Miksi niin moni viinintissuttelija puolustelee käyttöään2
tyyliin "ei lasi, kaksi juhla-aterialla tee minusta alkoholistia/pistä lapsiani kärsimään/merkitse riippuvuutta".... selittely on turhaa, jos se kerta noin on.
Kommentit (36)
Meillä oli tuttupariskuntia, joiden kanssa maisteltiin viinejä ja olimme sivistyneitä ja otimme vain lasin ruoan kanssa.
Jossain vaiheessa aloin pitämään viinipäiväkirjaa kun jatkuvasti väsytti. Viikon määrä hätkäytti. Päätin pitää tipattoman vuoden.
Nyt etäältä katsottuna tajuan, millaista selittelyä se todella on. Ihmiset tissuttelee todella paljon ja on joka ilta pienessä pöhnässä, mutta selittävät sen asian itselleenkin niin, että maistavat vain hyvää ruokajuomaa pienen lasin juhla-aterialla.
Ei ole halua enää entiseen. Nyt tajuaa, kuinka sitä oli aina väsynyt ja siihen väsymykseen ansaitsi lasin viiniä. Kun tuli tuttuja, maisteltiin vähän hyvää viiniä (useampi pullo meni) yms.
Pikkuhiljaa näyttää salaa alkoholisoituvan useampi näistä entisistä tutuista, jotka jatkavat samalla linjalla. Määrät salakavalasti nousevat kun toleranssi nousee.
ellei joku nimenomaisesti väitä että se lasi tai kaksi aiheuttaa lapselle traumoja tms.
nimessä harrasta ao. juttuja. Johan lapsiperheessä on pakko olla ajokunnossa seuraavana päivänä ja muutenkin en mielestäni ole edes näkyvämmin humalassa koskaan.
Mutta silti tarkkailen koko ajan juomieni lasillisten määrää ja pidämme mieheni kanssa tipattomia kuukausia ja viikonloppuja ihan vaan sen takia, ettei toleranssi vaan vaivihkaa nousisi. Ollaan tarkkoina, koska tissuttelu on kieltämättä aika kivaa.
(mutta ihan pakko myöntää, että tunnen salaa olevani ylpeä itsestäni, kun ei enää tarvitse juoda ja saan pontta seuratessani muiden krapulatärinöitä, muistinmenetystä ja laskuhumalaa, been there - done that)
En usko, että sinulle tulee ongelmaa alkoholin kanssa, koska tiedostat sen vaaran, kuinka helposti saattaa ongelmia tulla.
nimessä harrasta ao. juttuja. Johan lapsiperheessä on pakko olla ajokunnossa seuraavana päivänä ja muutenkin en mielestäni ole edes näkyvämmin humalassa koskaan.
Mutta silti tarkkailen koko ajan juomieni lasillisten määrää ja pidämme mieheni kanssa tipattomia kuukausia ja viikonloppuja ihan vaan sen takia, ettei toleranssi vaan vaivihkaa nousisi. Ollaan tarkkoina, koska tissuttelu on kieltämättä aika kivaa.
(mutta ihan pakko myöntää, että tunnen salaa olevani ylpeä itsestäni, kun ei enää tarvitse juoda ja saan pontta seuratessani muiden krapulatärinöitä, muistinmenetystä ja laskuhumalaa, been there - done that)
onko tuo 2 lasia viiniä ruokaillessa alkoholismia vai ei. Lasin koosta, viinin alkoholipitoisuudesta, juojan viinapäästä.
Mulla on tosi huono viinapää, jos juon 3 olutpulloa, olen humalassa. En kaatokännissä mutta niin että sen huomaa. Kerran anoppilassa appi tarjosi ruokajuomana viiniä. Ruokailun jälkeen huomasin että olen pikkuhiprakassa, join 2 lasillista. Ihmettelin tätä anopille joka sanoi että etkö huomannut, se viini oli 12-volttista. Onneksi silloin ei vielä ollut lapsia.
Sen jälkeen opin että parempi tarkastaa kuinka vahvaa viiniä on tarjolla ja pysytellä siinä yhdessä lasillisessa.
En usko, että sinulle tulee ongelmaa alkoholin kanssa, koska tiedostat sen vaaran, kuinka helposti saattaa ongelmia tulla.
liiallista alkoholinkäyttöä? Kyllä av-mammat osaa
mutta tämä on yksi juttu joka minua ärsyttää, eli "lapsiperheessä pakko olla aina yksi/seuraavana aamuna ajokunnossa". Meillä ei esim. ole autoa, eikä minulla edes ajokorttia. Ei se nyt sitä tietenkään tarkoita että kännäisin kun ei tarvitse koskaan ajaa, mutta minusta tuo ajokunto-pakko on huono selitys sille miksi joku 1-2 annosta olisi tuomittavaa. Ja juu, toki on tilanteita joissa on ihan oikeasti hyvä tai pakollista jonkun olla ajokunnossa, mutta en nyt tarkoita niitä vaan ihan perustilanteita.
kertaa enemmän kuin kaksi kolmasosaa vinkkupullosta, se lasketaan suurkulutukseksi. Eli jokalauantainen (tai perjantainen) vinkkupullo huiviin vetäistynä on sellainen määrä, että kandeis kyllä pysähtyä pohtimaan asiaa.
Tsekatkaa rajat täältä:
http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2497&article=…
Näihin on olemassa ihan lääketieteelliset perusteet, eikä se, että joku ei itse koe juomisestaan ongelmaa, tarkoita, etteikö siitä ongelmaa voisi olla.
on todella pettävää! Meillä oli viime viikonloppuna kylässä tuttavaperhe, olivat tuoneet pari pulloa viiniä tuliaiseksi mutta niinhän siinä sitten kävi, että käytännössä vieraana olevan perheen vanhemmat joivat kumpikin pullon per nenä, meidän isäntä joi pullon olutta kun ei tykkää viinistä ja minä en mitään, kun olen raskaana. Eikä se näyttänyt olevan niille tuttaville mitenkään poikkeuksellista. Minusta aika iso määrä, kun ottaa huomioon, että iltapäivän teema oli lapsiperhekyläily.
on todella pettävää! Meillä oli viime viikonloppuna kylässä tuttavaperhe, olivat tuoneet pari pulloa viiniä tuliaiseksi mutta niinhän siinä sitten kävi, että käytännössä vieraana olevan perheen vanhemmat joivat kumpikin pullon per nenä, meidän isäntä joi pullon olutta kun ei tykkää viinistä ja minä en mitään, kun olen raskaana. Eikä se näyttänyt olevan niille tuttaville mitenkään poikkeuksellista. Minusta aika iso määrä, kun ottaa huomioon, että iltapäivän teema oli lapsiperhekyläily.
pullon viiniä illan aikana yksin! ja siis itse rakastan punaviiniä hyvän ruoan kera, mutta olisin tuosta määrästä melkoisen kanttuvei, vaikka en mikään pieni nainen olekaan.
joka ilta (ja olen pienikokoinen).
juon huoletta viinilasillisia silloin tällöin enkä puolustele asiaa mitenkään, sillä mitään puolusteltavaa minusta ei ole.
Ainoa mistä olen todella tarkka on se, ettei lasten tarvitse ikinä nähdä vanhempiaan humalassa. Ts. jos joskus harvoin juon enemmän kuin sen muutaman lasillisen mitä illallisvieraiden seurassa menee, teen sen kaveriseurassa kaupungilla ilman lapsia.
juon huoletta viinilasillisia silloin tällöin enkä puolustele asiaa mitenkään, sillä mitään puolusteltavaa minusta ei ole. Ainoa mistä olen todella tarkka on se, ettei lasten tarvitse ikinä nähdä vanhempiaan humalassa. Ts. jos joskus harvoin juon enemmän kuin sen muutaman lasillisen mitä illallisvieraiden seurassa menee, teen sen kaveriseurassa kaupungilla ilman lapsia.
Eli voimme ruuan kanssa ottaa lasin tai 2 viiniä tai saunan jälkeen oluen tai siiderin vaikka lapsemme olisi vieressäkin. Eli sen määrän mistä tiedän ETTEN HUMALLU. Mutta toisinaan haluamme kutsua ihmisiä meille istumaan iltaa ja saunomaan jolloin tiedän että vaarana on että tekee mieli ottaa enemmän. Tällöin lapset ovat EHDOTTOMASTI hoidossa esim. mummollaan. Tämä siksi että äitini on alkoholisti, joka oli pahimmillaan minun ollessani 10-13v. ja lapsuus niiltä osin oli painajaista. Eikä äitini ollut mikään "sivistynyt tissuttelija" vaan "perseet olalla, poliisit ovella"- meininki aina kun viinaan koski. Hyvin on itselläni kontrolli aina asian suhteen toiminut. Olen kuitenkin asiassa niin ehdoton, kuin myös siinä että yritän näyttää lapsilleni ns. normaalia alkoholinkäyttöä.
ja käytän viiniä (tai tissuttelen, niin kuin ap asian kuvasi). Ei ole tarve selitellä tai häpeillä.
taalla saa enempi perustella tissuttelemattomuuttaan kuin tissuttelua.