te jotak ette kuulu kirkkoon, käytättekö kirkon tarjoamia palveluja? (ov)
Esimerkiksi lapsiperheiden kahvilat, muskarit, srk:n kerhot etc.
Tiedän ainakin muutaman tapauksen, mutta mietin että onko se kovinkin yleistä?
Itse en ukso jumalaan ja olen vakasti harkinnut kirkosta eroamista, toisaalta mietin että ei se kirkollisvero niin iso ole, ettenkö voisi sitä avustusta antaa kirkolle ja kaikelle hyödylliselle toiminnalle mitä se tarjoaa. Samalla hinnalla (eli useasti täysin ilmaiseksi) on ihan turha odottaa esim. kunnalta moisen toiminnan järjestämistä.
Kommentit (39)
ihmisen hautauksesta. Suomessa ei edelleenkään saa haudata minnekkään muualle kuin kirkonmaalle ja se on sitten aikas kallista kirkkoon kuulumattomille. Arkkua ei saa rakentaa itse.
Ainoastaan papin voi jättää pois mutta kirkon hautausmaalle on haudattava, joko poltettuna tai "kokonaisena". Eli ne seremoniat/siunaus/muistotilaisuudet saatte pitää ihan missä haluatte, mutta hautausmaalle ne maalliset jäännökset on jätettävä.
Itselläni on kokemusta isäni hautaamisesta (ei kuulunut kirkkoon) ja tuli muuten aika kalliiksi vrt. kirkkoon kuuluva saa hautapaikan ilmaiseksi..
p*rseestä, i know mutta näin tämä tällä hetkellä menee.
Vainajan tuhkat voi todellakin sirotella vaikka mereen tai kuten joku sanoi, vaikka mökkitontille.
ei se kuollut.
Itse toivoisin että minut tuhkataan. Tuhkalle saa tehdä mitä vana minun puolestani, pääasia että ei ole pappia puhumassa eikä minkään muunkaan uskonnon edustajaa. Toivoisin että läheisei istuttaisivat muistokseni puun, siellä voisovat sitten käydä muistelemassa mieluummin kuin jossain hautausmaalla.
että kovin monella ei riitä pokkaa hautajaisiin ilman kirkkoa ja pappia ;)
Lapseni ovat käyneet srk:n päiväkerhossa vuosia ja käymme myös perhekerhossa. Meidät on toivotettu tervetulleeksi, itse asiassa ovatpa kerran sanoneet että meidän + kaverini (joka ei myöskään kuulu kirkkoon) isot perheet ovat jossain vaiheessa pitäneet koko kerhot pyörimässä kun ei osanottajia muuten tahdo löytyä :)
siinä on henkilöt, jotka kutsutaan,
paikka jonne tuhka sirotellaan. Luvan hän on saanut sen kaupungin jostain virastolta. Ihan tunturiin hän haluaa tuhkansa.
Kaikki on valmiina, laulutkin.
tuhkanryöstönkö meinasit tehdä? Ei mene tuhkien levittäminen ihan niin kuin jenkkileffoissa. Eikä niitä tosiaan saa sirotella ihan minne haluaa...
ihmisen hautauksesta. Suomessa ei edelleenkään saa haudata minnekkään muualle kuin kirkonmaalle ja se on sitten aikas kallista kirkkoon kuulumattomille. Arkkua ei saa rakentaa itse. Ainoastaan papin voi jättää pois mutta kirkon hautausmaalle on haudattava, joko poltettuna tai "kokonaisena". Eli ne seremoniat/siunaus/muistotilaisuudet saatte pitää ihan missä haluatte, mutta hautausmaalle ne maalliset jäännökset on jätettävä. Itselläni on kokemusta isäni hautaamisesta (ei kuulunut kirkkoon) ja tuli muuten aika kalliiksi vrt. kirkkoon kuuluva saa hautapaikan ilmaiseksi.. p*rseestä, i know mutta näin tämä tällä hetkellä menee.
Kuten joku jo huomautti niin vapaa-ajattelijoiden hautausmaita on myös, samoin uurnalehtoja. Oman ruumisarkun saa rakentaa, on ihan kansalaisopistoissa ruumisarkkukursseja. Itse olen ratkaissut hautajaiseni siten että toivon että minusta otetaan kaikki mahdolliset varaosat talteen ja kierrätykseen ja jos sitten on käyttöä vaikka lääkäriopiskelijoiden leikkelyharjoituksiin niin sinne. Jos käyttöä ei ole niin poltettakoon tai heitettäköön vaikka biojätteisiin, itse en siitä enää sitten välitä. Omaisia ei jää kuin lapsi joten se kyllä ymmärtää että ruumis on tarpeeton sitten kun elämä on päättynyt.
kuulu kirkkoon ja käyttävät palveluja.
Meidänkin koko suku kuulu kirkkoon, eikä käydä siellä edes jouluna. Vihmisetkin hoidettu sukuhuvilalla. Hautajaiset ainut palvelu, mitä käytetään ja sitäkin vain kerran/hlö ;).
lapsi käy partiossa. En tiennyt ilmoittautuessa, että partiolla on jotain tekemistä kirkon kanssa.
Ainakin mun serkku toissa vuonna teki itse arkun heidän lapselleen. Oli osa surutyötä.
Joo me emme käytä kirkon palveluja käytännössä juuri lainkaan. Jos joku järjestää kirkossa juhlat, niin toki osallistumme jos meidät on sinne kutsuttu.
Lapseni on haudattu. Hän kuoli sairaalassa ja sairaalapapin palveluita käytettiin siunauksessa. Minusta rituaalit on tärkeitä ja oli tärkeää, että joku otti seremoniallisen vastuun. Meistä siihen itse ei ollut, kun kuolema tuli yllättäen.
Arkun ja uurnan saa tosiaan tehdä itse. Monilla hautausmailla kivenkin voi tehdä itse.
Tuhkaus, haudan kaivaus ja haudanhoitomaksut ovat olemassa riippumatta kuuluuko kirkkoon vai ei.
Meidän perheessämme minä en kuulu kirkkoon mutta vaimo kuuluu. Syy: Vaimo on työtön ja yhden elättäjän tuloill ei pitkälle potki.
Olen itse käynyt rippikoulun ja eronnut kirkosta vasta n 30-vuotiaana.
Me menimme aikoinaan naimisiin maistraatissa koska emme haluneet isoja kirkkohäitä.
Poikamme on kastettu ja seurakunnan jäsen.
Muskaria hän kävi MLL:n järjestämässä.
Poikamme osallistui SRK:n päiväkerhoon kahden vuoden ajan mutta ei saanut käydä joka päivä koska seurakunnalla oli tiedossa se että minä en kuulunut kirkkoon.
Kumpaakaan meistä ei ole kutsuttu kummeiksi.
Jos minä sattuisin kuolemaan niin minut tullaan hautaamaan ja siunaamaan papin toimesta. Rahalla selviää jos seurakunta ryhtyy kovistelemaan.
Perusteluni kirkkoon kuulumattomuudelleni ovat siis taloudelliset. Katson että perheeni hyvinvointi on tärkeämpää kuin kirkkoherran, kanttorin ja diakonoissan.
Seurakunnan työntekijät ovat pyytäneet lapsiamme srk:n kerhoon, koska alueella pulaa lapsista, mutta koska en voi allekirjoittaa kerhon koko sisältöä, lapset eivät sinne mene. Vaihtoehtoja löytyy kunnallisesta kerhosta, muskarista sekä Mll:n kerhosta, vaikka kalliimmaksi tuleekin.
kerran vuodessa viemässä muutamalle haudalle kynttilän. Kulutan siis heidän maataan muutaman sadan askeleen verran. Palvelua se tuskin on.
Hautajaisiiin liittyen - miksihän on näin:
Uusi hautaustoimilaki vaatii, ettei tuhkaa saa jakaa useampaan osaan (esimerkiksi haudattavaksi eri paikkakunnilla sijaitseviin perhehautoihin).
Tietääkö kukaan mik tähän on syynä?
ap ilmeisesti kuuluu kirkkoon vain saadakseen kirkon palveluja, koska on niin kamalan huolissaan siitä että joutuu kustantamaan kirkkoon kuulumattomien siipeilyn.
ja meinasin viedä 2 vuotisjuhliin, jossa saa kirjan ja jossa on tarjoilu.
Lapset ovat jo isoja.
Siksi olenkin jo eronnut kirkosta.
Muutenkin pieni palkka, en halua siitä jakaa semmoiselle instansille, jolta en saa mitään.