Miksiköhän Suomen laissa työmatka-aika ei ole työaikaa?
Siis jos lähdet aamuviideltä työmatkalle tai reissaat viikonloppuna/ iltaisin ollessasi 37,5h työaikasopimuksella, työmatka ei ole työaikaa. Kun ei se oikein ole vapaa-aikaakaan.....
Olisi kiva että korvattaisiin edes vapaa-ajan menetys vapaa-aikana jos rahallinen korvaaminen on taloudellisesti mahdotonta.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 19:10"]
Missä TES:ssä työmatkustusaika on korvattavaksi sovittu? Voisin melkein vaihtaa pelkästään näiden "ei kenenkään tuntien - ja joskus päivien" takia. Pitemmän päälle alkaa ärsyttää kun kuuaudessa menee 5-10 iltaa aivan harakoille lentokoneessa istumiseen eikä aamu viiden herääminen ole koskaan kivaa.
[/quote]
Otitko työpaikan vastaan selvittämättä asiaa ensin? Voi tsiisus. Eikös nämä kannata selvittää etukäteen? Minä ainakin olen selvittänyt. Vai oletko niitä, jotka menee töihin kokonaistyöajalla ymmärtämättä, että mitä se tarkoittaa :)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2010 klo 18:45"]
nyt pitää mennä työpaikalle ja aloittaa matka sieltä. Jos lähtee kotoa, ei korvata mitään, vaikka se matka tehdään vain siksi, että työnantaja määrää.
[/quote]
ja höpöhöpö. Tämähän on ihan työsopimuskohtainen asia. Minä saan korvauksen työmatkaan kuluneesta ajasta, kun työmatka suuntautuu omasta kaupungista (jossa minun vakituinen työpiste) jonnekin muualle, mutta ystäväni (eri firmassa) ei saa mitään korvausta. Ja korvattava matka-aika alkaa siitä, kun astun kotiovesta ulos ja päättyy, kun palaan takaisin kotiin. Riippumatta siitä, että liikunko omalla autolla tai lentäen.
Mutta jos tarkoitetaan ihan normi työmatkaan kuluvaa aikaa, kun raahaat itsesi omasta kotoa työpaikalle, niin eihän siitä saa mitään korvausta. Ja miksi pitäisikään, koska eihän se työnantajan vika ole, jos asut tunnin ajomatkan päässä työpaikasta.