaan. Eräänä päivänä ehdotin, että jätetään vaippa pois ja aletaan käymään suihkun lattiakaivolla pissalla. Pari viikkoa teimme näin, jonka jälkeen siirryimme pytylle. Vahinkoja ei enää sattunut ja vaipat sai jäädä.

Vierailija
10/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että lapsi itse kiinnostuu aikuisten vessakäynneistä sekä omasta potasta tai pytystä.

Ja kun kiinnostus on herännyt ota vaippa pois, mutta jätä housut.

Meillä lapsi oppi kuivaksi kun huomasi housun kastuneen ja tunne ei siis ollut mukava, käytettiin vielä silloin pitkiä kalsareita.

Ensimmäisillä kerroilla oikein katsoi ympärilleen, että mistä se märkä sinne housuihin tuli, kesti viikon kun tajusi, että tunne+teko=housut märät. Siitä alkoi potalla käynti.

Älä anna siis olla ilman housuja. Ilman vaippoja ja vaippojen kanssa lapsi ei siis ymmärrä seurausta, mutta ikävien housujen kanssa se valkenee.

Vierailija
11/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna siis olla ilman housuja. Ilman vaippoja ja vaippojen kanssa lapsi ei siis ymmärrä seurausta, mutta ikävien housujen kanssa se valkenee.

taas nimenomaan toimi tuo ilman housuja oleminen. Silloin tajusi pyytää vessaan mutta jos jalassa oli vaippa tai housut, pissat tuli sinne. Ensimmäisen päivän poika oli peppu paljaana, toisen vaipan kanssa (mutta kävi vessassa pissalla) ja kolmantena päivänä huoli kalsarit. 2 askia karkkia meni lahjuksena kunnes totesin ettei niitäkään enää tarvita kannustimeksi.

Lapset on erilaisia, tosiin tepsii toinen ja toiseen toinen (ja kolmanteen ei mikään...). AP:n kannattaa tosiaan ottaa ne vaipat takaisin käyttöön ja unohtaa koko show hetkeksi. Jo muutaman viikon-kuukauden päästä tilanne voi olla jo aivan toinen. T:9

Vierailija
12/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet ongelman kakka-asiasta, siitä tulee ongelma.

Asiaan ei saa kiinnittää mitään huomiota, vaan pitää olla hyvin hienotunteinen. Jos lapsesi kakkailee ilman vaippaa mihin sattuu; odota vaipan kanssa 2-4 kk ja ole kuulolla. Mikään muu ei auta. Paitsi hyvä lapsesi tuntemus ja jatkuva herkillä olo lapsesi kakka-asiasta.

Sanoisin että ei kannata. Kyllä ne on oppineet ennenkin käymän vessassa kakalla -viimeistään kouluiässä. Jos yrität kiirehtiä asiassa ilman lapsen suostumusta -vaikeaa tulee olemaan.

Kaikki aikanaan -siskoseni. Älä tee mitään numeroa asiasta. Hienotunteisuus. Ei sinuakaan varmasti kiinnostaisi kakkia, jos joku oikein kovasti odottaisi sitä pökälettä. Se on se oma kiva juttu, joka tulee ja jota voi hallita. Muista se.

Parasta elämässä joita voi tehdä ilman housuja: Seksi ja paska!

Vierailija
13/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja missä minä sanon että istuta sitä lasta potalla?

Ei, vaan käytät lasta siinä ja teet sitä USEIN!

Ei siinä kauaa kannatakaan istua, vaan sihen mennään ihan tosta vaan kipastaan ja jos ei tule niin mennään leikkiin taas autolla.

Mutta jos ei lasta vie potalle ennen/jälkeen unien, ruokaa, ulkoiluja PLUS tän kaiken rutiinin lisänä sitten kysele mennäänkö potalle ja KIPASTA sielä niin sitten saa siivota ulosteita.

Ei se alle 3- vuotias lapsi sinne potalle yksin osaa mennä, ei sillä ole hajuakaan mitä siinä tehdään jos lattialle tulee noin paljon.

Pelkästään kun ajattelee että parivuotiaan rakkokin on isompi kuin vauvan niin kyllä aika harvakseltaan on sielä itse potalla käyty.

Ei sielä kuulukaan tuntia istua. Luultavasti lapsi alkaa jo pidättelemään potalla jos meno tollasta ja kusasee sitten lattialle kun sieltä potalta pääsee pois.

14

Vierailija
14/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä uskon että lapsi oppii kun on valmis, toisille on hankalampaa. Esikoisella kesti pitkään ennen kuin vaipasta luovuttiin, lopulta se kävi sitten kerta heitolla kun tajusi homman idean. Meillä potalle ei suostuttu, eikä siihen tahtonut tullakaan mitään vaikka kuin istutettiin. Ratkaisu oli sitten wc -istuimen supistaja, innostui isojen veskissä olemisesta niin, että oppi kerta heitolla kuivaksi...ei vahingon vahinkoa sen jälkeen.Lapset kehittyy eri tahtia, ja painostamisella ei saavuteta mitään...

Vierailija
15/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai sä laitat sen lapsen potalle jatkuvasti kuitenkin? Eli aamulla heti herätessä ja vaikka tunnin/puolentoista päästä, ja ennen ruokaa ja ennen päiväunia ja unien jälkeen ja niin eteenpäin?

Varmaan teet niin, mutta se ei käynyt ilmi niin jäin miettimään. Koska eihän se ilman sitä opi..

Vierailija
16/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa lapsen kiusaamista tuollainen. Anna sukulaisten pitää paheksuntansa ja pidä lapsesi puolia! Tuolla tavalla lapsi muuten oppii vain häpeämään itseään ja sinä olet jatkuvasti itseesi ja lapseesi pettynyt.

Mua kyllä vähän ihmetyttää, että sä oletat lapsen itse menevän potalle, jos et ole oikeasti häntä sille opettanut. Se, että lapsi tajuaa pissaavansa ja se, että lapsi oppisi juoksemana potalle kun tajuaa pissahädän tulevan, on kaksi aivan eri asiaa. Mä en oikein mitenkään tajua, miten ton vaipattomuuden pitäis automaattisesti edistää sitä, että lapsi oppii potalle. Ei ainakaan meillä tehonnut.

Vierailija
17/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsevän nopeammin potalle. tai ymmärtävän selkeän eron "nyt ei ole vaippaa" (eikä mitään mikä vaikuttaa vaipalta) mutta ei näköjään.

ap

Vierailija
18/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta potattaa silti. Meillä kohta 3-vuotias tyttö on jo kesän alusta ollut ilman vaippaa, mutta ei mene itse potalle. Jos unohdan jostain syystä käyttää tai patistaa, tulee tarpeet housuun. Välillä katsoin ihan kellon kanssa, että joka tasatunti käytiin potalla. Nyt suunnilleen tiedän jo rytmin, milloin on mentävä. Aina ennen ruokailuja, ruokailujen jälkeen, ennen unia, unien jälkeen ja välillä muutenkin. :)

Kyllä se siitä!

Vierailija
19/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne ei kuitenkaan tule mitään, sitten joskus kun on tullut, olen tietty kehunut ja ylistänyt lasta maasta taivaisiin yms.

Toisinaan, kun lapsella on alkanut pissa tulla lattialle, ja olen huomannut sen, olen jopa kiikuttanut nopeasti pissaavaa lasta potalle pitkin huushollia ja toistellut "pitää pissata pottaa! potalle pissalle!"

ei se vaan tajua. ei selkeästi ole vielä valmis ymmärtämään, tai ei tajua rakkonsa/suolensa toimivuutta..

ap

kai sä laitat sen lapsen potalle jatkuvasti kuitenkin? Eli aamulla heti herätessä ja vaikka tunnin/puolentoista päästä, ja ennen ruokaa ja ennen päiväunia ja unien jälkeen ja niin eteenpäin?

Varmaan teet niin, mutta se ei käynyt ilmi niin jäin miettimään. Koska eihän se ilman sitä opi..

Vierailija
20/24 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen yhteydessä potalle kiikuttamista. Tosi järjestelmällistä toimintaa ja tiheää potattamista, kyllä se siitä. Harkkahousut vois ottaa sitten myöhemmin käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi