Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä jotkut laittaa lapsen nukkumaan jo seitsemältä??

Vierailija
15.10.2010 |

En voi ymmärtää,miksi lapsi laitetaan yöunille 19-20 aikaan illalla. Tietysti ajoissa pitää mennä nukkumaan,jos seuraavana päivänä on aikainen herätys,mutta silti,eikö 19 ole liian aikaisin. Pienet lapsethan nukkuvat vielä päiväunia,joten paikkaavat aamun heräämistä sillä. Eihän nämä perheet voi käydä esim. iltaisinedes kylässä,kun pikku nuppu pitää saada ajoissa nukkumaan. Olen itsekin jämäkkä nukkuma-ajoista,mutta meillä on 21 ollut sellainen hyvä yöuniaika. Entäpä kun lapsi haetaan hoidosta klo.17 ja nukkumaan klo19,mitä tällainen lapsi tietää kodista ja normaalista illasta perheen kanssa?? Tietysti aikuisille jää reilusti omaa aikaa,lapsihan voi sitten nukkua hoidossa vähemmän,et nukahtaa kotona aikaisin...

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen aamupainotteista työtä ja välillä lapsi joutuu heräämään ennen aamukuutta, joten on kohtuullista laittaa hänet illalla seitsemältä nukkumaan kuin antaa valvoa yhdeksään. Jos illalla antaa lapsen valvoa myöhään, niin on se aika toivotonta saada pirteää ja iloista lasta sängystä aamulla ylös. Kesken syvän unen herättäminen ei tee kenellekään hyvää!

Vierailija
42/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä joku tosissan sitä mieltä, että kaikkien lasten biologinen rytmi on että yöunet nukutaan 19-07? Tutkimusnäyttöä asiasta, kiitos.

En ymmärrä minäkään tuota, että lapset laitetaan nukkumaan klo 19 ja sitten valitetaan, kun heräävät klo 5. Oi kyllä minäkin laittaisin omani nukkumaan klo 19 ja nauttisin joka ikinen ilta miehen kanssa lapsivapaasta, mutta kun meidän lapsi ei vain nuku noin paljon, joten en tod ala heräilemään aamuviideltä. Järki käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluta/jakseta olla lasten kanssa, pitää olla sitä "omaa aikaa".

Vierailija
44/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräävät aamulla n. klo 7-8. Asumme ulkomailla eli käyvät jo koulua klo 9-15. Itse haluavat illalla nukkumaan. Olen ajatellut että tarvitsevat vain paljon unta. Jos joku kritisoi minua siitä että lapset saavat mennä nukkumaan jo klo 19 niin voi voi. Väkisinkö niitä pitäisi valvottaa?? Täällä ei ole koulussa 3 vuotiaana mahdollista nukkua päiväunia ja joskus on jopa kova homma pitää lapsi hereillä siihen seitsämään. Sitä nyt pidän sääntönä että ennen sitä seiskaa ei mennä yöunille että ehtivät hetken olla isänsäkin kanssa.

Vierailija
45/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aloittaa iltapuuhat klo.19

sängyssä on viimeistään puoli 8 ja nukahtaa reippaasti sitä ennen.

On aina tarvinnut unta paljon, herää aamulla kahdeksan aikaan eli nukkuu kellon ympäri, ei nuku päiväunia.

Ja kyllä hän vaan sanoo seitsemän aikaan että väsyttää...

Ja jos joskus on illalla jotakin menoa esim. teatteri, konsertti tms. niin valvoo kyllä eikä nukhada istualleen, eli voidaan käydä jossain tuonkin kelloajan jälkeen, mutta perusrytmi on tuo .

Silloin kun ollut jotain erikoista ja on valvottu, herää kuitenkin ajoissa ja on väsynyt koko päivän.

Vierailija
46/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omaa laiskuuttaan. Ei haluta/jakseta olla lasten kanssa, pitää olla sitä "omaa aikaa".

Kyllä, tätähän se juuri olikin :D

T: Se jolla lapsi nukkuu vielä 14h yössä.

Vierailija
47/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kaksi lasta, kouluikäisiä.

toinen nukkuu 9 h yössä, on aina nukkunut, joten häntä EI TODELLAKAAN voi laittaa maate klo 19... naurettava ajatuskin. tähän ei ole vaikuttaneet päiväunien pois jääntikään, vaikka niin joskus toivoin... ei vain tarvitse unta.

toinen sen sijaan nukkuu vieläkin 11 h yössä (vanhempi) jos tilaisuus tulee, valitettavasti tämä nuorempi yökyöpeli valvottaa / herättää aamulla.

meidän lapset ei herää klo 06 tai 05, vaan 9/11 h nukkumaan menostaan.... eli kuvaa varsin hyvin sitä että unen tarve on kiinteä ei herätysaika

Vierailija
48/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi menee nukkumaan 19 ja minä kello 20. Muuten ei jaksettaisi.

Vierailija
49/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät jaksa/halua olla lastensa kanssa. "Oma aika" tärkeämpää.

Ikävää, todella ikävää.

Vierailija
50/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluta/jakseta olla lasten kanssa, pitää olla sitä "omaa aikaa".

Vierailija
51/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennään eli kun lapsi nukahtaa, en estele :)

Vierailija
52/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät jaksa/halua olla lastensa kanssa. "Oma aika" tärkeämpää.

Ikävää, todella ikävää.

se lapsi nukkuu kuitenkin, onko väliä onko ne tunnit 19-07 tai 21-09. Ei tässä kuitenkaan tainnut mistään väkisin nukuttamisesta/makuuttamisesta olla kyse.

Meillä lapsen iltatoimet aloitetaan seiskan jälkeen koska nukkuu niin pitkät yöunet. Illalla ei tarvitse välttämättä missään kaupoilla/asioilla käydä mutta aamulla olisi kiva päästä lähtemään ennen puoltapäivää jos jotain menoa on.

Vierailija
53/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omaa laiskuuttaan. Ei haluta/jakseta olla lasten kanssa, pitää olla sitä "omaa aikaa".

No joo, se koira älähtää... =DDD

Vierailija
54/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai lapsi on väsynyt aina siihen aikaan kun on tottunut menemään nukkumaan. Ei sitä unirytmiä hetkessä siirretä. Hauskoja nämä vanhemmat että jos yhtenä/kahtena iltana antaa valvoa tunnin-puolitoista pidempään, niin lapsi on väsynyt ja luontainen unirytmi on aikaisempi. Jos haluaisi siirtää tuon verran nukkuma-aikaa, niin pitäisi kokeilla parisen viikkoa ennen kuin lapsi on tottunut uuteen rytmiin.

Kiinnitti minunkin huomiota kuinka paljon monen lapsi tarvitsee unta vuorokaudessa: Ihan huimia aikoja. Tarvitsevatkohan nämä kaikki lapset oikeasti näin paljon uniaikaa?

Illalla ja aamulla vietetyssä perheen yhteisessä ajassa on yleensä eroa. Illalla saa lapsen kanssa pidettyä paremmin sen rauhaisan yhteishetken ja ehkä kaikki perheenjäsenet ovat varmemmin paikalla kuin aamulla.

Ymmärrän hyvin sen aikaisen nukkumaan menon, jos vanhempien työt alkavat todella aikaisin ja lapsi pitää viedä hoitoon. Tosin säälin silti niitä lapsia jotka kiikutetaan aamupimeällä 6-6:30 maissa hoitoon ja mikäli tekevät vielä sen täyden hoitopäivän. Sitten kun koulu alkaa nämä lapset viettävät aamulla yksin aikaa ennen koulun alkua ja lapset ja aikuiset elävät eri aikatauluissa. Tiedän etteivät kaikki voi töillensä mitään, mutta silti säälittää lapset.

t: Vuorotyötä tehneen äidin lapsi, jonka ehdoton kriteeri opiskelupaikan valinnassa oli työ, jossa on normaali ja liukuva työaika (näin on parasta perheen kannalta)

Vierailija
55/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää puolustella ja selitellä??

No joo, se koira älähtää... =DDD

kun en puolustele ja selittele.

Mä voisin ja jaksaisin lapsen kanssa oikein hyvin myöhempäänkin mutta lapsi ei. Ja silti joudun aamuisin odottelemaan lapsen heräämistä :D

Vierailija
56/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan kateellinen kun omat lapset ovat kovin vähäunisia verrattuna moneen muuhun ikäiseensä.

Meillä lapset ovat sängyssä 21-21.30 ja yleensä 7v nukahtaa aika pian mentyään sänkyyn. Kohta 3v nukahtaa vartissa ja 9v valvoo usein 23 saakka, kun ei vielä nukuta. Aamulla heräävät kaikki 7.30. Päiväunet on loppuneet kaikilta kolmelta lapselta 2v ikäisenä tai hieman alle.

Kukaan ei kiukuttele tai tappele illalla väsymystä. Lomilla valvovat sitten 22-23 saakka ja aamut menee 8-9 asti.

En voisi kuvitella laittavani ketään noista seiskalta sänkyyn. Jos jostain syystä nukahtaisivat silloin, heräisivät varmaan jo ennen viittä aamulla eikä se sovi seinillekään.

Mutta jokainen tekee niinkuin lapselle on paras.

Vierailija
57/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos joku sanoo sulle, että alottaa lasten iltapuuhat klo 19 aikaan voi tarkottaa sitä, että sillon ruvetaan rauhottumaan, eikä enää kavereiden kanssa riehuta. Se tarkottaa myös sitä, että sillon on hetki arkikiireiden keskellä viettää yhdessä perheen kanssa rahoittuen. Eli käydään pesulla, katsotan vähän telkkaria, syödään iltapala, laitetaan valmiiksi seuraavan päivän vaatteet, luetaan iltasatua, pestään hampaat. Ja jos aamulla on herätys aikaisin klo 6 niin kyllä vaan pienet lapset sitä unta tarvitsee sen 9 tuntia vähintään.

Vierailija
58/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt aivan samaa ap. Mulle ainakin osasta näitä vanhempia on tullut sellainen kuva, että halutaan äkkiä lapsista eroon, että jää omaa aikaa. Eipä tarvitse olla kuin pari tuntia lastensa kanssa päivässä. Mulle se ei riittäisi. Ymmärrän jollain tapaa asian näiden kaikkein pienimpien kohdalla, jotka eivät saa päivähoidossa ollessaan nukkua päivällä riittävän kauan. Ja niiden joilla aikaiset herätykset vanhempien työaikojen vuoksi. Muuten olen aina ihmetellyt aivan samaa, enkä pidä myöhäisenä aikana 20.30-21.00 nukkumaan menoaikaa, enkä tunne ketään jonka lapset valvoisivat klo 23 asti. Enkä pidä parempina vanhempina sellaisia, joiden lapset menevät aikaisin nukkumaan. Kuten sanottu, jokaisella perheellä on oma aikataulunsa. Meillä on se etu tällä hetkellä, että lapset saavat nukkua klo n. 7.30 asti, koska pk on niin lähellä ja samoin työpaikat. Eli menevät hoitoon n.klo 8.30. Todennäköisesti rytmi kuitenkin aikaistuu puolella tunnilla, kun toinen aloittaa koulun ensi syksynä. Itse ajattelin lyhentää työaikaa, että pystyn olemaan enemmän aikaa lasteni kanssa.

Syvä uni on se mitä ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä ja jonkun mainitseman aivojen kehittymisen kannalta. Ei riitä että ihminen nukkuu sitten aamulla pidempään, se ei korvaa tuota syvän unen vaihetta joka on vaan alkuillasta.

Vierailija
59/100 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt aivan samaa ap. Mulle ainakin osasta näitä vanhempia on tullut sellainen kuva, että halutaan äkkiä lapsista eroon, että jää omaa aikaa. Eipä tarvitse olla kuin pari tuntia lastensa kanssa päivässä. Mulle se ei riittäisi. Ymmärrän jollain tapaa asian näiden kaikkein pienimpien kohdalla, jotka eivät saa päivähoidossa ollessaan nukkua päivällä riittävän kauan. Ja niiden joilla aikaiset herätykset vanhempien työaikojen vuoksi. Muuten olen aina ihmetellyt aivan samaa, enkä pidä myöhäisenä aikana 20.30-21.00 nukkumaan menoaikaa, enkä tunne ketään jonka lapset valvoisivat klo 23 asti. Enkä pidä parempina vanhempina sellaisia, joiden lapset menevät aikaisin nukkumaan. Kuten sanottu, jokaisella perheellä on oma aikataulunsa. Meillä on se etu tällä hetkellä, että lapset saavat nukkua klo n. 7.30 asti, koska pk on niin lähellä ja samoin työpaikat. Eli menevät hoitoon n.klo 8.30. Todennäköisesti rytmi kuitenkin aikaistuu puolella tunnilla, kun toinen aloittaa koulun ensi syksynä. Itse ajattelin lyhentää työaikaa, että pystyn olemaan enemmän aikaa lasteni kanssa.

Syvä uni on se mitä ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä ja jonkun mainitseman aivojen kehittymisen kannalta. Ei riitä että ihminen nukkuu sitten aamulla pidempään, se ei korvaa tuota syvän unen vaihetta joka on vaan alkuillasta.

että syvän unen aika on ILTAYÖSTÄ, eli n. 22-00, ei suinkaan alkuillasta. Harva aikuinen nukkuu yöunia vielä alkuillasta ja aika terveitä kuitenkin ollaan.

Vierailija
60/100 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syvän unen aika on ILTAYÖSTÄ, eli n. 22-00, ei suinkaan alkuillasta. Harva aikuinen nukkuu yöunia vielä alkuillasta ja aika terveitä kuitenkin ollaan.

Ei ne kenenkään syvän unen vaiheet kellonaikojen mukaan kulje. Kyllä se kaikille tulee kun yöunille menee, meni sitten klo 19 tai 22. Kannattaisi ajatella vähän loogisemmin.