Miten joku nainen voi vastustaa naispappeja?
Tiedän, että sellaisiakin on. Raamattu sanoo toisille niin, tiedetään, mutta eikö se tunnu näistä naisista pahalta? Osaako kukaan sanoa mistä tälle ajattelulle haetaan perustelut? Mikä naiseudessa on sellaista, mikä tekee ihmisen kelvottomaksi pappeuteen?
Uskomatonta, miten jotkut ovat tyynesti valmiita ruoskimaan itseään jos Raamatussa niin sanotaan. Minulle ainakin kristittynä naisena on äärettömän loukkaavaa, kun joku sanoo ettei nainen sovi papiksi. Se eilisen A-talkin pastorikin, hrrr, vilunväreet meni selkäruotoa pitkin kun sitä katseli. Ja että jotkut naiset voivat olla samaa mieltä! Eikös tämä paljon parjattu Räsänenkin kannata sitä raamatuntulkintaa, että vain mies kelpaa papiksi?
En kuuluisi päivääkään kirkkoon, jos naispappeus ei olisi sallittu (uskomatonta, että se on ollut sallittu niin lyhyen aikaa). Viimeisimmän kohun aikana ero kävi mielessä, mutta en niin tehnyt. Ymmärrän homoja kyllä hyvin.
Kommentit (42)
En koe sitä millään tavalla itsetunto- tai naiseusongelmana. Minulle on ihan itsestään selvää, että sukupuoli määrittää elämää ja kaikkea ei naisena voi tehdä kuten ei miehenäkään. Pystyn ihan vaivatta hyväksymään sen, että nainen ei voi toimia pappina. Ei siinä ole mitään ongelmaa.
Jos itse tarvitsen papin palveluja valitsen aina jonkun miespuolisen. Seurakuntalaisena jätän naispappeuden problematiikan ajattelematta ja se on minusta sen naisen ja Jumalan välinen asia. Sillä en kiellä sitä mahdollisuutta, että Jumala voi kyllä kutsua jonkun naisen papiksi siitä huolimatta, että Raamatussa mainitaan pappeuden olevan miesten asia.
sen ettei naispappeja sallita. Mitä syytä on enää uskoa että siinä olisi mikään muukaan totta, jos kieltää tämän asian.
pääministereiksi, papeiksi jne!!
ja juu, en ole kotiäiti vaan yritysjohtaja toiseksi korkeimmalla akateemisella koulutuksella
pääministereiksi, papeiksi jne!!
ja juu, en ole kotiäiti vaan yritysjohtaja toiseksi korkeimmalla akateemisella koulutuksella
Minulle naispappeudessa ei ole kyse tasa-arvoon ja ihmisyyteen liittyvästä asiasta, vaan telogisesta asiasta.
Käytännössä en ala ketään naispappia mollaamaan yksilötasolla, toimikoon pappina kuka haluaa, koska valitettavasti ev.lut.kirkkomme on sellaisen päätöksen tehnyt. Mutta henk.koht. valintani teen niin etten käytä naispapin palveluja (esim en mene ehtoollselle, ei kasta lapsiani).
Miten joku nainen voi vastustaa naispappeja? Tiedän, että sellaisiakin on.
Esimerkiksi vanhoillislestadiolaiset naiset.
Itse asiassa vanhoillislestadiolaisuudessa on hiljattain käynnistetty keskustelu myös naisten luvasta tomita papin virassa.
Nyt hävettää, kun naimisiin mennessä sanoimme kirkolle, että ei sitten naispappia. Kummatkin ajattelemme nyt miehen kanssa, että noloja olimme ja nyt mielellämme ottaisimme naispapin!
määritä mitenkään asennoitumista naispappeuteen. Kaksi aivan toisistaan riippumatonta asiaa, niitä on turha niputtaa.
yhtä arvokkaita, mutta molemmille on annettu eri tehtävät. Miehen tulee olla perheen pää ja seurakunnan paimen. Se on kaikkien parhaaksi. Nainen on se heikompi astia. Ei siinä kukaan haavoitu, kun rakkaudella ottaa vastaan Jumalan luomisjärjestykseen. Ei miestä ole esim luotu synnyttämään lapsia. Kapinamieltä Jumalaa kohtaan ihmisillä on nykyään paljon, mutta nöyryyttä ja lempeää rakkautta vähän.
Jumalan tahtoa ja suunnitelmaa näihin asioihin liittyen. Jos Jumala on jonkin asian tahdokseen ilmoittanut, uskon, että tuon kehoituksen takana on rakkaus ja minua suurempi viisaus. Jotkut asiat ovat vaikeampia ymmärtää kuin toiset. Se on aivan varmaa, että Jumala rakastaa ja arvostaa naisia yhtä paljon kuin miehiä, vaikka roolit olisivatkin joiltakin osin erit. Kuitenkin Jumala käyttää naisia hyvin monenlaisissa tehtävissä, ja tämän voi Raamattua tutkimallakin selvittää. Uskon, että Jumala on asettanut tietyn järjestyksen luomakuntaansa, kuten että mies on vaimon pää. Tämä ei kuitenkaan mitenkään tarkoita, että nainen olisi jotenkin alempiarvoinen tai huonompi kuin mies.
ja ovat taatusti pistäneet sinne omiaan. Kristillisen kirkon historia on niin naisvihamielinen.
Itse olen lähinnä pakana, Räsäsen kommentit pöyristyttävät ja silti ajatus naispapista tuntuu lähinnä kierolta. Lapsemme kastepapiksi ilmoitin haluavani miehen, muuten se ei olisi tuntunut aidolta. Kyllä, lapsemme on kastettu omasta vakaumuksesta huolimatta, lähinnä isovanhempien mielenrauhan takia.
Itse olen lähinnä pakana, Räsäsen kommentit pöyristyttävät ja silti ajatus naispapista tuntuu lähinnä kierolta. Lapsemme kastepapiksi ilmoitin haluavani miehen, muuten se ei olisi tuntunut aidolta. Kyllä, lapsemme on kastettu omasta vakaumuksesta huolimatta, lähinnä isovanhempien mielenrauhan takia.
Tutkija Mari Leppänen nimittää just tuota "eri tehtävät" ja "perheen pää" ajattelua patriarkaatiksi ja sukupuolijärjestelmäksi jolla naista on iät ja ajat alistettu. Ja samoin se malli kaavamaisuudessaan alistaa myös miestä!!
http://freepathways.wordpress.com/2010/11/11/leppanen/
Jumalan tahtoa ja suunnitelmaa näihin asioihin liittyen. Jos Jumala on jonkin asian tahdokseen ilmoittanut, uskon, että tuon kehoituksen takana on rakkaus ja minua suurempi viisaus. Jotkut asiat ovat vaikeampia ymmärtää kuin toiset. Se on aivan varmaa, että Jumala rakastaa ja arvostaa naisia yhtä paljon kuin miehiä, vaikka roolit olisivatkin joiltakin osin erit. Kuitenkin Jumala käyttää naisia hyvin monenlaisissa tehtävissä, ja tämän voi Raamattua tutkimallakin selvittää. Uskon, että Jumala on asettanut tietyn järjestyksen luomakuntaansa, kuten että mies on vaimon pää. Tämä ei kuitenkaan mitenkään tarkoita, että nainen olisi jotenkin alempiarvoinen tai huonompi kuin mies.
Onko Jumala siis sama juin Allah? Myös Allah antaa samantapaiset määräykset naiselle, eli alistaa. Ja muslimit kuvailee tasan tarkkaan samoin kuin sinä että kyse ei ole alistamisesta vaan eri tehtävistä... :-D
Tutkija Mari Leppänen nimittää just tuota "eri tehtävät" ja "perheen pää" ajattelua patriarkaatiksi ja sukupuolijärjestelmäksi jolla naista on iät ja ajat alistettu. Ja samoin se malli kaavamaisuudessaan alistaa myös miestä!! <a href="http://freepathways.wordpress.com/2010/11/11/leppanen/" alt="http://freepathways.wordpress.com/2010/11/11/leppanen/">http://freepathways.wordpress.com/2010/11/11/leppanen/</a>
mutta jos ottaa sen vastaan rakkautena, silloin se on sitä. Minulle se, että mies on perheen pää, tuo turvallisuutta. Sekin, että seurakunnassa saarnaa miespappi, tuo turvallisuuden tunnetta.
Onko Jumala siis sama juin Allah? Myös Allah antaa samantapaiset määräykset naiselle, eli alistaa. Ja muslimit kuvailee tasan tarkkaan samoin kuin sinä että kyse ei ole alistamisesta vaan eri tehtävistä... :-D
Oltaisiin mielummin ilman naispappeja, suosin miespappeja. Sopivat ammattiin paremmin kuin naiset.
Kun valitsen gynekologin niin en koskaan halua miestä. Kieltäydyn heistä kokonaan. Naisten asia on hoitaa nämä naisten elimet ja synnytykset.
Jos olen vanhanaikainen niin sittenpä olen.
Jos kirkko alkaa vihkiä homo- ja lesbopareja niin eroan kirkosta.
sen ettei naispappeja sallita. Mitä syytä on enää uskoa että siinä olisi mikään muukaan totta, jos kieltää tämän asian.