Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v. lapsen hiusten peseminen täyttä itkua, auttakaa!

Vierailija
14.10.2010 |

Meidän 2v. tykkää kovasti käydä suihkussa ja saunassa ja pulikoida ammeessa, mutta sitten kun on hiustenpesun aika niin alkaa huuto. Vartalonpesun hän hyväksyy. Miten saisin pestyä hänen hiukset niin ettei hänen tarvitsisi itkeä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja harjoteltaa ensin ilman pesuaineita pitämään päätä niin ettei vettä mene silmiin.

Vierailija
2/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kikkarapäisen pojan hiustenpesu aiheuttaa aina sanaharkaa ja kampaus itkua ja huutoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

otan vesivadin saunaan, yhdessä kastellaan hiuksia mukilla tai käsillä pikkuhiljaa. sitten laitan shampoon ja huuhdellaan taas pikkuhiljaa.

Vierailija
4/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotanoin... kaksivuotiailta pojilta kyl vain huuhtelen hiukset, niinkuin koko kropan. Ei meillä ole koskaan käytetty minkäänlaisia saippuoita tuon ikäisille ja iho on ollut ihan ok. Jos on ollut jotain oksennusta tms hiuksissa, niin se onkin sitten eri juttu. Simmut kiinni komento ja aineet päähän ja vedet perään. Huusi eli ei. Ei kaikki voi olla hauskaa ja eihän se kauan kestä. Mielestäni pikkulapsille markkinoidaan turhaan pesuaineita, olette markkinoinnin uhreja.

Vierailija
5/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat molemmat huutaneet jossakin vaiheessa, mutta se menee ohi ajan myötä. Anna huutaa sen lyhyen ajan kun peset, ei hän siihen kuole :). Meillä 5 v poika huutaa edelleen silloin tällöin kun pesen hiukset. Kolmevuotias tyttö sen sijaan nauttii :).

Vierailija
6/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika huusi kuin teurastettu, mutta eipä siinä muu auttanut kun pestä vaan. Ei auttanut vaikka kuinka varovasti suihkutteli pää takakenossa ettei mennyt yhtään vettä kasvoille.

Hänen ollessa vähän vanhempi, sanoin hänelle kerran että kuvittele että sukellat, ja hän sitten sen pesun aikana ja kun vedellä huuhdeltiin, sukelteli seisaaltaan suihkun alla. Kädet ja kaikki kauhoi kuvitteellisessa sukelluksessa, mutta siihen loppui huudot.

Ja uiminen ja sukeltelu ei ole koskaan ollut ongelma, vauvasta on pulikoinut altaassa.

Vierailija
7/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniltä olen pessyt hiukset niin, että (kun olen itsekin suihkussa) menen istumaan lattialle risti-istuntaan ja otan lapsen siihen poikittain makoilemaan pää toisella käsivarrellani. Siitä on helppo suihkutella käsisuihkulla hiukset, levittää shampoo jne. Eikä pisaraakaan mene naamalle.

Vierailija
8/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapselta pestään ehkä kerran kuukaudessa hiukset jos silloinkaan. Ei pienen päänahka rasvoitu. Eikä haise vaikka vedellä vain huljuttelee. Saahan sitä toki shampoota käyttää mutta ei se todellakaan mikään välttämättömyys ole. Varsinkin jos teillä tapahtuma on epämiellyttävä pienelle.

Vierailija
9/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän 2v:n tukkaa ole pesty shampoolla kuin muutaman kerran kun on ollut ruokaa pää täynnä. Ei lapset tarvi pesuaineita, vesi riittää ihan hyvin!

Vierailija
10/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsket katsomaan kattoon. Silmät saa toki laittaa sitten kiinni on pää "katse kattoon asennossa" hyvin pian oppivat sen. Siinä sinun on helppo pestä hiukset.

Kun olet sen tehnyt muutaman kerran lapsi antaa jopa pikaisesti huuhdella shampoon pois kasvoilta kun sanot että lasket vain vähän vettä kasvoille ja teet sen tosi nopeasti ekalla kerralla. Mutta tätä kasvojen huutelua yritä vasta noin 5-10 kerran jälkeen.

Vierailija
11/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajan kanssa siitä on päästy eroon, pikkuhiljaa.

Pese hiuksia ajan kanssa, ei kiireellä, ja muista varoittaa lasta ennen suihkuun menoa, että tänään on hiustenpesupäivä =).

Ja miksi ette pese lastenne hiuksia/päätä shampoolla useammin kuin kerran kuussa/ollenkaan.

Oman paksuhiuksisen pojan pää ainakin haisee, kun esim pipon alla hikoilee. Ei riitä pelkkä huuhtelu. YÄK!

Vierailija
12/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitkä tukka eri asia. Tämän huomasin tytön kohdalla jolla on aina ollut paljon tukkaa. Siihen joutuu helpommin esim. ruokaa ja kyllä se on vaatinut shamppoopesun parin viikon välein. Muuten hiukset rupesivat todellakin haisemaan...

Me harjoiteltiin ja harjoiteltiin. Nyt tyttö on 2,5-vuotias ja tukanpesu menee rutiinilla. Neuvoin lasta nostamaan leuan oikein ylös jolloin vesi ei valu naamalle. Ekaksi tukka kasteltiin sitten shamppoo ja taas leuka kohti kattoa ja huuhtelu. Pyyhe vieressä ja heti tukan ympärille ettei vesi valu naamalle. Luulen, että juuri toi veden valuminen silmiin oli se kauhea asia, ei niinkään kirvely tai muu, koska ei kai nää lasten shamppoot kirvele....

Itse yritin pesun tehdä rauhallisesti, kerroin mitä tehdään ja kehuin tyttöä koko ajan miten reipas hän on...

Vierailija
13/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko oli enemmänkin siitä veden valumisesta naamalle kuin shampoosta.

Lauloin laulua "Pieni ankanpoikanen uiskenteli veessä..." eikä sen jälkeen enää itketty. Muutkin lapset halusivat laulun ja sen jälkeen katsottiin kenen pesu kesti pisimpään eli kuinka pitkälle laulussa pääsin kenenkin kohdalla.

Edelleen vaikka tyttö on jo 7v ei tykkää kun vettä menee naamalle joten tarkkana saan olla vieläkin.

Vierailija
14/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin tytöt hiukset tarvittaessa pestyä siten, että annettiin hänelle pieni pyyhe, jota itse piti kasvoilla ja sitten katsoi kohti kattoa pitäen lavuaarin reunasta kiinni. Inhoaa yli kaiken jos vettä valuu naamalle, pyyhkeen avulla pystyy itse pyyhkimään jos vettä meinaa valua. Altaan reunasta taas on hyvä pitää kiinni niin pysyy tasapaino ja muistaa paremmin nostaa leukaa ylöspäin. Ja tietenkin suihkutan sitten taaksepäin ettei vettä mene kasvoille.

Tämä toimii meillä.

Vierailija
15/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset vihasi hiusten pesua myöskin.

Rimpuilivat ja huusivat. :/

Laitoin kattoon sellaisia muovitähtiä sinitarralla ja itse istuin suihkujakkaralla ja otin lapsen syliin.

Kehoitin lasta katsomaan "taivaalle" ja lauloimme "tuiki tuiki tähtöstä" :D

Tämä tehosi hyvin ja kun lapsen pää oli taaksepäin ei vettä valunut naamalle.

Kovasti kehuin pesun jälkeen.

Kuulostaa hassulta mutta näin leikin avulla saatiin hiukset pestyä ilman panikointia ja hauskaakin oli :D

Vieläkin kun tyttöni pesee itse hiuksia niin kuulen kun hän laulaa kyseistä laulua vaikka onkin pian jo 9 v.

Vierailija
16/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(pojalla pitkät hiukset)

Voi myös istua suihkun lattialla.

Ainetta päähän ja sitten "happee, silmät kiinni ja suihkun alle pärisemään, puhalletaan"). Voidaan leikkiä pidempäänkin.

Pojalla tosiaan hiukset usein ruoassa, mutta nopeasti ne saa pestyä. Kylvyssä hieroskelen ainetta tai pelkkää vettä hiuksiin ja hieron hellästi päänahkaa. Toisaalta tykkää myös sukellella kylvyssä, niin että peseytyy itsestään.

Vierailija
17/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut muita vastauksia, mutta näin meillä tehdään reilu 2 vuotiaan kanssa:

Ei ole koskaan itkenyt tai osannut pelätä hiustenpesua, koska olen ollut tarkkana siitä, ettei shampoota pääse silmiin. Vedän puhtaalla kädellä (hana valuu ja huuhdon kättä usein) otsalle valuvan shampooveden pois, taaksepäin sivelen siis päätä.

Sitten puristelen valuvan veden pois, ja jollain kipolla kaadan niskahiuksista aloittaen vettä hiuksille ja huuhdon varovasti enimmät shampoot pois. Lopuksi suihkutan loputkin shampoonjäämät pois. Vesi naamalla ei haittaa, shampoo kyllä.

Käytän jotain lasten shampoota, tyttö on mielissään kun hiukset on puhtaat ja tuoksuvat hyvältä. Mutta kyllä kaikki shampoot kirvelevät, vaikka pullossa lukee muuta...

Tosi vaikea selittää miten hiukset pestään, mutta eiköhän jokainen osaa huolehtia ettei shampoo valu otsalta silmiin.

Aikaa tähän operaatioon kuluu ehkä 1-2 minuuttia, eikä ole yhtään hankalaa.

Vierailija
18/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tykännyt hiustenpesusta 2-vuotiaana, eikä tykkää hommasta edelleenkään. Neidillä on tooosi paksut hiukset ja ilmeisesti toooooosi herkkä päänahkakin, ku joka kerta tulee itku kun alan hiuksia pesee vaikka kuinka hellästi pesisin. Oon kerran jo antanut itte pestä mut eihän siitä mitään tullu... ehkäpä joskus.

Vierailija
19/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset mahdollisimman lyhyiksi, oli sitten tyttö tai poika... pidemmät hiukset saa sitten kun antaa pestä ne.

Kun pää on lähes kalju niin se pysyy iisisti puhtaana.

Vierailija
20/26 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun meillä 2v poika heti suihkun koskettaessa hiuksia säikähtää ja vetää pään pois, niin menee se vesi naamalle.

Pesen silti. Pakko se on oppia että hiukset pestään.

Surettaa vaan kun siitä kylpemisestäkin on ilo mennyt kun odottaa vaan sitä loppua milloin pää kastellaan :(

Olen myös koittanut sitä, että saa seistä itse kylppärin lattialla ja minä pidän toisela kädellä suihkua ja toisella pojan kädestä ettei kaadu.

Mutta alkaa vaarallisesti rimpuilemaan ja yrittää karkuun joten vaarana on että liukastuu kaakeleilla. Sätkii ja potkii ja itkee kauhuissaan.

Siksi olen itsekin alkanut inhota pojan kylvettämistä kun se on aina yhtä itkua ja kiukkua.

Mutta pestävä se on silti.

Ootan vaan että se kasvaa niin se alkaa ymmärtämään kunnolla selityksiä ja neuvoja.

Ehkä se siitä helpottuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä