Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla sukulaisia, joiden luona vierailusta pitää maksaa?

Vierailija
17.10.2010 |

Aina pitää maksaa jollain tavalla, joko rahalla kulutetusta vedestä ja sähköstä tai sitten työllä.

Kyseessä on ihan lähisukulainen.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan vapaaehtoisesti eli lasketaan itse mitä sähkö tai talvella kaasulämmitys on lomamme aikana maksanut (asumme sukulaisen pienessä talossa); ja jätämme rahaa kustannuksiin. Lomailemme tuolla sukulaisen luona kesäisin 4-8vkoa ja talvella 2 viikkoa, joten ei tulisi mieleenkään olla maksamatta mitään. Sukulaisemme kuukausipalkka on n. 400e; sillä pitää elättää oma perhe ja maksaa heidän varsinaisen kotitalonsa kustannukset. Talviaikaan pelkkään lämmitykseen menee jo puolet palkasta(käyttämämme talo lämmitetään talvella vain meidän siellä ollessa)... Sukulainen ei itse ottaisi maksua vastaan, joten jätämme vain rahan jonnekin taloon (emme halua tilanteesta sukulaiselle epämukavaa "en ota - ota vaan"-väittelyä). Raha tulee heille kuitenkin tarpeeseen eikä sukulainen enää yleensä jälkikäteen "valita" maksusta. Tämä järjestely on ihan toimiva; näin molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.

Vierailija
42/60 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esim. viimeisen kolmen vuoden aikana meillä on ollut yhteensä

9 viikkoa, 8 viikkoa ja tänä vuonna jo 13 viikkoa vieraita talossa!

On muuten aika kallista elättää aikuisia sukulaisia ja kavereita lapsineen, vaikka kuinka olisi ihanaa saada ystäviä ja sukulaisia kylään.

Sellaisia vieraita kutsutaan uudestaan ketkä osallistuvat arkeemme ihan tavallisesti (kotityöt ja kustannukset) muut saavat jäädä once in the life time - vieraiksi. Ja meillä siis oli esim. nyt kesällä 6 henkinen perhe 6 viikkoa lomalla. Sen jälkeen tulivat omat vanhempani "vain" viikoksi, mutta kieltämättä oli mukavaa kun maksoivat itse ruokansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että he kokevat teidän tulevan sinne lomalle jottei tarvisisi maksaa hotellista. Pyytävät sitä satasta jotta suku ei muuttaisi heitä täysin täysihoitolaksi.

Käykö heillä paljonkin vieraita Suomesta jos on oikein oma siipi teillä käytössä? Jos vieraita käy niin paljon että ovat "joutuneet" rakentamaan näille oman siiven jotta saisivat pidettyä oman rauhan niin ymmärrän että pyytävät pientä korvausta joka auttaa varmaan kuittaamaan velkoja tuon vierassiiven rakentamisesta.

Minusta olisi harmillinen ajatus että asuisin etelässä ja jokainen suvun perhe viettäisi meillä (eri) viikon vuodessa, iso suku niin meillähän olisi aina patjat olohuoneen lattialla. Kiusaus vieraiden laittamiseen eri siipeen olisi aika kova, jos vain saisi jostain rahat sitä vierastilaa varten. Samoin voisi olla aika harmillista jos vieraat tulisivat meille ja viettäisivät päivät rannalla ja nähtävyyksissä (pääsääntöisesti) ilman meitä. Tulisi aika hyväksikäytetty olo.

Vierailija
44/60 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme meinaan nähneet lähialueiden nähtävyydet jo niin monta kertaa, että kukaan meidän perheestä ei enää jaksa innostua niihin lähtemisestä (joko tuntuvat jo niin nähdyiltä tai sitten ovat tosi kalliita).

Vierailija
45/60 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

He kutsuvat meidät sinne, emme tuppaudu. Viemme aina runsaat tuliaiset ja he usein "tilaavat" meidän mukanamme tiettyjä juttuja Suomesta, kuten lastenvaatteita tai taloustavaraa. Niistä eivät maksa mitään vaan ottavat tuliaisina. Heillä ei käy paljon vieraita ainakaan omien sanojensa mukaan. No, en kyllä ihmettele, jos toimivat samoin kaikkien vieraiden kanssa. Heillä on iso talo, joten vieraat eivät häiritse normaalielämää.

Me olemme hyvin itsenäisiä heillä ollessamme. Minä mm. siivoan heillä, autan ruuanlaitossa jos syömme yhdessä, mutta usein syömme ulkona (oma perhe, pyydämme heitä aina mukaan tosin.)Käyn kaupassa ja viimeksi siellä ollessamme ostin kaikki ruuat heillekin koko viikon ajaksi. Lisäksi heille jää meidän ruokiemme loput, eli yleensä kuivatavaraa kuten riisiä, kaakaota jne. Heidän lisäsiivessään on keittomahdollisuus, joten välillä saatamme tehdä jotain puolivalmista itse. Lähtiessämme siivoamme kunnolla, ostamme vessapaperit käyttämiemme tilalle jne.

Jos itse olisin tämän sukulaisen housuissa, en todellakaan kokisi, että meidän vierailustamme on heille vaivaa, päinvastoin. Laskimme, että silkan rahan lisäksi heille jäin yli 200 eurolla tavaraa tai hyödykkeitä meidän käyntimme jälkeen.

Meillä kai tässä pitäisi olla hyväksikäytetty olo eikä heillä. Mutta meidän motiivimme on nähdä heitä ja lasten nähdä serkkujaan. Kuten tuossa aiemmin sanoin, näkisimme heitä paljon mieluummin Suomessa kuin maksaisimme kalliin matkan samaan kohteeseen, jossa olemme käyneet jo useamman kerran. Mutta ehkä tämä nyt pitää tosiaan ottaa vinkkinä siitä, että eivät meitä sinne halua.

Vierailija
46/60 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ompas outoa! Toki vien aina tuliaisiksi vaikka itseleivotun maustekakun, mutta en koskaan rahaa! Äidille mennessä vien omaa ruokaa ja kysyn tarvitseeko jotain viedä. Unohda tuollaiset sukulaiset!!!

Vierailija
47/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap;n sukulainen asuukin ulkomailla. Ihme juttu että ensin siis sukulaista pidetään moukkana kun ajateltiin että jos menee mökille niin pitää maksaa vuokraa ja sähköä.

Mutta jos se sama tapahtuu ulkomailla se onkin ihan ok.

Miksi??

Vierailija
48/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän teilläkään mikään pakko ole siellä joka vuosi käydä, jos tuntuu, että on liian kallista. Ihan hyvin te osallistutte arkeen ja kustannuksiin tuon kuvailusi mukaan. Ehkä teidän ei vaan pidä tarjota sitä "vesimaksua", siis kysyä erikseen siitä.

Nuo siivoukset sun muut on minusta aika luonnollisia, jos vaikka viikonkin on vieraana. Niistä en erityisemmin olisi marttana.

Tuohon kommenttiin, että "mielummin kävisi muualla lomalla". Se on hyvä muistaa toisinkin päin niitten, joilla ulkosuomalaisia sukulaisia (en tällä viittaa mitenkään aphen vaan yleensä), ei hekään välttämättä halua viettää kaikkia lomiaan Suomessa.

Vierailija
49/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi nuorempana mäihä, mun työkaveri puhui matkasta Amerikkaan ja halusi jonkun mukaan. Hänen siskonsa asui siellä, majoitus olisi ilmaista.

Mentiin, sisko asui mielettömässä villassa, mutta keskellä korpea. Kummallakaan ei ollut ajokorttia, mutta me uitiin uima altaalla, otettiin aurinkoa, leikittiin lasten kanssa.

Siskolla oli ns tyttöporukka ja yhtenä päivänä nämä kokoontuivat sinne. Me oltiin tuotu turkinpippureita mukana ja tarjoiltiin salmareita. Olen joskus ollut baarissa kesätöissä, leikin baarimikkoa, juotettiin kaikki hienostorouvat humalaan ja meillä oli tosi mukavaa.

Siellä oli tietty palvelusväkeä ja ns jeesattiin keittiössä, paistettiin pannukakkuja, siivottiin uima allasta, ajettiin nurmikkoa jne, tehtiin mitä talossa voitiin tehdä.

Tästä on yli 10 v aikaa ja edelleen saan tältä amerikan siskolta joulukortin jossa pyytää kylään. Olemme puheenaihe vieläkin.

Vaikka ns mokattiin vatårmaan monessa suhteessa, tuotettiin iloakin porukkaan ja perheeseen.

Vierailija
50/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja palkkatasoa suhteessa Suomessa maksettaviin? Ehkä raha tuleekin heille tarpeeseen?

Vierailija
51/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ap olisi kertonut olevansa ulkomamma, joka kyllästynyt kuppaaviin sukulaisvieraisiin. Uskon, että moni olisi sanonut, että ei saa olla liian kiltti vaan luonnollisesti täytyy vuokraa periä. Kynnysmatoksi ei saa alkaa eikä ilmaiseksi B&B-lomakeitaaksi.

Mites olikaan se Italian loma-asuntoketju? Kaikki olivat sitä mieltä, ettei sitä tarvii ilmaiseksi antaa muille käyttöön.

Tuo ap:n sukulaisperhehän on joutunut ostamaan erillisen siiven lukuisille vieraille. Ja kaippa kylmän siiven käyttöönotto jotain maksaa jokaista vierailua kohden.

Asia ei tule ap:lle yllätyksenä. Älkää menkö, jos speksit ei kelpaa.

Vierailija
52/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliaisia viedään aina monen kympin edestä. Ja kun lopussa kysytään, että mitä ollaan velkaa, niin aina sama juttu että vedestä ja sähköstä voitaisiin maksaa tuo huntti.

Majoitus on talon toisessa siivessä omalla kylppärillä.

Nähdään kerran vuodessa.

Niin, minkä maan rahaa se huntti on?

Ei vettä ja sähköä saa parissa päivässä tai viikossakaan kulumaan paria euroa enempää. Se huone lienee joka tapauksessa lämmin, joten ei mahdollisesta lämmityssähköstäkään tule lisäkuluja. Saunan lämmittäminen maksanee, mutta sitähän teillä ei erikseen ollut.

Siis luulen provoksi. Tai isäntäväki ei vaan kovinkaan paljoa halua vieraita. :-)

Vierailija
53/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kertoi, että he itse kysyvät lähtiessään, mitä ovat velkaa.

joten tässä muutama vinkki jatkoa ajatellen:

1. jos menette ja yövytte siellä sukulaisella, ette enää kysy: mitä ollaan velkaa, pitääkö vielä maksaa jotain tms.

kiitätte ja lähdette.

2. ette mene tänä vuonna sinne lomalle

3. menette, mutta yövytte muualla, maksatte siitä sen mitä pitääkin: yleensä niihin hotelliyöpymisiin kuuluu aamupalat ja ehkä muutakin ruokaa hintaan mukaa, eikä tarvitse enää ostaa ruokaa sukulaisperheelle eikä siivota, siivous yleensä kuuluu hintaan.

joten saattaa tulle yhteenlaskettuna edullisemmaksi ottaa maksullinen hotelli tms. yöpymispaikka.

Vierailija
54/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni pitää osallistua kustannuksiin jos majailee sukulaisissa pidemmän aikaa esim yli viikon! Minua ainakin suunnattomasti ärsyttää eräät sukulaiset jotka tulevat meille lomailemaan tyyliin 2 viikoksi kerrallaan ja odottavat että heitä passataan ja ruokitaan tämä aika. Kyllä aikuisen ihmisen pitää itse hoitaa kustannukset!

Vierailija
55/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni pitää osallistua kustannuksiin jos majailee sukulaisissa pidemmän aikaa esim yli viikon! Minua ainakin suunnattomasti ärsyttää eräät sukulaiset jotka tulevat meille lomailemaan tyyliin 2 viikoksi kerrallaan ja odottavat että heitä passataan ja ruokitaan tämä aika. Kyllä aikuisen ihmisen pitää itse hoitaa kustannukset!

etten kyllä siltikään lähtisi laskuttamaan majoituksesta tai sähköstä ym! Mutta eräät ei ymmärrä edes tuoda ruokaostoksia itse vaan olettavat tulevansa täysihoitoon. Eikä puhettakaan loppusiivouksesta tai osallistumisesta muutenkaan kotitöihin!

Vierailija
56/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan tulee kalliimmaksi kuin hotelliloma, eikä ole edes lomaa.

Vierailija
57/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ei saa vain olla, vaan koko ajan pitää tehdä jotain. Anoppi itse hösää paikasta toiseen eikä tajua, että voisi vain istua alas. Koko ajan soi puhelin, porukkaa soittaa yötä myöten, laitetaan pihaa, tehdään ruokaa, siivotaan, korjataan.

Kun mennään mun vanhemmille, ei tarvitse tehdä mitään. Siellä palvelu pelaa ja äiti hoitaa lapset, anoppi vetoaa siihen, että navettatyöt on tehtävä tai eläinlääkäri tekee ilmoituksen eikä meijeri maksa maidosta.

Vai pitäskö niiden hankkia lomittaja jotta voivat keskittyä sinun passaamiseesi?

Täytyy kyllä sanoa etten ikinä ilkeäsi teettää äidilläni kaikkea ja itse vaan lomailla.

Vierailija
58/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta erään perheen tiedän, jonka luona käydessään pitää viedä omat vessapaperit ja käsienpesusaippua mukaan mikäli mielii heillä vessassa käydä. Tämä siis koskee ihan tavallisia kahvitteluvieraitakin. Perheen omat saippuat ja paperit piilotetaan kaappeihin, ettei vieraat pääse käsiksi.

Meinasi tosiaan leuka tippua ensimmäistä kertaa heillä kyläillessään, kun emäntä ilmoitti puhelimessa, että omat paperit ja saippuat mukaan kun heillä on sellainen käytäntö jos vieraat haluavat vessassa käydä.

Kahdesti taisin kyseisessä paikassa kyläillä.

Vierailija
59/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha sanonta, että vieraat ja kala alkaa haista kolmantena päivänä.

Vierailija
60/60 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppilaan piti aikanaan viedä aina ruokaa vähintään sen verran kuin siellä syötiin. Mieluummin enemmän. Ja kun tulivat vastavierailulle, niin heidät piti tietty aina syöttää.. piimää ja palasokeria saattoivat tuoda mukanaan (kun meillä ei käytetä kumpaakaan). Ja silti oli vierailusta jälkikäteen valittamista.

Nyt ei enää vierailla kumpaankaan suuntaan, ei olla vierailtu n. 15 vuoteen.. Välimatkaa siis 450km, joten ihan päiväseltään ei voi edes käydä. Mutta vierailut loppui siihen, kun esim apen kuoltua mentiin hautajaisiin, ja meidän olisi majoitettu miehen (narkomaani) sekun yksiöön, lasten kanssa.... Joo, ei jääty yöksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi