itkevä ja petetty
Olen seurustellut puolisoni kanssa nyt reilun 5-vuotta ja suunnilleen yhtä kauna olemme asuneet saman katon alla. Kaikki kävi silloin aikoinaan niin nopeasti, rakastuimme umpimähkää ja olimme onnemme kukkuloilla ja minun piti olla se jonka hän ”vie vihille”.
Nyt muutama viikko sitten sain kuulla mieheltäni, että hän oli kerran kännipäissään käynyt vieraissa. Eikä voinut elää asian kanssa, vaan hänen oli pakko kertoa minulle(olikin ihmetellyt hänen vaisua käytöstään ja eristäytymistä omiin oloihin). Sain tietenkin asiasta kamalat itku-potku-raivarit niinkuin varmaan jokainen nainen. Seuraavakin päivä meni murheen murtamana ja itkien. Lupasin kuitenkin antaa anteeksi ja aionkin, koska rakastan puolisoani aivan äärettömän paljon. Hänkin vannoo rakastavansa minua ja ettei rakkaus ole mihinkään sammunut. Joku kuitenkin sisälläni kolkuttaa, en saa asiaa mielestäni. Tuntuu siltä, että minun täytyy kokoajan olla perillä hänen menemisistää, tulemisistaa tai ylipäänsä kaikesta. Pelkään kaiken aikaa hänen tekevän sen uudelleen, vaikka silmissäni hän vaikuttaa katuvaiselta ja haluaa omien sanojensa mukaan olla kanssani. Olenkohan liian sinisilmäinen? Tämä pettäminen oli tapahtunut tilanteessa, jolloin meillä kotonakin oli ollut vaikeaa. Luultavasti samoihin aikoihin olin itse jäänyt työtömäksi ja purin pahaaoloani ja turhautumistani kiukkuammalla suunnilleen kaikesta. Siihen aikaan oli paljon riitoja, uhkasin lähteä (pakkasin vaatteenikin muutamaan otteesee) vaikka en oikeasti olisi sitä tehnyt. Purin turhautumistani riitelyllä ja riidan haastamisella. Kummankaan ei ollut silloin hyvä olla tässä suhteessa. Joten luultavasti olin itse ajanut hänet tahtomattani vieraaseen sänkyyn, sillä oma seksielämämme oli samoihin aikoihin olematonta.
Olemme käyneet keskusteluja näiden viikkojen aikana. Ja nyt viimeksi eilen meillä oli pitkä keskustelu, jossa hän mm. ihmetteli miksi haluan olla ylipäänsä hänen kanssaan, koska hän on minua satuttanut niin paljon. Enkä hänen mielestään ansaitse sellaista kohtelua. Kukapa ansaitsisi? Nyt hän haluaa kuukauden koeajan, jolloin saamme molemmat miettiä haluammeko jatkaa ja aloittaa ns puhtaalta pöydältä. Ennen kaikkea voiko hän elää asian kanssa, koska ei kuulema pysty katsomaan peiliin inhoamatta itseään? Nyt pelkään, että teenpä mitä tahansa, hän ei jää luokeseni. Tämän kuukauden aikana on tarkoitus ”siivota haamut” kaapeista ja pohdiskella. Molemmat saavat mennä ja tulla niinkuin haluavat vaikka saman katon alla ollaankin. Tosin saman sängyn jaamme ja säännöt muutenkin on samat kuin parisuhteessa elävillä. En tiedä onko tämäkään järjestely mitenkään järkevä, mutta onpa ainakin jonkinlainen?
Eilisessä keskustelussa hän kertoi myös , että pelkää ennen kaikkea sitä ettei voi kontrolloida itseään humalassa ja pelkää satuttavansa minua lisää (”En tiedä mikä minun on, olen niin sekaisin, että hömöilen enkä voi luvata mitään”). En tiedä kuinka tuohon suhtautuisin. Minua kaivaa aivan äärettömästi tällä hetkellä kaikki hänen naispuoliset kaverinsa. Mietin vain, että heistäkö joku on se kenen kanssa hän oli. Oliko hän parempi kuin minä jne, jne. Kaikesta hirveintä oli huomata, että minulle on tullut myös tarve tutkia hänen puhelintaan , jota en haluaisi tehdä. Pelkään sieltä löytyvän jonkun uuden tyttösen viestit tms. Pelkään yksinkertaisesti, että hän etsii uutta ja ”parempaa ja Kauniinpaa” rinnalleen kuin mitä minä olen.
Olen niin sekaisin ja järkyttynyt kaikesta etten tiedä mitä minun kuuluisi tehdä. Kuunnella sydäntäni vai pakata laukkuni ja hypätä autoon ja ajaa pois? Olemme kaikenlisäksi muuttaneet hänen töiden takia toiselle paikkakunnalle joitakin aikoja sitten ja olen muutenkin aika yksinäinen, sillä juurikaan uusia tuttuja en ole vielä saanut. Tällä hetkellä elän siirtymävaihetta uuteen työhön ja olen siltä osin saamassa elämääni raiteillee. Elän siinä toivossa,että kun pääsen taas työhön saamme elämämme sille mallille millä se oli kaikki palaa taas ennalleen. Tiedän haavojen olevan syviä ja paranemisen kestävän kauan, mutta sydämeni sanoo rakastavansa ja antavansa anteeksi. Ainut asia jota pelkään on se, että en saa luottoa takaisin. Onko kenelläkään samaa kohtaloa kokeneella mitään neuva kuinka voisin saada edes ripauksen luottoa ja toivoa.
Kommentit (34)
pakkaa laukut ja lähde. kuulostaa ihan mun exältä ja enemmän ja vähemmän meidän suhteelta. En minäkään eroa olisi sillon halunnut, mutta nyt, lähes kahden vuoden jälkeen, olen todella onnellinen että erosimme. Elämäni on muuttunut pelkästään positiiviseen suuntaan.
Tsemppiä, mitä tahansa teetkin.
Itse petin miestäni vuosia sitten ja kadun sitä joka sekunti. Mikään ei ole enää ikinä niin kuin ennen. Mies ei ikinä voi antaa anteeksi tapahtunutta. Seksielämässä ei ole hänelle mitään sisältöä.
Ennen pettämistä seksi oli huippua verrattuna nykyiseen, ainakin henkisesti.
Tuntuu, että olemme yhdessä vain lapsen takia.
Intohimoa ei ole. Seksi ei anna henkistä tyydytystä. Välillä tuntuu, että pidän vaimoa vain itsetyydytyksen välineenä. Välillä seksiä on kolmekin kertaa päivässä, mikä on todella kummallista, koska intohimoa ei ole.
Itse petin miestäni vuosia sitten ja kadun sitä joka sekunti. Mikään ei ole enää ikinä niin kuin ennen. Mies ei ikinä voi antaa anteeksi tapahtunutta. Seksielämässä ei ole hänelle mitään sisältöä.
on kyllä uskonnon moraalisäännöt takaraivoon iskostettu. Ei sentään tarvi huntua käyttää? Saa liikkua ilman saattajaa ja kätellä vastakkaista sukupuolta?
Tiedä sitten liekö itsellä jotain isompaakin vikaa päässä, mutta en pidä sitä mitä muut pitää pettämisenä yhtään minään. Ei kukaan minua omista, enkä minä omista ketään. Jos vaimo harrastaisi seksiä jonkun toisen kanssa, en välttämättä haluaisi siitä kuulla ja tietää, mutta ajatustasolla se ei tunnu miltään maailmanlopulta.
ylempänä olin sitä mieltä, ettei parisuhde perustu seksille, johon joku vastasi, että silloinhan on kyseessä vain kämppäkaveri. Ei se niin ole, kämppäkaverihan on sellainen joita tulee ja menee, rakstettu taas sellainen josta välittää, josta on huolissaan, jota jaksaa auttaa ja tukea jne. Yhtälailla vois silloin väittää, ettei seksiin nojautuva rakkaus ole rakkautta lainkaan, vaan pelkkä seksisuhde.
Yrittäkää nyt ihmeessä päästä yli tollasesta, kaikilla meillä kuitenkin on myös ihan oma elämämme, omat alueemme ja ajatuksemme joihin ei kellään muulla ole asiaa. Parisuhteen sisälläkin. Ei kai niinkin positiivinen asia kuin seksi voi olla niin vaarallista?
t,mies45
unohtaa jutun pikkuhiljaa. Anna sille anteeksi äläkä pilaa suhdettasi jatkamalla syyttelyä. Se on lopulta aika tavallista, että noin käy. Itselle kävi niin, että puolisoni paitsi petti puolen vuoden ajan, myös rakastui siihen ja lähti sen perään.
Voi kuin kaikki oliskin noin helppoa kun kirjoitit. Kyllä se toinen puolisko tekee kaikkensa ettei asia pääse unohtumaan,vaikka olikin hetken hairahdus. Mikään ei kelpaa mitä tekee ja kaikki moska mitä tulee pitää ottaa vastaa saamatta sanoa poikkipuoleista sanaa. Vaikka toivoisi että pystyttäisiin aloittamaan puhtaalta pöydältä tai löytää ihana yhteinen parisuhde uudestaan,niin se ei onnistu kun toinen ei halua ja syyttelee. Ulkopuolista apua ei halua,vaikka tietäisin sen auttavan hänen kohdallaan. Tällaisessa tilanteessa ei ole helppo olla,itseasiassa todella vaikea tilanne. Ei ole mahdollisuutta edes koittaa hyvittää tai parantaa suhdetta.
Se on vaan hyväksyttävä ja joko siedettävä tai sitten erottava. Mun mielestä täysin kohtuutonta, mut itteään vastaan ei ihminen oikeen voitollisesti pysty tappelemaan. Tos on se vaara, et vaikka asiat olis näennäisesti vähän aikaa hyvinkin, niin mitä todennäköisimmin ne tulee riittävästi sisällä patouduttuaan uudestaan esille joskus tulevaisuudessa. En edelleenkään ymmärrä itse, et mikä tollasessa "syrjähypyssä" on niin karmivaa, mut veikkaanpa, ettei nää "kerrasta poikki" ihmiset ymmärrä sitä itsekään.
toisen itsetunnon. Mikä on "hetken hairahdus"? Saat sen kuulostamaan vähäpätöiseltä.
Onko olemassa joku sääntö, miten pitkän ajan jälkeen pettäminen pitäisi unohtaa ja siitä ei saisi enää masentua? Toki aina kun minulta kysytään "-mikä on?", niin voisin aina vastata jotain "-ei mikään". On siis petetyn itsensä vika, kun pitää "hetken hairahdusta" niin isona juttuna, että se häiritsee pitkänkin ajan kuluttua jokapäiväistä elämää ja syö itsetuntoa rotan lailla lähes joka päivä.
-25
Voi kuin kaikki oliskin noin helppoa kun kirjoitit. Kyllä se toinen puolisko tekee kaikkensa ettei asia pääse unohtumaan,vaikka olikin hetken hairahdus. Mikään ei kelpaa mitä tekee ja kaikki moska mitä tulee pitää ottaa vastaa saamatta sanoa poikkipuoleista sanaa. Vaikka toivoisi että pystyttäisiin aloittamaan puhtaalta pöydältä tai löytää ihana yhteinen parisuhde uudestaan,niin se ei onnistu kun toinen ei halua ja syyttelee. Ulkopuolista apua ei halua,vaikka tietäisin sen auttavan hänen kohdallaan. Tällaisessa tilanteessa ei ole helppo olla,itseasiassa todella vaikea tilanne. Ei ole mahdollisuutta edes koittaa hyvittää tai parantaa suhdetta.
Se vika on petetyn itsetunnossa. Ei se voi olla siitä kiinni, että toinen on harrastanut vieraan ihmisen kanssa seksiä. Ei se ainakaan mulla ole kertaakaan johtunut siitä, etteikö oma kelpais. Noi on jotain syvempii psykologisii juttuja, miten ylipäätään voi luovuttaa itsensä toiselle niin, että itsetunto ja maailma on siitä kiinni paneeko toinen joskus jotain toista vai ei? Eihän me olla mitenkään suunnitellusti yksiavoisia, vaan ne on kultturiasioita joita on suuresti meillä muokannut kristinusko ja sen mukana tulleet (miesten luomat) ihanteet (jotka kuitenkaan ei ihan niin rajusti niitä miehiöä tietenkään koske). Samanlaisia asioita kun et jos normaalisti söis aina maksalaatikkoa, ni olis pettämistä jos välillä vetäiski hernekeittoo?
Eihän sille mitään voi jos ei se "pettäjä" tai "petetty" pääse siitä yli, mielen valta on vahva. Mut minkäänlaista järkeähän sellasessa ei ole.
t,mies45
toisen itsetunnon. Mikä on "hetken hairahdus"? Saat sen kuulostamaan vähäpätöiseltä. Onko olemassa joku sääntö, miten pitkän ajan jälkeen pettäminen pitäisi unohtaa ja siitä ei saisi enää masentua? Toki aina kun minulta kysytään "-mikä on?", niin voisin aina vastata jotain "-ei mikään". On siis petetyn itsensä vika, kun pitää "hetken hairahdusta" niin isona juttuna, että se häiritsee pitkänkin ajan kuluttua jokapäiväistä elämää ja syö itsetuntoa rotan lailla lähes joka päivä. -25
...on se, että jossain laivaristeilyllä, lomareissulla tms. tulee harrastettua seksiä ennalta tuntemattoman henkilön kanssa, johon ei kuitenkaan pidä tapahtuneen jälkeen mitään yhteyttä.
Kokonaan toinen asia on sitten se, että on ollut kuukausia-vuosia kestänyt (seksi)suhde kolmannen osapuolen kanssa. Se ei ole hetken hairahdus.
Jos tuollainen hetken hairahdus on tapahtunut, eikä kukaan tuttu henkilö tiedä siitä mitään, niin parempi pitää asia omana tietonaan, eikä alkaa totuuden torvena avautumaan puolisolleen. Paljon enemmän se aiheuttaa tuskaa ja ahdistusta molemmille osapuolille kuin se, että itse mahdollisesti kieriskelisi itsekseen omantunnon tuskissaan.
M37
mutta yhä exän kanssa saman katon alla asuva odottaa hartaasti sitä päivää, jolloin exäni löytää itselleen sopivan asunnon. Nyt tuo tuntuu nyhjäävän täällä ihan kiusallaan. Itse haluaisin jatkaa tästä eteenpäin. Elämä on kivaa lasten kanssa, ja saisinpa sitten käydä treffeillä kenen kanssa huvittaa ilman että tekemisistäni kuulustellaan.
Käytä nyt tilaisuus hyväksesi kun teillä asuu luotettava ja ilmainen lapsenvahti kotona. Ethän toki vuokralaiselle ole tilivelvollinen saatika ex-puolisollesi. Saattaisi asuntokin löytyä nopeammin kun näin kannustaisit häntä.
Samanlaisia asioita kun et jos normaalisti söis aina maksalaatikkoa, ni olis pettämistä jos välillä vetäiski hernekeittoo?
että osoitat rakkauttasi siihen pitäytymällä maksiksen syönnissä, on ongelma, että syöt hernaria, vaikkei hernerokan syömisessä sinänsä ole mitään pahaa.
Siinä olet oikeassa, että yksiavioisuus ei vältämättä ole luonnollista, vaan keinotekoinen sopimus. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sellaista ihmistä, jolla asia on tärkeä, saisi huijata lupaamalla asioita, joita ei aio pitää.
Jos uskollisuus parisuhteessa ei ole sinulle tärkeää, asiassa ei ole mitään vikaa niin kauan kuin kumppanisi tietää tämän myös ja kerroit sen hänelle ennen kuin menitte yksiin.
Silloin kun mentiin yksiin mulla ei oikeen ollut asiasta mielipidettä. Se mielipide muodostui sitten toisen osapuolen halujen kadottua. Mun mielestä mä en kauheesti pettänyt ketään, kun ei kerran kanssakäymistä kenenkään kanssa ollut. Viiminen asia mitä mun mielestä voi tehdä on vaatia tai pakottaa toista tekemään sellaista mitä ei halua. Sen takia sitten ite siirryin toteuttamaan halujani liiton ulkopuolella, en oikein oivalla mikä sinä olis väärää kun kumpikin saa sitä mitä haluaa. Mun mielestä toi pettämisen pelko ja uskollisuuden vaatiminen on osittain sitä, että toinen osapuoli pelkää, että häneltä ryöstetään jonkinlainen ase kädestä? Kyse on pitkälti vallasta. Mut joo, kuten sanoin en suhteen alussa kertonut asiasta jota ne silloin tiennyt, mut sittemmin olen kertonut. Ei hän halua kuulla niistä, joten lienee parempi, etten kerro?
t;mies45
.."Molemmat saavat mennä ja tulla niinkuin haluavat vaikka saman katon alla ollaankin. Tosin saman sängyn jaamme ja säännöt muutenkin on samat kuin parisuhteessa elävillä.."
Eli suomeksi=hän saa pettää sua niinkun tähänkin mennessä, sehän hänen sääntönsä oli tässä aikaisemmassakin vaiheessa!!! Itse en miettis hetkeäkään, vaan lähtisin. Ja etenkin, teillä ei ole lapsia! Ja sitten vielä se että hölmöilee eikä voi "luvata" mitään, hoh hoijaa! Pihalla tollanen äijä, kertoo vaan siitä ettei ole sitoutunut sinuun ja teidän parisuhteeseenne. Hyvä parisuhde kestää seksielämän "hiljaisetkin" ajat eikä vie vieraisiin.