”Sattuu, sattuu” – Perheenisä, 53, havahtui valtavaan tragediaan omalla pihallaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ca15159e-8abd-449a-8a0b-f3a7e2ca195f
Ja tässä:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012275298.html
"Häntä syytetään törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä vammantuottamuksesta."
Ihan karmea tilanne. Mutta millainen tuomio on tällaisissa onnettomuuksissa mielestänne oikeus ja kohtuus, tai oikea rikosnimike?
Toki aikuisella on vastuu tuon ikäisistä lapsista ja heidän turvallisuudestaan, ja poistaa vaaratekijöitä...... mutta toisaalta 5-6 pojat ovat aika nopeita ja kerkiäviä, ja menevät ihan joka paikkaan, vaikka kieltäisi.
Mielestäni tässä tapahtuneessa on jo itsessään tuomio ja syyllisyyden tunne lopuksi ikää, ihan ilman yhteiskunnan lisätuomioita. Miksi pitkät oikeudenkäynnit? Tapahtumien kulussa ei kai ole epäselvyyttä. Ja miksi tällainen julkisuus?
Kommentit (12)
Ihmettelen kanssa, mutta sellainen on laki. Jos jätätte autiotilan kaivonkannen valvomatta ja sinne tipahtaa lapsi ja vahingoittuu tai kuolee niin olette samassa tilanteessa kuin tämä perheenisä nyt.
Niin kaamea tapaus, että ehkä olisi parempi kuitenkin antaa oikeuden tehdä tehtävänsä, ja jättää ruotiminen täällä vähemmälle?
Periaatteessa olen samaa mieltä AP:n kanssa, että kyllä tässä on jo tuomio ja rangaistus tullut jo, ilman oikeudenkäyntiäkin. Onnettomuuksia sattuu.
Höh, luulin että kokeili liian suurta dildoa
"tällaisissa onnettomuuksissa"
Niin millaisessa?
"Miehen omaa poikaa edustaa erikseen määrätty avustaja. Myös miehen oma poika vaatii tuhansien eurojen korvauksia."
Tätä en kyllä ymmärrä tässä ollenkaan. Alkaa mennä vähän ameriikan meiningiksi.
Sekin on jo melkoinen rangaistus, että oikeuskäsittely kestää ja alkaa vasta 2 vuoden päästä tapahtuneesta.
Mutta hei! Osanotot menehtyneen lapsen omaisille!
Voi miten mä säälin tätä miestä! Loppuelämä pilalla, syyttely ei lopu koskaan. Varsinkaan oman pään sisällä. Ihme, jos jaksaa elää tämän taakan kanssa, vähemmästäkin on päädytty... Muuttanut pois Mäntsälästä, aloittanut uuden elämän; onko siis vaimokin hylännyt tämän karmeuden keskellä? Oikeesti rukoilen miehelle voimia jaksaa ja olla armollinen itselleen. Itse en siihen kykenisi hänen tilallaan.
Asian vierestä: Tämä lasten vahtimisen kulttuuri on muuttunut kyllä valtavasti viimeisen muutaman kymmenen vuoden aikana.
Omassa lapsuudessani tuonkin ikäisenä vipellettiin ja leikittiin melkoisen vapaasti pitkin pihamaita. Ilman kenenkään suurempaa vahtimista. Ja poikien leikit oli välillä aika hurjia. Usein sattui jotain pientä haaveria. Joskus isompaakin.
Sitä ulosmenoa jopa vaadittiin. Menkään pennut ulos leikkimään, luistelemaan tai hiihtämään.. Ruoka-aika klo 17:00.
Jos joku kysyi missä lapset, niin "ulkona".
Nyt tulee tuomioita, jos ei ole koko ajan joku valvomassa. Heitteillejättö. Lasu.
Vierailija kirjoitti:
"tällaisissa onnettomuuksissa"
Niin millaisessa?
Lue jutut. Sitä varten on nuo linkit.
Vierailija kirjoitti:
Höh, luulin että kokeili liian suurta dildoa
Jotenkin tähän ei nyt sovi tuollaiset jutut ollenkaan. Pitäisi tämä jokaisen tajuta, vaan ei.
Vahinkoja sattuu. Itse muistan kun isä sirkkelöi polttopuita pihalla traktorin perässä olevalla sirkkelillä. Isä lähti hakemaan jotain sisältä ja sirkkeli jäi käyntiin koska ei viitsinyt traktoria minuutiksia sammuttaa. Tottakai minä 7v olin katsonut isän työskentelyä ja halusin itsekin kokeilla. Yhden puukapulan taisin keretä terään laittamaan kun isä juoksi ja sieppasi minut pois sirkkelin vierestä. Selkään sain ja haukut päälle. Sen jälkeen en ominpäin sirkkeliin koskenut.
M39
Pyhätöillä ei ole siunausta sanotaan vanhassa sananlaskussa.
Näin luulisi, että tässä on rangaistusta jo ihan itsessään. Näkyy olevan niin, ettei tuollainen kohtuullisuusajattelu oikein istu tähän oikeusjärjestelmään.
Aina ja kaikkeen on saatava syyllinen, tuomio ja rangaistus... ja jonkun on maksettava korvauksia + oikeudenkäynnin kulut. Iso systeemi on luotu tätä varten.
Näin, vaikka kyse on selvästi onnettomuudesta. Ja jälkikäteenhän on aina hyvä viisastella, että olisi pitänyt tehdä niin tai näin.
Kuolleen lapsen vanhempien suru on tietysti musertava. Ja sitä myötä haetaan sitten syyllistä ja korvausta korvaamattomaan.
Vaan eipä olleet hekään vahtimassa poikien leikkejä?