Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä jotkut laittaa lapsen nukkumaan jo seitsemältä??

Vierailija
15.10.2010 |

En voi ymmärtää,miksi lapsi laitetaan yöunille 19-20 aikaan illalla. Tietysti ajoissa pitää mennä nukkumaan,jos seuraavana päivänä on aikainen herätys,mutta silti,eikö 19 ole liian aikaisin. Pienet lapsethan nukkuvat vielä päiväunia,joten paikkaavat aamun heräämistä sillä. Eihän nämä perheet voi käydä esim. iltaisinedes kylässä,kun pikku nuppu pitää saada ajoissa nukkumaan. Olen itsekin jämäkkä nukkuma-ajoista,mutta meillä on 21 ollut sellainen hyvä yöuniaika. Entäpä kun lapsi haetaan hoidosta klo.17 ja nukkumaan klo19,mitä tällainen lapsi tietää kodista ja normaalista illasta perheen kanssa?? Tietysti aikuisille jää reilusti omaa aikaa,lapsihan voi sitten nukkua hoidossa vähemmän,et nukahtaa kotona aikaisin...

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni herra 1v on kerta kaikkiaan todella väsynyt jo klo 18 aikoihin. Tänään uni alkoi 18.20.. Mielellään me vanhemmat annettaisiin hänen valvoa sinne 20- 21! Mutta minkäs teet!

Lisäksi hän on aina ollut vähän erilainen nukkuja kun osattiin kuvitella. Jos laitetaan nukkumaan myöhemmin, on ihan satavarma, että herää aamulla 4.30- 5.00. Nyt kun pääsee nukkumaan ajoissa niin jaksaa nukkua 06.30- 07.30 asti.

Päikkäreitä vetelee 2x 1,5- 2h.

Jos lasta nukuttaa, niin antaa lapsen nukkua :)

Vierailija
82/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska vanhemmat

eivät jaksa/halua olla lastensa kanssa. "Oma aika" tärkeämpää.

Ikävää, todella ikävää.

Olet ite varmaan ihan saatanan pyhä et kai tee sisaruksia kun muut hereillä??Jos meinaa sisaruksia tehä niin kannattaa saada lapset nukkumaan ensin.Kaikki ei välttämättä jaksa "touhuta" keskellä yötä kun aamulla on aikainen herätys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa perheen nuorimmaista nukkumaan klo 19 kun muut valvovat :) Silloin, kun isot lapset olivat pikkuisia pienellä ikäerolla ja minä olin väsynyt kotiäiti, laitoin heidän nukkumaan mahdollisimman aikaisin. Nyt leppoisana mummoäitinä nautin pikkuisesta ja tiedän, että kaikki loppuu aikanaan.Kuopus käy unille n. klo 21 ja nukkuu päiväunet. Viikonloppuna saa valvoa myöhempään jos jaksaa.

Kyllä huomaa, että olet mummoäiti. Aika itsekästä valvottaa väkisin pientä lasta. Surullista.

Vierailija
84/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v menee nukkumaan 20 aikaan, siitä syystä ettei nuku kuitenkaan aamulla kuin korkeintaan seitsemään ja päiväunia suostuu nukkumaan noin tunnin. Muuten jää unimäärä liian vähäiseksi ja lapsi on kiukkuinen kitisijä. Näillä unimäärillä on vilkas ilopilleri, jos jotain haittaa, niin eipä ole minun ongelmani.

Vierailija
85/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotoisin koska olemme kaikki niin iltakukkujia, itse en kertakaikkiaan voi mennä ennen kahtatoista nukkumaan tai herään kesken unien. Tämä myös sillon kun menen jo ennen seitsemää itse töihin, korjaan univajettani sitten päiväunilla tarvittaessa. Näin olen elänyt koko aikuisikäni, eikä auta sanoa että älä nuku päiväunia niin saat aikaisemmin unta, eipä auta, kokeiltu on!! Lisäksi lapsetkin ovat aina olleet iltakukkujia, kun olin heidän kanssaan kotona, heidän rytminsä hakeutui noi 23-10. Nykyään tytöt ovat alakoululaisia menevät nukkumaan noin 21-22 joskus jopa jälkeenkin, ja eivät edes haukottele ennen tätä, saati joskus 19 aikaan...

Vierailija
86/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ennen pitää hoitaa aamutoimet ja viedä lapsi hoitoon. Eikö ole ihan luonnollista, että meidän perheessä käydään nukkumaan paria tuntia aiemmin kuin perheessä, jossa töihin mennään kahdeksalta? Minä myös pääsen töistä jo klo 13.30 joten hyvin jää aikaa ennen nukkumaanmenoa vaikka mihin.

Vierailija
87/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumaanmeno varhentui huomattavasti. Eli meillä 3-4 -vuotiaat menee kasilta nukkumaan (nuokkuvat jo sohvalla tuohon aikaan tai sitten meno menee ihan överiksi ja kaikki kiljuu ja juoksee). Ja jää kivasti omaa aikaa, kun tosiaankin olen muuten lasten kanssa päivät pitkät.

Vierailija
88/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä paljon nukkuvia lapsia. Ei taida sitten nuo eskari alakouluikäiset,jotka jo klo 19 nukkuvat mitään harrastaa,kun meilläpäin ainakin yleinen harrastusten alkamisaika on klo 18. Enpä kyllä tiedä ketään mun eskarilaiseni luokalta,joka jo noin aikaisin nukkumaan menis. Aika paljon rajoittaa normaalia elämää. Kaikki pienet ja suuremmatkin iltamenot (harrastukset,myyjäiset,joulujuhlat,konsertit,esitykset ym) alkavat yleensä juuri tuohon kuuden pintaan. Eihän noitten lasten kanssa voi mihinkään sitten lähteä,jos ihan istualtaan sit jo nukkuvat. Oikeesti nukkuuko jonkun leikki-ikäinen kellotaulun ympäri ja sit vielä 2-3 tunnin päikkärit? Leikki-ikäisen unentarve kun on noin 10-13h,vaihteluja tietty on. Mutta 15h vuorokaudessa on kyl paljon. Mulla nukkuu puolivuotias sitä luokkaa,mut ei taatusti enää muutaman vuoden ikäisenä,vaikka kuinka ulkonakin touhuais.

Meidän tuo vuotias oli todella huono nukkumaan vauvana. Nyt nukkuu siis sen 11-12h yöllä ja päivällä sen kolme tuntia. Me ollaan ulkona aika paljon ja lapsi touhuaa siellä koko ajan. Lääkäri sanoi että olisi ihme jos nukkuisi vähemmän.

Ei siis ole mitään omituista. Saat ihmetellä ihan rauhassa...

Ja kyllä, meillä vanhin menee itsestään nukkumaan ja ihan mielellään. EI ole mitään selänrapsutukia tai silittelyjä, oli mummolleen tokaissut kerran että älä silitä hiuksia kun se kutittaa.

Oli nukahtanut parissa minuutissa sen jälkeen kun mummo lähti huoneesta pois..

Vierailija
89/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaan menevät klo 20.00 ja nukahtavat vaihtelevasti 20.10-20.45 iltasadun jälkeen. Aamulla nukumme ihanasti n. 08.30-09.00 tai niin kauan kuin nukkuvat.

Vierailija
90/100 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omaa laiskuuttaan. Ei haluta/jakseta olla lasten kanssa, pitää olla sitä "omaa aikaa".

Oikeasti. Oon tosi pahoillani siitä ja siitä että ne kuuluisat nallekarkit ei mene tasan. Mutta hei, elämä on.

Se että jotkut joutuvat nukuttamaan lapsia tuntikausia ja joillain ne lapset vain nukahtavat sinne sänkyyn niin se on kuulkaas arvon ihmiset sitä yksilöllisyyttä.

Ei muuten ole tietääkseni mitään uutta tietoa se, että leikki-ikäinen lapsi tarvitsee vielä sen 12h unta. Kehitys ja kasvuhan on kovinta levon aikana.

Ja kuka ihme pitää pientä lasta väenvängällä hereillä? "nokun isommat valvoo ja säälittää tuo nuorin" siis mitä? Tuleeko lapsesta sitten muutenkin lellitty?---

Vierailija
91/100 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lapsi nukkuu kuitenkin, onko väliä onko ne tunnit 19-07 tai 21-09. Ei tässä kuitenkaan tainnut mistään väkisin nukuttamisesta/makuuttamisesta olla kyse.

mutta tämä vastaus siihen oli asiaa :)

Oma nelivuotias nukkuu nykyään 19-06, ei päikkäreitä hiodossa. Helpottaa kummasti meidän elämää kun lapsi herää pirteänä aamulla, eikä häntä tarvitse herätellä. Me syödään yhdessä aamupala ja touhutaan aamulla, mutta ilmeisesti näitä aamun yhdessäolon tunteja ei lasketa, ainoastaan niitä illan viimeisiä?

Olisi se varmaan jonkun mielestä hienompaa jos lapsi nukkuisi 20-07 (jolloin myöhästyttäisiin töistä) tai jopa 21-08 (jolloin työpaikan saisi unohtaa kokonaan) ;)

Vierailija
92/100 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

19.30,aamulla herätys 6.15. Ei nuku päiväunia.

Vierailija
93/100 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

19.30,aamulla herätys 6.15. Ei nuku päiväunia.

mutta tämä onkin suurimmamksi osaksi kotiäitien palsta, ja heillähän nukutaan aina vähintään yhdeksään.

Vinkki: lapset aikaisin nukkumaan ja itsekin aikaisin aamulla ylös. Jää aikaa sille parisuhteellekin eikä tarvitse täällä itkeä kun mies ei viihdy kotona (kuuntelemassa iltakaudet niitä väsymyksestä parkuvia lapsia)

Vierailija
94/100 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsille annetaan iltapala 19.00 ja sängyssä ovat jo nukkumassa 19.30. Aamulla herätys päiväkotiin on viimeistään 6.00. Eipä tarvitse herättää kun lapset heräävät itse 5.45-5.55. Eli nukkumaan menoaika on lapsille juuri sopiva. Saavat nukkua tarpeeksi ja lisää nukkuvat viellä päiväkodissa päiväuni aikaan. Nuorin on kohta 4v, joten vauvoista ei ole kyse.

Enemmänkin minua säälittää sinun lapset, jotka ei koskaan saa nukkua tarpeeksi kun vanhemmille on tärkeämpää päästä arki-iltaisin kylään, kuin että lapset saisivat levätä tarpeeksi!

Vierailija
95/100 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset (2v ja 9kk) menevät nukkumaan 18-19 aikaan, heräävät aamulla 07-10 aikaan. Kaksi vuotias tulee itse sanomaan kun alkaa väsyttään eli yleensä 19 aikaan viimeistään. Kaksi vuotias ei nuku enää päivä unia ja nuorempi ottaa kahdet unet päivällä. Ja jos ihan vinkkiä haluatte kuinka menevät aina tuohon aikaan niin meillä on säännöllinen rytmi ollut pienestä saakka, samat asiat iltapesut,ilta leikit tapahtuvat samaan aikaan ja nuorempi laitetaan nukkumaan viimeistään 19.00  jonka jälkeen vanhempi muksu saa vielä valvoa tai mennä nukkumaan kuinka itsestä tuntuu.

Ja mitä vanhemmaksi tulevat sitä enemmän pääsevät vaikuttamaan omiin nukkumaan menoaikoihinsa, meidän perheessä asioista koitetaan puhua.

Vierailija
96/100 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei nukahda, se ei ole väsynyt. Emme ole esimerkkiperhe, mutta meillä toimii se, että mennään kaikki 22 sänkyyn. Kämppä menee silloin hiljaiseksi. Toki miehen kanssa luetaan tms. ja pistetään halutessamme telkkaria päälle kun lapset on nukahtaneet. Lapset ovat silloin väsyneitä, eikä siihen kauaa mene. Aamulla lapset nousevat 7 aikaan, jota ennen saadaan rauhassa nukkua ja vetää omat aamutoimet läpi.

Voi iltaisin olla pidempään lasten kanssa, vierailla, harrastaa tai mitä nyt sitten ikinä haluaa. Ei se lastenhoito mitään aivokirurgiaa ole.

Suosittelen!

Vierailija
97/100 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä lisätä, että vaikka mulla on monta lasta, niin en ole ikinä ymmärtänyt sitä, että väitetään että harrastukset ja sosiaalinen elämä loppuu lasten saamiseen! Ite treenaan joka päivä, ei siihen kauaa mene. Ja toisekseen, lapset vaan mukaan kaikkiin paikkoihin heti syntymän jälkeen. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuon se, että järkkäät.bileet ja jengi lähtee 19 kun lapset pitää laittaa nukkumaan! Ottakaa rennosti, lapset voi välillä valvoakkin ja jos tosi myöhään menee niin ne voi laittaa holjaiseen huoneeseen nukkumaan ja kantaa sieltä autoon ja kotiin. No niin, nyt joku haluaa ajatella, että vien lapsia ryyppyjuhliin. No kyllä vien, sivistyneisiin sellaisiin. Hurjempiin bileisiin en. Palaan asiaan, eli tiivistettynä niin, että ei se maailmaa kaada, jos lapset silloin tällöin valvoo tai väsyksissään vähän kiukuttelee. Tai no kaataahan se, meinaan vanhempien, jotka unohtavat oman, normaalin elämän! Elämä on elämää ja ainakin minä haluan elää sitä lasten kanssa!😀 Lapset on ihania ja niiden kanssa voi tehdä melkein mitä vain, kunhan vain vähän relaa.

Vierailija
98/100 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä perustuu ihan lasten unen tarpeeseen. Meidän kolme alle kouluikäistä lasta pyritään saamaan nukkumaan siinä 19.30, unelle pyritään varaamaan se 11-12 tuntia. 5-vuotias nukahtaa usein heti  tai lähes heti, 3-vuotias päiväunista riippuen heti tai pian ja eskarilainen saa lukea sängyssä nuorempien nukahdettua kun ei enää tarvitse yhtä paljon unta. Myöhemmin mentiin nukkumaan kun olivat kotihoidossa kun ei aamulla ollut kiirettä. Kyllä minäkin välillä ihmettelen kun naapurin lapset juoksevat vielä ulkona kun meillä ollaan jo nukkumaan menossa mutta oletan vanhempien tietävän mitä tekevät ja pitävän huolta että lapset saavat tarpeeksi lepoa.

Vierailija
99/100 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset sänkyyn 19.30-20, heräävät aamusin kuuden jälkeen. 7 maissa lähtö päiväkotiin, haetaan vaihtelevasti klo 13-16.30. Viimeks kun hain ennen päikkäreitä ni olivat kyllä ihan väsyneitä. Jos on tiedossa myöhänen meno päiväkotiin tai vapaa, ei olla niin neuroottisia nukkumaanmenoajan kanssa. Itse meen nukkumaan viimeistään klo 21.30 ja kun kello soi 4.30 ei sitä nyt niin paljoo omaa aikaa jää.

Vierailija
100/100 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten(kin) unentarpeissa on eroja. Muistan, kun meidän vanhin poika oli 3v. Hän nukkui n. 10 tunnin yöunet, eikä enää päiväunia (oli kotihoidossa). Naapurin samanikäinen (myös kotihoidossa) nukkui 13 tunnin yöunet ja siihen vielä 3 tunnin päiväunet päälle.