Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja painonlasku

Vierailija
22.10.2010 |

Kaikkialla lukee, miten raskauskilot on niin tiukassa. Itsellä paino nousi raskaudenaikana 22 kiloa ensimmäisestä neuvolapainosta. Puolessa vuodessa nuo kilot oli poissa ja nyt kun esikoinen täyttää vuoden huitelee paino jo reilun viisi kiloa aloituspainon alapuolella. Täysimetin 6kk ja lapsi syö edelleen useamman kerran päivässä rintaa. Maitoa on kyllä ollut vaikka muille jakaa.

Nyt on hiipinyt mieleen ajatus, että miten normaalia tällainen on. Kun onhan se hurjaa, että paino vaihtelee vuoden sisällä noin. Varsinkin, kun olin ennen raskautta täysin normaalipainoinen. Onko muille käynyt näin?

Kiloakaan en ole laihduttanut, päinvastoin. Olisin varmasti jo melkoisen alipainoinen, ellen olisi normaalien aterioiden lisäksi syönyt melkein joka päivä jotain herkkuja. Varsinkin suklaata on kulunut...

Kohtalotovereita?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei käynyt noin korkealla, mutta neidin ollessa puolivuotias, lähdin töihin ja imetys lakkasi vähän kuin itsestään. siinä vaiheessa oli miinusta lähtötilanteeseen viisi kiloa. kyllä se on vähitellen hiipinyt jo pari kiloa lähemmäs lähtöpainoa, kun on päässyt valmiiseen ruokapöytään ja paperinkääntelytöihin... :-)

mutta joo, normipaino ehkä lähtötilanne, ja maitoa nyt ei voi sanoa että ihan liikaa tulis, omiksi tarpeiksi kyllä. ja neiti söi aika useesti.

Vierailija
2/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nyt vielä kolmen vuoden jälkeen raskaudesta on noin +10 kiloa jäljellä. Tästä tosin syytän ihan vaan itseäni, kuntosalin jätin pois rahan ja ajan puutteen vuoksi ja lapsen myötä syön pitkin päivää, usein myös lapsen jämät :(

En ole yrittämällä yrittänyt laihduttaa.

Ystäväni taas laihtui tosi luurangoksi imetyksen aikana, mutta se paljastuikin sitten myöhemmin kilpirauhasen liikatoiminnaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon laihtunut takaisin lähtöpainoon molempien lasten jälkeen, itseasiassa aina vähän enemmänkin.

En silti laittaisi syyksi "imetys laihduttaa". Toki imetys kuluttaa valtavasti energiaa ja siksi olenkin joutunut syömään imetysaikana normaalia enemmän. Mutta ainahan tuo laihtuminen on kiinni siitä, miten paljon syö, nousipa energiankulutus sitten imetyksen vuoksi tai aktiivisen liikunnan vuoksi.

Mulla tullut painoa raskauksissa 9-11kg ja jälkitarkastuksessa olen ollut lähtöpainossa, sitten imetyksen loputtua laihtunut vähän lisää, kun ei enää tarvitse ylimääräistä rasvaa kehoon, jotta maitoa tulisi. (Olen siis luonnostani alipainoinen, eikä maitoa tule kunnolla, jos olen hirmu laiha)

Vierailija
4/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapsi täytti 1v ja paino on lähtöpainosta ehkä 3-4 kg miinuksella.

En ole mitenkään huolissani. Tyytyväinen vaan, että ei jäänyt liikakiloja. Olen melkoinen herkkusuu, että eiköhän ne pari "puuttuvaa" kiloa sieltä palaa, kun joskus lopetan imetyksen ja siitä lähtevä ylimääräinen energiantarve poistuu.

Vierailija
5/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tää painonlasku on mennyt silleen sykäyksittäin: ollut jonkin aikaa samassa ja sitten kilo-pari alas. Varsinkin keväämmällä paino pysytteli siellä lähtöpainon tuntumassa. Liikuntaa en ole harrastanut vaunuilua lukuunottamatta (eikä nekään pitkiä lenkkejä); toki lapsen perässä tulee juostua ja paljon nosteltua (on aikasta timmit käsivarret tällä hetkellä :D). Mietityttää vaan, kun syön kunnolla + herkut päälle ja silti on helposti nälkä.

Tosin odotusaikanakin painoa tuli vaikka söin normaalisti. Ehkä se on niin, että mikä nopeaan tulee, niin se nopeaan lähtee. Tuntuu vaan hurjalta, kun ne vaatteet, mitkä ei pari viikkoa synnytyksen jälkeen todellakaan mahtunut päälle, roikkuu nyt päällä. Ja kaupasta alkaa olla vaikeuksia löytää tarpeeksi pieniä vaatteita (olen muutenkin pienikokoinen).

Ap

Vierailija
6/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi söi useasti ja hyvällä ruokahalulla ja oli reippaan kokoinenkin joten kanniskelu yms. varmasti myös auttoi asiaa. Millään lailla en todellakaan laihduttanut - päinvastoin. Tuntui että koko ajan on niin kova nälkä ja söin hulluja määriä ja omasta mielestä koko ajan. Tuntui vaan että mikään ei riittänyt pitämään nälkää loitolla. Vanhasta kokemuksesta tiedän, että kilot palaavat varmasti takaisin kunhan istumatyö taas alkaa.

Vierailija
7/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki siis painoa raskauden aikana tulee, mutta luulen, että ne kilot mitkä jäävät lapsen jälkeenkin ovat ns. elämäntapakiloja. Elämä ja ruokarytmit yms muuttuvat lapsen myötä ja liikunnalle on vähemmän aikaa. Tästä ainakin mulla kyse, enkä ole turhia stressannut. Olen nyt vähän ylipainoinen, ennen lasta olin sopiva ja ihan sutjakka. Mutta elämä on :)

Vierailija
8/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana kertyi kiloja 8kg, jotka kaikki jäivät sairaalaan. Nyt vauva 5 viikkoa vanha ja minulla paino pudonnut vielä tuon 8 kiloa lisää. Ruoka ei maistu.

Vierailija
9/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta et tuskaile niiden ylimaaraisten kilojen kanssa.

Painon putoaminen on niin yksilokohtaista. Mina kuuluin niihin, joilla se lahti putoamaan kunnolla vasta 6kk synnytyksen jalkeen. Molemmissa raskauksissa sama juttu, ja kiloja tuli vain 11kg ja 13kg. Arvaa ottiko paahan silloin (ei enaa...) ? Muut hehkuttivat "kilot jaivat sairaalaan" tai olivat muutamassa kuukaudessa hoikkia, ja meikalainen vaan lyllertaa ;-)

Jarkeva syominen, ei siis liian vaha syominen (vasyt etka jaksa vauvan kanssa), liikkuminen ja muuten terveelliset elamantavat.... siina hyva alku.

Ja makean syonti myos vasyttaa ;-)

Vierailija
10/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen jälkeen.

toi sun tilanne kuulostaa ihan normaalilta, kulutat varmaan enemmän kuin normaalioloissa.

Vierailija
11/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisena lueskelin ap:n viestiä. Itse lihoin raskausaikana n. 8kg ja vauvan syntymän jälkeen painoin saman verran kuin ennen raskautta. Imetysaikana kiloja on tullut muutama lisää. Täysimetin viisi kuukautta ja imetän edelleen ysikuukautista n. 8 kertaa vuorokaudessa. Olen koko ajan karmean nälkäinen, joten syön melko isoja annoksia ruokaa eikä paino siksi tipu (ei kyllä lisäännykää enää). Syön tavallista suht terveellistä kotiruokaa ja herkkuja vain viikonloppuisin. Olenkin alistunut siihen että pysyn näissä mitoissa koko imetysajan ja tiputan painoa sen jälkeen.

Vierailija
12/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli täsmälleen sama juttu! Imetys vei kilot todella nopeaa vauhtia ja tuntui, että ihmiset eivät uskoneet kun kerroin, että yritän syödä kaksin käsin joka välissä, mutta siitä huolimatta paino vain tippuu. Kiloja tuli raskauden aikana myös reilusti yli 20, joista osa tippui jo heti synnytyksessä pois. Loput sitten hurjaa vauhtia imetyksen myötä. Kun vauva syntyi toukokuussa, joulukuussa painoin jo -5 kg alle lähtöpainon. Tutulta lääkäriltäkin konsultoin asiaa ja hän oli sitä mieltä, että koska kuitenkin syön kunnolla eikä ruokahalun kanssa ole mitään ongelmaa, tilanne on ok. Eri asia olisi varmaan ollut, jos paino olisi vielä tuosta kovin tippunut. Imetyksen lopetus (lapsi noin 1 v) ratkaisi lopulta tämänkin "ongelman".

Vierailija
13/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli täsmälleen sama juttu! Imetys vei kilot todella nopeaa vauhtia ja tuntui, että ihmiset eivät uskoneet kun kerroin, että yritän syödä kaksin käsin joka välissä, mutta siitä huolimatta paino vain tippuu. Kiloja tuli raskauden aikana myös reilusti yli 20, joista osa tippui jo heti synnytyksessä pois. Loput sitten hurjaa vauhtia imetyksen myötä. Kun vauva syntyi toukokuussa, joulukuussa painoin jo -5 kg alle lähtöpainon. Tutulta lääkäriltäkin konsultoin asiaa ja hän oli sitä mieltä, että koska kuitenkin syön kunnolla eikä ruokahalun kanssa ole mitään ongelmaa, tilanne on ok. Eri asia olisi varmaan ollut, jos paino olisi vielä tuosta kovin tippunut. Imetyksen lopetus (lapsi noin 1 v) ratkaisi lopulta tämänkin "ongelman".

Vierailija
14/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitsit ku laihtuiskin! meikä se vaan lihoo ja lihoo..

Vierailija
15/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen miettinyt, että koska ruokahalua todellakin on ja syön kunnolla, on asia ok. Mietin, että jos olisi ruokahaluttomuutta, niin silloin voisi olla kyse jostain muusta.

Ehkä imetys toisilla vaan toimii näin.

ap

Vierailija
16/16 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino putosi synnytyksen jälkeen nopeasti alle sen, mitä se oli ollut ennen raskaaksi tuloani. Se ei tosin noussut raskausaikana noin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi