Tukiperhe!?
Heips!
Elelen kahdestaan lapseni kanssa, 19kk, ja nyt alkaa olla voimat loppu. Lapsosen isä ei halua eikä ole kykenevä (mielenterveysongelmat) ottamaan vastuuta lapsestaaan.Mainittakoon vielä, että tapaamissopimus isän ja lastenvalvojan kanssa on tehty vuosi sitten, mutta kertaakaan ei ole tapaamiset onnistuneet, eli ei kertaakaan lapsi ole ollut isällään! Minulla ei ole sukulaisia tai tukiverkkoa lähestulkoon lainkaan, ja nyt alkaa tuntua siltä että apua tarvitaan. Rakastan lastani, enkä tiedä mitään ihanempaa asiaa kuin hän, mutta omaa aikaa kaipaan ja TARVITSEN!! opiskelen säännöllisesti ja lapsi on siis päivähoidossa, eli omaa aikaa on se opiskeluaika, ja nyt se ei enää riitä. Huomaan olevani väsynyt, itkuinen ja kiukkuinen.. Kuinka siis saan apua? Mistä ja mitä kokemuksia teillä muilla on tukiperheistä...
Kommentit (34)
Aloituksessa kun luki, että kaipaat ja tarvitset omaa aikaa, siitähän sen luimme.
siihen oma-aika? otsikkoon tuli se kysymysmerkki vahingossa. Pahoittelen!
AP
Missä päin sinä asut? Me olemme mieheni kanssa aikomassa ruveta tukiperheeksi. Ja olemme miettineet mahdollisimman pientä lasta meidän tuettavaksemme. Meillä ei itsellämme ole lapsia, joten olisimme todella valmiita auttamaan niitä jotka apua tarvitsevat. Kummallakin meillä on kokemusta lapsista. Minä olen lähihoitajaopiskelija ja mieheni työskentelee lasten ja nuorten parissa. Olisimme hyvin kiinnostuneita aloittamaan tukemaan teidän lastanne. Mikäli se sosiaalityöntekijöille onnistuu. Näin luultavemmin saisit nopeamminkin apua, eikä jonot olisi niin pitkät. Voin kertoa meistä lisää mikäli kiinnostuit, ja sitten voisimme yhdessä viedä asiaa eteenpäin. Auttaisimme niin mielellämme sinua. Itse asumme satakunnan suunnalla. Tässä meili osoitteeni: nnnr87041@gmail.com Valitettavasti tässä meilissäni en vielä mainitse nimeäni, nimittäin kaikki voivat lukea tämän. Jaksamisia sinulle ja pienelle lapsosellesi!
Olen itse jäämässä yksin kahden lapsen kanssa ja tukiverkkoa ei ole juuri itsellänikään. Minua ei pelota niinkään se, että minulle ei jää omaa aikaa, sitä minulla ei ole juuri ollutkaan moneen vuoteen, mutta ajatus siitä, että olen yksin lasten kanssa joka ikinen ilta, kun he menevät nukkumaan ja joka ikinen aamu kun he heräävät, on todella pelottava. Ymmärrän erittäin hyvin ap:tä ja mielestäni osoittaa ainoastaan suurta vastuuntuntoa hakea apua, kun sitä tarvitsee. Voimia ja jaksamista ja toivottavasti löydät tukiperheen mahdollisimman pian!
varsinkin kun sitä suorittaa yksin, se on totta. Monissa tukiperheissä ikäraja on 3v, siihen menee aikaa, monissa kunnissa se tarkoittaa myös ls-asiakkuutta, oletko siihen valmis?
voisitko joitain päiviä ottaa löysemmin opiskelun suhteen, kun lapsesi on kuitenkin päivähoidossa? Pikkulapsiaika tuppaa olemaan sellaista, että omaa aikaa ei ole, neuvoisin miettimään tukiperhettä lapsen kannalta. Lapsesi kasvaa koko ajan, ja perushuolenpito vähenee määrällisesti. Itse en oikeasti käsitä tätä oman ajan kaipuuta ja tarvitsevuutta, ikäänkuin äitiys olisi joku osa-aikapesti, jota suoritetaan kun huvittaa. Mikään vanhempien perusoikeus ei ole "oma aika". Se on aikuisuutta, että osaa nauttia niistä hetkistä, jotka ovat rauhallisia.
Todella törkeä vastaus ap:n vilpittömään avuntarpeeseen! Ap:stä ei millään tavalla saa sitä kuvaa että äitiys olisi hänelle joku osa-aikapesti, ei todellakaan! Olet juuri näitä marttyyreja jotka eivät tarvitse omaa aikaa kun ovat niin täydellisiä ja jaksavia joka hetki. Häpeä!
Jostain syystä tämä mailini ei enään aukea. Enkä pysty uuttaa "feikki"mailia tekemään. Mikäli olisimme perhe mitä etsisit kirjoita tänne sivulle, niin voisin sitten lähettää sinulle oikean osoitteeni tai puhelin numeroni! :)
Odottelemme mieheni kanssa vastaustasi, sopisimmeko sinun lapsesi tukiperheeksi, tai haluaisitko kuulla meistä lisää, että olisimmeko mahdollisesti sellainen perhe jota etsit. Käymme päivittäin tarkastamassa täällä, josko olisit vastannut, mutta tänä iltana valitettavasti emme koneen äärelle luultavasti enää pääse, huomenna heti aamusella lupaamme taas tulla tarkastamaan. Jos kiinnostut meistä, tai haluat kuulla lisää meistä niin annan numeroni, tai oikean maili-osoitteeni.. tuo edellä mainittu maili osoite nnnr87041@gmail.com kun ei jostain syystä toimi :) Todella paljon voimia sinulle! Ja on erittäin hyvä, että haet apua. Et ole huono äiti, vaan on hienoa että haet apua, se on parasta sinulle ja lapsellesi! :)
tiedän yh:na, ettei se korvaa pidempää yksinoloaikaa, mutta saat hengähdystauon. Vie lapsi säännöllisesti esim viikon ajan hoitoon klo 8 ja hae klo 16. Käy Kävelyllä, jumpassa tai lue kirjastossa tai kahvilassa kirjaa. Kerran viikossa voit hakea vaikka 16.30 ja yrittää sopia jonkun kaverisi kanssa sitä ennen kahvilatapaamisen.
tarvitset myös aikaa surra erosi johdosta. Niin kauan kuin et saa tukiperhettä pitäisin lasta pidempään hoidossa. eihän se ideaalitilanne ole, mutta sinun on pidettävä lapsesi äidistä huolta.
tsemppiä!
Se kuulostaa kamalan raa`alta, että tarvitsen enemmän vapaa-aikaa lapsestani, mutta kauniimmin sitä ei voi sanoa, kyllä, tarvitsen omaa aikaa. Teen jo nyt todella kevyttä koulupäivää, lapsi siis hoidossa klo.9-15 maks. klo. 16. Joskus tosin mennään jo klo:8 hoitoon. Ja tämä on jo ajallisesti kevennettyä koulunkäyntiä. Muuten aikamme kuluuu ulkoilessa, kotihommia tehtäessä, ruokaa laittaessa ja leikkiessä! Onneksi lapsoseni omaa ihanteelliset nukkuma-ajat, pikkuinen tuuti unilandiassa jo heti seitsemän jälkeen, ja se on arkeni pelastus. Kuten mainitsin, se on herkkua kun osaa nauttia hiljaisista hetkistä. Mutta en tiedä miksi, mutta se ei riitä, haluan ja vaadin jaksamiseni vuoksi lisää apua. Onko syynä sitten rankka avioero, joka on käynnissä, vanhempieni kuolemat lyhyen ajan sisällä, vai mikä, mutta tosiaan minusta tuntuu että jos saisin apua enempi, niin selviäisimme lapseni kanssa entistä paremmin.
AP
Odottelemme mieheni kanssa vastaustasi, sopisimmeko sinun lapsesi tukiperheeksi, tai haluaisitko kuulla meistä lisää, että olisimmeko mahdollisesti sellainen perhe jota etsit. Käymme päivittäin tarkastamassa täällä, josko olisit vastannut, mutta tänä iltana valitettavasti emme koneen äärelle luultavasti enää pääse, huomenna heti aamusella lupaamme taas tulla tarkastamaan. Jos kiinnostut meistä, tai haluat kuulla lisää meistä niin annan numeroni, tai oikean maili-osoitteeni.. tuo edellä mainittu maili osoite nnnr87041@gmail.com kun ei jostain syystä toimi :) Todella paljon voimia sinulle! Ja on erittäin hyvä, että haet apua. Et ole huono äiti, vaan on hienoa että haet apua, se on parasta sinulle ja lapsellesi! :)
Ottakaa miehesi kanssa yhteys oman kunnan sosiaalitoimeen tai mikä se taho nyt onkaan, jonka kautta tukiperheasiat hoidetaan. TUkiperheistä on siis kova pula ja tuota kautta voisitte päästä ihan virallisesti tukiperheeksi. Itseäni ainakin kovasti arvelluttaisi ottaa epäviralliseksi tukiperheeksi ketä tahansa nettiin ilmoitusta laittanutta. Ymmärrät varmaan itsekin. Virallisessa toiminnassa on kuitenkin jonkinlainen seula ja syyni.
Me myös voisimme tarjota lapsellesi tilapäisen, mutta säännöllisen hoitopaikan. Lohja?
Ottakaa miehesi kanssa yhteys oman kunnan sosiaalitoimeen tai mikä se taho nyt onkaan, jonka kautta tukiperheasiat hoidetaan. TUkiperheistä on siis kova pula ja tuota kautta voisitte päästä ihan virallisesti tukiperheeksi. Itseäni ainakin kovasti arvelluttaisi ottaa epäviralliseksi tukiperheeksi ketä tahansa nettiin ilmoitusta laittanutta. Ymmärrät varmaan itsekin. Virallisessa toiminnassa on kuitenkin jonkinlainen seula ja syyni.
Tietysti ymmärrän, ja virallista kautta toivoisin että mekin sen tekisimme. Meille kun sanottiin että voimme itse "päättää" tuettavamme, mutta kaikki muut tehdään virallista kautta. Ei tietenkään kukaan halua omaa rakasta lastaan antaa kenelle vaan. Ja muutenkin haluaisimme tutustua tuettavaan ja hänen äitiinsä jo ennen ensimmäistä tukiviikonloppua. Nimittäin itse pidän tärkeänä, ettei lapsi vaan mene kenelle tahansa, vaan että paikka on tuttu ja turvallinen. ps. Olemme siis jo ottaneet yhteyttä tuonne pelastakaa lapset ry:hyn :)
saimme uuden mailin toimimaan eli tukiperhe1@hotmail.fi
Onko teillä yhteishuoltajuus? Kannattaa muuttaa se yksinhuoltajuudeksi, jos isä ei osallistu yhtään. Silloin saa paremmin apua.
Tukiperheistä on kova pula ja niistä on kysyntää eli voi olla vaikea sellaista saada, mutta aina kannattaa hakea tukiperhettä.
Lastensuojelusta voi kysyä tukiperhettä ja täyttää hakemuksen. Kai joillain yhdistyksillä on myös tukiperheitä, josta niitä voi hakea.
Tietysti ymmärrän, ja virallista kautta toivoisin että mekin sen tekisimme. Meille kun sanottiin että voimme itse "päättää" tuettavamme, mutta kaikki muut tehdään virallista kautta. Ei tietenkään kukaan halua omaa rakasta lastaan antaa kenelle vaan. Ja muutenkin haluaisimme tutustua tuettavaan ja hänen äitiinsä jo ennen ensimmäistä tukiviikonloppua. Nimittäin itse pidän tärkeänä, ettei lapsi vaan mene kenelle tahansa, vaan että paikka on tuttu ja turvallinen. ps. Olemme siis jo ottaneet yhteyttä tuonne pelastakaa lapset ry:hyn :)
Voitte itse päättää mille lapselle ryhdytte tukiperheeksi, kyllä, mutta ei se tarkoita että itse etsitte_sen_tuettavan?! Kävittekö pela:n kurssia jo?
Kyllä se tuleva tukilapsi vanhempineen käy myös teidän luona, ja myös he saavat päättää, kelpaatteko te heidän lapselleen. Tutustumiskäyntejä tehdään tarpeen mukaan niin monta, että vanhemmat uskaltavat / raatsivat lapsensa tukiperheeseen hoitoon jättää. Vasta sitten tulee se ensimmäinen "tukiviikonloppu". Tietenkään lasta ei vaan jätetä vieraaseen paikkaan.
Aika vähän teille on Pela:sta kerrottu, tai sitten systeemi toimii aivan eri lailla kuin sosiaalin kautta.
Ap; tukiperheen jonotus on kiinni myös siitä, miten vaativalle lapselle sitä perhettä haetaan. Ja mitään ikärajoja ei ole. Terve pieni lapsi saanee tukiperheen hyvinkin pian. Valitettavasti esim väkivaltainen erityislapsi ei sitä perhettä kovin helposti saa, erityinen lapsi tarvitsee erityistä osaamista ja rohkeutta myös tukiperheeltä.
Terve tavallinen lapsi saa paikan todennäköisesti paljon helpommin. Sopimus tehdään vuodeksi kerrallaan mutta sen saa vanhempi tai tukiperhekin katkaista vaikka kesken kauden, jos tuntuu ettei homma toimi, siitä ei ole hyötyä tai kemiat ei pelaa. Vuoden päästä jokatapauksessa tarkastellaan tilanne uudestaan, että onko tarvetta vielä.
Ei siis missään nimessä kannata "pelätä" yhteydenottoa sosiaaliin päin. Ei tukiperheestä tai ls-asiakkuudesta (tukiperheen vuoksi) tule mikään elinikäinen kahle, kuten moni tuntuu pelkäävän.
koska juuri uupumisuhan alla olevat yh:t eivät todellakaan saa muuten tukea. Ja lapsellesikin voisi olla hyvä tutustua johonkuhun luotettavaan isähahmoon.