Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys teille jotka aina jankkaatte miksi ateistit sitä ja miksi ateistit tätä?

Vierailija
15.10.2010 |

Tunnetteko yhtään ateistia? Minä en tunne. Mieheni ukista puhuttiin, että olisi ollut ateisti, mutta eipä ole itse vahvistamassa kun on kuollut.

Entä oletko varma, että ei ateistiksi luulemasi olekin agnostikko? Erotatko yleensä ateistin ja agnostikon erillisinä asioina?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet uskovainen, sinun on noudatettava tiettyjä uskonnon sanelemia sääntöjä ja rituaaleja, tai teet väärin. Ei se varmaan kaikista tunnu raskaalta, mutta hukkaan heitettyä vaivaa se on silti. Minun ei tarvitse syrjiä homoja vain siksi ettei homoutta ymmärretty kristinuskon synnyttäneessä kulttuurissa. Minun ei tarvitse polvistua kohti Mekkaa monta kertaa päivässä vain siksi että joku äijä sen keksi vuosisatoja sitten. Jne. jne.

minun tarvitse kenellekään käydä ähäkuttia sanomassa. Ei myöskään tarvitse huolehtia outojen ja epäloogisten sääntöjen noudattamisesta, sääntöjen jotka joku kirjoitti ikiaikoja sitten sen aikaisen tiedon ja yhteiskuntarakenteen pohjalta. Voin tehdä elämästäni hyvää tässä ja nyt, ei tarvitse odotella tuonpuoleista jota ei koskaan tule.

luulet, että minun pitäisi huolehtia outojen sääntöjen noudattamisesta? Miksi luulet, että minun elämäni pilaa tuonpuoleisen odotus?

ei minunkaan tarvitse syrjiä homoja tai polvistua mekkaa kohti. Elän ihan normaalia elämää, enkä näe vaivaa (ainakaan hukkaan heitettyä) yhtään mistään.

Vierailija
42/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä mistään mitään, mutta silti elän. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovainen?

Jos olisit muslimi, sinun tulisi polvistua kohti mekkaa ja suorittaa ties mitä muita naurettavia rituaaleja.

Jos olet kristitty, sinun tulee noudattaa monia muita täysin järjettömiä sääntöjä.

Muuten et ole hyvä muslimi/kristitty.

Kirkossa vietetty aika, turhaa. Rukoiluun käytetty aika, turhaa.

olet uskovainen, sinun on noudatettava tiettyjä uskonnon sanelemia sääntöjä ja rituaaleja, tai teet väärin. Ei se varmaan kaikista tunnu raskaalta, mutta hukkaan heitettyä vaivaa se on silti. Minun ei tarvitse syrjiä homoja vain siksi ettei homoutta ymmärretty kristinuskon synnyttäneessä kulttuurissa. Minun ei tarvitse polvistua kohti Mekkaa monta kertaa päivässä vain siksi että joku äijä sen keksi vuosisatoja sitten. Jne. jne.

minun tarvitse kenellekään käydä ähäkuttia sanomassa. Ei myöskään tarvitse huolehtia outojen ja epäloogisten sääntöjen noudattamisesta, sääntöjen jotka joku kirjoitti ikiaikoja sitten sen aikaisen tiedon ja yhteiskuntarakenteen pohjalta. Voin tehdä elämästäni hyvää tässä ja nyt, ei tarvitse odotella tuonpuoleista jota ei koskaan tule.

luulet, että minun pitäisi huolehtia outojen sääntöjen noudattamisesta? Miksi luulet, että minun elämäni pilaa tuonpuoleisen odotus?

ei minunkaan tarvitse syrjiä homoja tai polvistua mekkaa kohti. Elän ihan normaalia elämää, enkä näe vaivaa (ainakaan hukkaan heitettyä) yhtään mistään.

Vierailija
44/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille rituaalit ovat tärkeitä. Rukoilut ym. voivat rytmittää päivää ja tuoda turvallisuuden tunnetta.

Sinulle (eikä minulle) sellaiset eivät ole tarpeen. Meillä on ehkä toisenlaisia vastaavia.

Minulle on nautinnollista juoda aamulla koneen ääressä kuppi kahvia ja lukea Hesari :)

Vierailija
45/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovainen? Jos olisit muslimi, sinun tulisi polvistua kohti mekkaa ja suorittaa ties mitä muita naurettavia rituaaleja. Jos olet kristitty, sinun tulee noudattaa monia muita täysin järjettömiä sääntöjä. Muuten et ole hyvä muslimi/kristitty. Kirkossa vietetty aika, turhaa. Rukoiluun käytetty aika, turhaa.

nyt, mitä ovat ne järjettömät säännöt joita minun pitää noudattaa. Minua ei kukaan pakota kirkkoon, menen sinne ihan vapaasta tahdostani silloin kun haluan. Kukaan ei pakota minua rukoilemaan, teen sen ihan vapaaehtoisesti. Mitäs muita rituaaleja elämässäni on, jotka ovat jotenkin vaivalloisia.

Vierailija
46/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitsisi mennä kirkkoon jos et uskoisi. Totta kai teet nuo vapaaehtoisesti koska uskot, mutta se ei tarkoita että niistä ei olisi vaivaa tai että ne eivät veisi aikaa. Kaiken sen ajan mitä käytä uskonasioidesi hoitamiseen, voisit käyttää johonkin muuhun. Uskonto siis pakottaa sinua käyttäytymään noin, jos et tee mitään mitä uskonto edellyttää, et ole uskovainen eli sinäkin noudatat niitä typeriä rituaaleja, jotka joku on ihan hatusta keksinyt pari tuhatta vuotta sitten (ja osa tässä matkan varrellakin keksittyjä). Ihan joku tavismies päätti, että näin pitää toimia, ja sinähän toimit niin.

uskovainen? Jos olisit muslimi, sinun tulisi polvistua kohti mekkaa ja suorittaa ties mitä muita naurettavia rituaaleja. Jos olet kristitty, sinun tulee noudattaa monia muita täysin järjettömiä sääntöjä. Muuten et ole hyvä muslimi/kristitty. Kirkossa vietetty aika, turhaa. Rukoiluun käytetty aika, turhaa.

nyt, mitä ovat ne järjettömät säännöt joita minun pitää noudattaa. Minua ei kukaan pakota kirkkoon, menen sinne ihan vapaasta tahdostani silloin kun haluan. Kukaan ei pakota minua rukoilemaan, teen sen ihan vapaaehtoisesti. Mitäs muita rituaaleja elämässäni on, jotka ovat jotenkin vaivalloisia.

Vierailija
47/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Hesarin juominen ei vaadi uskomista olemattomiin.

Uskonnon rituaaleja et voi valita vapaasti, muut rituaalit voit.

Rituaalit tuovat kyllä ihmisille turvaa ja tukea, rauhoittavat yms. mutta niitä rituaaleja voi suorittaa ilman uskontoakin ja paljon hyödyllisemmin sekä tehokkaammin.

Toisille rituaalit ovat tärkeitä. Rukoilut ym. voivat rytmittää päivää ja tuoda turvallisuuden tunnetta.

Sinulle (eikä minulle) sellaiset eivät ole tarpeen. Meillä on ehkä toisenlaisia vastaavia.

Minulle on nautinnollista juoda aamulla koneen ääressä kuppi kahvia ja lukea Hesari :)

Vierailija
48/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitsisi mennä kirkkoon jos et uskoisi. Totta kai teet nuo vapaaehtoisesti koska uskot, mutta se ei tarkoita että niistä ei olisi vaivaa tai että ne eivät veisi aikaa. Kaiken sen ajan mitä käytä uskonasioidesi hoitamiseen, voisit käyttää johonkin muuhun. Uskonto siis pakottaa sinua käyttäytymään noin, jos et tee mitään mitä uskonto edellyttää, et ole uskovainen eli sinäkin noudatat niitä typeriä rituaaleja, jotka joku on ihan hatusta keksinyt pari tuhatta vuotta sitten (ja osa tässä matkan varrellakin keksittyjä). Ihan joku tavismies päätti, että näin pitää toimia, ja sinähän toimit niin.

Vierailija
49/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rituaalit tuovat kyllä ihmisille turvaa ja tukea, rauhoittavat yms. mutta niitä rituaaleja voi suorittaa ilman uskontoakin ja paljon hyödyllisemmin sekä tehokkaammin.

Ja tosiaan onhan se hyödyllistä, jos siitä tulee hyvä olo!

Mihin tehokkuutta tarvitaan? Pitääkö ihmisen aina olla hyödyllinen ja tehokas?

Tottakai rituaaleja voi suorittaa ilman uskoakin, mutta ei se välttämättä tee niistä hyödyllisempää.

Itse olen harkinnut meditaation ottamista päivittäiseksi rituaaliksi. En taatusti ole silloin tehokas, mutta toivon sen olevan hyödyllistä.

Vierailija
50/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla aina tehokas, mutta uskominen on turhaa. Meditointi on varmasti monille rentouttavaa ja hyödyllistä, turha sellaiseen on uskontoa sotkea.

Ja tosiaan onhan se hyödyllistä, jos siitä tulee hyvä olo!

Mihin tehokkuutta tarvitaan? Pitääkö ihmisen aina olla hyödyllinen ja tehokas?

Tottakai rituaaleja voi suorittaa ilman uskoakin, mutta ei se välttämättä tee niistä hyödyllisempää.

Itse olen harkinnut meditaation ottamista päivittäiseksi rituaaliksi. En taatusti ole silloin tehokas, mutta toivon sen olevan hyödyllistä.

Vierailija
51/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos uskot johonkin uskontoon, se määrittelee rituaalit sinun puolestasi, et ole siis vapaa niitä valitsemaan. Ainakaan täysin, nykyään iso osa kristityistä noudattaa vain niitä sääntöjä ja rituaaleja jotka heitä huvittavat, mikä on sekin minusta outoa.

Ja joku ihan tavishan ne on keksinyt. Ihan tavallisia ihmisiä vaikkapa ne Jeesuksen opetuslapsetkin olivat, saati sitten muut jotka kirjoittelivat niitä ohjeitaan ja ajatuksiaan, joista sitten myöhemmin ihan tavisihmiset kasasivat raamatun jonka mukaan kristityn pitäisi elää...

Vierailija
52/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskominen ole turhaa, jos sen avulla tulee onnelliseksi ja tuntee olonsa kaikin puolin turvatuksi ja hyväksi.

Toki sen voi saavuttaa ilmankin, mutta kaikki eivät siihen pysty tai halua.

Uskonnon sen sijaan voikin määritellä turhaksi sitä kautta, että ajattelen uskonnon olevan vain politiikkaa, jolla pyritään hallitsemaan toisia ihmisiä vetoamalla johonkin yliluonnolliseen.

Vierailija
53/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet ihan itse tietoisesti valinnut kaikki omat rituaalisi ja tapasi?

Moni rituaali/tapa on opittu esim. vanhemmilta.

Rituaali (esim. rukous) on siis verrattavissa tapaan, joka rytmittää arkea.

Vierailija
54/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole huono ihminen jos muutan niitä rituaaleja tai lopetan jonkin rituaalin, olen edelleen vanhempieni lapsi ja osa ympäristöäni. Olen aikuisena (ja osin jo ennen sitäkin) täysin vapaa vaihtamaan, muuttamaan, omaksumaan uusia rituaaleja.

Jos sen sijaan uskon johonkin uskontoon, ja haluan uskoa siihen, minun on pakko ainakin jossain määrin noudattaa kyseisen uskonnon sääntöjä ja rituaaleja tai olen huono uskovainen/minut tuomitaan/en pääse taivaaseen/tulee huono omatunto tms.

että olet ihan itse tietoisesti valinnut kaikki omat rituaalisi ja tapasi?

Moni rituaali/tapa on opittu esim. vanhemmilta.

Rituaali (esim. rukous) on siis verrattavissa tapaan, joka rytmittää arkea.

Vierailija
55/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeen rituaaleista sinä puhut? Ei minulle tule mieleen mitään rituaaleja, joita minun pitäisi erityisesti päivittäisessä elämässä noudattaa. Olenko nyt mielestäsi jotenkin outo, kun noudatan vain niitä sääntöjä ja rituaaleja, jotka minua "huvittavat", kun en edes keksi mitä ihmeen rituaaleja minulla pitäisi olla. Homojen vastustus ei ole minusta rituaali eikä sääntö. Kirkossa käyn muutaman kerran vuodessa, en pidä sitä minään pakollisena rituaalina sen kummemmin kuin sinä hammaslääkärikäyntiä.

Vierailija
56/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta tiukkuudesta ja uskonnosta. Esim. perusluterilaisessa kristinuskossa lienee aika vähän mitään pakollisia rituaaleja verrattuna vaikkapa tiukempaan islamiin.

Siksi 'uskova' käsitteenä on hankalan laaja.

En tiedä onko tiukasti uskovalla edes tarvetta muuttaa rituaalejaan. Hän ei ehkä ajattele omaa toimintaansa pakkona. 'Pakko' on aika negatiivissävytteinen sana eikä kaikki koe siis omia tapojaan sellaisina.

Jos sen sijaan uskon johonkin uskontoon, ja haluan uskoa siihen, minun on pakko ainakin jossain määrin noudattaa kyseisen uskonnon sääntöjä ja rituaaleja tai olen huono uskovainen/minut tuomitaan/en pääse taivaaseen/tulee huono omatunto tms.

Vierailija
57/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa vähän laajemmin. Eivät ne rituaalit välttämättä ole yhtä konkreettisia kuin muslimien Mekalle kumartaminen, mutta jotta kuuluisit johonkin uskontoon, sinun on noudatettava joitakin sen sääntöjä.

ihmeen rituaaleista sinä puhut? Ei minulle tule mieleen mitään rituaaleja, joita minun pitäisi erityisesti päivittäisessä elämässä noudattaa. Olenko nyt mielestäsi jotenkin outo, kun noudatan vain niitä sääntöjä ja rituaaleja, jotka minua "huvittavat", kun en edes keksi mitä ihmeen rituaaleja minulla pitäisi olla. Homojen vastustus ei ole minusta rituaali eikä sääntö. Kirkossa käyn muutaman kerran vuodessa, en pidä sitä minään pakollisena rituaalina sen kummemmin kuin sinä hammaslääkärikäyntiä.

Vierailija
58/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinkaan ihmiset eivät tajua että se ei suinkaan ole sama kuin ateisti. Etenkään av:lla...

Vierailija
59/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettet tunne ateistia? Eiväthän kaikki kerro mitä ajattelevat uskonasioista.

Itse olen ateisti, samoin mieheni

Vierailija
60/62 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen agnostikko ja kerron sen ihan avoimesti. Asianyhteydessä.