Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtaudut diplomi-insinöörin tutkintoon?

Vierailija
12.10.2010 |

Olen itse tässä muutaman vuoden työstä poissaolon jälkeen hakenut töitä. En ole mitään "haluan johtajaksi, haluan hirveästi palkkaa"-tyyppiä, vaan ihan tavallisia, alaan liittyviä töitä olen hakenut. On vähän tullut sellainen tunne, että tuosta tutkinnosta on enemmän haittaa... siis pelkäävätkö ne jotenkin, että olen liian "kovasti" koulutettu tms? Itsellä ei ole mitenkään herahtanut päähän ja kelpaisi ihan rutiinityöt tms. kunhan nyt jotenkin liittyisi opiskelemaani alaan tai aiempaan työkokemukseen. Mutta kun ei niin ei. Todella nihkeää on päästä edes haastatteluihin. Eikö pahin lama kuitenkin pitäisi olla takana jo?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nainen. Tiimissäni olen korkeimmin koulutettu. Koen että koulutusta arvostetaan todella paljon, mutta sitä ei voi itse tuoda esiin. Ihmiset vetäytyvät jos sanon jotain siihen liittyvää, vaikakin vain kehuakseni ja arvostaakseni. Itse koen että kymmenen + vuotta alalla työskennelleet todellakin tietävät enemmän kuin minä ja arvostan sitä työtä jota he ovat tehneet samalla tavalla kuin minä olen tehnyt viisi vuotta kovaa työtä tutkinnon eteen.

DI tutkinto ei sinänsä ole valmistanut ainakaan minua työelämään, siinä oppi oppimaan ja omaksumaan ja siksi kuvitellaan että olen jotenkin nero kun olen oppinut työtehtävät nopeasti.

Itse koen että koulutus kuin koulutus, paikka ansaitaan jokaisessa tehtävässä. Koulutustani arvostan kyllä, olen oppinut asioita joihin minulla ei ollut mitään pohjaa, silti selvisin. En ole parempi kuin kukaan muukaan mutta ammattilainen ja ylpeä siitä.

Kuulostaa että haet tehtävää mikä kiinnostaa. Ennakkoasenteita on aina, itse olen luottanut nöyrään asenteeseen mutta myös siihen että tutkintoni osoittaa pärjäämiskykyni, vaika ei tee minusta minkäänlaista gurua mihinkään, tehtäviin kasvetaan.

Terveisin, DI, teknologia-alalla, palkka nyt hieman vajaa 4000, paljon pienemmällä aloitin, nopeasti on kasvanut.

Vierailija
2/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis DI-tutkinnolla on ihan päteviä ihmisiä työttöminä vaikka kuinka. Ei ole välttämättä helppoa saada töitä useamman vuoden kotona olon jälkeen. Eli et ole mikään työnantajan lottovoitto... Ei kannata kuitenkaan hakea liian "matalan statuksen" töitäkään, sillä silloin sinun ei uskota pysyvän vaan lähtevän heti aikojen parantuessa. Kannattaa vaan hakea sitkeästi paikkoja ja miettiä miten "myy" itsensä työhakemuksessa. Ja miten erottuu positiivisesti massasta. Riippuu tietysti paljon opiskelemastasi alastakin mikä työtilanne on. Mutta paljon tuntuu hakijoita olevan hommiin, joten ei ihme vaikka et pääsisi edes haastatteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä koulutustasi kolmonen?

Vierailija
4/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelit AP:n olleen kotona lojumassa monta vuotta, en ainakaan itse löytänyt sellaista kohtaa.

Vierailija
5/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää ja kokemusta ehkä kakkosta enemmän :)

Saako kysyä koulutustasi kolmonen?

Vierailija
6/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysynyt pahalla, t, kakkonen.

Erilainen elämä ja näkökulma vain ilmeisesti...

Vierailija
7/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"muutaman vuoden pois töistä olo" tarkoittaa yleensä paria lapsenhoitovuotta. Näin oletin... Lojumisesta en käsittääkseni manininnut mitään.

Olettaisin ap:n maininneen, jos oli vaikka opiskelemassa...? Onhan toki voinut olla vaikka sairaslomalla, mutta se todennäköisesti hankaloittaisi työnsaantia vielä kotiäitivuosia enemmän.

Mutta siis, oman kokemukseni mukaan on monella alalla todella paljon ihan päteviäkin hakijoita tarjolla, joten niin valitettavaa kuin se onkin on työn etsiminen parin vuoden tauon jälkeen usein aika hankalaa. Kun valitettavasti se DI-tutkinto ei tee meistä useimmista mitään maailmanluokan guruja :)

Mistä päättelit AP:n olleen kotona lojumassa monta vuotta, en ainakaan itse löytänyt sellaista kohtaa.

Vierailija
8/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet aika nuori :) Ilmeisesti tulkitsit viestistäni jotain, jota en siihen tarkoittanut...

En kysynyt pahalla, t, kakkonen. Erilainen elämä ja näkökulma vain ilmeisesti...

Vierailija
9/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet aika nuori :) Ilmeisesti tulkitsit viestistäni jotain, jota en siihen tarkoittanut...

En kysynyt pahalla, t, kakkonen. Erilainen elämä ja näkökulma vain ilmeisesti...

että itse tulkitsit kakkosen viestistä jotain, mitä siinä ei ollut

Vierailija
10/10 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa oudolta kun sanot sinusta tuntuvan, että DI:n tutkinnosta olisi enemmän haittaa niissä töissä, joita olet hakenut. Haet ilmeisesti siis jotain tosi rutiinihommia, joihin pääsisi paljon vähemmälläkin koulutuksella. Nosta rimaa.

Minulle DI:n koulutuksesta on ollut ilman muuta hyötyä, päivääkään en ole ollut työttömänä, olen saanut tehdä mielenkiintoisia töitä ja palkkakin on erinomainen.