Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako opettaja takavarikoida lapsen tavaroita?

Vierailija
12.10.2010 |

Esimerkiksi jojon jota lapsi on käyttänyt koulun käytävässä välitunnille mennessään. Ei ole yrittänyt osua kehenkään tai mihinkään, muuta kuin itsekseen rauhassa jojoillut.

Ope oli ilman mitään ennakkovaroituksia mennyt ja ottanut jojon sanoen takavarikoineensa sen. Oli kuulemma luvannut palauttaa joulujuhlassa.

Onko ihan laillista?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää saa jos oppilas antaisi... Jos oppilas ei anna pyydettyä tavaraa voi hän valita, poistuisiko luokasta sitten kuraattorin tai muun aikuisen valvontaan tekemään tehtäviä.

Pyytää tosiaan saat jos vaikka oppilas antaisi. Mikään pakko ei ole oppilaan antaa - etkä sinä saa mitenkään käyttää arvovaltaasi opettajana esineen itsellesi saamiseen. Et myöskään saa kiristää oppilasta antamaan tavaraa vetoamalla "saa valita poistuuko sitten luokasta kuraattorin jne.".

t. tämän ketjun ap

Vierailija
42/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaankaan käytä arvovaltaasi äitinä saadaksesi lapsen tottelemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan purematta niele, että ope vie kännykän, ilmoittamatta siitä kotiin. Luulisi, että sinulla olisi myös opettajan versio asiasta, jos kyseessä tosiaan on puhelin. Ettei vain lapsi olisi itse hukannut kännykkää ja nyt selittelee, että opettaja vei sen. Joka tapauksessa.. Ja en kyllä usko sitäkään, että ihan varoittamatta opettaja olisi kännykkää napannut, kyllä ne opettajat vielä noita ekaluokkalaisten oikkuja aika ymmärtäväisenä katsoo, nehän vasta opettelee koulukäyttäytymistä..

Vierailija
44/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta oikein, että opettaja kuitenkin sanoo niin lapselle? Mun mielestäni se on aika asiatonta opettajalta. Lapsi on juuri saanut upouuden puhelimen jonka ope takavarikoi ja lupaa palauttaa jouluna. Itketti tyttöä luokkakavereiden nähden ihan tahallaan.

Vierailija
45/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijasin nimittäin siinä ekassa viestissä. Opettaja takavarikoi lapsen puhelimen ja lupasi palauttaa sen joulujuhlissa. Oletteko vielä samaa mieltä että on ok takavarikoida? Lapsi puhui koulun käytävässä välitunnilla puhelimessa. Opettaja tuli ja tempaisi puhelimen mukaansa ja sanoi palauttavansa sen vasta joulujuhlissa.

minusta tuollaisessa tilanteessa pitäisi saada erottaa oppilas, joka rikkoo koulun sääntöjä. koulussa ei puhuta kännykkään. ne häiritsevät erittäin paljon, ja monet lapset ei riitä itsekuri, että pelailua tai musiikin kuuntelua tai muiden kiusaamista (esim. valokuvaaminen ) ei lopeteta vaikka käskettäisiin. ja sekin että pitää käskeä vaikka asia pitäisi olla päivänselvä, että oppilas ei tarviste kännykkää koulussa.

Vierailija
46/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täten annan luvan takavarikoida viikariltani kaikki tavarat, joilla hän häiriköi tai terrorisoi taikka vahingoittaa itseään, lähimmäistään taikka koulurakennusta tahi irtainta tavaraa. Ei tartte pyytää, saa käskeä. Ja palauttaa vaikka yo-juhlissa.

Minä toivoisin, että omalla lapsellani olisi koulussa rauha oppia ja olla ihminen. Ettei tarvitsisi olla jatkuvasti häiriköiden armoilla. Olisin valmis antamaan opelle kaikki mahdolliset (paitsi ruumiillisen) kurinpitovalmiudet.

Olen itse ope, ja ihan oikeasti, suurin osa oppilaista kärsii todella niistä muutamasta häiriköstä. Monesti joku oppilas on minulta kysynyt, että etkö voi tehdä mitään, kun me ei jakseta tuota mölyäjää/häirikköä. Oppilaat ja heidän vanhempansa toivoisivat, että olisi työrauha, että ope voisi puuttua muutenkin kuin pyytämällä nätisti.

En voi.

Vierailija
47/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menehän nyt nukkumaan tai jojoilemaan tai mitä vaan, mutta älä enää jaksa jatkaa tätä ketjua.

Vierailija
48/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kieltäytyy tottelemasta kun pyydät tekemään jotain? Kun pakottaa ei voi.

Ap, sulla on vanhemmuus PAHASTI hukassa. Teet karhunpalveluksen lapsillesi, kun et opeta käyttäytymään.

Vierailija
49/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap itse kasvatat lastasi? Et varmaankaan käytä arvovaltaasi äitinä saadaksesi lapsen tottelemaan?

Ihmisillä (myös lapsilla) on tietty lain määrittelemä koskemattomuus. Opettajalla ei ole oikeutta rikkoa tätä koskemattomuutta eikä edes "suostutella" lasta vapaaehtoisesti rikkomaan koskemattomuutensa kiristämällä arvovaltansa avulla. Tämä koskemattomuus on esim. sitä että opella ei ole oikeutta tutkia lapsen taskuja tai vaatia häntä antamaan tavaroitaan.

Vierailija
50/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap itse kasvatat lastasi? Et varmaankaan käytä arvovaltaasi äitinä saadaksesi lapsen tottelemaan?

Ihmisillä (myös lapsilla) on tietty lain määrittelemä koskemattomuus. Opettajalla ei ole oikeutta rikkoa tätä koskemattomuutta eikä edes "suostutella" lasta vapaaehtoisesti rikkomaan koskemattomuutensa kiristämällä arvovaltansa avulla. Tämä koskemattomuus on esim. sitä että opella ei ole oikeutta tutkia lapsen taskuja tai vaatia häntä antamaan tavaroitaan.

Ja toteutatko tuota itse? Etkö ota lapseltasi vaarallista esinettä pois?

Vierailija
51/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt puhutaan kakaroista, jotka ei ole koulussa ainoastaan opiskelemassa vaan valitettavasti myös saamassa kasvatusta. Tiedätkö, miten paljon opettajat kohtaavat työssään väkivaltaa, niin henkistä kuin fyysistäkin? Puhumattakaan kiusanteosta, häiriköinnistä ja tottelemattomuudesta.

Jos et hyväksy minkäänlaisen pakon tai auktoriteetin käyttöä, on paras ottaa lapsi kotiopetukseen. Sitten voit miettiä ihan itse, mitä teet, kun jojoilu ja kännykänpirinä häiritsee kahdenkeskisiä oppituntejanne.

Vierailija
52/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella on koskemattomuus. kukaan ei saa koskea häneen ilman lupaa, eikä ottaa häneltä tavaroita ilman lupaa.

mutta entä opettajan oikeus tehdä rauhassa työtään? kun 30 lasta yrittää ärsyttää tahallisesti, koska tietää, että kotona äiti tenttaa mitä opettaja teki, ja tekikö sitä ja tätä ja sanoiko niin ja ei ollenkaan kerro lapselleen, että hänellä on vastuuta ja velvollisuuksia. Hänen pitää antaa toisille työrauha ja noudattaa koulun sääntöjä, vaikka osa niistä on hölmöjä vanhanaikaisia tai turhanpäiväisiä.

Vierailija
53/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni käytöstapojen puutteesta?

Tyttö sattui soittamaan isälleen upouudella puhelimellaan VÄLITUNNILLA, jolloin opettaja tuli ja takavarikoi sen.

Ei tässä ole kyse siitä minun vanhemmuudesta tai tyttäreni käytöstapojen puutteesta.

Vierailija
54/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. En vaan usko juttuasi.

Vierailija
55/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö sattui soittamaan isälleen upouudella puhelimellaan VÄLITUNNILLA, jolloin opettaja tuli ja takavarikoi sen.

Ei tässä ole kyse siitä minun vanhemmuudesta tai tyttäreni käytöstapojen puutteesta.

niin silloin niitä ei saa käyttää. Toinen juttu tietysti, jos käyttö on kielletty vain välitunnilla.

Vierailija
56/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni käytöstapojen puutteesta? Tyttö sattui soittamaan isälleen upouudella puhelimellaan VÄLITUNNILLA, jolloin opettaja tuli ja takavarikoi sen. Ei tässä ole kyse siitä minun vanhemmuudesta tai tyttäreni käytöstapojen puutteesta.

Vierailija
57/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toteutatko tuota itse? Etkö ota lapseltasi vaarallista esinettä pois?

Ja jos et halua sieltä lukea niin voit aloittaa vaikka rikoslaista. Samat asiat siellä.

Juu, ja totta kai ottaisin vaaralliset esineet pois lapseltani. Minä olen taasen äiti ja huoltaja ja minulla on lain puitteissa ihan erilaiset oikeudet ja velvollisuudet lapsen suhteen kuin opettajalla.

Vierailija
58/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni käytöstapojen puutteesta? Tyttö sattui soittamaan isälleen upouudella puhelimellaan VÄLITUNNILLA, jolloin opettaja tuli ja takavarikoi sen. Ei tässä ole kyse siitä minun vanhemmuudesta tai tyttäreni käytöstapojen puutteesta.

koulussa ei saa oppilaat käyttää kännykkää. hän rikkoi koulun sääntöjä. onko hän parempi kuin toiset? oletko sinä jotenkin parempi?

Vierailija
59/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sun mielestä lasta saa vaan pyytää tottelemaan, mutta ei pakottaa tai suostutella. Sori vaan, mutta joskus niitäkin tarvitaan ihan lapsen oman edun vuoksi.

Vierailija
60/114 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin ilman puhelinta. Ei vastannut sähköpostiin mitään. Huomenna täytyy varmaankin soittaa rehtorille jotta saataisiin puhelin takaisin.