Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kirjaimelliseen raamatuntulkintaan uskoville

Vierailija
20.10.2010 |

Millainen kuva Jumalasta sinulla on? Onko hän armollinen ja rakastava Jumala?

Jos pidät Jumalaa täydellisen rakkauden jumalana, miten kykenet sovittamaan tämän käsityksen yhteen Vanhan testamentin kauheuksien kanssa? VT on täynnä kertomuksia siitä, miten Jumala on kehottanut israelilaisia tekemään hirmutekoja, kuten kansanmurhia, ja myös itse tappanut lukemattomia ihmisiä mitä julmimmilla tavoilla.

VT:n jumala näyttää minusta vallan- ja murhanhimoiselta hirmuhallitsijalta, joka on hyvin kaukana nykykristillisen opin rauhan ja rakkauden Jumalasta. Eikö tämä ristiriita ollenkaan vaivaa niitä uskovia, joiden mielestä Raamattua on tulkittava kirjaimellisesti? Eikö kirkko kuitenkin opeta, että Jumala on muuttumaton?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan lisää vastauksia. Tuo perustelu, että kristityille UT on "se juttu", ei ole kovin hyvä, sillä samasta jumalastahan on kyse VT:ssäkin. Ja se VT:n jumala on vihaa ja kostonhimoa uhkuva primitiivisen heimon jumala, joka listii väkeä minkä kerkeää mitä pikkumaisimmista syistä.

Uskooko fundamentalistisinkaan nykykristitty, että ainoa syy siihen, ettei hänellä ole velvollisuutta kivittää pyhäpäivänä työtä tehnyttä, kapinoivaa teiniä tai homoa kuoliaaksi, on Jeesuksen kuolema ristillä? Että ennen Jeesusta ihmisten kuoliaaksi kivittäminen oli Jumalan mielestä välttämätöntä ja oikein?

En kysele näitä pilkatakseni, kuten joku epäili, enkä tietämättömyyttäni. Olen itse kauan sitten ollut fundamentalistikristitty, ja tiedän, miten silloin asioista ajattelin (hankalia asioita yritin olla ajattelematta ollenkaan, tai selitin ne pois sillä, että "ihmisen ymmärrys ei riitä käsittämään tätä asiaa").

Toivoisin kai, että edes joku fundamentalisti havahtuisi ajattelemaan uskonsa ristiriitäisuuksia ja avartaisi mieltään.

Vierailija
2/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse kaikkea käsittää. Mähän olen vain luotu olento ja elossa aivan Luojani armosta. Riittää, että uskon Jeesukseen ja yritän elää sen mukaan mitä Raamatun sanasta ymmärrän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan lisää vastauksia. Tuo perustelu, että kristityille UT on "se juttu", ei ole kovin hyvä, sillä samasta jumalastahan on kyse VT:ssäkin. Ja se VT:n jumala on vihaa ja kostonhimoa uhkuva primitiivisen heimon jumala, joka listii väkeä minkä kerkeää mitä pikkumaisimmista syistä. Uskooko fundamentalistisinkaan nykykristitty, että ainoa syy siihen, ettei hänellä ole velvollisuutta kivittää pyhäpäivänä työtä tehnyttä, kapinoivaa teiniä tai homoa kuoliaaksi, on Jeesuksen kuolema ristillä? Että ennen Jeesusta ihmisten kuoliaaksi kivittäminen oli Jumalan mielestä välttämätöntä ja oikein? En kysele näitä pilkatakseni, kuten joku epäili, enkä tietämättömyyttäni. Olen itse kauan sitten ollut fundamentalistikristitty, ja tiedän, miten silloin asioista ajattelin (hankalia asioita yritin olla ajattelematta ollenkaan, tai selitin ne pois sillä, että "ihmisen ymmärrys ei riitä käsittämään tätä asiaa"). Toivoisin kai, että edes joku fundamentalisti havahtuisi ajattelemaan uskonsa ristiriitäisuuksia ja avartaisi mieltään.

Ei näitä kannata täällä kysellä. Raamattu on sisänsä arvokas symbolinen kirja, joka on koottu perimätiedosta ja taitavien tarinankertojien kirjoittama. Yksinkertaisetkin ihmiset muistava tarinoita ja niitä voi kertoa eteenpäin. Raamatun monet kohdat, juuri esimerkiksi alkukertomus on samankaltainen monen muun pyhän kirjan kanssa. Samaa tarinaa on kirjoitetu eri lähteestä ja eri tavalla tulkittuna. Ihmiset valitsevat mitä uskovat ja ei heidän mieltään saa muuttumaan.

Raamattu on aikoinaan ottanut varmasti kantaa ajankohtaisiin asioihin ja ideana on antaa ihmisille ohjenuora. Homous on ollut aikoinaan muotia, kaikki tuntevat tarinat Roomasta. On luonnollista että teksteihin on laitettu kieltoja sille. tietynlaiselle elämäntyylille. Ei silloin tiedetty mitä homous on tai edes mitä ihmisarvo on.

Jos sama teksti kirjoitettaisiin nyt, niin sisältö olisi eri.

Ne ääripäät jotka haluavat tulkita raamattua kirjaimellisesti tekevät se, sanoipa heille mitä tahansa.

Vierailija
4/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse kaikkea käsittää. Mähän olen vain luotu olento ja elossa aivan Luojani armosta. Riittää, että uskon Jeesukseen ja yritän elää sen mukaan mitä Raamatun sanasta ymmärrän.

Ratkaiset Raamatun ristiriitaisuudet ja VT:n Jumalan julmuuden ongelman siis sillä, että toteat ihmisen käsityskyvyn riittämättömäksi. Ok, niin arvelinkin, koska niin itsekin toimin aikoinaan. Nykyään minun on vain niin vaikea käsittää, miten ihmiset pystyvät sellaiseen älylliseen itsepetokseen. Mutta ei kai pitäisi ihmetellä, koska kykeninhän siihen itsekin.

Homma menee siis näin: Huomataan Raamatussa jotain täysin järjetöntä ja/tai pöyristyttävän julmaa. Ratkaistaan ongelma joko a) keksimällä asialle jokin jotenkuten järkeenkäyvä selitys, vaikka miten kaukaa haettu b) sysäämällä asia pikaisesti mielestä ja jättämällä jatkossa kyseisenlaiset kohdat lukematta tai c) toteamalla, että ihmisen ymmärrys ei riitä käsittämään tätä - vaikka VT:n Jumalan kerrotaan tehneen hirmutekoja ja antaneen julmia käskyjä, se on ollut oikein ja hyvää, koska Jumala on oikeudenmukainen ja hyvä, vaikkei siltä näyttäisikään.

Jos Jumala käskisi sinun tappaa lapsesi, tottelisitko kyselemättä? Jos Jumala käskisi sinun tappaa esim. kaikki ruotsalaiset, uskoisitko sen olevan oikein? Tällaisia käskyjä VT:n Jumala antoi.

Uskovatko fundamentalistit, että mitä tahansa Jumala tekisikin, se olisi oikein? Vaikka se olisi miten hirvittävää? Vahvemman oikeus siis määrittää sen, mikä on oikein?

Vierailija
5/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaiset Raamatun ristiriitaisuudet ja VT:n Jumalan julmuuden ongelman siis sillä, että toteat ihmisen käsityskyvyn riittämättömäksi. Ok, niin arvelinkin, koska niin itsekin toimin aikoinaan. Nykyään minun on vain niin vaikea käsittää, miten ihmiset pystyvät sellaiseen älylliseen itsepetokseen. Mutta ei kai pitäisi ihmetellä, koska kykeninhän siihen itsekin.

Homma menee siis näin: Huomataan Raamatussa jotain täysin järjetöntä ja/tai pöyristyttävän julmaa. Ratkaistaan ongelma joko a) keksimällä asialle jokin jotenkuten järkeenkäyvä selitys, vaikka miten kaukaa haettu b) sysäämällä asia pikaisesti mielestä ja jättämällä jatkossa kyseisenlaiset kohdat lukematta tai c) toteamalla, että ihmisen ymmärrys ei riitä käsittämään tätä - vaikka VT:n Jumalan kerrotaan tehneen hirmutekoja ja antaneen julmia käskyjä, se on ollut oikein ja hyvää, koska Jumala on oikeudenmukainen ja hyvä, vaikkei siltä näyttäisikään.

Jos Jumala käskisi sinun tappaa lapsesi, tottelisitko kyselemättä? Jos Jumala käskisi sinun tappaa esim. kaikki ruotsalaiset, uskoisitko sen olevan oikein? Tällaisia käskyjä VT:n Jumala antoi.

Uskovatko fundamentalistit, että mitä tahansa Jumala tekisikin, se olisi oikein? Vaikka se olisi miten hirvittävää? Vahvemman oikeus siis määrittää sen, mikä on oikein?

Ihmisen käsityskyky on rajallinen. Jo pelkästään Jumalan olemassaoloa on vaikea käsittää. Aabrahamhan sai Jumalalta käskyn uhrata poikansa. Ja hän totteli mutta Jumala ei vaatinutkaan uhria vaan palkitsi Aabrahamin uskollisuuden.

Minä ajattelen olevani Jumalan lapsi ja näin ollen minun ei tarvitsekaan tietää ja ymmärtää kaikkea ihan kuin ei ihmislapsenkaan tarvitse.

Eihän Raamatun ymmärtäminen niin helppoa olekaan mutta ajan kanssa. Ei ole tarkoituskaan, että ymmärtäisi kaiken saman tien eikä ole edes tarkoitus, että ikinä ihmiselämän aikana ymmärtäisi kaiken. Jos en väärin muista, niin Raamatussakin sanotaan, että tietomme on nyt vajavaista.

Vierailija
6/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihan pakko vetää natsikortti esiin ja kysyä, miten kätevää oli mm. Hitlerille, Stalinille, Mugabelle, jne kumppaneille se, että aika suuri osa ihmisistä pystyy tosiaan jättämään ne aivonsa, omantuntonsa ja koko moraalikäsityksensä tarpeen tullen narikkaan, kuten tämä kirjoittaja. Tajuatko OLLENKAAN, mitä teet?

Ihminen on peto ja luonut jumalan omaksi kuvakseen, ei voi muuta sanoa.

Ratkaiset Raamatun ristiriitaisuudet ja VT:n Jumalan julmuuden ongelman siis sillä, että toteat ihmisen käsityskyvyn riittämättömäksi. Ok, niin arvelinkin, koska niin itsekin toimin aikoinaan. Nykyään minun on vain niin vaikea käsittää, miten ihmiset pystyvät sellaiseen älylliseen itsepetokseen. Mutta ei kai pitäisi ihmetellä, koska kykeninhän siihen itsekin. Homma menee siis näin: Huomataan Raamatussa jotain täysin järjetöntä ja/tai pöyristyttävän julmaa. Ratkaistaan ongelma joko a) keksimällä asialle jokin jotenkuten järkeenkäyvä selitys, vaikka miten kaukaa haettu b) sysäämällä asia pikaisesti mielestä ja jättämällä jatkossa kyseisenlaiset kohdat lukematta tai c) toteamalla, että ihmisen ymmärrys ei riitä käsittämään tätä - vaikka VT:n Jumalan kerrotaan tehneen hirmutekoja ja antaneen julmia käskyjä, se on ollut oikein ja hyvää, koska Jumala on oikeudenmukainen ja hyvä, vaikkei siltä näyttäisikään. Jos Jumala käskisi sinun tappaa lapsesi, tottelisitko kyselemättä? Jos Jumala käskisi sinun tappaa esim. kaikki ruotsalaiset, uskoisitko sen olevan oikein? Tällaisia käskyjä VT:n Jumala antoi. Uskovatko fundamentalistit, että mitä tahansa Jumala tekisikin, se olisi oikein? Vaikka se olisi miten hirvittävää? Vahvemman oikeus siis määrittää sen, mikä on oikein?

Ihmisen käsityskyky on rajallinen. Jo pelkästään Jumalan olemassaoloa on vaikea käsittää. Aabrahamhan sai Jumalalta käskyn uhrata poikansa. Ja hän totteli mutta Jumala ei vaatinutkaan uhria vaan palkitsi Aabrahamin uskollisuuden. Minä ajattelen olevani Jumalan lapsi ja näin ollen minun ei tarvitsekaan tietää ja ymmärtää kaikkea ihan kuin ei ihmislapsenkaan tarvitse. Eihän Raamatun ymmärtäminen niin helppoa olekaan mutta ajan kanssa. Ei ole tarkoituskaan, että ymmärtäisi kaiken saman tien eikä ole edes tarkoitus, että ikinä ihmiselämän aikana ymmärtäisi kaiken. Jos en väärin muista, niin Raamatussakin sanotaan, että tietomme on nyt vajavaista.

Vierailija
7/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipäänsä käskisi isää uhraamaan poikansa nähdäkseen, totellaanko hänen käskyjään sokeasti, millaisia hyvänsä ne ovatkin? Miten voi olla hyvän Jumalan tahdon mukaista, että hänen seuraajansa on valmis tekemään kauhistuttavia tekoja jumalansa nimissä? Ja sitten Jumala viime hetkellä sanoo, että hehe, ei vaiskaan, tarkistin vain, miten tottelevainen olet.

Sitäpaitsi ties miten monta lasta on VT:n aikoina kivitetty kuoliaaksi Mooseksen lain selkeiden ja armottomien käskyjen tähden.

Vierailija
8/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole enää uskossa.

Raamattua lukiessa tuli vastaan liikaa juttuja, jotka olivat mun moraalini mukaan aivan pöyristyttäviä, eikä se pelastanut asiaa että valtaosa niistä oli Vanhassa Testamentissa, koska joka tapauksessa mun oletettiin uskovan, että Jumala oli halunnut niitä asioita joskus.

Vierailija
9/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miten koettaisi selittää näkemystään uskovana ja perustellakin, niin ymmärrystä ei näytä syntyvän.

Minun maailmankuvani on minun, sinun on sinun. Oli minun maailmankuvani ja vakaumukseni sitten sinusta kuinka pelottava tahansa, se on minun ja aion siitä pitää kiinni sillä se on mulle tärkeä ja luovuttamaton.

Vierailija
10/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä näkee miten sodat ja julmuudet ovat mahdollisia. Mikä on se mekanismi millä syrjityn kärsimys ohitetaan.

Ja olen myös tullut siihen tulokseen, että uskovaisia ajaa pohjimmiltaan helvetin pelko. Ei lähimmäisenrakkaus, moraalisesti oikeiden asioiden tekeminen, ei myötätunto eikä luottamus jumalan oikeudenmukaisuuteen, arvostelukykyyn ja hyvyyteen.

Vierailija
11/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Minun henkilökohtainen ongelmani uskovaisten elämänkatsomusta kohtaan nousee siitä "aivot narikkaan" -ongelmasta, koska se on ihan aikuisten oikeasti, historian valossa, todella vaarallinen tapa elää.

Fiksu ja omilla aivoillaan ajatteleva, itsestäänselvyyksiä aina silloin tällöin kyseenalaistava, lähdekritiikkiä harrastava ja elämänkatsomustaan tarpeen tullen "päivittävä" uskovainen ei puolestaan ole ongelma lainkaan.

Eikä kyse ole siis pelkästään uskovaisista, vaan kaikenlainen itsepäisen puusilmäinen hihhulius on äärimmäisen vaarallista ja siksi hyökkään sen kimppuun sekä tällä palstalla etta irl. Jospa ihmiskunta joskus oppisi jotakin vanhoista virheistään. Elän toivossa. ; )

Vaikka miten koettaisi selittää näkemystään uskovana ja perustellakin, niin ymmärrystä ei näytä syntyvän. Minun maailmankuvani on minun, sinun on sinun. Oli minun maailmankuvani ja vakaumukseni sitten sinusta kuinka pelottava tahansa, se on minun ja aion siitä pitää kiinni sillä se on mulle tärkeä ja luovuttamaton.

Vierailija
12/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Minun henkilökohtainen ongelmani uskovaisten elämänkatsomusta kohtaan nousee siitä "aivot narikkaan" -ongelmasta, koska se on ihan aikuisten oikeasti, historian valossa, todella vaarallinen tapa elää.

Tästä syystä nämä homokeskustelut on aika hyytäviä. Ja historiasta ei ole opittu mitään. Raamatulla on perusteltu kaikenlaisia vääryyksiä ja aina jokainen uskovaissukupolvi kuvittelee uudestaan ja uudestaan että juurin tähän moraalin kehitys pysähtyy. Mutta kuka on jäänyt kaipaamaan kuolemanrangaistusta tai orjuutta tai naisten alistettua asemaa ja niin edelleen?

Vierailija
13/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kaava toistuu kaikissa ääriliikkeissä: minkään ei anneta kyseenalaistaa omaa maailmankatsomusta. Joidenkin mieli ei kertakaikkiaan kestä sitä. Maailma jakautuu kätevästi meihin ja muihin, oma aate on ainoa oikea. Emmekö koskaan opi kollektiivisesti mitään historian julmuuksista? Kristinuskon rauhanomainen historia nimittäin on TODELLA lyhyt.

Näistä näkee miten sodat ja julmuudet ovat mahdollisia. Mikä on se mekanismi millä syrjityn kärsimys ohitetaan. Ja olen myös tullut siihen tulokseen, että uskovaisia ajaa pohjimmiltaan helvetin pelko. Ei lähimmäisenrakkaus, moraalisesti oikeiden asioiden tekeminen, ei myötätunto eikä luottamus jumalan oikeudenmukaisuuteen, arvostelukykyyn ja hyvyyteen.

Vierailija
14/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauhistelee Vanhan Testamentin tekstejä, vakiovastaus on se että no ne koski vain juutalaisia aikanaan. So? Siis se kaikki oli jumalan mielestä ok jollekin kansalle joskus? Miten ihmeessä?

Vierailija
15/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse entinen fundamentalistikristitty, enkä uskovaisaikanani juurikaan lukenut Vanhaa testamenttia, tai luin sieltä vain niitä mukavampia osia, kuten Psalmeja ja Jesajan kirjaa. Silti vastaani välillä tuli todella oudoksuttavia ja häiritseviä kohtia, mutta yritin olla ajattelematta niitä - tavallaan lakaisin ne maton alle voidakseni pitää uskoni ja kuvani Jumalasta ehyenä.

Vierailija
16/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauhistelee Vanhan Testamentin tekstejä, vakiovastaus on se että no ne koski vain juutalaisia aikanaan. So? Siis se kaikki oli jumalan mielestä ok jollekin kansalle joskus? Miten ihmeessä?

Niin juuri - miten täydellinen, armollinen ja rakastava jumala olisi ikinä voinut käskeä ketään tappamaan kokonaisia kansoja tai kivittämään kapinallisia teinejä kuoliaaksi? Ja miksi Jumala olisi halunnut ihmisten jatkuvasti tappavan eläimiä hänelle uhrilahjoiksi? Millainen jumala nauttii tappamisesta ja verenvuodatuksesta?

Vierailija
17/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi testamentti on se juttu, sieltä löytyy armo ja totuus!

Vierailija
18/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala huomasi olleensa psykopaattinen sadisti ja tuli katumapäälle?

Vierailija
19/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Jumala olekaan ikuinen ja muuttumaton? JOs hän on muuttumaton, eikö hän ole yhä sama Jumala, joka VT:n aikoina johdatti israelilaisia lukuisiin sotiin ja kehotti tappamaan kokonaisia kansoja, letään säästämättä? Ja kivittämään tottelemattomat lapset tai sapattina työtä tehneet?

Vierailija
20/33 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskotte Jeesukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi