Minusta nuo kahden kerroksen korkeat olohuoneet on IHAN KAMALIA.
Siis mitä järkeä on tehdä olohuonetta kahden kerroksen korkuiseksi?
Kolkon näköinen, verhoratkaisut mahdottomia, lämpö nousee 5m korkeuteen, kaikuu ja lisäksi ratkaisu kaiteineen on vaarallinen lapsiperheessä.
Miksi niitä tehdään?
Kommentit (86)
Akustiikka pantiin kuntoon jo rakennusvaiheessa, katossa on akustiikka levyt,kalliiksihan se tuli, mutta tokihan me haluttiin toimiva talo!
Ikkunat meillä pesee siivoojat ja verhot suunnitteli sisustussuunnitteja.
Lämpö pysyy tasaisena huippu ilmanvaihtokoneen ansiosta.
Minulla taas ahistaa kyläillä "matalissa" ,tunkkaisissa puutaloissa :)
Otan osaa, teillä on juuri tuollainen kamala olohuone. Myönnä pois, että luulet kuitenkin että porukka on teille kateellisia. Mutta tiedoksi, että nyrpeä ilme johtuu siitä, että he yrittävät olla normaaleja, vaikka ajattelevat kokoajan että kamala olohuone.
Mulla tulee noista korkeista olohuoneista mieleen ihan meidän firman tuloaula. Ja jos tähän on vielä yhdistetty moderni keittiö, niin mun tekisi mieli juosta karkuun. :)
Akustiikka pantiin kuntoon jo rakennusvaiheessa, katossa on akustiikka levyt,kalliiksihan se tuli, mutta tokihan me haluttiin toimiva talo!
Otan osaa, teillä on juuri tuollainen kamala olohuone. Myönnä pois, että luulet kuitenkin että porukka on teille kateellisia. Mutta tiedoksi, että nyrpeä ilme johtuu siitä, että he yrittävät olla normaaleja, vaikka ajattelevat kokoajan että kamala olohuone.
Mulla tulee noista korkeista olohuoneista mieleen ihan meidän firman tuloaula. Ja jos tähän on vielä yhdistetty moderni keittiö, niin mun tekisi mieli juosta karkuun. :)
voi kristus mikä pimeä perunakellari ja mauttomasti sisustettu.
ts. joko olkkarin leveys ta pituus (tai molemmat) on isompi kuin korkeus.
Sielläkin on sisustussuunnittelijan suunnittelemat verhot ja siivooja pesee ikkunat.
Meidän kavereilla on 60-luvun rivitaloasunto, jossa on aivan ihanat isot ikkunat (remontoitu) ja todella valoisa ja avara olohuone. Joten ei se korkea olkkari ole ainoa avaruutta tuova asia. Ap taisi tarkoittaa niitä 2 kerroksen korkuisia ratkaisuja eikä sellaisia korotettuja viistokattoja, joita saa 1-kerroksisiinkin. Ne ovat mielestäni ihan kivoja, koska niissä ei tuota meteliongelmaa tule.
Kyllä mä tuttavien luona ajattelen muuta kuin heidän kämppänsä tiloja. Minusta kertoo ihmisestä paljon se, että pitää arvostella kaikkea mitä muilla on ja mistä muut pitävät. Fiksu ihminen ymmärtää, että makuja on monia ja jokainen valitsee itselleen mieluisammat vaihtoehdot.
tosin pidän tavallista korkeammasta huonekorkeudesta muuten, ja en ymmärrä miksi monissa kodeissa korkea olohuone mutta tavallisen korkuiset muut huoneet? Puoli metriä lisää huonekorkeutta tekee tiloista avaramman oloiset, olettaen nyt etteivät huoneet ole mitään muutaman neliön pikkukammareita lattianeliöiltään.
Mutta en pidä myöskään kaksikerroksista taloista, ymmärrän että jos pieni tontti niin "pakko" rakentaa sellainen, mutta turhaa rappusissa ravaamista jne. Yhdessä kerroksessa kaikki toimii paremmin, ja jos joskus vaikka jalka katkeaa tai vanhana joutuu pyörätuoliin niin helppo liikkua ilman mitään "tuolihissien" rakentamista kun kaikki samassa kerroksessa.
No miten sä luulet että ne on sinne kattoon saatu, heittämälläkö?
rakennusoikeuden kanssa, halutaan mahdollisimman isonnäköinen talo, mutta rakennusoikeutta ei ole raknetaa yläkertaa "kokonaan". Siksi näitä aukkoja tulee myöskin. Ja varmasti myös siksi, että jotkut niitä haluaa. Te kenellä tällainen on, miten vaihdatte korkeassa kohdassa olevien valaisimien lamput? Henkilönosturia ei saa ovesta sisälle ja tikkailla ei yletä? Vai myyttekö talon kun laput palaa?
talon rakennusvaiheessa sinne saa kattoon vaikka mitä, kun sen henkilönosturin saa ajettua sisälle, tai sinne voi rakentaa tilapäisiä rakennustelineitä. Niitä ei valmiiseen talooen enää saa. Joten miten palaneet lamput siis vaihdetaan? Heitetään ehjä lattialta tilalle vai?
No miten sä luulet että ne on sinne kattoon saatu, heittämälläkö?
rakennusoikeuden kanssa, halutaan mahdollisimman isonnäköinen talo, mutta rakennusoikeutta ei ole raknetaa yläkertaa "kokonaan". Siksi näitä aukkoja tulee myöskin. Ja varmasti myös siksi, että jotkut niitä haluaa. Te kenellä tällainen on, miten vaihdatte korkeassa kohdassa olevien valaisimien lamput? Henkilönosturia ei saa ovesta sisälle ja tikkailla ei yletä? Vai myyttekö talon kun laput palaa?
talon rakennusvaiheessa sinne saa kattoon vaikka mitä, kun sen henkilönosturin saa ajettua sisälle, tai sinne voi rakentaa tilapäisiä rakennustelineitä. Niitä ei valmiiseen talooen enää saa. Joten miten palaneet lamput siis vaihdetaan? Heitetään ehjä lattialta tilalle vai?
Ei ole vaihdettu vielä yhtään lamppua enkä tiedä miten se tehdään sitten kun niitä alkaa palaa. Ostetaan jalkalamppu lattiatasoon?
kaverilla (joka siis ei asu Suomessa) on iso talo jossa korkeat huoneet ja mm. isoja kattokruunuja. Valaisimet on kiinnitetty kattoon ns. "vaijerin" varaan. Vaijeri menee kattoa pitkin (on siis sellainen "kotelo" tmv. siellä, mitä ei huomaa jollei oikein katsomalla katso) huoneen toiselle laidalla ja jatkuu seinää pitkin. Seinällä sitten on "vipu" mitä vääntämällä kattokruunu laskeutuu alemmas, ja niin ylttyy pyyhkimään pölyt ja vaihtamaan lamput. Sitten vaan "vinssataan" valaisin ylös kattoon.
pakko kuitenkin tulla lisäämään että onneksi mulle on ihan sama minkälaisissa koloissa ja halleissa asutte :D
Siis mitä järkeä on tehdä olohuonetta kahden kerroksen korkuiseksi?
Kolkon näköinen, verhoratkaisut mahdottomia, lämpö nousee 5m korkeuteen, kaikuu ja lisäksi ratkaisu kaiteineen on vaarallinen lapsiperheessä.
Miksi niitä tehdään?
hukkaneliöitä, ainakin useimmiten. Avaruutta tilaan saa muutenkin kuin nostamalla huonekorkeutta. Toisaalta se tuo muunneltavuutta tilaan (ainakin joskus). Tiedän monia, jotka ovat rakentaneet ylimääräisen makuuhuoneen/parven yläkertaan tuohon olohuoneen päälle. Ikkunat tietysti ratkaisevat sen, onnistuuko ratkaisu hyvin vai ei.
pakko kuitenkin tulla lisäämään että onneksi mulle on ihan sama minkälaisissa koloissa ja halleissa asutte :D
ajattelevat MEIDÄN olohuoneesta. We love it.
Ja joo, pirun korkea on.
Monet taloyhtiöt (jos on yhtiöstä kyse) tilaavat kerralla kaikille yhteisen ikkunanpesun, joka sitten nosturilla/tikkailla hoidetaan pari kertaa vuodessa sieltä ylhäältä asti.
Valo on ihanaa ja itsekin tykkään avarasta, eikä mua haittaa, jos joku meille olkkariin sisään näkisi. Viihtyvyyteen vaikuttaa kuitenkin myös ikkunoiden suunta - ystäväni kovasti kehuu heidän "kahden kerroksen korkuista loft-olohuonettaan", vaikka kaikki kaihtimet on sitten visusti aina kesällä kiinni, koska ikkunat ovat etelään. Olohuone on jumalattoman kuuma. Valon kustannuksena on kuumuus. Aika paljon vaikuttaa myös, mitä siitä mahti-ikkunasta näkyy.
mutta en tajua minäkään miksi yhdestä huoneesta pitää tehdä hallimainen ja ruma jättämällä auki yläkerran lattia siitä kohtaa.
Ovat kuin jotain vankiluiluja missä kaikuu. Kolkkoja ja kaikuvia. YÖK
Ainakin jos ei viitsi nähdä vähän vaivaa ;)
ajattelevat MEIDÄN olohuoneesta. We love it.
Ja joo, pirun korkea on.
Meillä myös korkea olohuone, mutta kun akustiikka ja sisustus on kunnossa, ei ole ongelmaa kaikumisessa. Minulle on aivan sama, kuka missäkin asuu, kunhan itse viihtyy.
Ei ne kaikkialla ole niin kauniita, mutta joskus ovat vaikka ovatkin hukkaneliöitä ja vievät energialaskua ylemmäs. Kamalampaa minusta on kun taloihin tehdään niin alhainen huonekorkeus, että pitkää ihmistä ahdistaa, kuin luolaan kömpisi!